načítám data...

Peugeot 3008 Hybrid: Francouzská konfekce dle poslední módy

Peugeot postavil auto, které velmi dobře reflektuje všechny současné módní trendy. Je to ale ve výsledku správný recept?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot 3008 Hybrid: Francouzská konfekce dle poslední módy

Automobilový trh podléhá, stejně jako jakékoli jiné odvětví, velkému množství různých módních vlivů a vln. Některé principy se sice léty příliš nemění, u jiných se ale chtě “běžného zákazníka” mění jak na houpačce. A úkolem automobilových výrobců je v tomto nelehkém světě opatrně vybalancovat dokonalý model, který dobře zkombinuje tradiční a osvědčený přístup a trochu toho novátorství a trendů.

Někteří výrobci se drží spíše konzervativních tradic a nějaké módní vlny jejich nabídku příliš neovlivní, jiné automobilky přístupem připomínají butiky světových návrhářů, ve kterých se pravidelně obměňují materiály, barvy i styl. Pravda – v módě je to přeci jen trochu turbulentnější, u aut se tříměsíční sezóny natahují do osmiletých cyklů životnosti (s faceliftem na půli cesty), je ale vskutku s podivem, jak někteří výrobci dobře reflektují společenské nálady a snaží se postavit auto na míru všem, kteří se nechtějí cítit včerejší.

Což mě konečně, po košatém úvodu, přivádí k dnešnímu testovanému autu – Peugeotu 3008 GT-Line s plug-in hybridem a čtyřkolkou. V plné výbavě, příplatkovém laku a tak vůbec. Je to takové motorizované ztělestnění aktuálních trendů v mainstreamové autoprodukci (nad kterou sice leckdo z našich čtenářů ohrne nos, ale automobilkám přináší zdaleka největší kus koláče příjmů). Pojďme si to rozebrat pěkně postupně, ať vidíte, jak to myslím.

Je to SUV/crossover. To je zásadní předpoklad pro úspěch v současném automobilovém světě. Vezmete platformu hatchbacku nižší střední, trochu ji zvýšíte, přidáte velká kola a plasty kolem dokola a tradá – máte vyhráno. Zrovna u 3008 si ale odpustím pichlavé poznámky na téma “městské auto, co by zapadlo v první kaluži”. V téhle motorizaci je to totiž čtyřkolka a jak jsem si ověřil na rozbahněné polňačce, funguje docela dobře. Můžete být úplný dřevák, zastavit v kaluži plné bahna a pak dusnout na plyn a automobil se na chvíli zamyslí, počítače provedou pár nezbytných výpočtů a triáda motorů rozvážně, ale rázně pohne s koly tak, aby se co nejméně protáčela a co nejefektivněji vás dostala ven z mazlavé šlamastyky.  

A tak to má být, protože bez toho by existovala malá, ale nepříjemná šance, že se s tímto pěkným červeným Peugeotem nedostanete na chatu, nebo na lyže. Příznivci opravdových offroadů si asi pomyslí cosi o tom, že “mechanickou uzávěrku ničím nenahradíš”, ale upřímně řečeno si myslím, že 99% uživatelů Peugeotu by s ní pravděpodobně pracovalo mnohem méně efektivně, než to zvládne počítač s elektromotorem na zadní nápravě a elektrickými diferáky. 

Pojďme dál – tento módní vůz je hybridní. A ne jen tak ledajak hybridní, ale dokonce plug-in hybridní. To má samozřejmě hned několik výhod. Tou první je fakt, že je technicky vzato ekologický. Jeho majitele tak mají rádi lední medvědi a když si příště vezmou jednorázové plastové víčko na kelímek od kafe, nemusí se cítit provinile. Stačí se kus projet ekovozem a ekologický dluh je rázem splacen. Teda ne tak docela, ale co už. 

Druhou výhodou je EL značka, kterou můžete jednak flexit na sousedy sedlající obyčejné nudné spalováky, jednak vás opravňuje k parkování na všech možných barevných čárách a v neposlední řadě díky ní dokonce ani nepotřebujete dálniční známku. Což sice nedává moc smysl, ale je to tak. Argument s parkováním vám možná, pokud nejste z Prahy, přijde marginální, ale přiznám se, že pro mě by to byl asi hlavní selling point.

Pak je tu samozřejmě ta věc s nabíjením – plug-in hybrid lze, jak již název napovídá, zasunout do zásuvky a nechat nabíjet. To lze leckde praktikovat zadarmo. Plně nabitá baterie o kapacitě 13,2 kWh slibuje čistě elektrický dojezd až 59 kilometrů, reálně je to tak těch 50, což ale pořád není vůbec špatné a leckomu to vystačí na cestu do práce a zpátky. 

No a nakonec je tu jízdní projev a výkon. Kombinace čtyřválcového PureTechu a dvou elektromotorů celkem posílá na všechna čtyři kola ekvivalent dvou set dvaceti kilowattů. To je, jen tak mimochodem, o dost víc, než má hot hatch 308 GTI. Díky typickému projevu elektromotorů je navíc výkon k dispozici od nulových otáček a ačkoli nejde o zrovna maličké a mrštně vypadající auto, není problém být všude první. Jen občas je trochu nevyzpytatelná reakce na plyn. Nejprve zaberou elektromotory, pak se přidá spalovák, s jehož výkonem se ještě navíc musí popasovat hydroměničový osmikvalt a tak při sešlápnutí plynu na podlahu dochází často k třem za sebou jdoucím impulzům síly, se kterými když řidič nepočítá, dokážou docela překvapit. Ale není to vyloženě špatné, jen nečekané.

No ale dost o motoru a zpět k módním trendům. Co by to bylo za trendy auto, kdyby nezaujalo vzhledem. Současné Peugeoty se designově opravdu povedly a 3008 není výjimkou. Vůz šikovně kombinuje hrany a křivky, působí robustně, ale ne otekle a v kombinaci příplatkové červené metalízy, černé střechy a chromových doplňků mu to fakt sluší. Základní verze na malých kolech už tolik stylu nemají, ale ostudu také nedělají. Povedly se i přední, ale hlavní zadní světlomety umístěné v obdélníkovém černém segmentu.

Další neodmyslitelnou vlastností vozidla reflektujícího poslední trendy je rozhodně bohatá výbava. S tím Peugeot nemá problém. Dvojice displejů iCockpitu vypadá moderně, tlačítka “klavíru” pod displejem dělají dojem, když se k tomu přidá ještě efektní ambientní osvětlení, adaptivní tempomat s funkcí stop&go a s aktivním držením v pruzích (“vono to jede samo, chápeš”) a masážní sedačky, nemá si běžný uživatel na co stěžovat. Jen ti nejrozmazlenější z nás si možná trochu stýskají nad tím, že sedačky neumí vyhřívat a odvětrávat současně. 

Takže teď už to chce jen nějakou tu třešničku na závěr a tou je u 3008 jednoznačně dekor palubní desky a dveří vyvedený v šedivé alcantře připomínající vlněný svetr. To se mi fakt líbilo, je to moc příjemný materiál, který pravděpodobně ve výrobě nestojí mnoho, ale udělá spoustu parády, leč zůstává decentní a nenápadný. Tak to má být, tohle je ta správná francouzská elegance. Materiál se opakuje i na sedadlech a trůní se na něm moc příjemně. 

Verdikt

Je nad slunce jasnější, že při navrhování crossoveru 3008 bylo hlavním kritériem vyrobit spotřebitelsky co nejzajímavější automobil. Peugeot neláká tradicionalisty, petrolheady, ani milovníky praktičnosti a nízké ceny z řad zákazníků Dacie, ale cílí na všechny, které možná tak úplně nezajímají niterné technické detaily, zato chtějí auto, ve kterém se jim bude hezky cestovat a na které se budou rádi dívat. A to plní hybridní 3008 na jedničku a její prodeje to dokazují. Jen u téhle top verze je samozřejmě potřeba počítat s vyšší cenovkou.

 

Technické údaje

Motory:
přeplňovaný zážehový čtyřválec 1598 ccm
elektromotor 81 kW vpředu na převodovce
elektromotor 83 kW na zadní nápravě’
Baterie: 13,2 kWh
El. dojezd dle WTLP: 59 km
El. dojezd reálný: 49 km
Maximální dostupný výkon: 220 kW (295 koní) 
Točivý moment: 300 Nm 
Převodovka: osmistupňový automat
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,9 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 1,5 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,1 l/100 km
Cena vozu (3008 Hybrid4 GT line): 1 125 000,- Kč

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
16. září 2020, 09:03
2

Cena je vysoká, ale pak mi ale došlo že pohonná jednotka má téměř 300 koní, stovka za 6 sekund, zajímavý design - to není taková nuda.

reagovat
Jakub Pospíšil
16. září 2020, 11:38
0

Je to tak, vlastně největší problém je ten, že takové auto od Peugeotu většinový spotřebitel ani nečeká, takže ho nenapadne se po něm tam poohlížet.

ma
martinw
16. září 2020, 11:48
1

souhlas ...tipuju že s takovým budgetem zákazník půjde nejdřív sem : https://www.autickar.cz/clanek/bmw-330e-pokrok-nezastavis/



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 E39 528i  1999
BMW Řada 5 E39 528i

1999 rok výroby
198 koní výkon
2 793 ccm objem

Cadillac SLS  1997
Cadillac SLS

1997 rok výroby
300 koní výkon
4 500 ccm objem

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem