logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Nová Cupra Garage: Je Cupra poslední značka, která vyrostla z motorsportu?

Cupra oslavila nový model Terramar otevřením největší Cupra Garage v Česku. Jedna z nejmladších značek bere český trh útokem.

Značka Cupra je na světových trzích vlastně stále nováčkem. Přesto a tak trochu paradoxně má za sebou už pěknou historii včetně úspěchů na závodních tratích a s novými modely se zdá, že se trefuje velmi dobře do vkusu zákazníků. Kde že se to tedy vzala Cupra?

Samostatná značka Cupra byla představena světu v únoru 2018, letos je tedy na trhu šestým rokem. A šestiletá historie, to není nic moc, že? Přesto se již blíží k metě 750.000 vyrobených vozů a čísla stále rostou. V rámci otevření nového showroomu, kterému se u značky Cupra říká stylově Cupra Garage, jsme si v Průhonicích u Prahy prohlédli i zatím poslední přírůstek do modelové nabídky, Cupru Terramar. Ačkoli nemám absolutně žádný odhad stran chování trhu, tady bych se opravdu vůbec nedivil, kdyby tohle stylové SUV mizelo jako ony příslovečné teplé housky.

Foto: Cupra

Kde se tedy ale Cupra vlastně vzala? Jak asi tušíte, začít musíme u značky Seat. Tato tradiční španělská značka se stala v polovině osmdesátých let součástí nadnárodního gignatu Volkswagen a ve stejné době vzniká i její sportovní divize nesoucí tehdy ještě jméno Seat Sport. Španělský temperament společně se zázemím a podporou koncernového giganta dostal konečně příležitost naplno ukázat svůj potenciál. A začalo se závodit. Tedy opravdu seriózně závodit.

Podobně, jako i naše domácí Škoda, i Seat se pouští do závodů rally. Seat Ibiza Kit-car si ve své třídě v mezi roky 1996 a 1998 dojede pro tři tituly mistra světa. Následuje vstup do královské kategorie WRC, kde model Cordoba WRC sice na celkový titul nesáhne, rozhodně ale nedělá Seatu ostudu. Úspěchy v rally povzbudily vedení Seatu k dalšímu rozšiřování divize a brzy už vidíme modely Leon kroužit po tratích seriálu cestovních vozů WTCC. Ročníky 2008 a 2009 Seat Leon ovládá šampionát WTCC úplně a získává titul mistra světa.

Foto: Seat

Je jasné, že takový úspěch je třeba obtisknout i do samotné modelové nabídky. Seat tak začíná nabízet své modely i v provedeních odladěných svou sportovní divizí. Tahle auta dostávají označení Cupra. A tady by náš příběh mohl skončit. Vznikla tu divize, která s využitím znalostí z motorsportu dodává Seatům trochu šmrnc a víc radosti z řízení. Ostatně to není nic tak výjimečného, něco podobného nabízí celá řada značek včetně naší Škody a jejího programu RS.

Jenže náš příběh tady nekončí. Vlastně právě naopak, to hlavní má teprve přijít. V únoru 2018 totiž Cupra definitivně vystupuje ze stínu Seatu a stává se z pouhé sportovní divize či továrního úpravce samostatnou automobilkou. A není to ledajaká automobilka, je to značka zrozená ze závodní tradice, značka, která má na čem stavět. Tady se zrodila Cupra. 

Foto: Cupra

Cupra tak zaujímá v rámci koncernu Volkswagen naprosto specifické místo na hranici prémiového segmentu. Stále více je jasné, že tahle značka se odpoutává od svého mateřského Seatu, už dospěla a je připravená jít si vlastní cestou. Přesto tu ono spojení stále přetrvává a tak vznikají paradoxní a vlastně krásné situace jako například ta, že značka Cupra letos slaví šest let na trhu a zároveň se chlubí i 25 lety svého bestselleru, modelu Leon.

Foto: Cupra

Další milník přichází v roce 2020. V tomto roce totiž Cupra představuje své SUV Formentor. Tohle auto už totiž není Seat a nikdy to Seat nebyl. Tohle je už čistokrevná Cupra, auto vyvinuté specificky pro novou značku. A mimochodem – asi je to malichernost a samozřejmě jsou tu zcela jiné a mnohem podstatnější kvality tohoto SUV, ale taky vám to jméno připadá v rámci automobilového trhu jako jedno z nejvíc sexy? Cupra Formentor.. To zní prostě dobře… 

A nejen dobře zní, ale i dobře vypadá. Cupra do toho šlape naplno a její designový tým se činí, aby modely Cupra měly ten správný říz. A za mě se jim to i daří. Formentor je auto, které si na silnici s ničím nespletete a na parkovišti mezi ostatními SUV, která poctivě a oddaně vozí každé ráno děti do školy, působí jako pořádný sígr. Ten jižanský temperament tu prostě je cítit.

Foto: Cupra

Temperament je cítit i ze specifikace Formentoru. Základ sice pravda tvoří koncernová klasika, tedy známé jednotky 1.5 TSI a 2.0 TDI, obě ve verzi o výkonu 150 koní, ale to je úplný základ. A dá se jít výš. O dost výš. Můžete mít 272 koní s hybridním ústrojím či 333 koní z dvoulitrového TSI, standardně spojeného s pohonem všech kol. Ano, stále se tu bavíme o kompaktním SUV. Cupra si udělala radost a postavila Formentor i ve verzi s výkonem 390 koní s pětiválcem o objemu 2,5 litru.

Foto: Cupra

A teď tu stojíme v nové Cupra Garage v Průhonicích u Prahy, největší Cupra Garage v České republice, abychom se podívali na novinku, model Terramar. Model Terramar představuje další krok vzhůru a v současnosti je špičkou nabídky. Základní technika je podobná, jako v případě Formentoru, auto je ale větší a nabídne i spoustu nových vychytávek. Cupra samozřejmě slibuje radost z řízení, na dojmy si ale budeme muset počkat na redakční test. Z onoho krátkého seznámení s Terramarem si odnáším jen pár dojmů, které všechny vlastně korespondují s tím, co značka Cupra v mých očích představuje. 

Foto: Cupra

Z prvé, to auto je stále poměrně kompaktní. A to je skvělá zpráva. V poslení době mám dojem, že auto přiměřených rozměrů nedokáže postavit už ani Mini, natož někdo jiný. Terramar je “tak akorát”, není to malé auto a funkci rodinného SUV zastane, zároveň ale jako každá Cupra vybízí k trochu dynamičtější jízdě. A tady nemám pocit, že bych se narozdíl od jiných sportovně střižených SUV cítil nepatřičně, že po okreskách proháním málem autobus. 

Terramar nabízí i nějaké ty vychytávky, docela zajímavá je třeba nová parkovací funkce, která si umí zapamatovat až šest parkovacích manévrů a ty potom vykonávat zcela automaticky – tak si třeba můžete nastavit příjezd k domu a od brány už si celou operaci převezme Cupra a vy se nemusíte o nic starat. Jak to bude fungovat v praxi si opět musíme teprve ověřit. 

Foto: Cupra

Cupra vstupuje do sedmého roku své dospělácké éry samostatného výrobce a skutečně se jako samostatná značka chová. Nabízí širokou paletu modelů včetně plně elektrického Cupra Born, má svůj styl, sou filozofii a své vize. Jak se jí bude dařit naplňovat své cíle a zda dokáže i nový Terramar uspokojit náročné řidiče, to si snad ověříme již brzy. V tuto chvíli jsem ale rád za další značku, která vyrostla z motorsportu a která si dává za cíl stavět auta pro lidi, kteří rádi řídí. Obzvláště v dnešní době to zní skoro jako něco, co už se prostě nestává. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

rock
01. 12. 2024, 06:34 4 reagovat

Přijde mi, že se snaží vyprávět podobný příběh jako Alfa a že cílí na podobné zákazníky.
Akorát něco dělají zatraceně líp, protože coby mladá, nezavedená a pro hodně lidí vlastně úplně neznámá značka prodávají roční objem Alfy za zhruba 4 měsíce.

Formentor v nabídce Alfy nemá obdobu (klame tělem a s výškou těsně přes 1,5 m je to vlastně jen lehce zvednutej kombík), ale pro rodiny s více krámy mají ješte podobně dlouhý Terramar. A asi to bude ledascomu znít jako rouhání, ale Formentor především, ale i Terramar na mne působí vizuálně jako menší zlo než Tonale a kdybych měl z těch dvou vybírat, půjdu se nejdřív podívat ke Španělům.

Jyrki
02. 12. 2024, 05:59 0

vedení VW nejednou veřejně hlásalo, že vidí Seat jako konkurenta Alfy Romeo. A s tím zaměřením Cupry se to nabízí.
Možná někomu imponuje právě i mládí té značky, mladí se občas bouří proti zavedeným pořádkům a chtějí spíše to nové.
O kolik válcuje Cupra Alfu v modelech nedokážu posoudit, nová auta mě vůbec nezajímají a nesleduji je. Svůj vozový park jsem se rozhodl zúžit a nabídl jsem to od nejmladších aut.

afro-r1
02. 12. 2024, 10:51 0

V Tonale je maximalne 1,2. Cupra mela jeste nedavno 2,5. To muze byt take voditko...

rock
02. 12. 2024, 12:09 0

Tonale má 1,5 mildhybrid a 1,6 ropáčka.
Jedna.dvojky jsou v Junioru.
Ale na principu to nic moc nemění.

Sato
02. 12. 2024, 22:56 0

Som nevedel ze audi tie R5 davalo aj do cupry, zajimave.

Opelfahrt
02. 12. 2024, 01:31 1 reagovat

Otázka mimo mísu a přesto k věci:
Jak se ten název automobilky čte? CUPRA. Původně to asi byl novotvar z Cup Racing čili [kap], ale později do toho marketéři asi začali motat měď = cuprum, i na těch autech jsou někdy vidět doplňky lakované měděným odstínem, čili se to mí číst [kup]?
Nebo jak vlastně???

rock
02. 12. 2024, 06:27 0

Samotní Španělé to čtou [kúpra].

Opelfahrt
02. 12. 2024, 14:34 0

No jo, ale tohle zjevně není jejich domácí slovo jako třeba Škoda v češtině nebo Porsche v němčině atd. Ono je to jedno, každopádně u nás to bude asi [kupra]. Kdo by si šel kupoval kapra, to tak možná na podzim při výlovu rybníka, že jo?

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte