logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Maybach Exelero: Unikát, který vznikl jen kvůli pneumatikám

Společnost Fulda si objednala ten nekrásnější reklamní nosič pro své nejlepší gumy. Díky tomu teď můžeme obdivovat Maybach Exelero.

Značka Maybach vyráběla před druhou světovou válkou jedny z nejluxusnějších vozů na planetě. Pak ale začala výroba upadat, až zanikla úplně. Mercedes Benz to tak ale nechtěl nechat a na začátku tohoto milénia se snažil značku vzkřísit a vrátit na výsluní. Dnes už si můžeme říct, že to úplně podle plánů nevyšlo a dnešní pojem Maybaych znamená už jen výbavový stupeň u automobilů s hvězdou ve znaku. Pravda, ta hvězda zmizí a nahradí ji stylizované M, výbava orientovaná především na komfort a luxus pro posádku je dechberoucí, ale základem je stále „obyčejný“ Mercedes.

Před dvaceti lety byla ale situace jiná. Pánové ve Stuttgartu věřili, že znovuzrozená značka vezme zákazníky především automobilkám jako Rolls Royce nebo Bentley. Připravili proti nim limuzíny s číselným názvem 57 a 62 (označení odpovídá délce vozů v decimetrech). My si ale dnes povíme pár drobností o třetím modelu nazvaném Exelero. Nešlo o vůz, který by se plánoval vyrábět. Šlo totiž vlastně pouze o takovou krásnou, dlouhou, blyštivou a výraznou pojízdnou reklamu. Jeho výrobu si totiž objednala pneumatikářská společnost Fulda, která na ni chtěla demonstrovat své produkty.

Zdroj: wheelsage.org

Spolupráci Fuldy a Maybachu už jsme mohli zaznamenat v minulosti. Ve třicátých letech dvacátého stolení si totiž Fulda objednala projekt supervýkonného vozu na základech velké limuzíny SW38. Cílem bylo překonat v té době magickou hranici 200 km/h. Fulda speciálně pro tento vůz vyvíjela vysokorychlostní pneumatiky, což mělo podle plánu přinést obchodní úspěch na neměckém i světovém trhu. Rok 1939 ale nebyl k jakýmkoli německým výrobkům příliš lichotivý a tak, i když se projekt dotáhl do úspěšného konce a vůz opravdu tuto hranici (dokonce výrazně) překonal, nebyl aerodynamický vůz zaveden do sériové výroby.

Zdroj: wheelsage.org

Maybach Exelero tak po 65 letech obnovuje spolupráci na voze, který by demonstroval jejich nejlepší pryže. Maybach projektu využívá, aby se zas dostal do podvědomí veřejnosti, a to především té nejmovitější. Je tedy nutné, aby vůz vyčníval a byl co nejvýraznější, a to se také daří.

V roce 2005 (letos tak slaví osmnáctiny) je představeno luxusní dvoumístné kupé, které stojí na technických základech modelu 57. Bere si z něj hlavně podvozek a taky motor. Dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec byl převrtán z původních 5,5 litrů objemu na 5,9 litrů a po dalších lehkých úpravách produkuje rovných 700 koní a sympatických 1020 Nm, které posílá na zadní kola. Co se změnilo kompletně, byl samozřejmě interiér a design celého vozu. O ten se postarala vysoká škola ve Pforzheimu a výrobu měla na starosti Turínská karosárna Stola.

Zdroj: wheelsage.org

Výsledek vidíte na fotkách sami. Skoro šestimetrové kupé je přehlídkou předlouhlých ladných linií a pompéznosti v každém detailu. Dnes po téměř dvou desetiletích to možná už tolik nešokuje, protože svět se za tu dobu zas o kus posunul a poznal třeba masky současných BMW, ale v době představení vůz přesně plnil to, na co byl určen – poutal pozornost všude, kde se objevil. Nejčastěji to ze začátku bylo na různých přehlídkách elegance.

Cítím, že je také důležité sdělit to, jaké obutí vůz používal, když právě kvůli tomu byl postaven. Jednalo se o pneumatiky o rozměru 315/25 R23 řady Fulda Carat Exelero. S nimi byl vůz schopný dosahovat zajímavých výkonů, kdy na stovku zrychlil už za 4,4 vteřiny a maximální rychlost činila 351,45 km/h. Té dosáhl vůz s jezdcem a automobilovým závodníkem Klausem Ludwigem na testovacím okruhu Nardò na jihu Itálie, o kterém jsme si už taky něco málo řekli. Tento výkon znamenal i světový rekord v kategorii limuzín na sériově vyráběných pneumatikách (test probíhal podle specifikací FIA). Přitom proti autu hrály především dvě drobnosti – byl vybaven „pouze“ pětistupňovou převodovkou a hmotnost činila nemalých 2660 kilogramů. Jenže výborná aerodynamika a hlavně mamutí síla motoru zkrátka měly navrch.

Zdroj: wheelsage.org

Vůz byl pak využíván k reklamním účelům, a to byl vlastně i důvod jeho existence. Po vznešených Concours d'Elegance se začal objevovat i na těch méně exklusivních místech, a tak jsme jej nakonec mohli shlédnout i v pár hudebních videoklipech nebo dokonce v jednom díle Kobry 11 (S10E16).

Po šesti letech v roce 2011 se jej vlastník – společnost Fulda, rozhodla vydražit. Tento jediný vyrobený kus (o dalších se nikdy neuvažovalo) se prodal za astronomických 8 milionů dolarů. Moc dražších ojetin na světě nenajdete. Novým vlastníkem se stal muž, který si říká Birdman (rapper, vlastním jménem Bryan Williams). Už po roce ale vůz kupuje němec pod přezdívkou Mechatronic, u kterého se mi totožnost nepodařila zjistit. Jisté ale je, že nyní je vůz součástí sbírky Freidhelma Loha v muzeu v Německém městě Dietzhölztal.

Zdroj: wheelsage.org

Jsem si jistý, že tento koncept vás určitě neminul. Jak jej vidíte dnes, po takové době? Stále je tak pompézní jako při představení?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
Stanley
1. 8. 2023, 07:36

Stále je pompézní. Ne kvůli výkonům, ale hlavně kvůli tvarům: dnešní moderní vozy mají v názvu honosné sport, coupé nebo shooting brake, mají jména po dávných slavných kupé, anebo jsou tlačeny brabusími výkony 800 koní apod. Mají ale jedno společné - jsou to všechno jen plebejské kombíky a suv. A v tom je Exelero pompézní - drze si dovoluje mít přední kapotu skoro delší, než místo pro lidi. Je to opravdové kupé a nejde jen o přeznačkovaný autobus. Dnes málo vídaný luxus.

0 reagovat
mazany_lisak
2. 8. 2023, 16:14

Mechatronik je německá firma, která se zabývá prodejem zajímavých aut. Dělá taky celkem zajímavý přestavby starých mercedesů. Z jejich nabídky by si vybral snad každý milovník aut. https://www.mechatronik.de/

1
Lukáš Naske
3. 8. 2023, 07:17

Ahaaa, tak takhle to je. Díky za doplnění 👍
Koukám na jejich stránky a mají fakt nádherné kousky. Bohužel tomu odpovídají i ceny.

0 reagovat
Skipper
2. 8. 2023, 18:15

Za mně exteriér super. Ale interiér je hrozná kolotočárna.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte