načítám data...

Renault Mégane E-Tech PHEV: Řešení pro každý den, ne však pro každého

Plug-in hybrid se na papíře jeví jako ideální řešení osobní mobility. Reálný život však není papír.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Francouzský Renault zažívá poslední dobou poměrně turbolentní období. Začalo to pádem bývalého šéfa Carlose Ghosna koncem roku 2018, což bylo, s ohledem na současné překotné změny v automobilovém průmyslu asi nejhorší možné načasování. Poměrně dlouhé “bezvládí” Renaultu se projevilo na klesajícím podílu především na evropském trhu (a pandemie tomu též nepomohla). Když se k tomu připočetly nevalné prodejní výsledky Nissanu a Mitsubishi (pokles prodejů v Evropě celé skupiny ze 2,2 milionů v roce 2018 až na 1,4 milionu v roce 2021), vypadalo to všelijak. Skupina Renault se naštěstí mohla opřít o Dacii, která statečně držela prapor a její prodeje vykazovaly pozitivní tendence. Do čela Renaultu se v polovině roku 2020 postavil nový šéf (Luca de Meo) a od té doby to vypadá, ze Renault opět nalezl svůj směr. Otázkou samozřejmě je, jestli ten správný, protože se počítá s masivní elektrifikací v poměrně krátkém časovém horizontu, nicméně to už je dnes takový trend.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ono období plné změn má přesah až do současnosti, protože právě v těchto chvílích probíhá poměrně velké ukončováni modelů tak, jak jsme je dlouhá léta znali. Automobilka s diamantem ve znaku se rozhodla opustit nadobro segment D, známý jako střední třída. Nový Talisman si tak už do výroby neobjednáte. Stejně tak byl stažen z nabídky na našem trhu legendární Espace, který byl stálicí modelové nabídky Renaultu více než 30 let. Na webových stránkách českého zastoupení nenajdete už ani Scénic (týká se i Grandu) a dá se předpokládat, po náběhu nového SUV Austral, že se pomalu stáhne i Koleos. Prostě jedna změna za druhou. Ty se týkají i kdysi velmi oblíbeného Méganu, který v těchto dnech dostává svůj elektrický ekvivalent, jež by jej měl časem zcela nahradit (byť se neoficiálně mluví o tom, ze přijde ještě jedna spalovací generace). Než se tak ovšem definitivně stane, nehází klasický Mégane flintu do žita a snaží se zabodovat ze všech sil. Fakt, že takto koncipované auto ještě nepatří do starého železa, by měl reprezentovat nový plug-in hybrid. I když nový…

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pokud jste našimi pozornými čtenáři, dost možná si pamatujete, že Renault Mégane PHEV jsme už v testu měli. Zhruba před rokem si Kuba vyzkoušel červený kombík, který byl osazen přesně tímto pohonným ústrojím. A za tu dobu se nic převratného nezměnilo. K čemu tedy tento další test? To vám hned vysvětlím. Téma plug-in hybridů je poměrně komplikovaná záležitost. Na papíře se toto řešení jeví jako téměř ideální. Krátké cesty po městě, kde trpí spalovací motor nejvíce, zvládnete na elektřinu a ty dlouhé pro změnu obstará spalovací motor, který má v tomto stále navrch. Jenže papír není realita a zdaleka to není tak růžové, jak se může na první pohled zdát. Já osobně jsem si cestu k PHEV zatím moc nenašel (až na dvě výjimky, o kterých bude řeč v příštích týdnech). Dneska je moderní říkat, že neexistuje univerzální pravda a všechno je pouze úhel pohledu. V tom případě je můj úhel pohledu takový, že PHEV spojuje především nevýhody z obou světů. Je drahý, má malou baterku, takže dojezd na elektřinu nic moc, má malou nádrž, takže dojezd na benzín nic moc, je těžký, což zvyšuje spotřebu a tak dále. Prostě si myslím, že pokud chcete jezdit na elektřinu, kupte si rovnou elektromobil. Pokud naopak jezdíte často dlouhé cesty, kupte si spalovací auto. Chcete-li úsporné auto do města a zároveň potřebujete častěji jezdit delší cesty, kupte si obyčejný hybrid. Nicméně přes tento můj “úhel pohledu” jsem člověk, který nemá rád předsudky a nevadí mi změnit názor, pokud mě někdo/něco přesvědčí, že se mýlím. Otázkou tedy zůstává, povede se Renaultu Mégane změnit můj názor na plug-in hybridy?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Nebudu zde nosit dříví do lesa a popisovat vám vnější či vnitřní design Méganu. Za prvé, to auto je na trhu dostatečně dlouho, aby jste si zvládli vytvořit názor sami. Za sebe říkám, že v té černé a s doplňky RS Line se mi docela líbí. Za druhé, už zde vyšlo několik testů tohoto kompaktního Renaultu, ve kterých bylo řečeno vše podstatné. Za třetí, máme zde důležitější úkol, musíme zjistit, jak jezdí a funguje v reálném světě. Takže, jdeme na to.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Renault přišel se svými hybridy relativně pozdě, oproti ostatním výrobcům. Dal si však záležet a jeho řešení je vpravdě originální. Mégane má celkem tři motory. Dva elektrické, jeden spalovací. Spalovací motor je obyčejná atmosférická jednašestka s nepřímým vstřikováním, která běží v Atkinsonově cyklu. Nic zvláštního, kromě toho, že v šestistupňové převodovce jsou pro něj vyhrazeny pouze čtyři kvalty. Větší ze dvou elektromotorů pak umí pohánět celé auto, má zhruba 70 koní a má dva převodové stupně. Menší elektromotor je v podstatě startér-generátor, známý z mildhybridů. Ten přímo nepohání auto, ale stará se o startování spalovacího motoru a především pak o obsluhu tzv. Multimódové převodovky. Ta totiž postrádá synchrony a má zubovou spojku. Malý elektromotor zde srovnává otáčky jednotlivých ozubených kol, aby se dosáhlo co nejhladší změny převodu. Zdá se vám to složité? Podle Renaultu by to mělo být naopak jednodušší řešení, které má méně mechanických součástek a tudíž by mělo být teoreticky spolehlivější. Cílem Renaultu bylo navodit dojem z jízdy co nejvíce podobný běžnému elektromobilu. Povedlo se to?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Já bych řekl, že do jisté míry ano. Dokud jedete v klidu a plynule, celý ten pohonný systém reaguje moc hezky. Zajímavý pocit je řazení v čistě elektrickém režimu. K tomu dochází někde okolo 80 km/h a je to trochu cítit. Jinak se dá celkem říct, že se zadání povedlo splnit. Při klidné jízdě se Mégane svým chováním opravdu podobá elektromobilu. Problém však nastává ve chvíli, kdy potřebujete jet trochu rychleji. Tam si jednotlivé motory ani převodovka neví moc rady. Utrápená jednašestka naříká pod náporem velmi dlouhých rychlostí čtyřstupňové převodovky. Elektromotor spíš přidává zvláštní setrvačnost, než že by nějak zvlášť pomáhal dynamice. V případě rychlejší jízdy je celé ústrojí takové nesourodé a spíš trochu hází řidiči klacky pod nohy, než aby odvádělo nějaké statečné výkony. A je to trochu škoda, protože podvozek (jediný víceprvek v Méganu) funguje naopak velmi slušně a nabízí zajímavý jízdní potenciál. Bohužel, tento hybridní systém není na podobné hrátky stavěný a vůbec mu nevoní. Jo a 160 koní systémového výkonu bych mu fakt nehádal, působí pomaleji.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Dobře, PHEV by měl být apriori o spotřebě a provozní efektivitě. Jak se tedy zadařilo v tomto ohledu? Inu, nebudu chodit kolem horké kaše.Tady jsem byl trochu zklamaný. Často nám v testech plug-in hybridů vyčítáte, že je nenabíjíme a kvůli tomu dosahujeme výrazně zkreslených hodnot spotřeby. Já jsem si vzal tuto výtku k srdci a celý týden jsem se snažil při sebemenší příležitosti nabíjet. Využil jsem faktu, že na začátku naší ulice vyrostla nová nabíječka, takže jsem pravidelně dobíjel při každém zastavení doma. A nejenom to. Dotáhl jsem to do takového extrému, že to bylo až poněkud nepříjemné. Například, když u této nabíječky stály obyčejné spalovací vozy (běžný to nešvar na sídlišti), zajel jsem ke vzdálenější nabíječce, zhruba dva kilometry od mého bydliště, kam jsem si pak udělal půlnoční procházku (a následně ranní rozcvičku směrem pro auto). Dokonce, když jsem jel k našim na návštěvu, zastavil jsem u nabíječky vzdálené 15 minut a dojel dvě zastávky autobusem (a pak zase zpátky k autu). Cesty s dětmi, nebo třeba oběd či odpolední kávu, jsem plánoval pokaždé tak, abych zastavil u nabíječky. Do navigace jsem zadával pomalu i cestu kolem bloku, jen aby auto vědělo, kam se pojede a mohlo naplánovat ideální spotřebu energie. Kompletně jsem se ten týden podřídil autu a jeho potřebám dobíjení a šel jsem daleko za hranice příjemného užívání vozu. Výsledek? 3,7 l/100 km a k tomu 13,7 kWh na stejnou vzdálenost. Renault udává papírovou spotřebu v kombinovaném režimu 1,2 litru dle WLTP. To se tedy omlouvám, ale při sebevětší snaze jsem se k tomu ani nepřiblížil a skončil s hodnotou třikrát vyšší. Ano, snaze o nižší spotřebu nenahrálo lednové počasí, kdy se teploty v Praze pohybovaly mezi 0 a +5 stupni. To snížilo čistě elektrický dojezd na 35 km (v létě lze až o 10 km dál). Velkým nepřítelem nižší spotřeby byl též nízký dobíjecí výkon, který činí 3,7 kW. Což znamená, že na plné nabití akumulátoru (využitelných 9,8 kWh) potřebujete aspoň 3 hodiny. Takovéto krátké půlhodinové dobíjení, třeba během nákupu postrádá v tomto případě smysl. Osobně jsem však čekal, že dosáhnu lepších hodnot spotřeby.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Renault Mégane PHEV je zajímavý pokus, jak lidem přiblížit fungování elektromobilu a zároveň zachovat provozní vlastnosti běžného vozu. Dokud s ním jedete v klidu, nikam nespěcháte, tak funguje opravdu dobře a nabídne velmi příjemné svezení. Trochu mě však zklamala provozní efektivita, která dělá z plug-in hybridního systému poněkud zbytečnou věc. Obyčejný hybrid by takovou spotřebu zvládnul nejspíš taky a byl by levnější. Je mi to líto, ale Mégane nedokázal zbourat mé zažité představy o PHEV autech. Věřím tomu, že by se mohlo najít dost lidí, kterým to bude vyhovovat, já mezi však nepatřím.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1598 ccm + elektromotor + startérgenerátor
Systémový výkon: 117 kW (160 koní)
Točivý moment: 144 Nm (spalovací motor) + 205 Nm el. motor
Převodovka: šestistupňová Multimódová
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,4 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 1,2 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 3,7 l/100 km + 13,7 kWh/100 km
Základní cena testované verze: 810 000 Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pa
Pavel Sev
16. března 2022, 09:55
1

renci jsou lepsi nez je jejich povest!

reagovat
Vapno92
17. března 2022, 07:38
0

Som zarytý fanúšik značky, Renaultov som mal už niekoľko, servisujem ich na kolene, má ich vďaka mne celá rodina a široký okruh známych a všetci sú spokojní. Ale aj podľa mňa je tá značka už definitívne mŕtva. Nemajú mi čo ponúknuť. Keď si vezmem, že Mégane III sa dal kúpiť s motormi od atmosférickej zdochnutej 1.6, cez 1.2 a 1.4 turbo až po 2.0 turbo vo viacerých verziách, v dieseloch 1.5, 1.6, 1.9 aj 2.0, to isté platilo napríklad pre Clio. A teraz? Ešte nedávno ste mali na výber: Benzín alebo Diesel. Dnes už ani to. Za mňa úplne mŕtva značka a veľmi to bolí.

reagovat
Mi
Michal Lenc
17. března 2022, 08:20
0

Vždyť ten Megane má pořád v nabídce i diesel. (1.4 85kW). Ale všechno ostatní jsou foukané benzíny. (103kW, 116kW, 221kW.) Plus navíc tento Plugin hybrid.
Hádám, že na diesel teď asi budou příliš přísné normy? Nebo to lidi prostě přestali kupovat.

beastar
17. března 2022, 09:01
2

Já teda úplně nevím co je na tom mrtvého. Jen se trochu změnila doba. Ano, problémy byli. To běžný zákazník neměl moc šanci vidět. Pokud si nechtěl zrovna Talisman, tak výběr vozů je větší než v době Meganu 3. A máš tam elektrické verze, plug in, dva benzín, diesel. Kdysi 1,2 nikdo nekupoval, dnes by to tak bylo znovu. A je potřeba plnit emisní vymysli. Na rozdíl od dob minulých máš možnost si zvolit funkční automat. Sportovní R.S. i Gt, případně R.S. line pořád jsou. Navíc doba Meganu 3 bývali zlaté časy aut. To se v té době Golf nabízel asi ve dvaceti motorizacich postupně. Octavia též. Na většině věci včetně designu se naopak zamakalo. Generický levný design 3 nahradil současný už několik let mladistvý a originální vzhled. Navíc auta mají solidní spolehlivost. Už to neopravíš na koleni:))

Vapno92
18. března 2022, 08:46
0

Chlapi ja s Vami súhlasím, Mégane IV je skvelé auto, rovnako ako CLIO V, aj dizajnovo, ale je to posledná šanca kúpiť si normálne auto od Renaultu.
Po nich príde už len éra elektrických SUV, žiaľ. Idú s prúdom.

Initial C
18. března 2022, 21:02
0

Ja bych to nevidel tak cerne - hybridy od Toyoty jezdi v prumeru za 4,5-5 litru (Prius a Corolla dle Spritmonitoru), nize se bez vetsich baterek dostat zrejme nelze. Rozdil absolutne nevypada velky, ale relativne je to o ctvrtinu ci petinu mensi spotreba.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem