Ahoj Vojto,
mám dotaz ohledně výběru auta, ale nevím, jestli to není mimo tematiku Autíčkáře. Jde totiž o SUV. A v SUV se ale lautr vůbec nevyznám.
Otázka se týká mého otce, na jehož skráních již lze vyčíst, že mladicky bujarý život je spíš vzpomínka. V příštím roce by rád vyměnil svoji stávající Octavii II 2.0TDI 103 kW za něco pohodlnějšího. Něco, do čeho se leze/vylézá bez ohýbání, není to tak tvrdé, jelikož než řezat zatáčky, nechá si raději pohupovat své pozadí nad dírami a výmoly středočeských silnic. Něco, co má podobný výkon jako stávající Octavia, ale (protože je naočkován mým autem) pěkně s automatem. Prostě ideální kára Jamese Maye.
Abych to shrnul a zkonkrétnil… Asi by to mělo být SUV kvůli výšce nasedání. Určitě nafta, i když otec najezdí jen nějakých 22 tisíc kilometrů ročně. Výkon rozhodně víc než 100 kW a převodovka automat. Něco, co netrpí známými neduhy. V tom například nevěřim koncernu VW a jejich DSG.
Co takhle Mazda CX-5, Hyundai ix35, KIA? Nebo Honda CR-V, případně něco, co mne vůbec nenapadlo? :)
Maximálně do 700 tisíc (ideálně do 600). Raději fungl nové nebo lehce ojeté.
Dik Tom
Na první přečtení tvůj dotaz vypadal jako snadná práce. Projít širokou nabídku malých SUV a crossoverů, které dnešní trh nabízí, projet si všechny vyhovující modely nabízené s rozumným naftovým motorem a hydroměničovým automatem, vybrat si ten, který vyhovuje nejvíc.
Čím víc jsem se ale zahloubával do aktuální nabídky na trhu, tím méně jednoduchý tento úkol vypadal. Vedle svých mnoha výhod mají totiž SUV a crossovery ve srovnání s hatchbacky, liftbacky a sedany i několik drobných vad a úskalí, které se v této sadě požadavků nepříjemně kumulují. Tak například bývají dražší. A také pomalejší a méně úsporné.
To sice může být přiměřená cena za ‚outdoorový’ vzhled a vyšší posaz, ale pokud je zadáním, že hledáme auto výkonné a rychlé zhruba jako Octavia, pokud možno nijak výrazně náročnější na palivo než Octavia, ale s karoserií SUV a to celé za peníze, které stojí přibližně právě ona Octavia, dostaneme se poměrně rychle do problémů.

Tak třeba Mazda CX-5, kterou bych jinak z celého srdce doporučil. Má výborný naftový motor 2.2 SkyActiv-D o výkonu 150 koní, skvělý podvozek, solidní automat, je příjemným kompromisem mezi autem pro řidiče a pohodlným SUV, nabízejícím patřičný rozhled. Jenomže s požadovanou specifikací bude její cena začínat osmičkou. A i když zrovna u značky Mazda by bylo v mnoha případech řešením ignorovat požadavek na diesel a využít úspornosti agregátů SkyActiv (i s dvouapůllitrem v těžké ‚šestce’ se nám podařilo jezdit pod 7 litrů), kombinace dvoulitru o 165 koních v poměrně vysokých otáčkách s automatem a vysokým SUV bude mít za následek dynamiku, která řidiče zvyklého na ‚silné TDI’ příliš neuspokojí.
Podobným problémem trpí i Subaru Forester, jinak moje oblíbené SUV díky schopné čtyřkolce a vrozené praktičnosti, účelnosti a užitečnosti. Do rozpočtu se vejde benzínový boxer s převodovkou CVT. Ta sice v podání Subaru splňuje požadavky na odolnost a spolehlivost a plochý čtyřválec je dokonce i překvapivě úsporný, ale opět tu narážíme na ony problémy s dynamikou. Ani diesel, který je navíc výrazně mimo cenový limit, na tom nebude o mnoho lépe.

Ve výsledku tak kombinaci vysokého posezu a pohodlné jízdy, silného naftového motoru a klasické automatické převodovky nabízí v dané cenové relaci v podstatě jen dvojice zmiňovaných korejských SUV (ix35 a Kia Sportage) a o něco větší Mitsubishi Outlander, které je také naším doporučením.
Možná jsme ale něco přehlédli nebo máte jiný názor – prozraďte nám ho a poraďte v komentářích!






X
30. 9. 2015, 16:50http://www.miataturbo.net/general-miata-chat-9/miata-suv-conversion-83122/
Andy
30. 9. 2015, 17:06V auguste sme riešili rovnakú otázku. Otec čerstvý 60tnik, netrval na nafte. Vybrali sme novú Vitaru., má síce len 88kW, ale zase 1250kg. Jazdné vlastnosti vďaka nízkej váhe veľmi prekvapivé.
Henges
30. 9. 2015, 18:02SUV kvuli nasedání? Táta to taky řešil,ale na důchod neměl našetřeno tolik :) Každopádně koupil IX20 se kterou je spokojený, ale do bratrove Mazdy CX7 se mu prý hůře leze. Tedy pokud jde o nastupovaní, opravdu je lepší SUV, nebo třeba nějaké MPV s vyšším posezem...?
Jenyk
30. 9. 2015, 20:17Není jisté, že do každého SUV se lépe nastupuje. Řadu jsem si jich vyzkoušel a kupodivu často mají sedačku příliš nízko nebo vysoko. Chce si to vyzkoušet.
A bacha na velký diesel mazdy, vahadla ventilů nemají rolny, odírají se o vačku a vzniklé špony dělají problémy všude možně, třeba ve vývěvě na podtlak brzd. Pokud vím, pořád to není vyřešené.
Woyta
30. 9. 2015, 20:28Cim dal vic duchodcu vidam v Dacii Duster. Akorat v nafte nenabizi automat a ma jen 80kw.
Zajimavou volbou by mohla byt Suzuki Vitara. Puvodne schopny levny offroad se premenil v SUV. Cenovkou se do limitu vejde a nafta s automatem ma 88kw.
Tomb
1. 10. 2015, 16:32To je moc dobrej typ. Cena/výbava je výtečná. Sic 88kW ale točivej je 320Nm/ot což je stejné jako u oktávky 103kW..
Redguy
30. 9. 2015, 20:46Micaka v nafte nebrat, na foru se resi zpackana regenerace DPF, ktera je cim dal castejsi, nafta tece do leje, proste total na picu. Zato benziny maji povedene, ale vetsi objemy bohuzel jen do USA.
Saimon
30. 9. 2015, 21:07Mám skúsenosť s ix35 predface (najsilnejšia nafta, automat, najvyššia výbava) a rozhodne nedoporučujem - to auto je strašné !! (ak by bol záujem môžem to rozviesť) Keď z neho presadnem tak ešte aj práve spomínaná Octavia mi pripadá ako maximálne príjemné auto.
Forestera by som neriešil, skutočná štvorkolka podľa mňa nie je to, prečo chce otec SUV. Ak je CX-5 v požadovanej špecifikácii ako nová príliš drahá, nech si skúsi benzín s manuálom, prípadne pozrieť trošku jazdený predfaceliftový kus, s naftou ich určite bude veľa. Skúsiť novú Vitaru sa mi tiež zdá ako dobrý nápad :)
Petr
30. 9. 2015, 22:21Při zmínce Vitary mě ještě napadl s-cross, ale koukal jsem že nafta není s automatem. Nevidím zde zmíněný Nissan ať už Qashqai nebo X-trail. Nevím co je za problém u DSG (mimo můj zájem), ale pokud není hobby tvého otce převážení vzduchu tak odpověď na tvojí otázku ode mě je jednoznačně Škoda Yeti.
Woyta
2. 10. 2015, 00:06Mel jsem moznost zkusit noveho Xtraila v plne vybave vyzkouset. Naftova 1,6 nejede nejhur ale pry oproti drivejsimu 2.0 nic moc. Vzadu jsem se porad mlatil hlavou. Hlavne z boku. Ty snizene strechy jsou mor. A pro stareho pana v tom je moc elektroniky.
Yeti se chysta do duchodum takze mozna prijdou nejake ty vyprodejove akce. Vyvoj nastupce pomalu finisuje. Kufr ma sice prtavej ale jizdne me nejak zvlast nevadil.
FraHor
30. 9. 2015, 23:14Myslím, že v kombinaci zenového řidiče a rozumné údržby by DSG nemuselo být takový strašák, jak se říká. Mamka je poněkud méně ohebná a snad o kousek líp než Yeti jí vyhovovala Octavia Scout (A5)...
... úplně nejlepší pro nepohyblivé důchodce byly ale podle našeho rodinného průzkumu Smart a Peugeot 1007.
Aleš
1. 10. 2015, 07:24A co nová Mazda CX-3 G150 AT s 2 litrovým Sky active. Ta se vejde do limitu 700 000 s rezervou.
johan
1. 10. 2015, 07:45a co qashqai, pripadne x-trail?
taddymack
1. 10. 2015, 09:08Koupil jsem Merivu i kvůli vyššímu posezu. Celkem spokojenost, sedadla dobrá. Akorát to nemá automat oproti požadavku tazatele. Ten je myslím možný jen k benzínu.
rwalker
1. 10. 2015, 09:41Trochu hubenejsi, ale cenove se vlezou: Mazda CX-3, Fiat 500X, Honda HR-V, Mini Countryman
PepaSFI
3. 10. 2015, 18:37zrovna teď testovali 500X v ropáckém Světě motorů, diesel s automatem a zrovna nadšení z něj nebyli. Motor hlučný, automat se chová divně. Z kopce odmítá jet na vysoké stupně a málo plynu, pořád se snaží podřazovat. Neumí podržet auto při rozjezdu do kopce a elektronický hillhold to nemá takže se musí šaškovat s parkovačkou aby to nevypadalo jak blondýna v autoškole. Elektrické řízení špatně snáší kolísání napětí při startu takže to při rozjezdech kope do volantu. Naštěstí se stop-start dá nějakým omylem vypnout trvale. Spotřeba taky není nejlepší, má to točivější zpřevodování a automat se snaží hnát to ve vyšších točkách. Nějak se jim to nepovedlo naladit. To zpřevodování prý je kvůli tomu že to má společné základy s Jeepem Renegade který má navíc imitaci redukce. Nic se neřadí, jen se změní chování automatu aby víc využíval nižší stupně do vyšších otáček.
Aleš
3. 10. 2015, 21:00Jj to číslo mám doma. Ale ten test jsem nečetl ještě. Srovnávaj tam 500X s Mazdou CX-3 a Vitarou
Aleš
3. 10. 2015, 21:12Vlastně ten srovnávací test je v Auto tipu ne ve Světě Motorů. Moje mýlka.