Toyota RAV4 je jednou z nejpopulárnějších řad výrobce. Od roku 1994, kdy z výrobní linky sjela poprvé, se jí už celosvětově prodalo přes 15 milionů kusů, z čehož 2,5 milionu připadá na Evropu. A třeba v USA je natolik populární, že loni dokonce zvládla z trůnu nejprodávanějšího místního auta sesadit dlouholetého krále, Ford F-150.
Automobilka si proto logicky dala velmi záležet, aby při modelové obměně nic nepokazila a udělala ji znovu takovou, jakou ji její zákazníci chtějí. A právě dnes ji představuje světu. Čili tadá: zde je nová Toyota RAV4 v šesté generaci, jež ideově staví na tom nejlepším ze svých předchůdců. No a protože my jsme magazín určený motoristickým nadšencům, rozebereme si hlavně její petrolheadskou specifikaci GR Sport, jelikož ta je ještě řidičštější než dřív.
Jistě, jak všichni víte, GR Sport není úplně ekvivalentem třeba škodováckého RS nebo hyudaího N. Je to spíš taková N Line, tedy specifikace zaměřená především na atraktivnější vzhled. To se tady myslím povedlo. Svědčí jí, že celé auto je přece jen o něco míň krabicové, než bylo, čímž pohledově působí dynamičtěji. Verze GR Sport z toho díky dvoubarevnému lakování a lehkým 20-palcovým černým hliníkovým kolům s pěti dvojitými paprsky dokáže těžit nejvíc.
Podobně v interiéru se u provedení GR Sport, kromě povinně větších displejů (12,3“ před řidičem a 12,9“ uprostřed), jež dostaly všechny nové RAV4, návdavkem objevuje kolenní opěrka na středovém panelu, hliníkové pedály a sedadla vyvedená ve sportovním stylu. Je pravda, že kvůli rodinnějšímu zaměření výchozího modelu nejdou ve své sportovnosti tak daleko jako například u Corolly GR Sport, ale pořád by měly poskytnout dostatečné boční vedení pro vášnivější průjezd zatáčkami.
Nebylo by však vůči Toyotě fér myslet si, že je GR Sport výlučně designovou záležitostí. Oproti standardnímu vozu došlo k hned několika úpravám podvozku, aby ony sedačky měly důvod posádku v těch obloucích líp držet. Tato RAV4 se chlubí o 20 mm širším rozchodem kol, vysoce výkonnými tlumiči, zesílenou výztuhou zadní nápravy a jinak odladěným systémem odpružení a posilovače řízení ve prospěch stabilnější jízdy a většího zapojení řidiče do děje.
Tou největší parádou pak má být nově vyvinutá, vrcholná plug-in hybridní pohonná soustava. Tisková zpráva nijak nespecifikuje benzínový motor, předpokládám ale, že se bude znovu jednat o čtyřválcovou dva-pětku, nicméně parametry elektrické části pohonu odhaluje a ty jsou docela působivé. Elektromotor na přední nápravě je nyní schopen dosáhnout až 150 kW, který pro vylepšený systém chlazení dodává konzistentně i za náročných podmínek.
Ve spojení s novou lithium-iontovou baterií s vysokou kapacitou 22,7 kWh přináší tento pohon čistě elektrický dojezd až 100 km v kombinovaném cyklu podle WLTP a kvůli možnosti nabíjet i DC nabíjením až 50 kilowatty umí baterku nabít z 10% na 80% (na další hraní) jen za třicet minut. Hlavně ale díky celkovému výkonu 304 koní, přenášenému na všechna čtyři kola, umožňuje RAV4 GR Sport akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy.
Je pravda, že v teorii je číslo maximálního výkonu o něco nižší, než bylo u předchozího vydání (prý kvůli environmentálním důvodům), ale zrychlení na stovku už proběhne o dvě desetiny vteřiny svižněji než dřív. Toyota však hlavně slibuje přímější a intenzivnější reakce celého pohonného systému, aby RAV4 GR Sport nepůsobila ospale a mdle.
Samozřejmě, jestli je toto všechno pravda i v praxi, a jestli je Toyota RAV4 GR Sport opravdu řidičsky zajímavá, nám ukáží až první jízdní zkoušky. Ale vzhledem k tomu, že ostatní modely se stejnou specifikací opravdu umí šoféra na Toyotu až nečekaně potěšit (jen to jejich řízení je pořád playstationové), není důvod nevěřit.
Jen doplním, že stejný pohon, i když bez úprav podvozku využívajících jeho potenciálu naplno, bude možné objednat i v ostatních specifikacích. Ty navíc, pro snížení vstupní ceny, budou k dispozici i s jednodušší předokolkovou verzí plug-in hybridu o nejvyšším výkonu 268 koní, popřípadě v provedení s malou baterkou bez vnějšího nabíjení, u AWD verze s výkonem 191k a u FWD verze 183k.
Také musím zmínit, že se všechny nové RAV4 chlubí zcela novou softwarovou platformou Arene, díky které se podařilo dále významně vylepšit již dřív rozsáhlou škálu bezpečnostních systémů Toyota T-Mate a přijít s přepracovaným a přehlednějším multimediálním systémem. Protože však nejsme na IT stránkách, dovolím si toto přeskočit s tím, že…je to Toyota, jistě to bude všechno šlapat dobře.
Na ceny si ještě musíme počkat. Počkáme si totiž ještě docela dlouho i na celou novou RAV4, na trh má přijít až na jaře 2026. Momentálně prochází homologací. Ale to nevadí, zdá se, že docela je na co se těšit. Nebo se mnou nesouhlasíte? Co si vůbec o nové Toyotě RAV4 myslíte? A zaujala vás specifikace GR Sport? Dejte vědět v diskuzi.





















VK
22. 5. 2025, 08:19Ten kombi kufr vypadá jakoby navíc.
ransom
22. 5. 2025, 12:01V pondělí jsme byli s manželkou očumovat v Hradci Toyoty. Pán byl skvělej, a i když po půlhodině seznal, že nekoupíme, stejně nás ještě dlouho povodil a ukázal všecko co mají.
Co nás zarazilo: Že ať jsme vlezli do kterékoli a v jakékoli výbavě, nepodařilo se nám ani v jedné pohodlně uchlemejzdit v sedačce. (Aktuálně jezdíme v sedmnáctiletém Outlanderu.)
Fax Slupson
23. 5. 2025, 09:59Jsem rád, že nejsem jediná princezna na hrášku :) Mám to s Toyotami stejně - bolí mne záda ikdyž jedu jen chvíli v taxíku :) Je to jedno jestli starý Yaris, Prius nebo nová corrola - prostě sklon, délka, měkkost - všechno o kousek nesedí. Mám přitom dost “japonské” míry, nevím kde je chyba. A celkem mě to mrzí, protože třeba na Yarise nedám dopustit, toho jsem pustil skutečně jen proto, že jsem v něm prostě nevydržel sedět déle jak 30 minut.
ransom
23. 5. 2025, 19:34Tak to je naprosto přesný. Kupujeme nový auto. V podstatě jsme už měli vybráno, ale manželka pořád dumala, jestli by nám nestačilo o něco menší. Tak jsem ji vytáhnul ať si to osahá. Přiměřeně menší se jevil Yaris Cross. Jsme dva, jezdíme nejvýš dva, a už ani netaháme na chatu metrovou klec s kanárem. Koneckonců kdykoli si můžu půjčit z práce dodávku.
Bylo zábavné vidět, jak jí okamžitě po nastoupení ztuhly rysy. Pak nastalo vrtění, seřizování, zkoušení a nakonec neskrývané znechucení. A to se opakovalo i v Corolle Cross, i v RAVu. C-HR jsme ani nezkoušeli, protože do ní jsme lezli u známých a bylo to jako obout o tři čísla menší boty.
Obecně to je přesně jak jsi napsal. Vždycky je něco kousek jinde, nebo jinak. Loketní opěrka jinde, než by člověk potřeboval, podlaha jinde, sklon sedáku malinko jinej, divně rozložená váha těla na sedáku. Prostě to nešlo. Přitom jsou na světě naopak auta kam sednu, a blaženě spočinu. Kupodivu to jsou občas i nízkonákladovky. Před pár lety třeba Mokka (ještě ta předchozí). Zato si neumím sednout ve většině VW a Škodovek.
Toyoty jsem si tedy přidal na osobní blacklist. Ale všem, komu vyhovují, to ze srdce přeju.
CommonUser
27. 5. 2025, 12:58Sedacky a ergonomia je posrata (sorry za vyraz) vo vela dnesnych autach. Presadnutie z Avensisu T27.0 do akehokolvek auta boli. Jedine starsia CRV sa blizi ... Limuzina by mala mat siroke pohodlne kresla a nastavitelnu opierku aj POZDLZNE (ano T27.0 to ma). To tlacenie do hlavy ma uz fakt ... no nelezim v aute, to nie. A ani by som nemal. Kratky sedak to este zabija. Dalsi zabijak pohodlia je tucny stredovy tunel, ten v Corolle CROSS je nieco extra. Nonsense ...
ransom
28. 5. 2025, 17:23Tohle právě jsou ty paradoxy levných aut. Jako první se musí zamilovat moje prdel. Kdysi jsme si takhle sedli při úplně nahodilé návštěvě místního salónu do třídveřového Avea. Před tím jsme úplně zavrhli Fabii a Pandu. Tady jsme po dvaceti minutách zůstali zamilovaní, pak ještě hodinu to autíčko oblejzali, projeli, a zjistili že ho musíme mít. To mělo i tu hlavovou opěrku nastavitelnou předozadně. Nádherně pohodlné posezení. A nastupování i vystupování. Byla to laciná šlupka, ale sloužila věrně deset let. Dodnes s ní jezdí mladej.
Outlander nasadil laťku dost vysoko. Jak člověk vyleze bez gymnastiky a hekání z pohodlných křesílek, zatraceně rychle pozná že to jinde není ono.
Nové auto s podobným efektem je objednané. Byl to zase stejný dlouhý rituál, zase nám z toho vyšla laciná šunka. To by bylo hejtů...
CommonUser
3. 6. 2025, 18:35Takze co je objednane ? Ak to nie je tajomstvo ...
ransom
3. 6. 2025, 21:12Opel Frontera, 107kW hybrid. V základu, s nějakýma paketama navíc. Bude někdy koncem léta, pokud to půjde rychle.
Já o tom třeba do budoucna napíšu nějaký povídání. Co vedlo k výběru, co všecko mi fakt nevadí, co mi naopak hraje do požadavků a vkusu, a tak. Plus zkušenost s místním prodejcem. Jakože pohled ne-autíčkáře, který má auto jako věc denní potřeby s legračně malým nájezdem, a ne jako hračku.
(Upozorňuju, že první videa s Fronterou na Youtube jsou vesměs ve výstředním bílém paketu, který budí značné pohoršení.)