načítám data...

Ptejte se Vojty: První nafta přes dvoustovku?

29. května 2016, 07:22 20 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Dnes jsme na rychlé diesely zvyklí. Ale který z nich jako první přišel s maximálkou přes 200 km/h? Který položil základy spěchajícím ropákům?

zobrazit celou galeriiPtejte se: Ptejte se Vojty: První nafta přes dvoustovku?

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na [email protected]!

Čau redakce,
už nějakou dobu marně hledám, který první naftový osobní (sériový) auto udělalo dvoustovku a kdy to bylo. Víc hlav víc ví, proto se obracím na Vaši redakci, třeba to tam někdo ví, aniž by musel dlouho hledat. Zahlídl jsem cosi o AR 164 s 2.5 TD ale to jsou devadesátý léta, což se mi zdá pozdě.
Díky za zprávu.
jardafox

Tvůj dotaz rozhodně patří k těm zajímavějším, které se nám do redakce dostaly. A zároveň je docela zákeřný, protože jakkoliv je hranice 200 km/h psychologicky zásadní a představovala určitě velký krok na cestě naftových aut od úsporných, ale pomalých “traktorů” k dravým manažerským sedanům, není to věc, o jejímž překonání by se psaly traktáty.

Proto je těžké až možná nemožné přijít s definitivní správnou odpovědí. Vždycky bude možné, že jsme nějaký model přehlédli nebo na něj zapomněli. Od toho tu však jsou naši čtenáři, kteří náš případný omyl určitě odhalí.

A který že to byl diesel, který poprvé proloml hranici 200 km/h u sériového civilního vozu? Jako majiteli Alfy Romeo 164 se mi samozřejmě líbí myšlenka, že tato pocta patří právě jí, ale přesto jsem se snažil najít alternativy. To jediné, co (snad) víme, je že Citroën CX 2.5 turbodiesel byl v roce 1984 s maximální rychlostí 195 km/h nejrychlejším dieselovým sedanem na světě. Dvoustovka tedy musela přijít později. A Alfa 164 dorazila na trh v roce 1987, takže pokud jí někdo “předběhl”, musel dorazit na trh v mezidobí.

Očividným kandidátem na prvenství by bylo pětkové BMW E34, ale to nejenže přišlo do výroby ve stejném roce jako Alfa (1987), ale navíc se na bájnou dvoustovku nedokázalo rozjet. Stejně na tom je naftové BMW E30. A kýžené rychlosti nedosahoval ani Mercedes 190, uvedený s turbodieselem v roce 1986.

Prvním Mercedesem, který oné mety dosáhl, tak byla slavná W124 s maximální rychlostí 202 km/h. Jenomže ta se objevila až v roce 1987 a k určení, který z vozů byl skutečnou jedničkou, bychom tak potřebovali znát přesná data uvedení na trh.

Prozatím se ale můžeme shodnout, že dělené první místo sdílejí Alfa a Mercedes. Tedy, pokud si vy, čtenáři, nevzpomenete na jiné auto!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

gu
gusta
29. května 2016, 13:27
0

Já bych sázel na tu W124. Naftová Alfa v roce 87 neměla ani 120 PS, dost bych se divil kdyby dala dvoustovku. 202 kph měla v TP až silnější verze z roku 92.

reagovat
Kr
Krteček
29. května 2016, 13:42
0

Podle anglicke wiki má i ta verze z roku 87 maximálku rovných 200 km/h. Vím, že jsem o té 164 viděl nějaký dokument, kde právě padlo, že všechny verze mají dát minimálně tu dvoustovku a benzinové verze z 0-100 musí být všechny pod 10 sekund.

BobAsh
30. května 2016, 00:29
0

Alfa 164 i Mercedes 300D Turbo měly v roce 1987 maximálku přes 200, jak je psáno včlánku. Otázkou zůstává, který z nich byl první a jestli v roce 1985 nebo 1986 nepřišel jiný diesel s takovou maximálkou (v roce 1984 byl nejrychlejší Citroën CX se 195 km/h).

sa
sainz
10. června 2016, 15:22
0

CX 25TRD v roce 1984 urcite maximalku 195 km/h nemel, te dosahl az v roce 1987 uvedenim modelu oznaceneho TRD turbo2 s intercoolerem a vykonem 88kW a zrychlenim z 0-100 za 10,9 s. Do te doby mel jen nejakych 70kW. Nicmene mi to nedalo a zapatral jsem v archivnich autokatalozich, kde jsem zjistil ze jeste v modelovem roce 87/88 se zadny diesel s max pres 200 km/h nenabizel, mercedes 300D turbo ma max jen 195km/h a az v rocniku 88/89 je zmineny mercedes 300D turbo s max 202 km/h a zryclenim shodnym s CX, tedy 10,9s. Alfa 164 jeste nebyla nevim proc v nabidce, ale v roce 87 je uz v katalogu zminka o 164 TD s vykonem 86kW a rychlosti 200 km/h ktera by se mela v italii prodavat od rijna 1987 a v nemecku az v breznu 88. Takze dle nemeckeho doboveho katalogu by prvenstvi patrilo Alfe Romeo:-)

To
Tomshon
29. května 2016, 16:00
0

Školy na to nemám, ale co sierry? Nedělala se naftová verze, která by to zvládla?

reagovat
Csaba
29. května 2016, 17:15
0

Ne, 100% NE, Fordí 1.8 TD z té doby je to nejhorší co ovál kdy vyrobil a asi moc nepřeháním když si tipnu že to nedalo ani 160km/h... - vždyť to, proboha, mělo výkon JEN 55KW...

Csaba
29. května 2016, 17:20
0

EDIT: a to 1.8TD přišla až v roce 1989, atmosférická 2.3 v r. 1987 dávala JEN 49 kW, takže Sierra je asi (po Avii a Multikáře) tím posledním autem na světě které by s ropožroutem zvládlo 200 km/h ;-)

Ro
Rob
29. května 2016, 23:47
0

Sierra je sice super auto a indenor 2,3d je nezničitelný ingot. Nicméně v papírech měl pouze 155km/h.

ri
riprex
29. května 2016, 18:36
0

Co vím, tak ze sériových aut byla 164 první nafta, co těch 200km/h jela a udržela celkem v pohodě. Na svoji dobu velmi dobrá aerodynamika (Cx 0.29) a celkové naladění motoru do vyšších otáček tomu pomohlo :)

reagovat
Irwinek
29. května 2016, 19:01
0

Škoda, že tohle téma nepadlo v zimních měsících, to byla spousta času hledat info, teď, když je venku pěkně mi to tak nejde :-d
Na rychlost 200 km/h určitě nedosáhlo, ale v roce 1982 bylo nejrychlejším sériovým naftovým autem Volvo 760 GLE s přeplňovaným V6 s hodnotou z 0 na 100km/h za 13s. ( údaj je z volvotime.cz, ale nějak mi tam nesedí V6, v té době mělo Volvo řadovky i v naftě :-( u p. Patery jsem našel , že 760 GLE mělo 2,4 řadový šestiválec VW s rozvodem OHC , turbodmychadlem Garrett T03, výkon 81 kW při 4800 ot/min a toč.moment 194 Nm při 3000 ot/min, maximálka 170 km/h )
Vezmeme -li v úvahu, že Volvo se svými " krabicemi " rozhodně nebylo adeptem na nejrychlejší auto v jakémkoli směru, pak bych nafťák s maximálkou 200 a víc hledal už v letech 1981 -84, a ne až v 87 , byť bych to 164 -. ce přál :-D

reagovat
Irwinek
29. května 2016, 20:05
0

V roce 1983 byl nejrychlejším sériovým naftovým autem Renault Fuego ( 4V 2068 ccm, 65 kW, 0-100 km/h za 13,2 s a max 175 km/h )

Honza 'Hamster' Křeček
29. května 2016, 21:34
0

Hledal jsem vážně poctivě, ale vypadá to opravdu na tu Alfu. Můj osobní tip byla w126 300SD, leč ta se dvoustovce ani nepřiblížila.

reagovat
MG
MGRR
29. května 2016, 22:00
0

První A6/C4 2,5TDi 103kw s pětiválcem a 6rychlostní převodovkou byla (95-97 alespoň verze Quattro) a první roky to byla přejmenovaná Audi 100 a ta je ještě pod 1994

První A6 2,5TDi 103kw předokolka 95-07 jela 220km/h na 15" kolech s prstem v nose, na 16" jela víc. Jelo to jako "píchlé prase" a najela milion kilometrů.

VM motori se nedal s TDi srovnat. Alfou 164 jsem kdysi jezdi, dokonce jsem měl dobu i Rover 825TD se stejným motorem, ale VM nad 150km/h letěla ručička teploty prudce nahoru a celá léta nevěděli co s tím jejich obrovským odpadním teplem, který VM vždy utavil a popraskali min. hlavy. Audi a její v té době dokonalé TDi mohlo jezdit 200km/h a to auto prostě fungovalo... od 97 s modelem A6 2,5TDi V6 110kw s VP44, šlo celé TDi do kytek... pak to dovršil koncern orlojem VW/T5 :) a Dieselgate/Abgasskandal

reagovat
A.J.Michal
29. května 2016, 22:12
0

O tom odpadnim teple u VM motori to je pravda :) , proste lodni motory narvaly do aut. Coz byl dobry napad, ale nedomysleny kvuli tomu chlazeni. A ja jsem s tim motorem stejne spokojeny, jen je potreba se k nemu chovat, ale praskani hlav se clovek nevyhne :-/. Me se to osobne ale jeste nestalo, jen vzdy fouklo tesneni pod hlavou.

Ale chiply VM motor na 115 kw ve 155 hybalo fakt slusne kdy uz ve 164/155 to bylo postavene na ridici jednotce bosch.

Honza 'Hamster' Křeček
29. května 2016, 22:54
2

Motor VM Motori se s TDI nedal srovnat především proto, že žádné TDI v roce 1987 ke srovnání nebylo - což je poměrně podstatné, hledáme-li první nafťák, který překonal dvoustovku. Audi 100 TDI (88kW) přichází na trh až v roce 1989 a jeho maximálka je přesně 200km/h. Audi A6 TDI 103kW (maximálka 206, ne 220) navíc přichází na trh až v roce 1995, krátce na to (1997) už jde do výroby motor 2.4JTD (a hned na to i motory CDI od mercedesu) s systémem common-rail a celé slavné Audi se postupně dostává na druhou kolej co se technologie týče.

MG
MGRR
29. května 2016, 22:09
0

Teď jsem se koukal na mou ex A6 TDi 103kw z roku 1994 a nejvyšší rychlost v TP je 203km/h

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
29. května 2016, 23:00
1

Už Audi 100 (C4) s TDI by měla dát 200km/h, což je rok 1989/1990. Nicméně Alfa byla i tak dřív...

Ro
Rob
30. května 2016, 00:04
0

Napadá mě Lancia Thema s tím stejným motorem, a nebo citroen xm 2,5 td? Popř Peugeot 605 2,5 td

reagovat
BobAsh
30. května 2016, 00:26
0

Thema nebyla tak aerodynamická jako 164, a XM přišlo na trh v roce 1991. Peugeot 605 by mohl být nadějnější, ale myslím, že dřív než v roce 1987 určitě nepřišel.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem