načítám data...

Peugeot 308 GT 1.6 THP 205: Racionální volba

Hledáte rychlejší hatchback pro každý den, ale 300 koňové bestie jsou pro vás příliš ostré? Peugeot by mohl mít řešení.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V roce 2001, když oblíbený hatchback 306 nahradil model 307, který na první pohled  evokoval spíš menší MPV než kompaktní hatchback, ztratil francouzský Peugeot spoustu příznivců. Především pak z řad automobilových nadšenců, kteří automobilce se lvíčkem ve znaku nedokázali odpustit tak razantní změnu koncepce. Ono se nebylo příliš čemu divit. Jízdně skvělá 306 byla prostě z úplně jiného těsta, než neforemná 307. Ta excelovala zase v jiných disciplínách, které ovšem zajímaly zcela odlišnou skupinu lidí, než tomu bylo u 306. Kvality třistasedmičky (ano, je to jeden z našich rodinných vozů) jsem i já plně docenil až ve chvíli, kdy jsem potřeboval dostat do auta kočárek a spoustu harampádí. Teprve tehdy jsem si uvědomil, že i 307 je skvěle vymyšlená, byť zcela jiným způsobem a pro jiné účely než předchůdce. První generace 308 šla ve šlépějích 307, v podstatě to ani nebyl úplně nový model, jednalo se spíš jen o takovou evoluci. Zbrusu nový model 308 přišel až v roce 2013, přičemž větší radost udělal opět lidem, kteří mají rádi řízení a auta, jako taková. Peugeot se znovu vrátil ke konceptu klasického kompaktního hatchbacku a experimenty s křížením automobilových tříd přenechal modelům se dvěma nulami v názvu. V loňském roce pak 308 prošla mírnou modernizací a my jsme si ji obstarali k testu ve druhé nejsilnější verzi, která je v nabídce. Je to takový můj tajný tip pro trochu svižnější, ale každodenně použitelný hatchback. Dokáže tedy modernizovaná 308 GT dostát předpokladům? 

Co se designu týče, nepřináší facelift nic moc nového. Mírně upravený nárazník, trochu jiná maska chladiče, ale jinak asi nic. Na zádi se změna neudála asi vůbec žádná, nebo ji nedokáži identifikovat. Rozhodně to však není na škodu, že se vnější vzhled příliš nezměnil. 308 už od svého vstupu na trh vypadá svěže a moderně a ani vyšší věk ji na kráse neubírá. Tohle se Francouzům povedlo a design, kterým "třistaosmu" obdařili, se rozhodně dá považovat za nadčasový. Jednoduché a nekomplikované tvary fungují a 308 pořád dokáže přitáhnout zraky kolemjdoucích. Tím spíš, pokud ji ozvláštníte nějakou výraznou barvou, jako byla třeba právě ta testovaná vínová metalíza. 

Nejkontroverznějším prvkem byl už od představení interiér. Peugeot si usmyslel, že v rámci optimalizace ergonomie bude fajn, když veškeré ovládací prvky ukryje pod jednu střechu, respektive pod jeden displej. Ale ono to nebylo fajn. V každé recenzi novináři upozorňovali, že to není nejrozumnější řešení. Stěžovali si uživatelé a zákazníci na diskuzních fórech, že by uvítali jiný způsob ovládání palubních systémů. Peugeot jejich nářky vyslyšel a trochu couvnul. V nových modelech jako 3008 či 5008 už přidal na středovou konzoli fyzická tlačítka a přepínače, pro rychlý přístup k požadované volbě. Trochu jsem doufal, že tahle změna přijde s modernizací i do menší 308. Bohužel se tomu tak nestalo. Patrně by bylo zbytečně nákladné předělávat větší část architektury vnitřku, takže tady máme původní řešení v celé své kráse. Opět se tedy můžete připravit na ovládání klimatizace přes dotykový displej, a vlastně cokoli bude chtít nastavit, musíte přes onen displej infotaimentu. Přestože Peugeot trochu zapracoval na uživatelském prostředí, zjednodušil jej a zrychlil odezvu, pořád to není optimální a fyzická tlačítka chybí. Těch zůstalo na středovém tunelu jen 6. Výstražné blikačky, výhřev zadního a ofuk předního okna, vnitřní cirkulace vzduchu, zámek a ovládání hlasitosti audia. A to není moc. Doufejme, že tedy aspoň příští generace, na které se již pilně pracuje, přinese v tomto ohledu zlepšení. Druhým kritizovaným prvkem interiéru byla pozice za volantem, respektive rozmístění volantu a budíků. Ty jsou vytažené ke spodnímu okraji čelního skla, kdežto volant motokárové velikosti, se nachází někde nad koleny řidiče. Tady asi záleží čistě na tělesné konstituci řidiče. Já mám nějakých 184 cm a nemám problém najít si rozumnou pozici za volantem. Stačí chvilka a sedí se mi pohodlně. Ale spousta lidí to štěstí nemá a vhodnou pozici si prostě nenajde. Je to o vyzkoušení. 

Co se jízdních vlastností týče, tady "třistaosma" navázala na již zmíněného předchůdce v podobě modelu 306. A to je dobře. Nečekejte samozřejmě rošťácky přetáčivé tendence jako u 306, ale s ohledem na dnešní dobu, je jen málo věci, které se dají 308 vytknout. Karoserie je příkladně tuhá, takže se nekroutí ani na velkých nerovnostech. Přestože verze GT je obdařena tužší podvozkem, není to na škodu. Pořád je příjemně pohodlný, a to i navzdory velkým kolům. Zároveň je dostatečně schopný na zakroucených okreskách, pokud tedy překonáte prvotní nejistotu. O čem to mluvím? Zadní náprava (jednodušší konstrukce) se totiž při ostřejším nájezdu do oblouku tak trochu zhoupne, lehce zavrtí na nerovnostech a teprve pak se naplno opře do uložení. Na poprvé to člověka sice trochu zneklidní, ale když si zvyknete, je to celkem zábava. Přidává to na pocitu hravosti. Není to špatné. Pochválit musím také řízení, nečekejte sice žádnou velkou zpětnou vazbu, ale jeho strmost jistě potěší. Trochu zklamání mi ovšem připravil motor. Tuhle přeplňovanou jednašestku znám poměrně dobře, protože mi dělala tři roky společnost v malém Citroenu DS3. Na 308 GT jsem se tak těšil především kvůli motoru. Pamatuji si jakou měl tento čtyřválec chuť do života. Vytáčel se radostně do omezovače, měl překvapivě dobrou reakci na plyn, hezký zvuk a dokázal být, když na to přišlo, překvapivě úsporný. Jenže tahle verze je nějaká jiná, zůstala jí snad je ta schopnost nízké spotřeby, protože není zase takový problém dostat se mimo město i pod 6 litrů. Ale jinak mě čekalo nemilé překvapení. THP v této konfiguraci je letargické, unylé a svých 205 koní velice dobře skrývá. Určitě by si zasloužilo trochu ostřejší naladění, tím spíš, když se honosí označením GT. Když si vzpomenu na vrcholné GTI, tak tam je motor úplným klenotem. Testované GT trochu ožije, když jej přepnete do režimu sport, pak se přiostří trochu reakce na plyn a auto zrychluje ochotněji. Režim sport však nebudete používat z jednoho důvodu. Tím je naprosto šílený zvuk. Když totiž zmáčknete ono kouzelné tlačítko, rozezní se z reproduktorů ( ty  velké koncovky na zádi jsou pouhé atrapy) neuvěřitelně otravné bzučení, připomínající spíš včelí roj než sportovní vůz. Takhle tedy ne pánové. 

Verdikt 

Pokud se na 308 GT nebudete koukat jako na sportovní náčiní, ale spíš jako dobře na vybavenou verzi obyčejného modelu se silnějším motorem, pak dostanete velmi příjemný automobil pro každodenní život. Jestliže jste se však zhlédli v této konkrétní kombinaci, musím vás zklamat, už ji nekoupíte. Peugeot totiž začal nabízet o 20 koní silnější verzi spojenou výhradně s automatickou převodovkou. Což dle mého názoru je dobrá volba, protože se automat se k zaměření vozu rozhodně hodí. Pro ty z vás, kteří se cítí býti sportovci a potřebují jen to nejlepší, je tady 308 GTI. A to je docela jiná káva. 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1598 cm³
Výkon: 205 koní (151 kW) v 6 000 ot./min.
Točivý moment: 285 Nm v 1 900  ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,5 l/100 km 
Cena s danou motorizací,: 660 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
03. dubna 2018, 16:13
0

Za ty prachy prostě ne-e. Kolik umí žotek slevičky?

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
08. dubna 2018, 19:58
0

Já nevím.. Měl jsem v 206 přes 200k a elektrika 100% v pořádku.. asi atyp :p :D

Ča
Ča Snač Aj
08. dubna 2018, 19:59
0

sorry to patřilo pod druhý koment

Ha
Hanyz
03. dubna 2018, 19:06
-2

Já bych od rodinného vozu očekával výdrž statisíce kilometrů a 10-15 let provozu - čímž ovšem Peugeot, Citroen a Renault ze seznamu vypadávají, protože popravdě shledávám zhovadilým muset kupovat nový Peugeot každé tři roky, protože po dvou a půl v něm začne blbnout polovina elektroniky - to "dizajnem" fakt nevyváží.

reagovat
fr
frite
04. dubna 2018, 18:21
3

Máš pravdu. Taky mi to onehdá Franta v hospodě říkal a Pepa to ještě potvrdil..
Pak jsme si ještě řekli ten povedený vtip o autech na "F" a to jsme se vám v hospodě všichni nasmáli..

Ju
Junior
08. dubna 2018, 22:14
0

Tak Peugeot jsme měli doma všehovšudy jeden, koupili jsme ho novej a při 110kkm tomu praskla hlava motoru. Z toho prvních 100 tisic natočila matka, která teď jezdí s G165 za 5 po Vysočině meziměsto. Takže žádná palba. Během prvních 20k tomu odešly žárovky ve světlech a někdy kolem 50 se vysraly vstřikovače. Vskutku kvalitní vůz.

Ha
Hanyz
12. dubna 2018, 14:08
0

frite: do hospod nechodím, takže co si tam povídáte nevím. Můj názor na tyhle značky je odvozen od názorů šesti známých, kteří si vozy těchto značek pořídili a pak si drbali hlavu - to , co všechno jim tam odcházelo, s tím jsem se u svého prastarého passatu nikdy nesetkal a to byla auta s třetinovým nájezdem oproti tomu mému, garážovaná...Oproti tomu znám jen jediného člověka, který má fr. auto a je spokojený (Berlingo). Osobně si myslím, že je to čistě o tom, na co je kdo zvyklý - pokud někdo přestoupil z trabanta do citroenu, chápu, že je nadšený. Pokud má někdo naježděny kvanta kilometrů s různými auty různých konstrukčních škol, neumím si představit, že by si vybral jako auto na ježdění kterýkoliv model z těc tří značek.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem