načítám data...

Mazda2 1.5 SkyActiv: Není to o číslech

Každé auto se dá vyjádřit sadou čísel. A pro mnoho lidí jsou právě ta čísla tím nejdůležitějším. Jsou ale auta, u kterých vám čísla neřeknou celý příběh. Někdy z něj dokonce neřeknou ani malý kousek.

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Představte si, že bych vám teď řekl, že máte jít a utratit více než 300 000 korun za nové auto, které má motor o objemu 1,5 litru a výkonu pouhých 75 koní, pětistupňovou převodovku a z nuly na stovku zrychlí za víc než 12 sekund. Pravděpodobně byste mě prohlásili za blázna, zavřeli byste kartu prohlížeče a už nikdy více byste na tyto stránky nepáchli. A nebo možná ne. Tedy doufám že ne, protože přesně to se vám právě teď chystám poradit.

Jak se ukázalo v komentářích pod včerejším Vavrisovým článkem, existují dva druhy automobilových nadšenců. Jedni, kteří hledají dokonalé zážitky a v garáži si hýčkají v běžném provozu nepoužitelné skvosty, ale pro každodenní přepravu jim nevadí používat třeba nudný naftový kombík. A druzí, kteří třeba ani nemusí mít "víkendovou hračku", ale záleží jim primárně na tom, aby si mohli skutečně užít každou cestu se svým denním povozem.

Pokud patříte k té druhé skupině, a zvláště pak pokud, jako mnoho jejích příslušníků, pravidelně hořekujete nad tím, jak jsou nová auta příliš tlustá, složitá a mají příliš málo litrů a příliš mnoho turb, mám pro vás jednu radu. Pokud se chystáte koupit si nové malé auto, běžte si koupit Mazdu2. A nebo řekněte někomu jinému, ať to udělá. Existuje totiž jen jediná cesta, jak lze ovlivnit to, jestli budou výrobci vyrábět "auta pro petrolheady". Když nějaký výrobce takové auto vyrobí, musí petrolheadi jít a koupit si ho.

Znamená to, že je Mazda2 nejlepší auto ve své třídě a měl by si ho koupit každý? Ani v nejmenším. "Dvojka" je na jedné straně ukázkou toho, že i dnes lze vyrobit auto podle "starých dobrých receptů", a na druhé straně příkladem toho, že se taková věc neobejde bez kompromisů a ústupků.

První z kompromisů a ústupků ostatně uvidíte už v tabulce s technickými údaji a ceníku, a zopakoval jsem vám je v úvodu článku. Mazda2 na poměry svého segmentu rozhodně není levná, a její motor rozhodně nerozvášní milovníky velkých čísel a uctívače litrového výkonu. Litr a půl, pětasedmdesát koní. Auto s podobnými parametry byste nejspíš našli na každém srazu veteránů. Tak co dělá takový motor pod kapotou moderního auta? A jak je možné, že se ještě chlubí označením "Skyactiv", které Mazda používá pro své nejnovější "eko" motory?

občas budete mít chuť se podívat k omezovači. jen tak

Odpovědí je, že Mazda dokázala nějakým záhadným způsobem podladit patnáctistovku (v zásadě stejnou jako je ta v MX-5) tak, že má sice jen nepočetné stádo koní, ale díky téměř "dieselovému" kompresnímu poměru (základní patnáctistovka má kompresní poměr 12,0:1 a všechny vyšší verze mají dokonce 14,0:1 – stejně jako diesely) ho dokáže využívat až neobyčejně efektivním způsobem. Výsledkem je motor, který má spotřebu srovnatelnou s "downsizovanými" litry nebo dvanáctistovkami, ale zároveň nepůsobí "udušeně", jak se to moderním atmosférickým motorům často stává. Trochu mu sice chybí špička výkonu ve vyšších otáčkách – tu patrně nabídne silnější 90k nebo vrcholná 115k verze, ale občas stejně budete mít chuť se k omezovači podívat. Jen tak. A navíc vás patrně překvapí, jak moc je těch 75 koní použitelných – v reálu totiž "dvojka" působí, jako by měla minimálně o dvacítku koní navíc. Podle tabulkových údajů byste čekali, že nepředjedete náklaďák. Ve skutečnosti s trochou snahy a ochoty podřazovat či vytáčet motor zvládá i svižné tempo bez nejmenšího zaváhání.

Motorem ale ústupky a kompromisy samozřejmě nekončí. Chcete-li totiž lehkonohé, obratné auto, budete se muset smířit s ním, že v něm nebudou těžké věci. A spousta z těch těžkých věcí pomáhá vytvářet dojem "moderního a solidního" vozu. Ne snad, že by Mazda2 působila uvnitř lacině – interiér je kvalitně vyrobený a působí solidním dojmem, jen je na něm vidět, že je všechno "štíhlé a odlehčené". Palubní deska nepůsobí tak masivně jako u jiných aut stejné třídy, i středový panel je útlejší a zajímavým detailem jsou nesymetrické výdechy ventilace uprostřed (jeden kulatý a jeden nenápadně hranatý), které zdůrazňují "orientaci na řidiče". To všechno je ale pořád otázka vkusu a dokážu si představit, že se mnoho řidičů bude cítit příjemněji v "odlehčeném" interiéru Mazdy než v "masivním" interiéru třeba takové Fabie.

osahávači plastů a poslouchači zvuků asi nadšeni nebudou

Jsou tu ale i drobnosti, které radost neudělají asi nikomu. Třeba přístrojový štít s centrálním budíkem a dvěma "křídly", který sice vypadá moderně a dynamicky, ale digitální otáčkoměr v jeho levém rohu je poněkud k vzteku. Malý displej je samozřejmě levnější a možná i lehčí než velký budík s ručičkou, ale když zrovna pádíte svižným tempem po okresce, bylo by docela potěšující mít informaci o otáčkách dostupnou i bez lupy či upředného zírání do displeje. Podobně vás asi nenadchne panel rádia či infotainmentu (podle výbavy) zaražený doprostřed palubky. Je pravdou, že malé a levné Mazdě to člověk odpustí snáz než třeba na palubku přilepený tablet některých Mercedesů, ale mnoho konkurentů dokázalo otázku umístění hlavního displeje vyřešit elegantněji.

Stejně tak "osahávače plastů" a "poslouchače zvuků" nenadchne ani to, co uslyší, když zabouchnou kufr nebo zadní dveře (přední jsou o něco málo lepší). Místo dnes tak žádaného temného žuchnutí se ozve plechová rána, jasně prozrazující, že i z dveří musely některé těžké věci pryč. A protože Mazda musela být nejen lehká, ale také hezká, budete se muset uskromnit také s místem uvnitř – ať už jde o cestující vzadu nebo o zavazadla. 

Takže tu máme auto, které vám za relativně hodně peněz dá málo místa uvnitř, slabý motor a spoustu levně působících řešení. A já vám říkám, abyste si ho šli koupit. Zbláznil jsem se, nebo jsem snad dostal od Mazdy tučný úplatek? Nikoliv. To všechno jsou totiž jen drobné ústupky, které jsou na druhé straně vyváženy tím, že dostanete "poctivé řidičské auto" jako ze starých časů. Stěžujete si, že dnešní auta jsou moc složitá a mají downsizované turbomotory? Tady máte krásně točivou atmosférickou patnáctistovku. Vadí vám, že jsou moderní auta těžká, odtažitá a na gigantických kolech jako by se snažila se silnicí prát? Dostanete méně než tunové auto na maličkých plechových čtrnáctkách a s nádherně poddajným podvozkem. Vadí vám v moderních autech zbytečnosti a elektronické vychytávky? Nemusíte si je kupovat.

stačí chvíle za volantem a je jasné, že mazda2 by chtěla být miatou

Když jsem nedávno testoval Fabii, napsal jsem o ní, že působí, jako by moc a moc chtěla jednou být Superbem. Dává člověku pocit, že má větší auto, než ve skutečnosti má, a dokáže nabídnout i leccos z jeho komfortu. Když nasednete do Mazdy2 a vyrazíte na okresku, za chvíli vám dojde, kterým autem by chtěla být. Chtěla by být Miatou. Spoustu toho, co vychvalovali recenzenti na nové generaci MX-5, najdete i u "dvojky". Velmi lehké, ale příjemné řízení. Podvozek, který je poddajný až měkký, ale zároveň obratný a skvěle vyvážený, takže vám dovolí hrát si v zatáčkách s přechodem mezi přetáčivostí a nedotáčivostí. Precizní řazení. Točivý motor.

Verdikt

Pokud hledáte nekompromisní řidičské auto, ale jste omezeni rozpočtem a nutností občas do auta naložit víc než dva lidi nebo nějaký ten náklad, je Mazda2 auto přesně pro vás. Dokazuje, že i dnes se dají dělat auta jako za "starých dobrých časů" a že i levný hatchback může nabídnout opravdovou radost z jízdy. Je ale samozřejmě také připomínkou toho, že všechno má svou cenu a pokud chcete lehké a živé auto, nemůžete očekávat luxus a masivnost. Ze všeho nejvíc je ale testem toho, jestli petrolheadi umí jen mluvit nebo i konat. Pokud totiž opravdu existují řidiči, kteří ocení to, po čem si všichni neustále stýskáme, bude Mazda2 prodejní hit.

Technické údaje:

Motor: čtyřválec 1 496 cm3
Výkon: 75 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 135 Nm v 3 800 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 171 km/h
0-100 km/h: 12,1 s 
Průměrná spotřeba (euro): 4,7 l/100 km
Cena: od 274 900 Kč

Hodnocení: /10

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

An
Andre
04. června 2015, 18:56
0

"Motor: čtyřválec turbo 1 496 cm3"

Tak je to atmosféra, nebo turbo?

reagovat
Vavris Vavrisovic
04. června 2015, 21:11
0

díky za upozornění, nevím jak se to Bobashovi povedlo, ale opraveno.

Ro
Rosťa
04. června 2015, 19:11
0

Myslim, že by měl Bobash otestovat Swift 1.2 :) Zajímalo by mě pak, jestli by stále doporučil tuhle mazdu :)

reagovat
Pa
Panda
04. června 2015, 20:18
0

A vazne si myslite, ze vetsina beznych uzivatelu, tedy tech, kteri delaji ta prodejni cisla, tohle oceni? Ze tohle budou chtit? Motor bez turba, ktery je sice tocivy, je k nicemu, kdyz lidi proste bezne radi do 3 tisic. Vezete cloveka, ktery neni prilis nadsenym ridicem, vytocite do peti, sesti tisic a hned mate zprava, nebo v zrcatku, vyznamne pozdvizene oboci s otazkou: "Co delas?"
Na druhou stranu, date-li vsak nenadsenemu ridici nejake auto, ktere bychom my treba doporucili, napr.z duvodu uvedenych v clanku, vetsinou ten clovek stejne uzna, jak se mu s tim dobre jezdi. Akorat by ho proste nenapadlo kupovat Mazdu. Takze si ji ve finale dost mozna stejne nekoupi...

reagovat
Vavris Vavrisovic
04. června 2015, 21:13
0

Mazdí Skyactivy jsou moc fajn právě v tom, že se sbírají už hodně odspoda a patnáctistovka není výjimkou. Sice jsem jel v silnější 90k variantě, ale řekl bych, že na tom budou úplně stejně. Nástup konkurečních turbomotorů je sice pořád silnější, nicméně žádná tragédie se vespod nekoná.

Woyta
04. června 2015, 21:19
0

Takhle ale fungujou japonska auta bezne. Na bezne jezdeni vykon do 3 000 ot staci. Kdyz chci predjizdet, tak jdu o jedne ci dva kvalty dolu. To ze evropska auta funguji jinak, neznamena, ze to je jedinej spravnej pristu. A bezni lide? Remcaji, ze jsou vsude draha turba a spousta techniky. Na bezne poskakovani je benzinova atmosfera lepsi.

Vavris Vavrisovic
04. června 2015, 21:46
0

japonské ani jiné atmosféry takové rozhodně běžně nebyly, skyactiv má ten průběh vážně dobrý od nejnižších otáček...

BobAsh
04. června 2015, 21:52
0

Ne, většina běžných uživatelů si koupí Fabii, Fiestu nebo Clio. Mazda potom tohle auto přestane vyrábět a lidi budou remcat, že už se nědělají "správná a poctivá" auta. Protože když se dělají, tak si ho nekoupí.

St
Stefan
04. června 2015, 22:13
0

A proč nenapíšete do článku i pohotovostní hmotnost? Řekl bych jsem,že taky dost sledovaný údaj.

reagovat
BobAsh
04. června 2015, 23:37
0

Dobrá poznámka, doplníme do tabulky údajů. Jinak takhle z hlavy mám pocit, že to váží asi 970 nebo 980 kg - rozhodně pod tunu.

Saimon
05. června 2015, 01:34
0

Sympatické malé auto, ale bohužiaľ, nevidím to s ním dobre, dvojka to bude mať veľmi veľmi ťažké. Podľa mňa je toto segment kde sa filozofia Skyactiv veľmi nepresadí. Typickí kupci áut tejto veľkostnej kategórie by sa totiž, myslím, dali rozdelil na 2 skupiny:

Prvá sú povedzme ženy, ktoré chcú malé auto do mesta, tie však nehľadajú "poctivé řidičské auto jako ze starých časů". Nechcú točiť motor a chcú od auta presne to čo tu podľa popisu nie je - relatívnu masívnosť, komfort, pocit že majú kvalitný interiér v ktorom je všetko tichučké a nič nebúcha, pre ne je presne tá Fabia a to by bolo v poriadku. Tromfy dvojky by síce mohli byť dlhodobá spoľahlivosť a nízke prevádzkové náklady ale bude to stačiť? Na rozdiel od šestky a trojky tu totiž podľa mňa Mazda zas tak veľmi nezabodovala ani dizajnom...

Druhou skupinou by mohli byť petrolheadi ktorí chcú niečo zábavné v malej karosérii a trochu špeciálne, povedzme warm hatch. Tešia sa z atmosféry a mazďáckych jazdných vlastností. Super. Lenže čo ak si to porovnáme napr. so Swiftom Sport? Dvojka ani v najsilnejšej verzii nie je nijako vizuálne odlišná, čo je škoda a maximum je iba 115 koní čo sa môže oproti 136 zdať o dosť menej (ale dobre, povedzme, že je to iba číslo). Ak však chcem 115 koňovú verziu, donúti ma to povinne vyhnať výbavu až na samý vrchol Revolution Top, čo zdvihne cenu na neuveriteľných 18 tis. € a dokonca až nad ne - táto politka "dobrý motor iba k nezmyselnej výbave" je podľa mňa totálny knockout Mazdy do vlastných radov . Koža v tomto aute? Preboha načo? A ostatné veci tiež, veď ak chcem lepší motor, záleží mi na jazdení a teda tam tú výbavu nutne nepotrebujem, chcem hlavne jazdiť a chcem väčšinou ušetriť na (zväčša nepotrebnej) výbave financie a aj váhu - nie je práve o tom Skyactiv? Jasné, niekomu sa to možno do vkusu trafí, ale veľmi to zužuje cieľovú skupinu a myslím že aj reálne odradí podstatnú časť záujemcov.

Jednoducho tých 18.200 je bláznivá suma. Swift Sport, ktorý je podľa mňa po všetkých stránkach lepší (hoci áno, dizajn je subjektívny) je tak isto v plnej výbave (plnej, nie na túto triedu nezmyselnej - žiadna koža, asistent stráženia mŕtveho uhla atď.) stojí štrnásť a pol. Alebo si môžem doplatiť už iba necelé dve tisícky (!) za Mazdu 3 165G Revolution a tá je, myslím, úplne niekde inde.

Neviem, ale zdá sa mi, že Dvojka pri predajnej politike aká je nastavená (a nie vinou nepatriotstva petrolheadov) bude obrovský prepadák. Kiežby som sa mýlil...

reagovat
PeterLuk
24. srpna 2015, 00:40
0

Mazdy na mňa pôsobia naozaj kvalitne, pohodlne, páčia sa mi, ale 2-ka mi príde ako auto bez baby. Nemám rád toto delenie, ale proste tak na mňa pôsobí. Zozdau vyzerá dobre, ale ten predok mi veľmi nesedí... Tento štýl vyzerá dobre na CX-5-ke alebo na 3-ke, ale na 2-ke to podľa mňa vyzerá zvláštne. Avšak zozadu a zboku vyzerá dobre, a ak tak naozaj aj jazdí, tak je to pre mňa triedny favorit. Bolo by zaujímavé porovnanie s Fiestou a Cliom. ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem