logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Alpine A390: I s pěti místy se dá jezdit extrémně agilně, stačí tři motory a pokročilé vektorování točivého momentu

Alpine A390 je dalším přírůstkem do rodiny nových elektrických automobilů této francouzské sportovní značky. A i když je opravdu velké, jezdit prý umí stejně dobře jako A110.

Modelová nabídka francouzské sportovní značky Alpine prochází výraznou proměnou. Z původně puristické automobilky vyrábějící jeden jediný, lehoučký, čistě spalovací a zadohnaný sportovní vůz zvaný A110 se postupně transformuje na výrobce sportovně-luxusních elektrických aut. V rámci této změny má v průběhu sedmi let od roku 2023 přijít na trh s celkem sedmi zcela novými typovými řadami.

První vlaštovku nové generace vozů Alpine — malý řidičský hatchback A290, jsme si už mohli vyzkoušet a víme, že umí zprostředkovat více než zajímavé svezení. Na něj naváže právě nyní představený druhý model: fastback jménem Alpine A390, uzpůsobený převozu až pětice pasažérů najednou.

Foto: Alpine - tisková fotografie

Aby A390 zaujalo, dostalo velmi expresivní design, který se nepodobá žádnému předešlému modelu. Samozřejmostí jsou i v současnosti typické prvky jako dvouúrovňové přední světlomety, celoplošné světelné lišty nebo splývavá silueta. Na druhou stranu je pravda, že se Alpine povedlo autu vdechnout i jistou dávku sportovnosti, jež je pro její vozy tak typická. Hlavně ale vozidlo minimálně úplně nepůsobí jako další generické SUV (jen možná trošku :-D).

Podobně v interiéru je znát odklon od purismu směrem k prémiovému luxusu, třeba pomocí sedaček zjevně preferujících komfort před nekompromisním držením těla v zatáčkách nebo architektury palubní desky převzaté z aktuálních dražších modelů značky Renault. Ale tak to má A390 zařízeno schválně, jak číslo 90 v názvu napovídá, míří spíš cestovním než vyloženě okreskovým směrem. Na to by jeho jméno muselo končit desítkou. 

Foto: Alpine - tisková fotografie

Jak vidíte i z fotek, auto je to vlastně docela velké. Ostatně na délku měří 4615 mm, na šířku 1885 mm, a na výšku 1532 mm. Alpine však i v případě něj slibuje charakteristické, extrémně agilní jízdní vlastnosti odpovídající mrštné A110. To je odvážné tvrzení, ale vozidlo je na to připravené hned trojicí elektrických motorů s celkovým výkonem až 345 kW/470k a nejvyšším točivým momentem 808 Nm.

To zajímavé na pohonné soustavě je však hlavně to, že ze tří motorů je jen jeden namontovaný na přední nápravě. Ty další dva jsou na zadní, každý určený pro jedno kolo. Celkem dávají 505 Nm a výrobce slibuje, že zajistí jízdní svezení natolik zábavné, jakoby auto byla zadokolka. A protože jsou dva, tak navíc umí aktivní vektorování točivého momentu tím způsobem, že víc výkonu v zatáčce jde vždy na vnější zadní kolo. 

Foto: Alpine - tisková fotografie

Přesněji řečeno, vytváří rozdíl v distribuci točivého momentu na zadní kola v závislosti na úhlu natočení volantu a rychlosti vozidla, čímž koriguje prokluz mezi pravým a levým kolem a seřizuje točivý moment na pravé a levé zadní kolo, takže odstraňuje či aspoň koriguje nedotáčivost, alternativně přetáčivost automobilu (tedy pokud ji řidič nechce vyvolat sám, to by prý mělo umět také). Funguje při akceleraci, zatáčení i jízdě v přímém směru a aktuální nastavení mění klidně během několika milisekund.

Jestli je to pravda, se teprve dozvíme, až se svezeme. Ale zní to více než zajímavě, když uvážíme, že původ platformy A390, i když hodně, ale opravdu hodně upravený, leží v Renaultu Scenic E-Tech (čímž pádem ji „sdílí“ i s Nissanem Leaf) a váha automobilu je minimálně 2121 kg, kteréžto číslo je sice asi v pořádku v rámci třídy, ale na tuto značku je to vážně hodně. Že by se v Alpine naučili skoro popírat fyzikální zákony? Ne, že by to bylo úplně nemožné, svezli jste se někdo v BMW i7 M70? To také jede na svou velikost a váhu nepochopitelně dobře.  

Foto: Alpine - tisková fotografie

Jen ještě doplním povinné informace k elektromobilitě vozu. Má lithium-iontovou baterii o kapacitě 89 kWh, což tomuto Alpine umožní najet až 555 km na jedno nabití a nabíjet se DC nabíjením až výkonem 190 kW. A aby to nebyla taková nuda, tak přidám i čísla výkonnostní: maximální rychlost u levnější varianty GT (400k): 200 km/h, zrychlení z nuly na sto u levnější varianty GT (400k): 4.8s, maximální rychlost u dražší varianty GTS (470k): 220 km/h, zrychlení z nuly na sto u dražší varianty GTS (470k): 3,9s.

Na trhu by se nové Alpine A390 mělo objevit už na konci letošního roku a ceny se podle verze budou pohybovat mezi 65 000 a 76 000 Eury (1,6-1,9 milionu Kč). Nejnedočkavější zákazníci si budou moci objednat i speciální variantu Première, která bude k dispozici o dva týdny dřív než ostatní modely a přihodí unikátní, limitovaná špuntová sluchátka Devialet X Alpine, jež budou schopná zintenzivnit digitální meziplanetární zvuk při akceleraci. No vida! Tak i to slovíčko exuberantní sem propracuju. Hehe!

Foto: Alpine - tisková fotografie

Co si o novém Alpine A390 myslíte vy? Líbí se vám nebo zas tolik ne? A jakou máte radost z přerodu značky jako takové? Dejte vědět v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
afro-r1
28. 5. 2025, 14:00

2120kg. To je skoro 600kg proti Golfu R.

0 reagovat
VK
28. 5. 2025, 22:27

Ale tak designově tu zvýšenou karosérii docela dobře maskuje, něco na způsob Capri od Fordu. Za mě palec nahoru.

0 reagovat
jerry
29. 5. 2025, 11:00

Přemýšlím, proč bych si měl takové auto koupit? Pravá Alpine, tak jak ji všichni znají, to není, Těžký je to jako hrom, motor na elektriku a design stejně podivný jako Mustang na baterky.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte