načítám data...

Příběh Range Roveru: Na svou chvíli čekal dvacet let

Range Rover je často titulován nejlepším autem na světě. Může se vám to nelíbit, můžete protestovat... a dál už to znáte. Pojďme se podívat, jak to všechno začalo.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Auto, které vytváří svou vlastní třídu. Zní to už trochu fousatě, navíc poslední dobou jako by svou vlastní třídu vytvářel každý druhý kus plechu na kolech. Jenže na Range Rover mi tahle klišovitá hláška sedí. Přestože některé modernější exempláře zvenčí vypadají spíš jako Fabergého vejce než jako auto, i ony mohou kdykoliv sjet ze silnice a v bahně a kamení to natřít mnohem drsnějším strojům. S výjimečnou kombinací luxusu, terénních schopností a komfortu na silnici přišel Range Rover jako první a dodnes na trhu těžko nachází konkurenci. 

Zdroj: Land Rover

Cesta do síně slávy však nebyla rychlá ani jednoduchá. Prapůvodní koncept Range Roveru vypadal jen jako o něco civilizovanější Land Rover Series I a cílil na prosperující farmáře, nikoli na šlechtu a filmové hvězdy. Měl podlahu, která se dala vystříkat  hadicí, vinylová sedadla k témuž účelu a palubní desku z nevábných tvrdých plastů. Jak se stalo, že se původní, těžko zařaditelný venkovský pomocník vyšplhal až do nejvyšších pater společenského žebříčku?

Pacient 0 – Land Rover Series I 

Přestože si příchod Range Roveru spojujeme s hezky kulatým letopočtem 1970, jeho geneze se datuje hlouběji do historie. Možná až do roku 1948, kdy byl představen Land Rover Series I. Obě fabriky firmy Rover Company za války poněkud narostly díky státem podporované výrobě leteckých motorů a dalších součástek pro vzdušné síly. Po válce bylo jasné, že obří kapacita závodů zůstane z větší části ležet ladem – pokud automobilka nepřijde s produktem, který se bude prodávat jako teplé housky. Přesně takový byl účel prvního Land Roveru, užitkového vozidla s pohonem na všechny čtyři kola, určeného hlavně pro zemědělské a vojenské využití.

Auto inspirované Jeepem Willys mělo obrovský úspěch, neboť dodávalo přesně to, co slibovalo. Příkladné schopnosti v terénu a k tomu servisní nenáročnost – karosářské díly namontované na samostatný rámový podvozek umožňovaly opravu v jakýchkoliv podmínkách se základním nářadím. Továrna mohutně dýmila a chrlila jeden Land Rover za druhým, sedláci nakupovali a jezdili, britský export rostl, vedení Rover Company si mnulo ruce a všichni byli šťastní. 

Bratři Wilksové však v opojení úspěchem nezapomínali na možnosti dalšího vývoje. Co když s rostoucí ekonomikou zemědělci zbohatnou a kodrcavý žebřiňák jim přestane být dost dobrý? Už v momentu uvedení Land Roveru měli tedy připravenou i ‚luxusnější‘ variantu – Land Rover 80 Station Wagon. Podvozek s rozvorem 80 palců dodal Rover, karoserii s pevnou střechou a kapacitou až sedm cestujících karosářská firma Tickford, podle níž se modelu někdy přezdívalo.

Bohužel, komfortní výbava nenarostla zdaleka tolik jako cena, takže se Tickfordu od počátku příliš nedařilo a po třech letech byla výroba ukončena s konečným číslem 641 vyrobených kusů. Každopádně šlo o první Land Rover určený primárně na přepravu lidí, a to se počítá!  

Road Rover poprvé a podruhé

Oddělení vývoje mezitím nezahálelo a už v roce 1951 mělo připravený koncept modelu Road Rover. Poučeni z předchozího vývoje, zaměřili se konstruktéři na ‚civilní‘ stránku – hlavně ať auto funguje dobře na silnici a k tomu zvládne nějaký ten lehký terén, dokonalá definice dnešního crossoveru. Místo Land Roveru použili zkrácenou platformu z Roveru P4 s pohonem na zadní kola, čtyřkolka šla v zájmu komfortu stranou. Komplikovanou karosařinu Tickfordu nahradily jednoduché a mnohem levnější panely, jaké se již osvědčily u Land Roveru.

Přestože první maketa připomínala tank, který postavil nepříliš šikovný otec svým dětem z kartonu, vedení společnosti se na koncept tvářilo vesměs přívětivě. Proč se tedy kartonové tanky nikdy nezačaly sériově vyrábět? Jednoduše proto, že Land Rover šel i po několika letech na dračku. Dobře se prodával i Rover P4 Saloon a strach z nedostatku vyšuměl do ztracena. 

Práce na ‚crossoveru‘ v klidném tempu pokračovaly a roku 1956 spatřila světlo světa 2. generace konceptu (sic!) Road Rover. Vzniklo dokonce devět funkčních prototypů a výroba už byla na spadnutí! Těžko jednoznačně říct, proč to ani tentokrát nevyšlo. Land Roveru se stále dařilo a stejně tak novým sedanům. Crossover s nepříliš oslnivým forecastem prodejů do idylky zkrátka nezapadal. 

100-inch Station Wagon

Jenže myšlenka Range Roveru už byla na světě a nehodlala umřít. Další šanci dostala v 60. letech, když vedení Roveru přemýšlelo, jak prorazit ve Spojených státech. Za oceánem se zrovna tou dobou ‚crossoverům‘ nebývale dařilo – Jeep Wagoneer, International Harvester Scout a nově uvedený Ford Bronco znovu spustily spirálu koumání. Objevení Ameriky vneslo do vývoje Range Roveru dvě podstatné věci – nutnost pohonu 4x4, od nějž nebožtík Road Rover upustil, a rovnocennou funkčnost na silnici i v terénu. 

V roce 1966 zahájili Charles Spencer King a Gordon Bashford vývoj nového modelu – prvního Range Roveru, který všichni dobře známe. Cílem bylo zkombinovat pohodlí a jízdní vlastnosti sedanů Rover s offroadovým uměním Land Roveru, tedy vyrobit mistrně kompromisní auto, jaké zatím na trh nikdo nedodal. Konstruktéři se rozhodli pro vinuté pružiny, neboť věděli, že nutnou podmínkou je dlouhý zdvih zavěšení a měkké pružiny, což zajistí dobré tlumení nárazů a potřebný kontakt kol s povrchem.

V otázce motoru pak padla volba na kompaktní vidlicový osmiválec Rover o objemu 3,5 litru (licenční produkt General Motors), jehož hliníková konstrukce poskytovala vítanou úsporu hmotnosti. Když svou vizi odprezentovali vedení společnosti, byla přijata prakticky bez výhrad. Narozdíl od Land Roveru měla mít novinka stálý pohon 4x4, aby byl značný točivý moment motoru rovnoměrně rozdělen mezi obě nápravy. Rozvor 100 palců dal nově vznikajícímu modelu pracovní název 100-inch Station Wagon.

První podobu nového modelu nahodili Bashford s Kingem jako provizorium, jen aby zakryli mechanické vnitřnosti. Karoserie se skládala z hliníkových panelů upevněných na ocelové konstrukci a management nečekaně uchvátila natolik, že na designové oddělení už zbyly jen drobné úpravy. Funkční prototyp vznikl v roce 1967, již v majetku společnosti Leyland Motor Corporation, která spolkla celý Rover. Plány se naštěstí zamlouvaly i novému vedení a projekt plynule pokračoval. O rok později bylo auto ve finální podobě schváleno pro výrobu. 

Testy v utajení

Zátěžové testování prototypů se odehrávalo ponejvíce v pouštních oblastech severní Afriky a v rámci utajení nenesla auta označení Rover, nýbrž Velar. Název vymyslel konstruktér automobilky Alvis (kterou Rover spolkl v roce 1965) Mike Dunn podle zadání: použij písmena ze slov Rover a Alvis. Jméno měl sice původně nést nový sporťák z konceptu P6BS, ale když byl tento projekt uložen k ledu, proč slušivou přesmyčku s trefným významem (italské slovo velare znamená zahalit) nepoužít jinde? Dnes by byl Mike určitě překvapen, kam až to jeho název dotáhl.

Expedice Velarů v Africe by si zasloužila samostatný článek, možná i knihu. Některé etapy se totiž dají stěží popsat jinými slovy než totální bizár. Začalo to hned na hranicích, kde zrovna nebyl přítomen žádný strážník, takže karavana automobilů maskovaná za turistickou expedici cestovala po celou dobu Alžírem ilegálně. Ne že by to někoho trápilo… Kouzelná scénka proběhla v Nigerii na základně Dirkou, kde si průvod spletli s očekávanou vládní delegací a přivítali ho s vojenskou přehlídkou. Nechyběla srážka dvou Velarů, ztracená zásilka náhradních dílů, nádrž opravená žvýkačkou a požár, který zničil veškeré zásoby vína a polovinu zásob toaletního papíru… 

Čtvrtstoletí radostí

Důkladně otestovaná novinka se 17. června 1970 představila nejprve novinářům na prezentaci v Cornwallu. „Dychtivě vyhlížený Range Rover naplnil, ba dokonce předčil vysoká očekávání,” napsal tehdy magazín Autocar. Jako první auto v historii byl Range Rover vystaven v pařížském Louvru coby příklad inovativního průmyslového designu. Cena byla nastavena na 1998 liber a kupci se hrnuli jako diví…

Byla by ovšem chyba představovat si první Range Rover jako přepychový obýváček vystlaný voňavou kůží. Podlahy lícovaly s prahy, aby bylo jednodušší vymést hlínu, většinu interiéru pokrývaly odolné plasty a guma, sedačky pak vinyl nebo velur. Pořád ale šlo o první evropský offroad s trvalou čtyřkolkou, který nabízel přepravní kapacitu,  komfort i rychlost osobního vozu typu kombi. Osmiválec pod kapotou, skvěle naladěný podvozek a kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech navíc poskytovaly do té doby nepoznaný jízdní zážitek na silnici i v terénu. Vysoký posez s dobrým rozhledem dával řidičům úplně novou perspektivu, jakou v sedanech ani kombíkách nepoznali. Byla to právě výjimečnost, co během chvilky vystřelilo Range Rover – auto, které nedokázala pojmenovat a zařadit ani sama automobilka – do výšin zájmu a na piedestal statusového symbolu. 

Následným vývojem byli možná zaskočeni i samotní autoři Range Roveru. Koupená auta mnohem častěji mířila do honosných garáží než na farmy. V průběhu sedmdesátých let se Range stal povinným příslušenstvím každého vznešeného venkovského sídla, přestože se tou dobou stále nabízel jen ve třídveřové variantě, s manuální převodovkou a omyvatelnou podlahou. A byl to právě extrémní zájem boháčů, co určilo jeho další směřování. 

Po roce 1980 začalo přibývat komfortních prvků výbavy, objevily se první limitované edice, například verze In Vogue, navržená ve spolupráci se slavným módním magazínem. Novinky v interiéru i výbavě přicházely každým rokem, základ auta však zůstal stejný dlouhých čtyřiadvacet let. Pro velký zájem se první generace Range Roveru vyráběla v solihullské fabrice ještě dva roky poté, co byl uveden nástupce s označením P38. 

Když se dneska dívám na všechny ty Bentaygy, X7, Cullinany a podobné paláce na čtyřech kolech, vidím to tam. I jejich předkem je 100-inch Station Wagon, rebel a hrdina doby, kdy byla představa luxusního offroadu většině lidí k smíchu. Před několika dny jsme měli možnost poprvé okouknout a osahat Range Rover páté generace. Nemám žádné pochybnosti o tom, že bude opět skvělý. Škoda, že se mezi kupci nejspíš už nenajde člověk, který by ho vytáhl na expedici po Sahaře. Soudím totiž, že auto by si s nástrahami terénu opět poradilo. Jen ten písek by se z chlupatých koberečků vysypával hůř.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Frankie
22. prosince 2021, 10:18
1

Hezky napsáno a zajímavá historie. A ty zážitky při testování fakt musely stát za to. Já si pamatuji, kdy jsme jako kluk na jedenkrát smlsnul knihu o Rally Paříž Dakar, zážitky od Lopraise a novinářů. Např. Jak udělali kolo na ochranu před písečnou bouři, nebo jak někde zůstali viset a k pití či čištění zubů měli jen francouzské víno a valašskou slivovici.

reagovat
Le
LennyLeonard
22. prosince 2021, 17:21
0

Dekuji redakci za prijemne cteni

reagovat
ma
magnum
22. prosince 2021, 20:56
0

Konečně článek od paní Violy. Už jsem myslel, že Vás sklátil Covid. Děkuji za pěkné počtení .

reagovat
Rover
25. prosince 2021, 21:05
1

RRC je skvělé auto, měl jsem 1994 Soft Dashe s 300Tdi a 1992 s udělanou a upravenou - vyhlášenou 4.6V8... od auta byla skvělá, ale úplně jiná. Teď mám 1996 P38 s naftou, která mně tam kupodivu vůbec nevadí (když jsem si na ni zvykl). A ten RRC v té P38 pořád nějak je, cítím ho tam. No a když se člověk chce projet tak v 1989 XJ40 a na práci 1967 LR Series 2A 109 sklápěč (dřevěný samozřejmě) a 1983 LR110 HighCap. Anglie totiž není nikdy dost všechny auta jsou poměrně spolehlivá a mají jen různé roztomilé nedokonalosti. Díky za článek o RRC.

reagovat
Rover
25. prosince 2021, 21:07
0

opravím sám sebe - vyhlášenou mělo být vyladěnou...

MMM
26. prosince 2021, 22:35
0

Je to krám, vždy byl a bude.

reagovat
Ha
Habakukk
27. prosince 2021, 09:25
1

Já bych třeba ještě zmínil Trans-Americas Expedition kdy Range Rover jako první vozidlo přejelo ze severu na jih Amerického kontinentu včetně území Darién gap mezi Panamou a Kolumbii.

reagovat
Ha
Habakukk
27. prosince 2021, 09:29
0

No a jelikož se pomalu a jistě blíží Dakar, tak i této kratochvíle se Range Rover pravidelně účastnil.

reagovat
beastar
27. prosince 2021, 09:59
1

Všichni chtěli mít to, co bylo nové a neokoukané. Easy. Něco jako před pár lety Tesla a její skvělá ekologická auta za 2,5mio s velkými inovacemi v oblasti ničeho. Akorát ten Range byl lépe slícovaný. Garáže boháčů jsou plné aut, co najednou do 5,000 ročně. Stačí se podívat na Louise Pietra Krabs von Jinotzan. Takový nájezd a péče skvělému Range Roveru vyhovuje. Mimochodem je to jedno z mála aut, kde i majitelé a fanoušci nepokrytě říkají, je to krám. Je to pytel problémů to musíš mít pro to srdce. Vlastně je úplně amazing, že se to furt vyrábí a prodává v dalších generacích. Po světě jezdí hromada lepších aut, pro podobné účely. Dnes.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H2  2008
Hummer H2

2008 rok výroby
400 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe Z71 4x4 2007
Chevrolet Tahoe Z71 4x4

2007 rok výroby
320 koní výkon
5 300 ccm objem

Cadillac Escalade ESV 2010
Cadillac Escalade ESV

2010 rok výroby
403 koní výkon
6 200 ccm objem