Mercedes-Benz Vito se nikdy nesnažil být krásné auto. Býval to spíše pracovní nástroj. Dopravní prostředek v tom nejdoslovnějším smyslu slova – něco, co převáží buď bedny, nářadí, nebo lidi. Na dělání dojmu tu je přeci “třída V”. Auto pod všemi těmi chromy, koberečky a kůží prakticky stejné, ale přece ve výsledku tak jiné. Karty jsou rozdané, není co řešit.
Nedávná modernizace ale jako by tyhle zažité pořádky trochu kazila. K testu jsem totiž dostal sice jen “plebejské” Vito, ale nechybí mu pěkná kola, LED světla, zatmavená okna i moc hezký nátěr. Vlastně jediné, co tahle zvenku prozrazuje, že nejde o “véčko” jsou nelakované kliky a zrcátka, která vlastně autu v téhle barevné kombinaci nakonec i docela sluší.
Lak se, mimochodem, jmenuje “modrá vintage” a dost připomíná takovou tu modrošedou, do které byla lakovaná některá piána. Moc se mi líbí. Hlavně kvůli němu nakonec Vito vůbec nepůsobí jako vozidlo z flotily stavební firmy ani jako řemeslnická dodávka plná zaprášeného nářadí. Je to spíš decentní, lehce noblesní minibus, který se nestydí postavit vedle multivanů, caravell nebo jiných “manažerských” krabic.
A tak se nevyhnutelně nabízí otázka, proč vlastně připlácet za třídu V. Technický základ je shodný. Motor, podvozek, převodovka – vše identické. Rozdíly jsou v detailech. V-Class má luxusnější interiér, více dekoračních prvků, komfortní výbavu s důrazem na reprezentaci. Jenže pokud máte s “véčkem v náloži” zkušenosti, tak asi víte, že s množstvím ozdob přicházejí i určité kompromisy. Ta velká koženkou potažená palubní deska s ambientním osvětlením po celé délce občas na dírách zavrzá a navíc v ní v rámci designu trochu chybí odkládací prostory. Bílé koberečky jsou sice krásné, ale jako by přitahovaly veškeré nečistoty z celého širokého okolí. A luxusní polohovací křesla ve druhé řadě možná působí jak ze soukromého tryskáče, ale sami je z auta nevyndáte, takže pokud v autě chcete třeba přespat, nebo odvézt lednici, máte smůlu.
Vito naproti tomu zůstává funkční, odolné a praktičtější pro každodenní použití. Nevadí mu děti s blátivými botami ani domácí zvířata. Nemusíte se bát, že vám v něm jízdní kola poškrábou koženku. Zároveň to ale není plechová dodávka polepená kobercem. Je tiché, kultivované, pohodlné. Skoro jako by šlo o nějaký outdoorový, dobrodružný stupeň výbavy. A právě to z něj dělá pro rodinné použití mnohem logičtější volbu. Zvlášť, když rozdíl v ceně může činit několik stovek tisíc korun.
Ano, jak jsem už naznačil, uvnitř to není tak efektní, prostředí je místy až strohé, ale ne nepříjemné. Vito sází na praktičnost. Materiály jsou spíše tvrdší, ale ne laciné. Vše drží, nic nevrže. Ergonomie je po německu správná, vše má své místo, tlačítka tu nechybí, volant má dostatek ovládacích prvků a dokonce tu jsou úplně normální budíky s ručičkami, žádný digitální kokpit. Infotainment, i když není zrovna dechberoucí co do velikosti displeje, nabízí přehledné rozhraní a svižné reakce. Navigace funguje, telefon se připojuje bez zádrhelů, hlasové ovládání je spíš zajímavé zpestření, protože umí dělat zvuky zvířat, ale možná se na něj dá naučit. Hodilo by se navíc snad jen digitální zpětné zrcátko, díky kterému máte přehled o situaci za vozem i tehdy, když zadní řady zakrývá náklad, kočárek, nebo potomci, kteří se právě rozhodli postavit si z poslední řady bunkr.
Rozměrná středová konzole nabízí dost místa pro kapesní trojboj (klíče, peněženka, mobil) a čtyři stojánky na nápoj, nechybí ani obligátní nabíjecí porty. Trochu slabší jsou schránky na vrchní straně palubní desky, nejsou vystlané mechovkou, takže věci v nich cestují a rachotí a jsou-li světlé, odráží se navíc ve skle.
Testované provedení nabídlo osm míst k sezení, uspořádaných ve třech řadách. A ačkoli působí na první pohled kvůli materiálu čalounění trochu chudě, mile překvapily. Jsou trochu tvrdší, ale poskytují příjemnou oporu a nabízí širokou škálu nastavení. Bederní opěrka, prodloužitelný sedák, nastavení sklonu sedáku, sklápěcí opěrky pod obě ruce – příjemnou pozici si tu najde fakt každý. Zadní lavice jsou dělené 2:1 a vcelku variabilní. V případě potřeby je lze sklopit nebo kompletně vyjmout, i když u dvousedáku už to chce trochu síly nebo pomocníka. Prostor je všude dostatek – vpředu, vzadu i ve třetí řadě se pohodlně usadí dospělí, a to bez pocitu stísněnosti. Zavazadlový prostor je přitom stále použitelný, ačkoliv s plnou obsazeností už je třeba trochu plánovat.
Pod kapotou se ukrývá dvoulitrový vznětový čtyřválec OM654, v tomto případě naladěný na 140 kW, výkon putuje na všechna čtyři kola přes devítistupňový automat. Motor je kultivovaný, tichý, netrpí přehnanými vibracemi a překvapivě rád zrychluje, když je třeba. I v plném obsazení se Vito nezadýchává do prvního kopce a na dálnici si drží svižné tempo s lehkostí, kterou by mu člověk při pohledu zvenku možná ani netipoval. Spotřeba se při testu pohybovala mezi sedmi a devíti litry na sto, což je na vůz této velikosti a s pohonem všech kol naprosto přijatelná hodnota.
V porovnání s konkurencí Mercedes opět nepřekvapivě exceluje v pohodlí. Není to samozřejmě osobák, v zatáčkách se trochu naklání, ale podvozek funguje konzistentně, neodskakuje, tlumí dobře i větší nerovnosti a do kabiny se nepřenáší hluk od náprav. Ve městě se Vtio díky vysokému posezu a slušné manévrovatelnosti řídí snadno, na dálnici je stabilní a neobtěžuje hlukem.
Verdikt
Vito 119 CDI 4x4 ve vintage modré není vozem pro každého. Ale pro toho, kdo hledá prostorný, univerzální a kvalitně postavený vůz s reálným rodinným potenciálem a bez zbytečné okázalosti, představuje mimořádně zajímavou alternativu. Neohromí designem interiéru, nenabídne masážní sedadla s pamětí a podsvícenými lištami, ale takové prvky v běžném životě často spíše překáží. Otázka ceny je u Vita vždy trochu dvojsečná. Jeden a tři čtvrtě milionu rozhodně není málo, oproti konkurenci ale nejde o žádný “přepal” a Mercedes je pořád v tomhle rybníčku ta nejlepší volba.
Technické údaje
Délka a váha: 514 cm, cca 2240 kg
Motor: Vznětový čtyřválec OM654, přímý vstřik, turbo, intercooler, 140 kW (190 koní) při 3800 ot/min
Maximální rychlost: 199 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická 9G-Tronic
Spotřeba: 7,4 l/100 km udávaná, 8,4l/100 km v testovacím týdnu
Zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s
Základní cena testované varianty (Vito Tourer Select L2): 1 759 552 Kč





































mariov8
1. 8. 2025, 08:32Mám najeto v takovém podobném autě (občas Vito, dříve i Třída V/Viano) asi čtvrt milionu kilometrů a brzy se k němu vrátím, dokud to jde... odvést něco na barák? Není problém, sedačky ven a i kubíkový ISO kontejner se tam vešel! Prodloužený víkend v přírodě s dětmi? Se sadou na spaní nebo Marco Polem radost! Služebka v Německu? 160-200km/h několik hodin na autobahnu s prstem v nose a vystupujete odpočatí. Zimní hory? Vynikající trvalá 4x4 pod jménem 4Matic to jistí. Společný výjezd s bráchou a našimi kluky? 7 lidí s prstem v nose. Něco táhnout? 440-500Nm na klikové hřídeli, 2,5t na kouli a jemňoučký 9G Tronic z takové práce dělají zábavu. Nejuniverzálnější auto jaké jsem kdy jezdil.
jjkaaa
12. 8. 2025, 14:06Jezdil jsem dva roky Veckem....kupoval jsem ho s najezdem cca 65k, nejdelsi verze, ale bez AWD. Pote jsem mel Tyotu Proace Verso a ted Tourneo Custom hybrid. Pokud bych to hodnotil celkove , MB by skoncil posledni. Nejhlucnejsi, prakticnost sedacek naprosto tragicka , fancy medialni rozhrani, ale nemoznost Android Auto nebo Apple car, nejmene pohodlna . Na druhou stranu asi nejlepsi jizdni vlastnosti, i kdyz Ford bude hodne blizko.
esmo
13. 8. 2025, 07:08Jezdím Véčkem, Apple Car lze, nejpohodlnější dodávka díky vzduchovému podvozku, nejlepší jízdní vlastnosti v této třídě na míle vzdálená a taky nejtižší.
Jokke
14. 8. 2025, 07:43Mel jsem tedkom s prakticky stejnym kouskem cest na asi 2000km, a jako ano, je to fakt uzasne univerzalni auto...ale i tak jsem tam narazil na plno veci, ktere me dost stvaly. Prvne, ten dotykovej volant je totalni peklo proste. To by si mel nekdo strcet hodne rychle do prdele. Mel jsem verzi bez ty pridavny stredovy konzole, a v takhle velkym aute tak malo odkladacich ploch jsem teda necekal. Dale me celou dobu iritovala absence leve loketni operky, protoze si levy loket proste neni kam odlozit - ta hrana okna je o dost niz. Dale jsem byl teda hrozne zklamanej z automatu, ty reakce byly fakt na urovni DSG krat 2. A kdyz clovek chtel jenom lehce pridat plyn a zrychlit, temer vzdy to podradilo o 1, nekdy o 2 rychlost i stupen. Mel jsem tuto verzi se 140 kW, a prislo mi, ze se to vubec nedokazalo o ten kroutak oprit. Kazdopadne me hodne prijemne prekvapila spotreba - nejakych 6 litru v klidu a do 7.5 uz ve vetsim spechu je fakt super vysledek, a radius pres 1000km, to ja rad. A jinak automat bez auto holdu, to je jak adaptivni tempomat s manualni prevodovkou 😀ale celkove opravdu prijemne auto, ktere bych se vubec nezlobil mit doma, jenom bych si musel pohrat s konfiguraci trochu a kvuli volantu asi vzit predfacelift.