načítám data...

Opel Movano: Puristický ideál?

Dostal jsem na test bílou dodávku. Je to Opel, který byl dříve Renault a teď je to Fiat. Lze v něm dojít petrolheadské nirvány?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Model Opelu pojmenovaný jako Movano se na trzích objevil poprvé v roce 1998. V rámci snahy o pokrytí co nejširšího portforlia modelů se německá automobilka rozhodla takto prodávat přeznačkovaný Renault Master druhé generace. V prodeji vydržel dvanáct let, nešlo zrovna o žhavý bestseller, mimo fleetové smlouvy se jich u nás prodalo jako šafránu. Druhá generace, která vycházela pro změnu ze třetího Mastera, už byla o dost úspěšnější, protože v některých konfiguracích vycházela pro koncového zákazníka o dost levněji, než model francouzského výrobce. Masterů s logem Opelu tak lze v provozu dodnes potkat nemalé množství. 

Současná třetí generace Movana, která se prodává od roku 2021, reflektuje skutečnost, že se Opel stal v roce 2020 součástí koncernu PSA, později Stellantis, a tak se logo s bleskem přestěhovalo z Renaultu na jinou velkou dodávku, konkrétně Fiat Ducato, známý také jako Peugeot Boxer a Citroën Jumper. 

Rozdíly oproti výchozímu vozu byste spočítali na prstech. Kromě nalepovacího znaku a názvu modelu na zádi je to ještě jinačí plastový díl s mřížkou chladiče, logo Opelu jež se zobrazí při zapnutí rádia a emblém na volantu. To je všecko. Nebudu vás tedy trápit popisem auta, které je až na délku a barvu prakticky stejné s Boxerem, který se na Autíčkáři objevil asi před měsícem. Místo toho se raději podíváme na to, zda se vůbec při řízení dodávky dá najít něco jako zábava za volantem, nebo řidičské uspokojení. 

Co nelze dělnickým dodávkám upřít je jejich syrovost a přímočarost. Tam, kde se na moderní auta zlobíme kvůli samoúčelným prolisům, zaslepeným estetickým výdechům a násosům a falešným výfukům najdeme u dodávky jen rovný černý plast, případně rovný bílý plech. Skrze mřížku masky skutečně zahlédneme chladič, výfuk je přiznaný a po vzoru klasických sporťáků je to prostě jen kulatá roura. Ráfky, často v poslední době lakované na černo a ztrácející se v podbězích, tu září stříbřenkou do dáli a přiznávají svoji plechovou konstrukci, doplněnou jen decentní aerodynamickou krytkou kolem šroubů. 

Podobně jako na monopostech F1, ani tady se zbytečně neplýtvá lakem. Základní bílá je poměrně tenká, plastové díly se nechávají bez nátěru. Další výrazná úspora hmotnosti se bezpochyby podařila absencí tlumících a izolačních materiálů, respektive jejich redukcí na nutné minimum. Chapmanovo známé motto “zjednoduš a odlehči” se tu propsalo snad do každého dílu a to i v interiéru.

Podívejme se třeba před sedadlo spolujezdce, kde místo airbagu najdeme jen odlehčenou poličku. Ústupkem z této filozofie je snad jen volant obšitý perforovanou kůží s výrazným švem, který poskytuje ideální grip i v řidičských rukavicích a stejně upravená řadící páka. Tři sedadla v jedné řadě vedle sebe pak dávají vzpomenout na skutečné sportovní legendy, jako například McLaren F1, nebo Matra-Simca Bagheera.

Sportovní feel samozřejmě trochu kazí hned několik skutečností. Jednak je to agrární dieselový čtyřválec, jehož křivka je skoro opakem té pěkně k omezovači stoupající, kterou nás baví sporťáky. Tady se nejdříve neděje nic, pak zabere turbo a pak se zas nic neděje. Provozní otáčky se pohybují zhruba mezi 1000 a 2500, cokoli nad tím se Movanu příliš nelíbí. Na druhou stranu to ale řidiče motivuje k přesnému řazení, které mohou velcí puristé provozovat s trochou cviku i bez spojky. 

Zklamáním pro pravé petrolheady může být i skutečnost, že je zde poháněná přední náprava. Ta zadní je naopak velice primitivní a pevná. Podíváme-li se ale na rozložení hmotnosti, kde, alespoň s prázdným vozem, spočívá většina hmotnosti právě na předku, nemůžeme si nevzpomenout na některé legendární hot hatche, které se právě i navzdory této koncepci řadí mezi nejzábavnější řidičská auta. A pak je tu samozřejmě výška vozu. Při ostřejší jízdě se Movano naklání, navíc se tu sedí hodně vysoko a ještě vzpřímeně. Ne, to se opravdu na sportovní terminologii našroubovat nedá, pardon. 

Dobře, tak žerty stranou. Movano je prostě pracovní dodávka. Krabice na kolech, všecko důležité pro to, aby se mohla pohybovat se nachází vepředu, vzadu je hodně místa na věci a dvoje dveře, kterými tam ty věci jde ládovat. Rychlý pohled do konfigurátoru a porovnání se stájovou konkurencí Boxerem a Ducatem ukazuje, že cenové rozdíly základních verzí jsou vesměs minimální, ale v případě, že chcete na palubě i nějakou tu výbavu, dokáže Opel příjemně zkombinovat požadované prvky v cenově výhodných paketech a tak může být za určitých okolností tou cenově nejlepší volbou. Třeba právě v testované verzi s koženým volantem, parkovacími senzory a lepším rádiem.

 

Verdikt

Opel Movano není ničím příliš překvapivý ani šokující.  Můžete v něm stejně jako já zkusit najít nějakou tu sportovnost a zábavu za volantem, ale…spíš ne.  Je to prostě jeden z několika přebrandovaných Fiatů Ducato – cenově dostupná velká a robustní dodávka. Argumentem proč zrovna Opel může být jednak zpracování přední masky, které mi přijde ze všech konkurentů nejkonzervativnější a poměrně vkusné a jednak možnosti zakoupení příplatkové výbavy ve zvýhodněných balíčcích a případně různé krátkodobé výhodné cenové akce. 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2179 cm3 
Maximální výkon: 140 k (103 kW) 
Maximální točivý moment: 340 Nm
Převodovka: šestistupňová manuální
Objem nádrže: 90 l
Maximální rychlost: 160 km/h
Kombinovaná spotřeba udávaná/v testu [l/100 km]: 8,9/9,4
Užitečná hmotnost: 1250 Kg 
Objem nákladového prostoru: 11,5 m 3 (L2H2)
Základní cena: 899 900,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
17. února 2023, 09:40
3

Škoda až do odstavce kde jsem se dozvěděl že to má přední náhon. Tak jsem věděl že to chci. Ideální poměr cena, výkon. Slibuje to hodiny zážitků za volantem. Bohužel špatná koncepce.
Co bych ještě dodal. Určitě tak jako vždy jde hodně trénovat řazení jakože často. A krotit zátah přesně ve spektru otáček mezi 1200 a 1277. Kde to zkroutí celou kariserii a rozezní kakofonii pro nás petrolheady tak oblíbených zvuků. Žádný reprák.

reagovat
Radim Nemec
17. února 2023, 10:22
1

Tak samo, ale tohle asi neni uplne auto pro Tebe... Co by pan rekl na neco takoveho: https://vanwebsite.co.uk/for-sale-guy-martins-700-bhp-ford-transit/ ? ;)

beastar
17. února 2023, 11:49
0

Tak to jsou slušný blázni. Každopádně docela bych se svezl. Těch 700ps s tím asi trochu bude hýbat. To už by mohlo stačit i na malý okruhu. To Movano je ale spíš na okresky, trefovat apexi a užít si to řazení. Tenhle Transit to je jako už moc puristický. Jako na daily. Víkendovka výborná to jo.

Sa
Sato
17. února 2023, 13:42
0

700koni v dodávke to majú nejakých nenáročných divákov. To dneska tlačia dvojlitre :) A tolko prázdneho priestoru v tej stavbe. Tam by sa zmestilo aj niečo poriadneho, nejaký W16 od VW, dva twintubro V10 z vipera alebo nejaká vojenská vrtulníková turbína :D

Ha
Habakukk
17. února 2023, 14:20
0

V tomto povoze se rozezní kakofonie drkotajících se zadních dveří. Na cestě budeš cítit každý kamínek aby jsi správně volil stopu s totálně němým řízením. Otáčky budeš držet v pásmu 1500-3000 rpm aby turbo tlačilo cokoliv jiného je bída. Jo a kdyby jsi toužil ostříknout přední okno budeš mít vodu až na zadních dveřích, ale ne okně neee. I tak se na tyto zázraky čeká 6 mesíců.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem