načítám data...

Retro okénko Petra Přikryla: Trabant byl nejlevnější auto ČSSR, kupovali ho studenti, důchodci i umělci

Fenomén s bakelitovou karoserií a dvoutaktním motorem byl výmluvnou vizitkou socialistického strojírenství. O žádném jiném autu však nekolovalo tolik historek, ať už žertovných, láskyplných či děsivých.

zobrazit celou galeriiFoto: Wikimedia Commons, Bundesarchiv, Bild 183-1982-0812-300 / Link, Hubert / CC-BY-SA 3.0

Sérii článků o bizarních, ale i úplně obyčejných vozech z Československa předlistopadové doby jsme pro vás připravili ve spolupráci s Petrem Přikrylem, matadorem obchodu s ojetými automobily. Pojďme se přenést do ne zas tak dávné doby, kdy se auta měnila za domy, ojetinu jste prodali během několika minut a vlastnictví Mercedesu bylo spolehlivou poukázkou na návštěvu Veřejné bezpečnosti v Bartolomějské ulici. Pro mladší ročníky obrázek ze sci-fi snímku, pro ty starší reálné vzpomínky, stejnou měrou nostalgické a děsivé.

Předáváme slovo Petrovi:

Na velmi omezeném československém trhu byl Trabant suverénně nejlevnějším autem. V roce 1977 stál model 601 S 36 500 Kčs, kombi bylo o tři tisíce korun dražší a za samočinnou spojku Hycomat se připlácela tisícovka. Navzdory tomuto prvenství – nebo možná právě kvůli němu – se však z bakelitového vozítka stala legenda a mnozí na něj dodnes vzpomínají jako na svoje první auto.

Kempování na Seči. Foto: Wikimedia Commons, Jörg Blobelt, CC-BY-SA 3.0

Trabantů se prodávalo hodně. Kupovali ho studenti, důchodci, muzikanti a další a další… Kupovali ho ale také ti, kteří chtěli své „dobré“ auto v zimě šetřit a zamknout do garáže. Takoví si na podzim pořídili Trabanta a na jaře ho přivezli zpět do prodeje. Lidé na něj nezřídka nadávali, obecně však o něm hovořili s láskou a i ti, kteří ho nevlastnili, se o něj aspoň zajímali. V paměti mi utkvěla třeba zábavná příhoda s hercem Luďkem Kopřivou, kterého nejspíš znáte jako faráře Otíka z trilogie Slunce seno. Ten se mě chodil ptát, které auto si má koupit, tak pravidelně, že jsem si s ním připadal jako v nějaké vědomostní soutěži o automobilech. Když jsem zmínil Trabanta, pan Kopřiva se rozzářil a povídá: „No to je ono! Nedávno mě s ním vezl kolega Kemr a na nábřeží až k divadlu nás nikdo nepředjel. To jeho auto strašně smrdí. To chci, to mi nebude nikdo závidět.“ Za týden však přišel znovu a kvíz se opakoval…

Oprava před domem i kdekoliv jinde

Trabant byl oblíbený i pro svou snadnou údržbu a opravy. Leckterou opravu jste stihli třeba před staženými závorami. Vlak měl nakonec ve svém cíli určitě větší zpoždění než vy. Přestože vzhledově nesla celá řada Trabantů vady na kráse v podobě popraskaného a vyšisovaného laku, karoserie z Duraplastu měla výhodu odolnosti vůči korozi. Nicméně podvozkové části se rez nevyhýbala, právě naopak. Snad každý zájemce se v autobazaru ptal, jak vypadá „vlašťovka“ neboli příčný nosník v přední podlahové části karoserie. Museli jste vědět, kde nosník poklepat nebo kde rýpnout třeba šroubovákem, a právě stav tohoto dílu významně ovlivňoval prodejní cenu auta.

Oprava Trabantu na parkovišti. Foto: Wikimedia Commons, Gerd Danigel, CC-BY-SA 3.0

Vzpomínám si, jak u nás jedna nejmenovaná začínající herečka kupovala Trabant kombi s tím, že ji nějací ptáci nezajímají. Auto totiž bude sloužit na převoz stavebního materiálu při stavbě domu. Za týden byla dotyčná dáma zpět s tím, že se auto divně „vlní“ a při jízdě v dešti si připadá jako ve vaně. Nechybělo mnoho, aby Trabantu odjela přední část a naložené hurdisky s herečkou zůstaly na dvoře ve stavebninách. Nabídli jsme zákaznici pomoc spřáteleného klempíře a za týden už mohla jet pro dlaždičky. Když jsem nedávno viděl rozhovor s touto herečkou natáčený před hezkým domem, vzpomněl jsem si na Trabanta, který při jeho stavbě pomáhal.

Jeden můj známý, vášnivý rogalista, používal motor z Trabanta do svého rogala. Ale pozor – ten motor vždy vymontoval z auta, kterým právě přijel na letiště. Během pár minut se tak hlučný dvoutakt dostal ze silnice do nebes. A já si myslím, že Trabant tam patří celý. Neznám jiné auto, na které by majitelé vzpomínali s větší nostalgií a o němž by kolovalo tolik vtipů a historek. Možná to bude i tím, že se nejen v naší zemi stal Trabant jedním ze symbolů pádu komunismu. V listopadu 1989 jich stále bylo všude plno.

Kde se vzal Trabant?

V padesátých letech chyběla v NDR ocel na výrobu automobilů, proto němečtí konstruktéři hledali způsob, jak ji nahradit. Odpad v podobě bavlněného vlákna ze Sovětského svazu a fenolová pryskyřice posloužily na výrobu materiálu Duroplast, ze kterého se lisovaly obvodové díly karoserie. Jejich mizernou pevnost alespoň trochu vyvažovala výhoda v podobě nízké hmotnosti – první Trabanty vážily jen něco málo přes 600 kilogramů. Předchůdce s označením P70 byl postaven na základech automobilu DKW F8 a právě u něj byl Duroplast prvně použit. V roce 1958 se začíná vyrábět Trabant P 50 a o čtyři roky později verze P60, se stejnou karoserii a jen mírně upraveným motorem.

Auta nulté série vyjíždějí z fabriky. Foto: Wikimedia Commons, Bundesarchiv, Bild 183-52061-0023 / Schmidt / CC-BY-SA 3.0

Teprve v roce 1964 byla karoserie přepracována a výsledkem se stal nejslavnější Trabant 601 (P601). Malý čtyřmístný automobil poháněl dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven byl čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou, na přání byla montována poloautomatická spojka Hycomat. Trabant 601 byl k dostání s výbavou Standard, S a de Luxe a ve dvou karosářských variantách – Limousine a Universal neboli kombi. S hmotností 615 kg upaloval rychlostí 105 kilometrů v hodině.

Jedním z největších benefitů Trabantu byl fakt, že se dal vždy snadno a levně opravit. Zájem o něj nepolevoval a soudruzi v NDR tedy s jeho nahrazením novějším modelem nijak nespěchali. I když již v šedesátých letech existovaly prototypy nástupce, Trabant 601 se udržel ve výrobě téměř 27 let. S celkovým počtem 2 821 057 vyrobených kusů představoval vskutku dokonalého souputníka (právě tak zní český překlad jeho názvu) i pro obyvatele tehdejšího Československa.

Provoz na Alexanderplatz v Berlíně. Foto: Wikimedia Commons, Bundesarchiv, Bild 183-58282-0002 / Bratke / CC-BY-SA 3.0

Trabanty dnešních dnů

Trabantů je v nabídce ojetin stále relativně dost. Pokud byste měli zájem o jeho pořízení, vždy mějte na paměti, abyste si zkontrolovali stav vlaštovky a obecně míru koroze na podvozkových a podlahových dílech. Auto za 1 000 euro jistě nebude žádná sláva a snadno byste mohli dopadnout jako Agent 007, který se prohání Paříží pouze v přední polovině auta (byť tehdy nešlo o Trabant, nýbrž o Renault 11 ). Od 3 500 euro bude stav Trabantu o mnoho lepší, seženete však i kompletně zrestaurované modely třeba za 15 000 euro. Záleží pouze na vás. Pozor na řazení s řadicí pákou nazývanou „klika od blázince“ – často se stává, že zařadíte zpátečku místo jedničky. Ono je ostatně při řízení Trabantu tak trochu jiné úplně všechno. Věřím, že se pobavíte a letitý Trabant vám může být dobrým společníkem.


 

Kdo je Petr Přikryl?

Patří k našim nejuznávanějším odborníkům v oblasti prodeje použitých vozů i automobilismu obecně. Od roku 1978 pracoval v Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze, v roce 1985 nastoupil jako prodejce v autobazaru. V 90. letech odjel sbírat zkušenosti do Spojených států amerických a do Čech dovezl některé z prvních amerických vozů, které u nás jezdily. V roce 2011 založil Asociaci prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR (APPAA) a dodnes působí jako její předseda.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
03. září 2024, 22:06
0

Kde jsou ty časy kdy se trabanty dávaly za přepis.

reagovat
Jimi
04. září 2024, 13:58
0

Ten úvodní titulek: pokud se bavíme o prodeji nového Trabanta, minimálně ti studenti mi tam nesedí. Tu dobu jsem zažil, prominentní studenti si nekupovali Trabanty. Ale asi to bylo myšleno z druhé ruky... Tipoval bych spíše, že Trabanty byly oblíbené mezi střední generací kolem 40-ti, která hledala cenově dostupné a praktické vozidlo. Ale někteří si museli na nové počkat klidně rok.

reagovat
martin_100
05. září 2024, 14:42
0

To dýl. Babi s dědou měli složebou vinkulaci na novýho trabanta snad 3 roky. Mezitim mototechna zvedla cenu tak museli na rychlo sehnat dalších 7 litrů aby vůbec auto dostali.
Ale to byl kobec 60. let.

gramo
včera v 10:06
0

Nechápu, jak se dá u Trabanta splést řazení jedničky a zpátečky. Na zpátečku je potřeba páku zatlačit směrem k palubce přiměřenou silou, rozhodně tam nezapadne omylem. A na zpátečku rukojeť směřuje znatelně šikmo dolů, zatímco na jedničku (a trojku) je skoro vodorovně.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Passat CC Krásný stav 2008
Volkswagen Passat CC Krásný stav

2008 rok výroby
138 koní výkon
2 000 ccm objem

Cadillac Escalade  6.2 V8 Platinum | 38 330km 2014
Cadillac Escalade 6.2 V8 Platinum | 38 330km

2014 rok výroby
420 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem