načítám data...

Nejstarší česká auta, aneb kolébku motorismu lze hledat i u nás

06. května 2023, 09:46 4 komentářů Jaromír Soukup Historie

Ač je státem prvního automobilu Německo, české země se tou dobou nedržely nijak zpátky. Jaké byly prvopočátky motorismu u nás?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Německý Benz Patent-Motorwagen, představený roku 1886, je považovaný za první vůz na světě. Je pravda, že názory na toto tvrzení se různí, jelikož někteří připomínají ještě dřívější existenci aut na páru a snad i na elektřinu, zatímco jiní v něm zase vidí spíš motorizovanou zahradní lavičku automobilu dnešního pojetí natolik vzdálenou, že si toto označení nezaslouží. Oficiálně však platí, že právě produkt Karla Benze je tím opravdovým nejstarším autem světa.

Benz Patent-Motorwagen, zdroj: Wikimedia Commons

Podobné snahy o sestrojení “kočáru bez koní” ale probíhaly i v našich končinách a dokonce ve stejné době, protože české země (tehdejší součást Rakouska-Uherska) patřily na přelomu devatenáctého a dvacátého století mezi průmyslově nejrozvinutější oblasti na světě. Takže je logické, že snaha o udržení kroku s nejnovějším vývojem technologií byla i u nás značná. 

No a protože mám historii automobilismu v oblibě a nechce se mi psát pořád jen o Francii, tak jsem se rozhodl, že vám předložím článek, ve kterém zpracuji příběhy těchto nejstarších domácích aut. Jen podotýkám, že za definici auta budu používat tu, podle které je prvním vozem již zmíněný Patent-Motorwagen: samostatně jezdící vozidlo poháněné motorem s vnitřním spalováním ropného produktu. Zvesela do toho!

Marcusův automobil

Ač jsou dnešními centry domácího automobilového průmyslu převážně oblasti Středočeského (Mladá Boleslav, Kolín), Královehradeckého (Vrchlabí, Kvasiny) a Moravskoslezského kraje (Kopřivnice, Nošovice), to úplně nejstarší české auto vzniklo na jižní Moravě, konkrétně v malém městě Adamov vzdáleném asi 20 kilometrů od centra Brna.   

Ve zdejších strojírnách si nechal jistý Siegfried Marcus, rakouský vynálezce, jenž zkoumal použití benzínových spalovacích motorů v praxi, sestavit svůj první návrh na spojení takového pohonu s podvozkem (na rozdíl od Karla Benze dokonce čtyřkolovým) pro získání samostatně se pohybujícího vozidla. Tato událost se datuje do roku 1870, tedy celých 16 let před Němcem. Teoreticky by se tak dalo říct, že úplně první auto na světě pochází odsud. 

První Marcusův automobil, zdroj: Wikimedia Commons

Jenže takové tvrzení má trhlinu, poněvadž tomuto pokusu chyběly i ty nejelementárnější prvky kontroly pohybu, jako jsou brzdy nebo řízení, a také se nikdy nepředstavilo veřejnosti. Prvním oficiálním “českým” autem tak byl až druhý model, nazvaný jednoduše Marcusův automobil. Siegfried jej nechal sestavit adamovskou továrnou a v roce 1889 jej představil na několika světových výstavách.

Auto už mělo šnekové řízení, elektromagnetické zapalování nebo letmé zavěšení zadní nápravy. Bohužel však vyšlo najevo, že problémy s přenosem výkonu jsou natolik rozsáhlé, že by si jejich odstranění vynutilo kompletní předělání konstrukce, což by stálo moc peněz. Marcusův automobil tak nikdy nebyl uveden do výroby, vznikl v počtu jediného kusu (dnes k vidění v Technickém muzeu ve Vídni) a adamovská továrna se raději začala soustřeďovat na výrobu motorů.  

Druhý Marcusův automobil: zdroj: jsme.org

NW Präsident

K dalšímu významnému milníku došlo v českých zemích o osm let později. Roku 1897 představila firma s krkolomným názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G. přelomový model: místní továrnou vyrobený vůz NW Präsident. Nemusíte ale zoufat, pokud úplně nevíte, kam firmu či auto zařadit. Nesselsdorfer z názvu neznamená nic jiného než kopřivnická. Ano, mluvíme o “první Tatře”. 

Příběh jejího vzniku je poměrně zajímavý, neb se váže na jednu z nejúspěšnějších lokálních firem založenou v roce 1850 pod názvem Kopřivnická vozovka Ignácem Šustalou. Firma vyráběla různé bryčky a kočáry, později i vagóny. V roce 1891 však Ignác zemřel a jeho syn Adolf nedokázal rozjetou firmu ukočírovat, takže celá padla do držení vídeňským akcionářům, jež ji poněmčili. 

NW Präsident, zdroj: Wikimedia Commons

Tou dobou se podporou automobilů v českých zemích zabýval i liberecký továrník a baron Theodor von Liebieg, velký fanoušek motorismu. Speciálně ho zajímal nový vůz Karla Benze s názvem Victoria. Díky jeho nadšení, vyjádřeném například skoro 2500 km dlouhou dálkovou cestou Liberec-Gondorf-Liberec, kterou s tímto autem podnikl, se s Benzem spřátelili a Němec proto svolil k dodání jednoho svého dvouválcového motoru 2,7l/5k do Rakouska-Uherska.

S Theodorem se znal i Hugo Fischer von Röslerstamm, toho času ředitel kopřivnické továrny, který ve výrobě aut viděl potenciál uplatnění pro své dělníky, jež pro všeobecný pokles zájmu o kočáry neměli mnoho na práci. Slovo dalo slovo a Benzův motor přišel na sever Moravy spolu s jednou kompletní Victorií. Na jejích základech měl vzniknout první místní vůz, jehož vývoj dostal na starost Leopold Sviták.

NW Präsident, zdroj: Wikimedia Commons

Výsledný produkt představený v už zmíněném devadesátém sedmén přinášel oproti původní německé konstrukci tolik vylepšení, že se dá říct, že v Kopřivnici vytvořili zcela nový návrh. Bylo by však chybou myslet si, že se změny udály jen na pohonném ústrojí a podvozku, poněvadž tím nejviditelnějším rozdílem byla úplně jiná, umělecky ztvárněná karoserie sestavená z drahých materiálů. Není divu, hlavním úkolem nového vozu bylo ukázat, čeho všeho jsou české ruce schopné. 

A aby světu dokázali, že vyrobili nejen pěkné, ale i funkční auto, tak s ním na velkou průmyslovou výstavu konanou v roce 1898 ve Vídni zástupci Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G. vyrazili po vlastní ose. Dojeli úspěšně. Nicméně i NW Präsident vznikl pouze v jediném exempláři (replika dnes k vidění v Národním technickém muzeu v Praze), na prezentaci schopností to stačilo. To ale nevadí, další a už prodávaná auta následovala a, jak víme, daří se jim dodnes. 

Laurin & Klement Voiturette A 

Nejmladším zástupcem z dnešního seznamu je první automobil vyrobený naší v současnosti největší automobilkou, mladoboleslavskou Škodou. Nese ale samozřejmě původní název továrny, tedy Laurin & Klement, podle jejích zakladatelů Václava Laurina a Václava Klementa. Je vyústěním snah těchto dvou pánu nabídnout Čechům opravdu české vozidlo, čímž se od předchozích aut z textu liší. 

Tato snaha byla pro výrobce typická, neb pramení už ze samotné podstaty jeho existence. Na počátku celého příběhu automobilky totiž stojí obyčejný dopis. Václav Klement si v Čechách roku 1894 zakoupil jízdní kolo s názvem Germania německé firmy Seidl & Naumann. To se však záhy rozbilo, což se Václavovi přirozeně nelíbilo. Do české pobočky firmy v Ústí nad Labem tak zaslal žádost o opravu.   

L&K Voiturette A, zdroj: Wikimedia Commons

Jenže ji napsal v češtině, což se příliš nelíbilo zase ústeckým pracovníkům firmy. Klementovi se proto dostalo pouze stručné odpovědi, že chce-li problém nadále řešit, ať jim napíše německy. Tato reakce ho znechutila. Neviděl důvod, proč by měl ústeckou pobočku firmy žádat o opravu kola německy. Rozhodl se tedy, že to tak nenechá a spolu se svým kamarádem Václavem Laurinem založí vlastní a výlučně českou továrnu na kola.

Od slov bylo blízko k činům, hned následujícího roku 1895 přišli na trh s vlastním kolem pojmenovaným (jistě zcela nezávisle na německém Seidl & Naumann Germania) Laurin & Klement Slavia. A měli slušný úspěch, protože jejich kola byla jízdně lepší a spolehlivější než produkty výsostné německé konkurence. Záhy do konstrukce svých bicyklů začali montovat motory a vytvářet tím nejstarší domácí motocykly se stejným jménem.

L&K motocykl Slavia, zdroj: Škoda Storyboard

No a od toho už byl jen "krůček" k prvnímu ryze českému osobnímu autu. Roku 1906 na pražském autosalonu (po velmi náročném a dlouholetém vývoji) uvedli nový model s francouzským názvem Voiturette (vozítko) A. Bylo relativně útlé a poháněné vidlicovým dvouválcem o objemu přibližně jednoho litru a výkonu sedmi koní.  

Z dnešního seznamu však zaznamenalo největší úspěch, jelikož se dočkalo 44 vyrobených kusů. Toho se povedlo docílit proto, že na rozdíl od Präsidenta nesloužilo jen jako demonstrace českého umu, ale bylo opravdovým domácím autem, které si česky hovořící obyvatelstvo mohlo koupit (mělo-li peníze). Což také podporuje fakt, že právě jeho následovníci i dnes vozí tolik českých rodin. Potřeba vlastnit Škodu je v mnohých z nás prostě hluboko zakořeněná.

L&;K Voiturette A a Škoda Enyaq, zdroj: Škoda Storyboard
Dnes jsem vám předložil seznam tří významných českých aut z období raného motorismu. Není to však seznam úplný. A tak se ptám vás: jaké další nejstarší české auto znáte? Váže se k jeho vzniku také nějaký zajímavý příběh? Podělte se v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
07. května 2023, 09:53
1

o tom zda je Benzova tříkolka automobilem není pochyb, srovnávat to s dnešním pojetím vozidle je nesmysl. S vozem se pojí legendární příběh paní Berty Benzové, zřejmě první řidičky na světě, která si půjčila manželovu hračku a aniž by měla o voze a jeho ovládání hlubší znalosti, spolu se dvěma dětmi ujela vzdálenost asi 100 km a totéž zpět. Nějaké potíže pravda cestou byly ale šlo to. Na tehdejší dobu to byla ne právě běžná cesta a i pro spoustu dnešních řidičů je taková dálka výzvou. Když někdy sleduju jak se někteří propagátoři elektromobility snaží ukázat že to jde, mám někdy pocit že jsme zpátky v roce 1888.
Jedna z replik tříkolky je v Technickém muzeu v Brně. Nevím nakolik se shoduje s originálem, na to že to mělo být pokusné vozidlo, je to pozoruhodně řemeslně zpracované. Kromě pohonu mě zaujalo neuvěřitelně komplikované řízení předního kola. Dyť na to by stačil kus zahnuté tyče, nějaká variace na řídítka a ne klika s pastorkem a táhlo s ozubenou tyčí.

reagovat
af
afro-r1
08. května 2023, 08:19
1

Replik Benzovy trikolky je po ruznych muzeich tolik, ze na ne musela byt snad mala manufaktura.... :-)

ransom
09. května 2023, 11:58
0

V Severní Koreji měli fabriku, která vyráběla plastové kopie rodné chatrče Kim-Ir-Sena. Takže proč ne.

Ha
Hansoff
10. května 2023, 07:46
0

Paní Benzová jela pravděpodobně s upravenou verzí tříkolky, která měla zesílenou konstrukci rámu a odpružené přední kolo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bertha_Benz
Ona totiž tříkolová koncepce byla dost nevýhodná na tehdejších cestách pro kočáry. Mezi kolejemi byly jen výmoly a uložení předního kola na nich praskalo. Proto došlo k zesílení konstrukce a odpružení předního kola. Repliky se ale vyrábí jen podle té první verze



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem