Výrobní řada Citroën prošla v poslední době výraznou obměnou. V průběhu ani ne dvou let jsme se dočkali zcela nových generací modelů C3 a C3 Aircross, výrazných faceliftů řad C4 , C4X a Berlingo a decentních retuší kompletní palety užitkových dodávek. Nabídka značky se tak momentálně řadí mezi nejmladší na trhu.
Na jedno auto ale dlouhou dobu nepřišla řada. Zatímco ostatní dostala nová loga a pozměněný světelný podpis, velké SUV jménem C5 Aircross zůstávalo stranou. Tomu je však nyní konec. Automobilka právě představila novou generaci tohoto vozu, ve které už je vše v souladu s nynější nabídkou.
A protože se bude od teď jednat o vlajkovou loď výrobce (model C5X pomalu končí bez nástupce), vybavila ho velkou spoustou nových nebo aspoň upravených technologií, pro které vymyslela všelijaká vzletná jména. A abyste toho nemuseli číst tolik, tak já jsem se zaměřil na pět prvků s expresivními jmény, kterými má nový vůz o vaše srdce bojovat nejsilněji. Přece jen je zrovna toto číslo pro model docela charakteristické. Dejme se do toho.
Inovace č.1: Light Wings — Světelná křídla
Citroën C5 Aircross se samozřejmě dočkal designu ve stylu poslední značkové módy, v čele s hranatými tvary, černými krycími plasty spodních částí karoserie, kontrastními a vyměnitelnými barevnými lištičkami, novým víceúrovňovým předním světelným podpisem nebo poslední verzí loga v oválném rámu.
Jakožto nejvyšší model nabídky ale dostal i jednu specialitu v podobě Light Wings — Světelných křídel. Jedná se o zadní světla, jejichž dva vnější segmenty jsou odděleny od boku vozu a působí, jako by se vznášely v prostoru. Toto uspořádání má jak estetické, tak aerodynamické výhody. Hlavně je ale zajímavé, že se jej povedlo z loňského konceptu v téměř nezměněné podobě převést do sériové výroby.
Inovace č.2: SUV Lounge — Obývák mezi vozy SUV
Citroën se odjakživa snaží své zákazníky nalákat na útulné a komfortní interiéry. Nový C5 Aircross samozřejmě není výjimkou. Auto se tak chlubí mimořádně prostornou kabinou, ve které se zejména zadní cestující dočkají o 51 mm většího prostoru pro kolena a o 68 mm většího prostoru nad hlavou oproti předchozímu modelu.
Také se zde nachází sedadla s velmi silnými, texturovanými pěnovými prvky, nastavitelná v až deseti směrech a schopná cestující masírovat, vyhřívat a ventilovat, ambientní osvětlení s osmi barvami nebo velké panoramatické střešní okno s rozměry 1069×720 mm. Tento obývák pak samozřejmě stojí na pro Citroën charakteristických tlumičích s progresivními hydraulickými dorazy. O pohodlí bude určitě prvotřídně postaráno.
Inovace č.3: Cascade — kaskádovitá dotyková obrazovka a AI asistent
V současné době není možné, aby podobný novinkový článek vynechal multimédia. Samozřejmě, i C5 Aircross je jich plný. Zajímavé však je, že se budou zobrazovat na nové, kaskádovité obrazovce s vertikální orientací, HD rozlišením a doposud největší uhlopříčkou v autě skupiny Stellantis. Své jméno dostala proto, že se prý doslova vznáší před palubní deskou a pak se najednou kaskádovitě svažuje dolů a plynule se spojuje se středovou konzolou.
I samotný multimediální systém byl vylepšen. Je rozdělen na čtyři oblasti, přičemž ta největší je kompletně přizpůsobitelná. Hlavně ale nyní obsahuje AI hlasového asistenta podporovaného systémem ChatGPT od společnosti OpenAI, který umožňuje přirozenější hlasové ovládání a reaguje na jednoduché: „Hello Citroën!“ Teď ještě s jakým přízvukem se bude muset jméno výrobce číst. :-)
Inovace č.4: Hybrid, Plug-In Hybrid, Electric — široká nabídka pohonných variant
C5 Aircross stojí jako první Citroën na platformě STLA Medium, známé třeba z posledního Peugeotu 3008, jejíž výhodou je schopnost poměrně jednoduše a bez většího předělávání pojmout spalovací i elektrické motory. Díky tomu je nesmírně, jak se dnes říká, versatilní. To se v nestálém světě, kde se přání zákazníků i úředních regulací mění co týden, velmi hodí.
Auto tak bude existovat jako tříválcový 1,2-litrový mild-hybrid s maximálním kombinovaným výkonem 145 koní; plug-in hybrid o nejvyšším výkonu 195 koní, s benzínovou šestnáctistovkou, silnějším elektromotorem a baterkou o kapacitě 21 kWh, umožňující dojezd až 100 km na elektřinu ve městě; a nebo jako čistě elektrická předokolka s výkonem až 230 koní, schopná díky své baterce o kapacitě 97 kWh dojezdu až 680 km.
Inovace č.5: Made in France — vyrobeno ve Francii a dokonce trochu z vína
I když poslední bod zní u tradičně francouzské značky podivně, v současné době má své opodstatnění. Fakt, že na citroënech najdete francouzské vlajky, dnes samozřejmě vůbec nemusí znamenat, že někdy viděly Francii. Takové modely C3 a C3 Aircross se třeba vyrábí v Trnavě a na jejich vývoji pracovali víc Indové než Francouzi.
V případě C5 Aircross se však jedná o opravdové francouzské vozidlo. Byl navržený a vyvinutý ve Francii a bude se montovat v továrně Citroën v Rennes (Bretaň). A výrobce si s ním i docela hraje, třeba světlé plasty v úložných prostorech dveří a v konzole obsahují 20 % výhonků vinné révy z ekologických vinic v Burgundsku, které jsou následně zpracovávány na lokální úrovni.
Takových je pět inovativních prvků C5 Aircross, kterými u Citroënu doufají, že zákazníky už od druhé půlky letošního roku, kdy se na trh dostanou první kusy, opravdu zaujmou. Co myslíte vy? Líbí se vám nebo byste raději ocenili jiné inovace? Vyjádřete se v diskuzi.





























afro-r1
30. 4. 2025, 13:36Ozivla 1.6 - to cumim. Maly krok pro automotiv, ale velky skok pro Stellantis...
Jaromír Soukup
30. 4. 2025, 14:19Všechny PHEV Stellantisu mají 1.6, nikdy se nepřestala vyrábět.
afro-r1
3. 5. 2025, 17:07Dik za info. Detailne to nesleduji a naposledy jsem ji zaznamenal nekde u 508.
Holofaust
3. 5. 2025, 11:01a nevíte která 1.6 to je? Klasická TU5?
Jaromír Soukup
3. 5. 2025, 19:02Jééé kéž by! Nene, to je THP, nějaký EP6 cosi. Co by se mohlo pokazit? 😅
Holofaust
4. 5. 2025, 14:08hm, asi všechno :-)