načítám data...

Ptejte se Vojty: Auto s gulami, aneb Alfu, Hondu, Jaguar nebo něco úplně jiného?

Skutečné nakupování auta funguje trochu jinak než v internetových diskusích a časopiseckých testech. Auta se nehodnotí v rámci třídy, ale podle toho, co se kupujícímu líbí a je mu sympatické. Potom se může stát, že vybíráte mezi Hondou a Jaguarem.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Moje 8 let stará Fabia kombi s 1,9 TDi už mi nestačí. Dosud jsem ji využíval jen sporadicky a většinu mého ježdění opatřily nové, slušně vybavené firemní Octavie. Ale jelikož firemním vozům bude konec, je třeba vyřešit svoje vlastní auto…

Rád jezdím, potrpím si na různé technické vychytávky a líbí se mi moderní auta. Navíc nejsem žádný kutil, takže co si koupím nechci pořád opravovat. Z toho důvodu hledám něco slušně jezdícího, s dobrou výbavou a věkem cca do 5-6 let. No a pokud jde o cenu, mojí hranicí je 400-500.000,-.

V mém hledáčku prozatím skončily tyhle vozy:
Honda Accord – moje láska ještě z mládí
Alfa Romeo 159 – hrozně se mi líbí, ale mám problém s důvěrou v technickou kvalitu
Jaguar XF - kdo by nechtěl Jaguára, že :)

Chci opět diesel.

Mohl bych tě poprosit o pomoc?

Díky, L.

Tvůj užší výběr je krásným příkladem toho, že si skuteční kupující vybírají auta o dost jinak, než jak se odehrávají teoretické debaty. V těch proti sobě vždy stojí “typičtí konkurenti” ze stejné třídy, výběru obvykle dominují “premianti třídy” (v tomto případě by určitě přišel na přetřes Passat nebo Mondeo), případně se hledá “nejlepší japonský sedan” či “nejlepší německý kombík”. 

Ve tvém případě je očividné, že cílem výběru je najít “auto s gulami”, aniž bys měl nějakou vyhraněnou oblast, do které chceš směřovat. Takže se na tvé tři “volby srdcem” pojďme podívat odporně chladným, racionálním pohledem. A možná ještě nějakou přidáme.

Začněme od konce, tedy aristokratickou britskou kočkou. A i přes moji nezměrnou lásku ke kočkám čtyřnohým i dvoukolým (dvounohé mi zakázala manželka) musí z kola ven jako první. Jaguar XF totiž sice je skvělé auto, ale není to správná volba pro člověka, který byl dosud zvyklý na služební Octavie a jednoduchou, téměř bezúdržbovou Fabii na naftu, zvláště když “prémiovost” není nezbytným požadavkem. Nejde ani tak o neblahou pověst Jaguaru ohledně kvality a spolehlivosti – kdyby bylo čtvrtým vozem ve výběru ekvivalentní pětkové BMW, nejspíš by šlo z kola ven zároveň s “kočkou”, nebo ještě dříve – ale o to, že prémiový sedan je sice proti svým levnějším kolegům lepší auto, ale tomu také odpovídají náklady. 

Jaguar XF bude mnohem komfortnější, rychlejší a bude mít lepší jízdní vlastnosti než Honda i Alfa. Bude mít výkonný šestiválcový diesel místo čtyřválce. Bude tišší. Bude mít spoustu výbavy, jemnou britskou kůži ze skotských krav, výdechy ventilace, které se efektně odklopí po nastartování, vyjížděcí kulatý volič automatické převodovky a spoustu dalších hračiček a vychytávek.

Jenomže za půl milionu bude o něco starší než jeho chudší soupeři, pravděpodobně také o něco více ojetý a všechny ty úžasné věci ho udělají o hodně složitějším. Od klasických potíží se vstřikováním Common-rail (tady navíc vylepšených o to, že vstřiků je šest a ne čtyři a všechno je trochu dražší) až po stávkující elektroniku nebo systémy, které v levnějších autech vůbec nejsou, znamená XF do budoucna mnohem vyšší riziko vysokých výdajů. To ho samozřejmě nemusí dělat špatnou volbou a pro leckoho jsou vyšší potenciální náklady přijatelnou cenou za to, že bude mít mnohem lepší vůz. Ale mám pocit, že u tebe to není ten případ.

Zbývají tedy Alfa a Honda. Jakožto přímí konkurenti si jsou podobní velikostí, jízdními výkony i nabízenou výbavou, a jsou si také bližší provozními náklady. Accord i 159 navíc nabízejí na poměry své kategorie poměrně výrazný charakter – Accord japonskou preciznost a skvělé jízdní vlastnosti, Alfa zase italské srdce, byť u 159 je “italskost” poněkud potlačena použitím těžké a poněkud neohrabané platformy od General Motors. To s sebou však na druhou stranu nese to, že je 159, postavená na podvozkové plošině nakonec nikdy nerealizovaného evropského Cadillaku, mnohem bytelnější a trvanlivější, než by člověk čekal. 

I z onoho chladně racionálního pohledu tak Alfa získává jasné plusové body a možná se dokonce dostává do vedení. Poslední generace Accordu je sice skvělé auto a nepochybně bude, jak je u Hondy obvyklé, vynikat spolehlivostí a trvanlivostí, ale trpí i jedním klasickým neduhem ojetých vozů Honda – nadšení zarytých “hondafilů” spolu s faktem, že se Accord v Evropě přestal prodávat, totiž drží ceny v poněkud stratosférické výši, “stopadesátdevítek” je navíc mnohem větší výběr a ušetřené desítky (možná i stovka) tisíc korun oproti Accordu mohou bez problémů pokrýt veškeré potenciální problémy. Alfa za 300 tisíc vyjde levněji než Accord za 400 tisíc, i když bude občas muset do servisu.

Nicméně ještě je tu čtvrtá možnost, kterou nemůžu pominout už jen proto, že mi jeden testovací exemplář právě stojí před domem. Kombinace japonské preciznosti, jakou nabízí Accord, a radosti z jízdy, charakteru a sexy designu, kterými je typická Alfa. Mluvím samozřejmě o aktuální generaci Mazdy6, kterou považuji za nejlepší mainstreamový sedan na současném trhu a perfektní volbu pro někoho, kdo hledá “auto s charakterem”. Pravděpodobně se těsně nevejdeš do onoho půlmilionu, ale na druhou stranu pořídíš auto přinejmenším v záruce, ne-li úplně nové. A můžeš si koupit jednodušší, na údržbu mnohem méně náročný benzínový motor, protože atmosférický dvoulitr SkyActiv od Mazdy je nějakou záhadou schopen jezdit i pod 6 litrů.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Da
Dan
06. srpna 2015, 16:11
0

Já bych vybral AR 159 páč je to úžasny auto a človek se po case do ni zamiluje :) .. V cenove relaci do 400-500k najdes moc pekny kousek a na to ze se vyrabela od roku 2005 ma stále uzasny nadcasovy design a ten pocit kdyz se ti za autem ohledaji lide je k nezaplaceni . Já osobne bych sel po 1.9 JTDm nebo 2.0 JTDm a verzi TI .. Cena okolo 300 tisíc je víc nez prijatelna. Motor 2.0 JTDm je super a 1.9 JTDm je taky úžásny motor jak 88kw tak 110kw, Motor má neuveritelnou sílu a dynamiku :) a spolehlivost na 5 hvezdicek .

reagovat
VoFi
06. srpna 2015, 18:05
0

Hezky rozebraná situace :)

Já bych hlasoval pro Alfu (v závěsu s Mazdou Hondou).

Alfa má super nestárnoucí vzhled, no a po technické stránce je taky vlastně fajn. Psát o ní víc nemá smysl, protože bych stejně opakoval článek popř koment od Dana. Tohle by byl kompromis srdce a hlavy.

Mazda není tak hezká, ale zas je to nové auto, ikdyž trošku nad rozpočtem. Možná záruka od výrobce mluví jasně v její prospěch. Tohle by byla volba hlavou.

Honda by byla v žebříčku víš, nebýt nadsazené ceny, takhle je to 3. misto. Je kvalitní, spolehlivá, do jisté míry jednoduchá..ale ta cena je velká vada, bohužel. Pokud ale pisatel najde dobrý kus za peníze srovnatelné s (nad)průměrnou 159, brach bych tu.

reagovat
VoFi
06. srpna 2015, 18:05
0

Hezky rozebraná situace :)

Já bych hlasoval pro Alfu (v závěsu s Mazdou Hondou).

Alfa má super nestárnoucí vzhled, no a po technické stránce je taky vlastně fajn. Psát o ní víc nemá smysl, protože bych stejně opakoval článek popř koment od Dana. Tohle by byl kompromis srdce a hlavy.

Mazda není tak hezká, ale zas je to nové auto, ikdyž trošku nad rozpočtem. Možná záruka od výrobce mluví jasně v její prospěch. Tohle by byla volba hlavou.

Honda by byla v žebříčku víš, nebýt nadsazené ceny, takhle je to 3. misto. Je kvalitní, spolehlivá, do jisté míry jednoduchá..ale ta cena je velká vada, bohužel. Pokud ale pisatel najde dobrý kus za peníze srovnatelné s (nad)průměrnou 159, brach bych tu.

reagovat
KS
KS
06. srpna 2015, 18:42
0

Aktuální generace Mazdy 6 je dobrá volba, ale diesely mají své poruchy a benzín moc nejede, takže je lepší volbou automat, kde se kompenzuje nedostatek točivého momentu prostým zašlápnutím plynu do podlahy. Zase je pravda, že Skyactive-G díky častému využití Atkinsonového cyklu málo baští.

O BMW 3er bych moc neuvažoval, protože je odfláknuté a často rozhrkané z RTF pneu. A 2,0d vůbec - sype se to nehorázně (mým kámošům).
M-B je asi příliš usedlé, 2,1d je rachták a poruch má relativně dost.
A4 neurazí nenadchne, ale z němců by to u mě vyhrála. Klidně 2,0tdi + dsg.
Accord mi nic neříká, diesel je sice spolehlivý, ale na to co nabízí je fakt předražený.

Pokud nevadí RWD a vešel by ses dovnitř, asi nebude špatný Lexus 220d.
I když mám Alfu rád, tak 159 zrovna ne, protože dávají smysl jen v dehtu. Ale s tvým rozpočtem v klidu dosáhneš na 2,0 Mujltijet se 170 koníky. Tenhle motor se dával po faceliftu, kdy 159 zhubla cca 100 kg, ale i tak má nadváhu, ale těch 350 Nm si s tím poradí. Motor navíc není těžký jako 2,4 a jede pěkně s dobrou spotřebou. Bral bych 159, je docela levná, má slušnou trakci v zimě, univerzální a při tom na to nevypadá.

reagovat
kubas
06. srpna 2015, 23:17
0

Alfu! A nebál bych se ani tý 2,4jtdm, neuvěřitelná síla a zvuk. A dálnice okolo 6 litrů. Jo zní to jako tdi klišé, ale vážně se bavíme o alfě :D

reagovat
Ro
RomusCZ
06. srpna 2015, 23:45
0

Za mě lehce jetá 6ka, nebo novej Leon ( kašlat na naftu )

159 má jednu zásadní vadu -> je to pěkný velký auto a nejlevnější kusy budou příští rok pod 100 000, takže se začne hojně objevovat v rukou podivnejch lidí a ztratí hodně sex appealu... Jinak se mi líbí, jak tu rozmlouváte koupi prémiového auta ( Jaguaru ) člověku který na to asi vcelku má ( má 500k cash ) oproti těm kteří touží po BMW 5er za 50k :o)

reagovat
JLK
07. srpna 2015, 11:49
0

Na druhou stranu, az vetsina 159 umre v rukou podivnejch lidi, sex appeal tech nekolika zachovalych kusu jen poroste.

ri
riprex
07. srpna 2015, 15:48
0

Zrovna u 159 moc nárust cen a exkluzivitu nečekám... ale je fakt, že jich vyrobili jen něco kolem 200 tisíc. Uvidím, jestli a jak dlouho si jí nechám. 159 není špatné auto, ale předfacelifty mají dost drobných chyb a nedodělků. Pofacelifty od roku 2008 už jsou bezproblémové... Dovolím si trochu sebechvály a odkážu na text, který jsem před časem napsal: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2015030105

Nedy
07. srpna 2015, 11:14
0

Já bych prmeii nezatracoval, pokud dotyčnému nevadí trochu víc peněz za provoz (proti Alfě kdoví, jestli bude opravdu provoz dražší). Takže za mě buď Jag, nebo Alfa. Ale asi spíš Jag. Prostě proto, že je to větší a asi i lepší auto. Ta Honda mi přijde trochu málo muziky za ty peníze...

Pokud však dotyčný chce utratit 100k navrch, tak ta Mazda6 je opravdu skvělá volba. Zánovní auto a jezdí dokonale. Je to jeden ze dvou finalistů naší "soutěže o nový vůz". Byl jsem se s ní projet a super. Nicméně už má el. posilovač...

reagovat
M P
07. srpna 2015, 14:04
0

Tak to je pak na konkrétním řidiči, jezdil jsem s Mazdou 3 a elektrický posilovač mi opravdu nevadil, skoro bych řekl, že to bylo naopak, že jsem už řídil auta s klasickým, která byla mnohem horší..

Nedy
08. srpna 2015, 11:52
0

Jsem se vyjádřil špatně. Mazda 6 I CX 5 se mi řídily krásně. Třeba proti Mondeu je to o hodně lepší. A souhlasím, že jsem jel s hodně auty s hydraulickým, který byl horší. Ale pokud je dobrý hydraulický, tak mě přijde zatím lepší....

M P
08. srpna 2015, 16:52
0

Mondeo mi zatím uníká, bohužel, jsem na něj fakt zvědavý, zaznamenal jsem dost kritiky, že už nejezdí jak dřív, na druhou stranu taky ohlasy velebící větší komfort a pohodové naladění. Tak co si z toho má člověk vybrat no:) Mazda elektrické posilovače podle všeho umí.
V tomhle jsem ale asi fakt málo ortodoxní a elektrické servořízení mi nepřipadá jako tak významné zlo, jak je to s oblibou prezentováno všude možně. I když je fakt, že už jsem zažil i posilovač s účinkem proměnným podle rychlosti, a ten pocit, kdy se člověku v zatáčce "zlomí" volant, protože posilovač přejde na městský režim, je fakt k nezaplacení. Dá se na to zvyknout, ale rozhodně bych to nechtěl. Možná je to motivace, jak nejezdit zatáčky pod 40km/h :D

Ro
RomusCZ
07. srpna 2015, 23:39
0

Proti 159 nic nemám, líbí se mi, možná bude jednou s 1.8 tbi v garáži. ale s rozpočtem 400k bych ji nevybíral, zas takovej fanda nejsem...

Růst sex appealu nenastal ještě ani u 156 :o)

reagovat
ri
riprex
08. srpna 2015, 12:25
0

Ono 156 má problém ten, že bohužel je velmi špatně vyrobená. Cenu jednou bude mít né proto, že by to snad byl takový zázrak (ikdyž jezdí opravdu hodně dobře), ale spíš proto, že to bude vzácnost :D Takhle zhruba vypadá 156ka po osmi letech provozu http://www.alfisti.cz/forum/download/file.php?id=16430&mode=view%2F001.jpg
Bohužel se to týká úplně všech, nejen předfaceliftů.

Ro
RomusCZ
08. srpna 2015, 18:16
0

156 je hlavně poslední prodejní úspěch AR ;-) Proto jich jezdí ještě tolik. Ano nepříjemně velké množství aut má problém s korozí, ale nejde to zobecňovat, navíc ty úplně špatný jsou už pryč. Kromě problémů s 2.0 TS a málo robustní přední nápravou bych to vůbec neviděl se 156 tak špatně, dnes už je to ovšem hodně staré auto.

ri
riprex
09. srpna 2015, 23:23
0

Já bych to viděl celkem dost špatně. Kamarád si před půl rokem koupil zánovní 156 V6, najeto asi 80tkm, ročník asi 2003. Prohnilý jak řešeto, chyběly kusy prahů, podběhů i podlahy. Imho do servisu motoru a dalších věcí padlo X tisíc. Sám jsem 156 vlastnil a i když jezdila výborně, tak každodenní soužití tragédie a to absolutní. Tím, že se jich prodalo takové množství navíc Alfě poškodila pověst a hodně majitelů šlo pak jinam.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem