načítám data...

Ptejte se: Výfuky rally aut a okresky kolem Pardubic

03. prosince 2015, 07:00 19 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Tentokrát se nám sešly dva ne zcela související dotazy. Takže budeme zároveň řešit průměr výfuků na WRC autech a zajímavé okresky v Pardubickém kraji. A v obou případech nás bude zajímat, co si o tom myslíte vy!

Zobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Ahoj,  

dva dotazy na Vojtu (toho pardubického): – kde jsou zajímavé okresky v Pardubickém kraji? – proč mají závodní auta (WRC, R3) relativně úzké výfuky?  

Díky za odpovědi 

jaran
 

Začnu jako obvykle od konce, abych se nejdřív zbavil té zapeklitější otázky. Upřímně řečeno, průměrem výfuků u vozů WRC a R3 jsem se nikdy nezabýval a tudíž jsem ani nezpozoroval, že by byly nějak nápadně úzké. Musel jsem si najít fotky na internetu a speciálně se na výfuky zaměřit, abych si všiml, že jsou možná přeci jen o něco menší, než by člověk čekal, pokud vychází ze zkušeností s rychlými silničními auty. Nespatřuji na tom ale nic moc divného – nesmíme zapomínat na fakt, že zatímco rallye speciály jsou postaveny čistě s ohledem na účelnost a výkon, u silničních aut jde i o jiné faktory jako například vzhled. Takže otázku bychom měli spíše postavit naopak. Proč jsou výfuky tunerských aut a továrních sportovních verzí tak masivní? A můžeme si na ni rovnou odpovědět: Protože je to cool.

Druhá, tedy vlastně první, otázka je o něco snazší. Za ty roky testování nových aut už se mi podařilo v okolí Pardubic najít povícero oblíbených okresek, počínaje light verzí hned za městem a konče opravdu zajímavými úseky. 

Onou light verzí je úsek z Doubravic do Srchu a následně směrem na Stéblovou. Kolegové z geomorfologicky zajímavějších části republiky se jí možná budou smát, ale v blízkém okolí Pardubic je to skutečně jediná trasa, která umožňuje alespoň nějak otestovat schopnosti auta. Zejména v letních měsících je ale nutno dávat si velký pozor na provoz a cyklisty, případně se rovnou vydat někam jinam.

Pokud má člověk o něco více času, je nejlepší pustit se z Pardubic směrem na jih do Železných hor, které jsou protkány mnoha různými typy okresek, od zakroucených vlásenek až po rychlé, rozmáchlé úseky. Označená trasa je jen výběrem mých oblíbených úseků, ale představuje přinejmenším výborný základ, od kterého můžeš dále prozkoumávat řidičsky zajímavé okresky přírodní krásy Železných hor.

Zajímalo by vás více článků o zajímavých silnicích v různých koutech republiky? Dejte nám vědět v komentářích nebo na mailu. A pokud máte nějaký zajímavý dotaz do Ptejte se, ozvěte se na redakce@autickar.cz!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jaran
03. prosince 2015, 07:48
0

Vojto, díky za tipy - z Pardubic zatím jezdím směr Třebechovice (přes Chvojno) a dál směr Výrava. Železné Hory zařadím do itineráře.

Ohledně výfuků - myslel jsem jestli to nemá co dělat s jinými tlaky v závodních motorech a protitlakem, který má mít výfuk... jinak s tou fotkou si to trefil. GT86 ve verzi R3 jedna půlka koncovek zmizela :-)

reagovat
Mo
Monty_CZ
03. prosince 2015, 09:23
0

ty průměry výfuků jestli náhodou nebudou mít něco společného s tím, že WRC má restriktor na sání na motoru.

Mi
Michal
03. prosince 2015, 09:41
0

Taky si myslím, že na těch produkčních autech to často bude jen na parádu. Ostatně, když člověk koukne na http://www.germancarforum.com/attachments/1967216b993e5493ff985200896cfe47-jpg.347382/ špionážní fotku fiatu spider tak ten výfuk nevypadá nijak velce. Nebo ještě jinak, když lehnete pod auto a kouknete na velikost potrubí, tak ten průměr není nijak závratný a všechno ostatní na té koncovce je jenom na parádu ne?

A potom mě napadá ještě jedna věc. Technicky vzato, WRC je foukaná jedna šestka s výkonem 300 - 350HP. No a silniční auta která jsou výkonější holt musí mít i větší výfuk.

reagovat
Ez
Ezopos
03. prosince 2015, 09:55
0

Moje oblibena trasa Libchavy - Žamberk - Kunvald- Bartosovice v Oh - Orl. Záhoří (pres polskou stranu) a zpet po cesky strane

reagovat
MiB
03. prosince 2015, 10:07
0

Jo, kolem Pardubic nic moc, ale do Rychnova to není daleko, tam pokračovat na Pěčín, Zdobnice, Deštné v O.H. a zpět na Kvasiny. Pár let zpátky jsem tam jezdil na motorce skoro každý víkend...

reagovat
ja
jagy
03. prosince 2015, 10:14
0

WRC, R3, apod. spada pod zavodni FIA homologaci, takze na presne prumery by bylo nutne mrknout do homolgacnich listu jednotlivych aut. Obecne jsou ale tyto prumery mensi, nez by pro maximalni funkci a vyfuk bylo vhodne. Takze to opravdu neni o vzhledu...

Srkz tu homolagaci se vaze i to, ze kazde auto musi mit katalyzator, ktery se montuje nejcasteji co nejvic dozadu - nejmensi restrikce.

reagovat
Lu
Lubosh
03. prosince 2015, 11:07
0

Ja jako skoro chrudimak mam rad trasu Chrudim - Sec pres Rabstejnku. Pak se super cesta Skutec - Krouna, silnice je tam opravena a celkem dobre je tam i videt

reagovat
BobAsh
03. prosince 2015, 14:20
0

Chrudim - Seč před Rabštejnskou lhotu je zrovna ta trasa označená na mapě v článku ;)

To
Tomas
03. prosince 2015, 11:44
0

Hoj, v blízkém okolí Pardubic nic moc, ale Železné hory jsou super. Nesčetněkrát jsem se tam jel tak svézt (Proseč - Hořelec; Podhrádí - Míčov - Vyžice) přítelkyně absolutně nechápe tyhle vyjížďky bez cíle:D
Jinak je fajn kouknout na mapy RZ Rally Železné hory a třeba si sjet i to:) Jediné mínus jsou některé úseky s otřesným povrchem.
Bylo by fajn kdyby se domluvila parta, někde jsme se sešli a jeli třeba společně nějaký menší trip:)

reagovat
Ap
Apache
03. prosince 2015, 14:16
0

Kam zmizel článek o kalendáři Pirelli?

reagovat
BobAsh
03. prosince 2015, 14:32
0

Byl na chvíli schován, zatímco se upravuje, aby odrážel rozmanité názory uvnitř redakce :)

Radek Chlud
03. prosince 2015, 14:32
0

Homologací to prakticky není omezeno..průměr výfuku ovlivnujě jen jediná věc, to je fyzika. Existují empirické vzorce, které vám udají přesný rozměr výfukového potrubí, stejně tak i délky. Tlumič u závodních aut je jen proto, aby omezil hluk, protože musí splnovat limity pro provoz na pozemních komunikacích, jinak by tam ani ten nebyl. Při špatně zvoleném rozměru potrubí ztrácí výfuk potřebný tah...rozměr je ovlivněn charakteristikou motoru, výkonem a hlavně teda objemem motoru.

Pravdou je, že potrubí musí mít odpor pro učinný výplach válcú po otevření výfukového ventilu, ale to se dociluje vhodným spojením svodů a hlavně vhodnou délkou svodů, aby dokázala být zpětná vlna z dvojice válců včas u toho druhého, a to přesně ve chvíli, kdy se otevírá výfukový ventil..pak správně výfuk funguje a je všechno jak má být..Navrhnout výfuk se prostě nedá jen od oka, jsou to velmi přesně spočtené délky a průměry, které se musí pro správnou funkci dodržet.

reagovat
PepaSFI
03. prosince 2015, 15:07
0

rally auta mají malé výfuky proto že je nemají na parádu. Pokud jde čistě o motor, ideální stav je když výfuk vůbec není. Stačí se podívat na letecké motory, jejich konstruktéři určitě dobře vědí proč tam jsou kratičké vývody a dál nic. Jenže v autě, snad kromě dragsterů, to není dost dobře možné a tak nastupuje asi milion kompromisů kdy je potřeba motor moc nedusit, snížit hluk, odvést žhavé a jedovaté plyny někam kde neuškodí a taky to celé nějak rozumně zastavět do konstrukce. A výsledkem těch kompromisů je přesně to co tam je. Větší roura by možná trošku přidala na výkonu, jenže by to ztěžklo, zabralo by to místo, možná by se to nepovedlo vyladit tak aby to fungovalo v nějakém rozsahu otáček, možná by se to stejně na konci muselo zacpat tlumičem aby se to vešlo do předpisů a kdoví co ještě. Zkrátka, je tam přesně to co tam ze spousty důvodů být musí.

reagovat
Zd
ZdenekK
03. prosince 2015, 20:38
0

Letecký motory bych sem raději moc nemíchal. U nich jsou priority při provozu někde jinde, hlavní je spolehlivost...typický letecký motor je mnohalitrový pomalu se převalující stabilák. To, že nemají tlumič je hlavně z důvodu váhy a zástavbových rozměrů. Ono sedět v kabině letadla vedle motoru řvoucího v konstantních otáčkách třeba dvě hodiny není nic moc. Jako bonus se s odlučněním kabiny kvůli váze taky hodně šetří.

Je
Jeremy
03. prosince 2015, 16:57
0

http://www.touge.cz/mapa/

pravda, kolem Pardubic není (zatím) ani jeden špendlík, ale třeba ve středočeském kraji mi to pomohlo najít zajímavý RZ (-:

reagovat
da
dave
03. prosince 2015, 20:41
0

Neurčuje velikost/průměr výfuku i nějaké nařízení/pravidlo různých rally skupin?

reagovat
Mates
03. prosince 2015, 21:42
0

Seč je super, jezdil jsem PCE-"kolem" Heřmaňáku-Vápeňák-Seč-Třemošnice-Běstvina-Seč, a podle nálady domů stejně, nebo přes Rabštejnku a Chrudim, nebo přes Nasavrky a Chrudim :)
Jen to chce nenechávat mozek doma, jako já :/ Nebo alespoň jezdit venčit schopnější auto :D

reagovat
Da
Dad
04. prosince 2015, 01:12
0

Do zeleznejch hor se jezdi az z prahy, a nekdy dokonce az do tech bartosovic

reagovat
Lu
Lubosh
15. prosince 2015, 23:17
0

Jééé, me se to nejak neukazalo na mobilu :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem