logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář futurista, Editorial

O Panhardech, slavné éře downsizingu a budoucnosti automobilů

Máte pocit, že automobilový svět trpí přívalem pidimotorů? Buďte v klidu, bývalo mnohem hůř. A i tehdy vznikala zajímavá auta…

Nedávno jsem ve svém pátrání po automobilových podivnostech po nějaké době opět narazil na legendární značku Panhard, konkrétně pak na její poslední model, elegantní kupé Panhard 24. Štíhlý, aerodynamický stroj z poloviny šedesátých let s panoramatickým prosklením a interiérem zvíci luxusního gétéčka. Opět jsem se pro tuto podivnost nadchnul, ať už kvůli její eleganci, kvůli slávě staré značky – jedné z prvních automobilek vůbec –, nebo kvůli různým podivným a současně inovativním technickým řešením. A opět jsem byl mírně překvapen, když jsem si uvědomil, že toto relativně drahé kupé vyšší střední třídy bylo poháněno plochým dvouválcem o objemu 850 kubických centimetrů. Přesto bylo ve své době s maximální rychlostí přes 150 km/h považováno za relativně rychlý vůz. Zasloužila se o to především nízká hmotnost kolem 850 kilogramů, skvělá aerodynamika a pokroková konstrukce malého motoru. I tak je ale poněkud zvláštní představa, že na svoji dobu poměrně velký a ne zcela levný vůz – ‚dvacetčtyřka‘ byla ve verzi s delším rozvorem zhruba stejně dlouhá jako Octavia druhé generace a o notný kus delší než tehdejší Ford Cortina – poháněl motor, jaký bychom dnes považovali za vhodný spíše do motocyklu. Přesto však jeho 42 nebo v silnější verzi závratných 50 koní bez problémů stačilo.

Když se podíváme na  ostatní auta té doby, zjistíme, že vlastně Panhard až tak výjimečný nebyl. Ano, dvouválce byly poněkud extrémním řešením a velká auta měla obvykle alespoň litrové motory, ale stále ještě nebyl výjimkou rodinný sedan s třináctistovkou nebo manažerská limuzína s objemem pouhého litru a půl. Ještě v osmdesátých letech byl základní motorizací velkého rodinného Fordu Sierra čtyřválec 1,3 litru. A ten samý jste mohli najít dokonce i pod dlouhou kapotou ‚evropského muscle caru‘, Fordu Capri. Vlastně až v posledních zhruba 20 letech začalo být běžné, že pod kapotou masově vyráběných evropských aut najdete dvoulitry, nemluvě o širším výskytu motorů o více než čtveřici válců. Ani nemusíme opustit území ‚petrolheadských legend‘ – tím, co by se stalo, kdyby někdo skutečně zreplikoval starou M3 E30, se už nedávno zabýval Vavris.

Je tedy jen logické si položit otázku – je současný proces zmenšování motorů a odlehčování nebo i zmenšování automobilů opravdu známkou automobilového úpadku? A záleží vůbec na tom, jaký má motor objem, pokud má dostatek výkonu a točivého momentu? Potřebujeme velká a silná auta?

Co když se záchrana automobilové zábavy a radosti z řízení skrývá právě v tom, že snaha o ekologickou i ekonomickou šetrnost dovede automobilky zpátky do stavu, kdy bude běžné rodinné auto vážit pod tunu a mít litrový motor, byť tentokrát nejspíš několikanásobně silnější než ten pod kapotou starého Pandhardu? Co když není downsizing úchylka, ale návrat k normálu?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Caddy
21. 3. 2016, 22:28

Jenze taky to vsechno byly kafemlejnky...kdyz si vezmu ameriku ze stejne doby, bude jasne, cim je prijemnejsi jezdit, co skyta lepsi pohodli, prostor, vykon, zvuk...

0 reagovat
Caddy
21. 3. 2016, 22:30

sakra, mate tu nejakou chybu...po odeslani se vymaze textbox a prispevek nikde, vypada to, ze se neodeslal...a pak je tu dvakrat...a mazat to nejde...ach jo :)

0 reagovat
Xander_Cage
21. 3. 2016, 22:36

Asi tak nějak. Už teď slýchávám ze všech stran, když bude mít nová octavia litrový tříválec s turbem, jak to nepojede, bude to žrát 10 litrů a že mají větší motor v sekačce na trávu, a hlavně se to bude kazit už v autosalonech, přitom v daném autě ještě nikdo nikdy nejel (ani zatím nemůžou). Ano malé motory budou žrát hodně když je člověk bude točit a trápit na dálnici, ale k tomu nejsou určené. Myslím, že tyhle motory jsou ideálně na přesuny z bodu A do bodu B tak do 20km a prodejci vykouzlí nejnižší cenu od (i když to bude social). A když to člověk nebude tlačit pilu tak by to mělo i vydržet. Já mám 2.5 litrový řadový 6 válec a ano je pohodlný ale spotřebou níž jak 10 litrů nejdu a z 0 na 100km to pod 10 sekund taky nejde, takže mě prakticky vyklepe kdejaká nová fábia a při každoroční výměně 6,5 litru oleje (+ nějaký litr ještě sežere) je to znát i na nákladech, tak bych byl radši za menší motor který je stejně ne-li výkonější a pružnější než co mám teď. Takže já jsem spíš fanda downsizingu a pokroku než urputná stará škola.

0
JeepCH88
21. 3. 2016, 22:48

Jeep má 4.0 šestiválec, jen 180 koníků...ale z 0-100 mě fábka ani nic podobného rozhodně nevyklepne. A to je to auto relativně těžký (1600), aerodynamika hozené cihly, oldschool automat a tak dále. Netvrď mi, že když to máš v něčem osobním, že jsi pomalejší než cokoliv co je ekvivalentem fábky. To prostě není možný :D

0
Xander_Cage
21. 3. 2016, 23:04

BMW E39 2.5i, R6 benzín, rok 2002, 141kw - těch mělo tak jak to vyjelo z továrny takže teďka tomu čtvrtka utekla navíc to váží 1600kg. Oficial údaje nových aut podle katalogu:
BMW E39 2.5i 0-100km 10.4s.
Fabia třetí generace 1.2 TSI 0-100km 9.4s.
Prostě to že je to 14 let staré auto je strašně znát a jde to vidět i na strojovně. A jde to vidět při rozjezdu než já tu váhu rozpohybuju tak to trvá fábia už je v tahu protože je lehčí a má novější a sofistikovanější motor i když je mnohem menší.

0
Xander_Cage
21. 3. 2016, 23:18

A tím jsem chtěl vyjádřit to, že Fabie nepotřebuje 2 litrový motor aby to nebyla brzda provozu klidně ji stačí 1.2 s turbem a fičí to pěkně. Takže proč vyrábět těžké a velké motory když to jde i s polovičním počtem válců a objemu, jenom to dobře nakopnout turbem či jiným systémem.

0
Michal Cat
22. 3. 2016, 08:37

Souhlas s tím zrychlením. Mám E39 523i (takže někdy dávno 170koní), ale zpřevodovaný to je na cestování (nebo aspoň mám po jiných autech takový pocit). Takže na klasický zrychlení mě dal kámoš s omlácenou Jettou. Na druhou stranu, po roce ježdění s tímhle sametovým šestiválem se mi do 4válců nedejbože v naftě sedá fakt blbě. Je potřeba brát v úvahu těch x let vývoje. Byl jsem chvíli vezen v 335i po městě, jelo to velice svižně a ukazovalo to někde kolem osmi litrů. Až budou menší rodinná auta vážit zase k tuně, pak ty malé motory budou dávat smysl

0
Nezn.uživatel
22. 3. 2016, 14:43

S výkonem problém nemám. Jednak mám oproti běžnému autu trochu víc válců, trochu víc koní a k tomu aerodynamiku letícího oštěpu, takže mně rychlá Fabia nebo Octavia naprosto nerozhází, ale na druhou stranu je fakt, že je to staré auto a je to na něm znát. Řízení i řazení jde ztuha, naopak tuhost karoserie bídná a cabrio to ještě zhoršuje, člověk se s tím pere mnohem víc, než s modernou a i při normálních rychlostech je ta jízda mnohem namáhavější, než s moderním autem, které tak nějak všechno dělá víc samosebou, pohodlněji a příjemněji. Ale ono srovnávat auto, které je technologicky 30 let staré, byť to byl ve své době supersport, s moderním, ale běžným přibližovadlem prostě nejde. A přestože v přímce se nějaká Octavia RS nemůže rovnat, v zatáčkách na okresce nebo na okruhu to bude jiné. Pokrok nejde zastavit. To tak prostě je. A klidně se mi pak může stát, že mně před sebou bude tlačit někdo, kdo má papírově mnohem horší auto a s podstatně horším řidičem za volantem, než jsem já, ale prostě bude to moderní auto, které odvede spoustu práce za toho řidiče, kdežto já v tom svém autě nedostanu nic zadarmo.

0 reagovat
bitner
22. 3. 2016, 10:34

Muzu napsat osobni zkusenost. Motor Renault 4 valce, 16v, 1149 ccm, 55 kW @5500 rpm, 107 Nm @4250 rpm. Auto ma 1194 kg. Bez turba samozrejme, benzin+LPG, Euro 5.
Stacilo by to v 60. letech? Rekl bych, ze by to byl sportovni sedan. Dneska uvazuju o tom, ze na zadni okno prilepim omluvny dopis. Ale je pravda, ze obcas potkam i nekoho, kdo brzdi me, takze nakonec to je asi z vetsi casti i o tom humanoidovi za volantem. Dost lidi jezdi tak rychle, protoze uz to rychleji neni v moznostech jejich auta :-)

0 reagovat
Dad
22. 3. 2016, 23:57

No - panhard mel sice maly moturky, ale sesterskej citroen mel ve stejny dobe dvoulitry. A capri sice existovalo se ctyrvalcem 1.3, ale taky se sestivalcem 3.0 a vsim mezi tim co mel ford k dispozici.

Co se zacalo pozdeji objevovat jsou velky motory v malejch autech a jeste vetsi ve velkejch, ale jinak mi prijde, ze se dlouha desetileti objemy skoro nemenily.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte