načítám data...

Nejlepší momenty Colina McRae: Horizont, plný plyn, skok, plný plyn...

V září tomu bylo právě deset let, co nás Colin navždy opustil. Tragická nehoda, při níž zahynul i jeho pětiletý syn Johnny, šestiletý kamarád Ben Porcelli a rodinný přítel Graeme Duncan, sebrala světu nejlepšího závodníka rallye všech dob.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Colin začal se závoděním opravdu brzy. Jeho táta, Jimmy McRae, pětinásobný britský šampion rallye, ho už v šestnácti letech nechal řídit závodní auto. Neměl to se synkem lehké. Mladík doma občas sebral terénní motorku a zkoušel s ní lítat po loukách ve skotském Lanarkshiru, kde rodina žila. A taky tátovi nejednu motorku rozbil. Jednostopé vozidlo později vyměnil za starý závodní Mini Cooper, který si chtěl přestavět na lokální rallye závodění, ale ta pravá soutěž přišla až s Hilmanem Avenger. Ten si půjčil pod podmínkou, že na něm vymění převodovku. Místo oprav s ním ihned zamířil na první místní rallye a skončil čtrnáctý.

Svou budoucí manželku Alison pozval na první rande na rallye. Jak jinak! Alison zkusila dokonce usednout na sedadlo spolujezdce a jejich pevný vztah utužilo celkové první místo s Nissanem 240 RS v roce 1988. Alison prozradila, že dělat Colinovi navigátorku nebyla žádná procházka růžovou zahradou. „Když jsem si prohlížela náš závodní Nissan, říkala jsem si: tohle je bestie! Pak jsem ještě nakoukla dovnitř, viděla rychloměr ocejchovaný do 200 MPH a začaly na mě jít mdloby. Colinovi jsem to neřekla, ale z představy, že pojedeme 200 mil za hodinu v lese, se mi vážně udělalo špatně od žaludku. Jenže Colin mě pak ujišťoval, že to nejsou míle, ale kilometry. Máme japonské auto! Ok, jasně, tak to je v pohodě, odvětila jsem.“  Alison měla Colina nejspíš opravdu ráda.

Colin McCrash

Tuhle přezdívku si Colin nevysloužil náhodou – boural v jednom kuse. Jenže kdo nebourá, nevyhrává, chybami se člověk učí a nějaké ty šrámy prostě k závodění patří. Přemýšlel jsem, jaká auta by Colin rozbíjel na závodních tratích, kdyby byl o dvě dekády mladší. Myslím, že by mu nepochybně sedlo Subaru BRZ. Blatníky, nárazníky ani prahy a zadní světla nejsou tak drahé. Výkon je vhodný na styl „drž tam plnej“ a auto moc rádo jezdí bokem. A Colin taky bokem jezdil. Na RAC Rallye v okolí přehrady Kielder na pomezí Anglie a Skotska startoval s Derekem Ringerem se Sierrou RS Cosworth 4x4. Hned v úvodní rychlostní zkoušce se Colinovi povedlo rozmlátit celý bok o kamennou zídku jedné brány a od té doby už nešly pořádně zavřít spolujezdcovy dveře.
Derek vypráví: „Team se tedy rozhodl mi zavařit dveře natrvalo. Jenže jsme neprošli technickou přejímkou, kdy nás jeden z komisařů prostě vyhodil a hotovo. Museli jsme to rozříznout a vymyslet co s tím uděláme. Jenže nebylo nic po ruce a jediné, co nás napadlo, bylo odmontovat pár šroubů z okolní plotové brány a normálně tím ty dveře přišroubovat k sloupku. Tak jsme to udělali, dál nic neřešili a pokračovali dál.” Mezitím Colin zvládnul stahovat ztráty a zajel postupně čtyři nejlepší časy v rallye. Skončili na šestém místě a vzhledem ke všem problémům, které je provázely, to byl vynikající výsledek. A především se jim povedlo porazit tovární Fordy. Pár týdnů na to zavolal do Lanarku David Richards z týmu Prodrive.  A měl jeden nápad…

1000 Lakes rally 1992

To pravé závodění začalo právě u Prodrive a s Derekem Ringerem na navigátorském místě. Pokud bychom měli vyzdvihnout jednu jedinou rallye a jediný okamžik, kterým se Colin nesmazatelně zapsal do historie, nehledě na výsledek, byla to Rallye tisíce jezer ve Finsku v roce 1992. Závodil s Prodrive Subaru Legacy a převrátil ho už v shakedownu. Jít s autem přes boudu se mu během závodního víkendu povedlo ještě třikrát. Legacy startovalo do rychlostních zkoušek oblepené kobercovou páskou, která jak známo opraví všechny neduhy závoďáků, a koncem soutěže na karoserii nezůstal jediný rovný panel.
Colin s Derekem dojeli celkově třináctí. Ale! Finští fanoušci si nejspíš jen matně vybavují, že rallye vyhrál jakýsi Didier Auriol na Lancii. Colin jel prostě naplno, neubíral, Subaru letělo v každé šotolinové zatáčce bokem a za ním vlálo rozmlácené víko kufru. Závodil ve finském stylu a jako pravý závodník rallye.

Network Q RAC rally 1995

Colin se stává nejmladším šampionem rallye v historii a prvním Britem se získaným titulem světového šampionátu. Možná nejde ani tak titul jako spíš o příběh, který ho provázel. V poslední britské rallye totiž Colin kompletně zašlapal do země úřadujícího mistra světa Carlose Sainze. Britská rallye byla zkrátka jeho rallye. V rychlostní zkoušce u Pundershaw měl defekt, ale na křižovatce na přejezdu měli diváci náhodou připravený velký hever, takže výměna kola proběhla rychle. V další rychlostce se mu povedlo zlomit přední pravé zavěšení kola a dokázal všechno spíchnout dohromady tak, aby dojel ještě do servisu v Penrithu.

Hlavní mechanik teamu Alan McGuiness si pamatuje, že tehdy byla každá servisní zastávka extrémně stresující. Jediným kliďasem zůstával Colin. Alan Mc Guiness vypráví: „Když na další RZ urazil kolo a dojel do servisní zóny po třech, jen vylezl z auta, kouknul na to a povídá: Hele, ona bude v pohodě“ A měl pravdu. Modrozlatá Impreza protnula cílovou bránu a Derek Ringer s Colinem se stali opravdovými světovými šampiony. „Myslím, že v tom okamžiku jsme vlastně ani nechápali, co to pro nás znamená a jak se do budoucna změní Colinův život,“ dodal Derek Ringer v jednom z interview po závodě.

Nejlepší z Colina McCrashe

Mohl bych pokračovat dál, ale všechny stejně nejvíc baví Colinovy spektakulární nehody. A že jich bylo. Asi nejslavnější z nich je nehoda Focusu WRC na britské rallye roku 2001. Co se vlastně stalo? Ve čtvrtek po noční super speciálce Colin vedl. V pátek dopoledne on a Richard Burns sváděli vzrušující bitvu kolo na kolo, řezali jeden apex za druhým. Colin nemusel tu rally vyhrát aby získal titul. Stačilo si pohlídat Burnse a Sainze a skončit před nimi. Jenže byla to domácí soutěž a jelo se naplno. Do servisní zóny ve velšském Felindre, základny Fordu obklopené mnoha VIP hosty, mezi nimiž nechyběl ani Niki Lauda, bohužel už Ford se startovním číslem 4 nedojel. Zpráva z rychlostky potvrdila obávané. Ford posádky McRae–Grist havaroval a byla to velká rána. Oba byli převezeni na základnu rallye v helikoptéře, naštěstí takřka nezraněni. Colin byl po této nehodě hodně zdrcený. „ Byla to jen naše chyba, nedá se nic dělat, zaplatili jsme za ni.“ V jedné vyloženě rychlé sekci, kde vážně Nicky Grist sázel hesla v rozpisu jako z kulometu, po „pravé-pět-otevírá“, chytili pravým vnějším kolem velký kámen za krajnicí a Ford Focus WRC to katapultovalo rovnou přes střechu. Přetočili se mnohokrát. Colin a Nicky to po rallye vysvětlili v jednom z rozhovorů. „Věděl jsem, že budu trochu moc rychlý do té pravé, ale zkusil jsem ji ještě trochu víc říznout. Myslel jsem, že to vyjde, ale bohužel něco v té škarpě vedle cesty bylo, to nás vyhodilo a okamžitě jsem ztratil nad autem kontrolu.“ Nicky Grist dodával: „Asi jsme jeli vážně o nějakých deset kilometrů za hodinu rychleji…“

Svou pověst rváče Colin opět dokázal fantastickým výkonem na amerických X-games v roce 2006, kde závodil na superspeciálce vedle Travise Pastrany. McRae získával rychle náskok asi 0,77 sekundy a stále zrychloval. Na skoku před poslední zatáčkou okruhu vylétl trošku víc na bok a Subaru šlo přes střechu. Nějak zázrakem se zastavilo zase na kolech, Colin šel ihned zpátky na plyn a přes cílovou čáru se přehnal pouhých 0,52 sekund za Pastranou. Kevin dával po závodě interview a nechápavě zíral. „ Ten chlap je fakt bůh nebo co. On převrátí auto během závodu na boudu a já si v cíli ani nevšimnul, že by někde nabral ztrátu“. Co k tomu dodat? Zkrátka je to Colin a jeho asi nejlépe vystihující motto „When in doubt flat out“.

Zdroj: volně čerpáno z webových článků, inspirovaných obsahem knihy „Just Colin“ autorů Colina McMastera & Davida Evanse (velmi mě láká jako dárek k Vánocům).

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

gramo
01. listopadu 2017, 10:42
0

Racing Legends: Colin Mcrae

reagovat
Regular John
01. listopadu 2017, 18:17
0

Moc pěkný článek. Já jsem Colina vždycky zbožňoval, jeho jméno jsem ale nevnímal dokud nevyšla "jeho" první hra cca před 20 lety, od té doby jsem jeho velký fanda. Knihu Just Colin určitě doporučuju! Je tam spousta krásných fotek a zajímavých informací a vzpomínek

reagovat
krab
02. listopadu 2017, 09:12
0

Dík. Já právě taky a scénu rallye jsem v těch 90. letech hltal hodně. Vlastně víc než teď. Jako kluk a pak když jsem byl na vejšce. Úplně mě zarazilo, že je to fakt 10 let od toho, co se mu stala ta tragická nehoda ve vrtulníku..

Knihu si objednám, seženu. Protože celou jsem ji nečetl , jenom různý výtahy z ní co jsem našel , plus kouknul na pár dokumentů, včetně toho, který nahoře přihodil Gramo.

Picklenose
02. listopadu 2017, 11:28
0

Úžasný člověk, díky za článek.

reagovat
JakubHQV
02. listopadu 2017, 12:51
0

Byl to nezastavitelnej borec, díky za připomenutí. Baví mě období když začínal u Subaru s Legacy RS, jeho flat out styl je prostě bomba :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem