načítám data...

Ptejte se Vojty: Bavorák v kábru, co moc nežere?

03. března 2016, 07:22 29 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Zima je očividně ideální čas na nákup kabrioletu. Který si ale vybrat, aby byl rozumný, úsporný a praktický?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na redakce@autickar.cz!

Zdravím,

přicházím za vámi jako za zkušenějším s dotazem. Vybírám nové auto, tedy vlastně kabriolet. Kriteria byla, aby se do auta vešli čtyři lidé, mělo alespoň trochu sportovní chrakter a v mojí cenové relaci nevypadalo moc staře. Ve vyhledávání různých značek jsi mě získalo BMW E46 po faceliftu, které pro mě jako 18-ti letého nadšence do aut a hlavně do BMW vyvolalo největší zájem. Nastal ale problém a to se spotřebou vozu a provozními náklady. Z hlediska ekonomického by se mi líbila verze 318ci se 105 kW a čtyřválcem, ale jako člověka kterého baví řízení se mi samozřejmě líbí řadové šestiválce, zejména 330ci se 170kW, ale obávám se velké spotřeby 10 l a více. Musím si ale přiznat, že jezdím hlavně po městě a maximálně v nedalekém okolí. Dalším faktem u mě je, že mám kapku těžší nohu a s autem co teď jezdím se dostanu na 8 l a normálně jezdí za 6l. Potřeboval bych poradit, který si vybrat a který nevybrat, obávám se totiž toho, že 318ci bude semnou za volantem jezdit za stějně jako šestiválce a potom budu litovat toho nevybrání si pořádného motoru se stejnou spotřebou? Jednou z mnoha věcí je zda-li se bránit automatu nad manuálem(?) a nebo snad koukat po naftě? Další v úvahu připadá Opel Astra G(?), ale to už mi přijde vizuálně staré, kdežto E46 má stále elegantní a s M packetem sportovní vzhled. Děkuji vám za váš čas a vysvětlení. Určitě mi vaše rada ujasní můj výber.

S pozdravem David T.
 

Z tvého dotazu cítím, že jeho účelem není ani tak získat odpověď na otázku, se kterou si nevíš rady, ale spíše dostat požehnání pro rozhodnutí, ke kterému už jsi dospěl. A to je koupit si E46. V tomto ohledu ti udělám radost, protože pokud chceš sportovně laděný čtyřmístný kabriolet za méně než 150 tisíc, nemáš mnoho jiných možností. Vlastně nejspíš žádnou. Astra G není pro E46 téměř v žádném ohledu konkurencí a novější Astra H či Ford Focus II jsou s cenovkou kolem 170 tisíc a více mimo tvůj (bohužel v dotazu nespecifikovaný) rozpočet. Pokud by však existovala možnost dosáhnout na jeden z těchto dvou modelů, byly by silným argumentem nejen nižší provozní náklady (obě auta budou mít nejspíš nižší spotřebu, určitě levnější díly a především budou o mnoho novější), ale také jejich pevné skládací střechy, které z nich udělají mnohem příjemnější společníky pro celoroční použití.

Nicméně vycházejme z toho, že jsi odhodlán pořídit si E46 Cabrio – což dává v mnohých ohledech skvělý smysl, v neposlední řadě kvůli tomu, že stará trojka je ideálním kandidátem na auto, které ti bude nějakou dobu sloužit coby každodenní dopravní prostředek a později se, po nákupu něčeho praktičtějšího, změní v miláčka na hezké počasí a budoucího youngtimera. To také jasně řeší otázku motoru. Rozdíl mezi 318Ci a šestiválcovými modely není tak zásadní, aby bylo nutné za každou cenu sahat po slabém čtyřválci. Nepočítej však s tím, že by kterákoliv z nich byla úsporným autem – v městském provozu se zkrátka spotřebě kolem 10 litrů nevyhneš a s “těžkou nohou” se pod tuto hranici budeš těžko dostávat i mimo město. Na druhou stranu, nejsilnější 330Ci bych také vynechal, jednak proto, že tě bude zbytečně svádět k rychlé jízdě, ale také kvůli tomu, že zachovalé exempláře budou výrazně dražší než tomu bude u slabších motorizací.

Optimálním kompromisem by tedy mohla být 325Ci, kterých je ostatně i nejvíce v inzercích a bazarech. Zbývající dvě otázky, tedy nafta a automat, mají také snadnou odpověď – E46 Cabrio se v naftové verzi pokud vím nevyráběla. A hydroměničové převodovky ze začátku století jsou sice dobré na mnoho věcí, ale podpora sportovního charakteru E46 není jednou z nich.

Takže moje rada zní jasně – E46 325i (nebo i 323i, pokud to bude nejhezčí kus, který seženeš) s manuálem. A pokud bude moc žrát, vždycky můžeš trénovat sebeovládání a začít prostě jezdit jemněji. Umění jezdit rychle není jediná schopnost, kterou můžeš za volantem pilovat.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

He
Henges
03. března 2016, 08:43
0

Pokud jde o jízdu převážně po městě, nevidím smysl v tom, proč kupovat zbytečně silný motor.

reagovat
Skipper
03. března 2016, 13:50
1

A to já zase jo. Hlavně v případě E46. Nejde ani o sílu, ale o počet válců... Svého času jsem provozoval kombinaci E39 525i pro sebe a E46 316i pro manželku. 316i byla vcelku fajn, i se 77 kW to bylo zábavné auto, jen ten čtyřhrnek prostě nebyl to pravé. Hlavně když jsem měl každý den možnost srovnávat ho s charakterní R6. Takže jsem to pořešil tak, že E46 šla z domu a místo ni jsem pořídil 535i v plynu. Ale k věci, R6 bych nebral ani tak kvůli výkonu, ale kvůli radosti, kterou jeho projev přináší.

Al
Alesh
03. března 2016, 09:05
1

Pevná skládací střecha je sice nesporně praktičtější, ale zrovna v případě toho fordu na obrázku tělá z proporcí auta něco děsnýho. Ale ford v tom není sám, renault by mohl vyprávnět:-) A na E46 se dá koupit hardtop...

reagovat
Št
Štěpán
03. března 2016, 09:20
0

Masirka :) v ty otázce je to vidět. Mladej týpek co jezdí, tipnu si, tatovym Superbem, prasi za 8, fotra to sere a chce, aby měl kluk vlastní. A Takovejhle borec přece nemůže mít trapnej čtyřválec. Jeho potenciál by stejně nevyužil, ale srát na to, do hospodskych debat R6 nebo nic. Naftu hod z okna, bude to smrdět a po městě je k ničemu

reagovat
Št
Štěpán
03. března 2016, 09:27
0

To byla reakce na hegnese

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
03. března 2016, 10:06
1

Čím to je, že mladí kluci neznají nic jinýho, než BMW? Už mi to připadá jak diagnóza. Když vidím starý BMW, tak většinou za jeho volantem sedí 18-20 -ti letý chlapec, ideálně s rovným kšiltem na hlavě a rádiem puštěným na plný pecky, který se snaží přehlušit rouru od kamen místo výfuku. Ať to pěkně duní v tý hlavě. :-)
Bohužel, přesně jak píše Skipper, dost často to pak končí tím tuningem "á la benzínka", což si ty auta fakt nezaslouží, obzvlášť pokud se bavíme o krásných coupé a kabrioletech. Ale určitě se najde i pár rozumných, abych jim zase všem nekřivdil. Jen mi připadá, že jich je minimum. Kupovat si kabriolet, což je samo o sobě auto pro radost a na výlety a přemýšlet nad tím, jestli je spotřeba po městě 10L moc, tak to opravdu nechápu a přidávám se ke Skipperovi. Takový auto si nekupuj.

CerVus
03. března 2016, 13:15
0

Knightrider. Protože jich je tu hodně, jsou za pěkné peníze a jen málo které další auto za stejné peníze se jim svými jízdními vlastnostmi přibližuje.
Já jako bývalý majitel r6 bmw jsem udělal tu chybu a koupil si předokolku. Teď ji chci napravit, přičemž bych si třeba rád koupil nějakou ameriku, ale ty se prodávají za nesmyslné peníze vzhledem k technice kterou disponují, takže co mi zbývá. Mercedes s desingem pro důchodce, lexus která stojí na půl cesty a už jen to bmw. Tam je problém je Chris Bangle zprznil modely na celé jedno desetiletí, ty nové, které se z té noční můry otřepaly jsou drahé a to mě táhne zpět k posledním e46, které jsem před třemi lety odmítal kvůli jejich morálnímu stáří.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
03. března 2016, 13:54
0

Ameriky jsou drahý, to je pravda. Ono taky když pořizovací cena obsahuje ještě dopravu, clo a DPH, tak už je to pak mazec. Mercedes designem pro důchodce byl možná tak ještě před pár lety, ale dneska bych ho bral mnohem radši, než BMW. Oslovuje mně mnohem víc, protože přesně jak říkáš, Bangle sprasil na co sáhnul a na ty auta se nedá koukat. Lexus bych bral ještě radši, jednak se mi líbí a hlavně je to vybočení z davu, což je mno mně osobně největší deviza.

CerVus
03. března 2016, 14:16
0

Jo, máš 100% pravdu. Na těch mercedesech mi spíše vadí ty světlé interiéry a automaty. Pokud to auto má černý vnitřek, hned je zajímavější. Já měl ale na mysli spíše modely kolem roku 03, když tu porovnáváme ty auta na úrovni e46. Kolem roku 05 mercedes bmw utekl, nebo se spíš bmw strašně zhoršilo. Taková is250 od lexusu pak je vzhledově zajímavější volbou než e90 325i. Nové modely lexusu ani nemusím zmiňovat, tam je zas neuvěřitelný rozdíl a bmw opět ztrácí pokud ta auta nejsou v m paketech nebo individual výbavě.
Říkám si jaké by to asi bylo, kdyby padla ta neuvěřitelně přestřelená cla na dovoz aut z ameriky. Nový mustang s v8 za 800k, v6 nebo eco boost za 650k. To samé camaro nebo sportovni cadi... To by se asi evropské automobilky začaly hodně třást.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
03. března 2016, 14:29
0

Neplatit ty hrozný poplatky, tak by to bylo hodně zajímavý. Sám už jsem si dvě auta z USA přivezl, tak vím, co to je za masakr. On ten výpočet konečný ceny auta z USA totiž vypadá takhle:
příklad:
auto za v přepočtu např. 400.000,- Kč
doprava po USA do nejbližšího přístavu a pak lodí do Čech: cca 75.000,- Kč
mezisoučet: 475.000,- Kč
clo (10%, platí se z ceny včetně dopravy, tj. z těch 475.000,- Kč), celkem: 47.500,- Kč
mezisoučet: 522.500,- Kč
DPH (21% z pořizovací ceny včetně dopravy a cla, tj. z těch 522.500,- kč), celkem: 109.725,- Kč
mezisoučet: 632.225,- Kč
úprava světel na EU: 10.000,- Kč
homologace, výjimky, přihlášení: 30.000,- Kč
celkem: 672.225,- Kč.
Takže rázem z auta za 400.000,- kč máme tady v Čechách auto za skoro 700 tisíc. A to už je sakra rozdíl. Největším zlodějem je u nás stát. Ten ví, jak vypočítat daně. :-)

BobAsh
03. března 2016, 15:39
0

Rozdíl proti americký ceně je jen těch 10% cla. U oficiálně prodávanejch aut (Mustang, Camaro) odpadají náklady na další kolo transportu, resp. je má výrobce za nesrovnatelně nižší ceny, díky "economy of scale". Proto taky oficiální Mustang stojí výrazně míň, než šedej dovoz.

A clo 10% zas takovej rozdíl není. Mustang Ecoboost bez daně u nás stojí 800 tisíc, stejnej v USA stojí 700 tisíc. Jen my prostě máme DPH. Na druhou stranu, on taky mají Sales Tax, ale ta se v ceníku neuvádí, protože je stát od státu jiná.

Skipper
03. března 2016, 09:50
1

Ad spotřeba. Když se Ti zdá 10l moc, tak jako majitel několika BMW Tě prosím - NEKUPUJ SI TO!!!! Spotřeba benzínu je totiž finančně to nejméně náročné na provozu tohoto typu auta. Jestli nemáš finance na pár litrů benzínu, tak údržba auta ve stavu, jaký si zaslouží, Tě finančně zruinuje. Pak to končí různýma dílama z Polska, Starline atd, orezlá auta s ledkama, často kusy, které si to vůbec nezaslouží. Jinak šestiválce žerou všechny naprosto stejně bez ohledu na objem! Zdá se to být paradoxní, ale je to tak.

reagovat
Skipper
03. března 2016, 09:55
0

Když bys to s E46 myslel vážně, tak doporučuji zavítat na bmwklub.cz. Tam se dokola řeší notorické problémy těchto aut, dovíš se tam prakticky všechno. Dají se tam najít spolehliví lidi na dovoz kvalitního auta z DE, dovíš se, kde jsou dobré zkušenosti se servisem a tak. Štěstí přeje připraveným ;)

De
Dek
03. března 2016, 10:03
0

Souhlasim

Ku
Kuba330i
04. března 2016, 06:30
0

Nedávno jsem koupil 330i... a během 3 měsíců už dělal chladič, hadici v sání, separátor a všechny hadice u něj, všechny filtry, oleje, svíčky, veškerý silentbloky vzadu + jiný diferenciál, olej v převodovce, hadice u serva co prolínaly, tyčku xenonu, dvouhmotu, lanovody + ručku, a stále spousta práce zbývá... a kosmetika? na tu se ještě dlouho nedostane... asi tolik k tomu, aby byla e46 v top stavu, desetitisíce jen lítají...

Da
David T
04. března 2016, 16:23
0

Zdravím, jsem přímo ten kdo se na tu otázku ptá. Vážím si tady všech názorů a vím že je na to vše drahé, táta do auto dělá tak něco trochu vím. Nejde tady ani o peníze, když už vysolím cca 170K, ale ta spotřeba je dlouhodobá záležitost a neříkám že jezdím jako prase, to ne, ale ta spotřeba je vyšší. O díly se neboj, takový autokelly nehrozí... vím co je to zač a nedás e s tím vůbec dělat. Chci pořídit zachovalejší kousek po roce 2003 s nájezdem maximílně do 150-tis. podloužených servisní knížkou. Nepotřebuju to auto rychle a jenom kvůli vzruli na kapotě, chci si ho pořídit jako srdcovku, nechat v původním stavu, hezká kola a nehnusit to neřím jako roura místo výfuku a mračítka z tesca. ;-) ... myslím ale že je to poněkud lepší než AUDI Q7, o které také přemýšlím.

Skipper
04. března 2016, 16:53
0

Tak to určitě. Pokud chceš vyslovené top auto, tak se doporučuji obrátit na bmwklubu na ćlena M3maniac. Má výborné reference, dovezl auta snad polovině členů klubu. Já jsem své ještě ničeho neznalý kupoval v bazaru, dnes bych šel pŕes néj.

Da
David T
04. března 2016, 16:59
0

Moc děkuju, podívám se na to.

Lu
Lukas
03. března 2016, 10:28
0

Jak se pise vise, bmw sestivalce zerou stejne. Dokonce jsou v ostrejsi jizde uspornejsi nez jejich udejchany 4 valce. Mimochodem, pomerovat spotrebu podle poctu valcu je blbost. Jd potreba koukat zejmena na vykon. 200 konove auto kolem roku 2000 ma proste spotrebu 10 litru at je to 4 valec nebo 6 valec.

reagovat
hb
hb11
03. března 2016, 11:02
0

318i po fl je nesmysl, na rozdil od sestivalcu M52 a M54 je to celkem problemovy a slozity motor (ma variabilni zdvih ventilu Valvetronic, docela caste problemy s rozvody, a kdyz uz dojde na nejakou vaznou zavadu, je jich malo na prodej, protoze se davaly jenom do e46).

reagovat
Mi
Michal
03. března 2016, 11:34
0

Viz debata z 4. února. Podle mě je 3er na ježdění ve 4 dospělých malá. A kombinace požadavků mě tak nějak vede k nějaké americké tuctovce, která ale v Čechách bude "exot", díly levné a zplynovat to :-D

reagovat
Adam Forman
04. března 2016, 06:33
0

Sebring! Akorát taková teorie naráží na onu vyžadovanou sportovnost. Sportovní čtyřsedadlový kabrio? To porstě rovnou může říct, že chce E46.

..
..
03. března 2016, 12:00
0

BMW e46 bych v tomhle případě rozhodně nedoporučil-tazatel ho zjevně chce jen proto, že má tu modrou vrtulku na kapotě. 4 lidi se do toho sice vejdou, ale ti vzadu budou, zvlášť u kabria, trpět. Spotřeba se s těžkou nohou nedostane po městě pod 10l ani s 318i, R6 budou mít tak 12, auto bude minimálně 10 let starý a i když e46 není nijak poruchová, při tom věku a nájezdu, bude vyžadovat dost péče. Náhradní díly jednotlivě nejsou většinou o nic dražší než třeba na koncern, ale najdou se i výjimky a především je auto složitější než třeba oktávka a tudíž těch dílů je potřeba víc. Najít slušnýho automechanika, co tomu autu skutečně rozumí, taky není jednoduchý. A pokud novopečený majitel (auta i řidičáku) s těžkou nohou nikdy neřídil silnější zadokolku, může být nejen na sněhu, ale i na mokru nepříjemně překvapen, zvlášť pokud zkusí šetřit na gumách.

reagovat
Da
David T
04. března 2016, 16:35
0

Zdravím, jsem ten kdo se ptal vojtů a chtěl bych upřesnit tu záležitost ze Superbem... není to tátovo auto a neprasím ho, jenom po tom městě žere, mimo město 90km/h celkem točí a jelikož je to malý obsah a po tom když se něco chce tak si to svoje bohužel vezme. Borcem bych se nenazval a čtyřválec mi nevadí, s většinou auto co jsem jel byl čtyřválec a image, ano je to image, ale ne kvůli tomu abych všem ukázal že to mám. Hlavně si chci udělat radost sobě. :-) ... rovný kšilty nemám rád, nenosím žádné a tuning na tomhle autě??? na hlavu jsem zatím nespadl, není nic horšího než tohle zprznit tuninem/tuzingem ať už z jakého koli obchodu. Chci zachovalý stav s historií a nájezdem do 150-tis Km, hezký kola, klidně originíl, ale zádná roura místo výfuku nebo další blbosti co tam nemají co dělat. :-D .... nemyslím to špatně, já jenom abychom tu měli jasno v tom vlastně chce jezdit :-D

reagovat
Št
Štěpán
04. března 2016, 21:29
0

ok, měním názor. Kup si šestival, udrž ho v tom stavu, na spotřebu se uplně vykašli, jestli jezdíš hlavně město, tak nepředpokládám, že máš nějakej brutální nájezd. A až to budeš chtít za pár let prodat, jakože budeš :), tak na tom ještě vyděláš.

..
..
04. března 2016, 23:31
0

Fajn, chceš to auto proto, že se ti líbí-jel jsi někdy e46 ? klidně sedanem, nebo kombi? to auto nesedne svým chováním a fungováním každému. Auta z koncernu-viz. Superb fungují vesměs tak nějak obyčejně a jak většina lidí očekává. e46 je jiná-všechny ovládací prvky jsou tužší, vyžadují přesnější zacházení a například na rozbité silnici i víc pozornosti, zvlášť třeba na širších gumách s nižším profilem. Nechci vzbuzovat dojem, že je to nějaká bestie, co tě při prvním špatném pohybu volantem zabije, ale prostě je to jiné a ne každému to vyhovuje. Trvat na nájezdu do 150tis. km je zbytečné, to auto je robustní a pokud mělo dobrou péči, tak bude fungovat i s daleko vyšším nájezdem, ale spotřební věci budou prostě potřebovat výměnu tak jako tak. Co se týče čtyřválců-jediný dynamicky přijatelný je N42B20-tj 318i (2,0l 105kW), bohužel je to poměrně komplikovaný motor a spolehlivost je horší než u šestiválců, stejně jako kultura chodu, protože je to přímovstřikový motor. Spotřebou se po městě s žádným benzínovým motorem nedostaneš pod 10l a 330i si vezme klidně 14l, když budeš mít těžkou nohu. Kromě toho bude šestiválec po městě trpět, protože se nestihne ani pořádně zahřát a když ho budeš točit za studena, půjde do kopru (!!!motor je ohřátý až tehdy, když je ohřátý olej-tj. cca dvojnásobek doby, za kterou se ohřeje na provozní teplotu chladící kapalina!!!) A jestli v nějakém prostředí e46 opravdu nefunguje ideálně, pak ve městě-tuhá, citlivá spojka, tuhé řazení (zvlášť za studena), podvozek taky není ideální na propadlé kanály, kočičí hlavy, retardéry,...

vi
vita
25. března 2016, 19:48
0

Vše, co jsi popsal, podepisuju jako majitel e46 318Ci. Ještě bych dodal, že 318 a tuším i šestihrnky jezdí na Natural 98 a při snaze o šetření a tankování 95 dá motor vědět, že se mu to fakt nelíbí. Jinak trvat na nájezdu a servisce je blbost, auto kup podle stavu. Taky bych uplně nešel do nějaké voňavky, které si majitelé bmw dost cení, ale spíš něco ve slušném stavu a nechat si pár desítek tisíc bokem na případný servis. Díly na 6válec jsou jiné, dražší, protože jsou dimenzované na vyšší výkon (brzdy,spojka,ap.) Jinak šestihrnky jsou samozřejmě víc ceněné a proto taky budou dražší, čtyřválce se neboj, auto s ním jede poměrně slušně. Spotřeba po městě je kolem 9-10, mimo město se s lehkou nohou dá kolem 7,5. Nezapomeň, že auto je vyztužené, aby se nekroutilo a je těžké a i když umí jet rychle, tak mu to uplně nesedí, spíš nějaký cruising pod rychlostním limitem...Jinak já mám auto na 225/45 R18 a je opravdu velký problém ho někde urvat. Jo a nevím jak ostatní motorizace, ale na drifty budeš muset počkat až na první sníh :-)

hb
hb11
07. března 2016, 10:21
0

N42B20 nema prime vstrikovani.. Do e46 se nikdy zadny benzinovy motor s primym vstrikovanim nedaval..;)

reagovat
..
..
07. března 2016, 14:09
0

hm, jsem si to spletl s N43 v e90...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem