načítám data...

Leží budoucnost Lotusu v crossoveru?

Vysoké auto pro bohaté paničky z předměstí zachránilo Porsche a pozvedlo ho ze skomírajícího výrobce sportovních vozů na megaúspěšnou firmu. Podaří se něco podobného i Lotusu? Je možné i do crossoveru "přidat lehkost"?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jestli se vám chce řvát a začít píchat do voodoo figurek představenstva Lotusu, zadržte. Fabrika z Hethelu, toho času vlastněna Malajci, se totiž už nějaký ten rok nemůže vyhrabat z červených čísel (jen za loňský fiskální rok to je více než mínus 100 milionů dolarů) a nebýt velkorysosti vlastníků, dost možná by už mezi námi nebyla.

Nějaký impuls či změna je proto nevyhnutelnou věcí a jak to tak vypadá dle slov CEO společnosti, kterým je Jean-Marc Gales, nejpravděpodobnější variantou nového modelu je jakési SUV či crossover. Není se moc čemu divit, tento segment zažívá boom a je zřejmě perspektivnější, než trh luxusních sportovních sedanů, o kterém v Lotusu uvažovali v předchozích letech. Ostatně dobrým důkazem je třeba Porsche, jehož mnohými nenáviděný Cayenne vytáh značku z bláta a dá se čekat, že nový Macan bude podobně úspěšný.

Zda se celý projekt  a nemalá investice rozběhne, je teprve ve hvězdách, ale rozhodnutí má padnout tento rok. Gales však již teď nešetřil silnými slovy a pokud z Malajsie zazní ano, máme se prý těšit na auto, které nebude jen dalším v pořadí sportovně-aktivních crossoverů, ale rovnou revolučním výtovrem, jež "redefinuje celou kategorii.". Gales pokračuje: "Rádi bychom vytvořili SUV, jež bude velmi lehké, velmi rychlé na trati a bude mít skvělé jízdní vlastnosti."

No páni… Lotus to tedy chce pojmout velmi osobitě a přidávat lehkost i mezi auty, kde se na nějaká anorektická čísla na váze nehraje. Otázkou je, zda-li jsou lehkost či rychlost na trati u SUV skutečně natolik důležité parametry, aby dokázaly přesvědčit zákazníky, kteří své potřeby zatím řešili u zcela jiných značek. Dalším problémem může být kvalita dílenského zpracování, která není u Lotusu zrovna excelentní. U puristických sporťáků to majitel rád přehlédne, ve světě life-stylových produktů to ovšem může představovat dosti závažný zádrhel.

Pokud by však měl crossover zachránit Elise, Exige, Evoru a další Exkluzivity, které máme rádi, budeme mu držet palce.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ap
Apache
11. března 2015, 11:23
0

Pokaždé když čtu o tom, jak další a další automobilky chystají nový crossover/malé suv protože tenhle segment zažívá boom si říkám, jestli už ten boom nezažívá nějak moc dlouho. Nemám nic proti tadytěm - řekněme netradičním, "zachraňovacím" - počinům, ale opravdu je s ohledem na pár let vývoje pořád ten spárvný recept SUV? Nenastává už ta chvíle, kdy je třeba si říct že tenhle důl už je skoro vytěžen, že vlak už ujel a hledat zase jinou díru na trhu?

reagovat
Vavris Vavrisovic
11. března 2015, 12:11
0

Vytěžen? Když se na minimálně rostoucím či spíše stagnujícím trhu dokáží v pohodě uživit skoro všechny nové SUV, SAV a crossovery všech tvarů, velikostí a motorizací, tak je jednoznačná odpověď, že vytěžen není ani zdaleka :-)

GanGreen
11. března 2015, 13:43
0

...bohužel.

BobAsh
11. března 2015, 13:51
0

Crossover/SUV není "móda" nebo "aktuální trend", ale spíš "návrat k normálu. Auta začala být prostě moc nízká a použitelná jen na hladké silnici. Většině lidí se líp sedí a jezdí v autě, které je o něco vyšší. A protože už je dnes možné udělat "vysoké auto", které jezdí cca stejně jako "nízké auto", tak tu s námi crossovery zůstanou pěkně dlouho.

Ap
Apache
11. března 2015, 14:31
0

Asi jsem to nenapsal uplně dobře, chtěl jsem tím říct, že mě prostě udivuje, že někdo vůbec ani neuvažuje nad tím, že se jedná o bublinu která by mohla splasknout. Né, že já si to nějak zarytě myslím. Samozřejmě protipól, že se skutečně nejedná o módní trend ale evoluci a za pár let bude výška standard, je také možný.

BobAsh
11. března 2015, 14:37
0

I kdyby uvažoval - pro výrobce je vždycky lepší nabízet na stejné platformě vyšší auto a nižší auto. Když lidi přestanou kupovat SUV, tak prostě BMW přestane prodávat X1 a začne prodávat víc trojek. A náklady na vývoj X1 už se mezitím dávno zaplatí. A totéž s tím Lotusem.

Ono se to ale především nestane, nízká auta určitě nevymizí, ale výška se skutečně nejspíš stane standardem. Leda by s tím nějak zásadně zamíchaly požadavky na nízkou spotřebu. Ale výsledky věcí jako je C4 Cactus napovídají, že tak horké to asi nebude...

Saimon
12. března 2015, 11:13
0

Technicky su SUV a crossovery nezmyslom ktorý nikdy nemal vzniknúť a to nie je hejt, ale logicky ľahko vyargumentovateľný fakt. Sú však dôležité z ekonomického hľadiska pretože umožňujú automobillám nabaliť sa na marketingom zmasírovaných hlupákoch :) (môžme ich veľmi pekne prirovnať napr. k takému iPhonu). A to je dôvod prečo ich do ponuky zaraďujú aj automobilky ako Lotus - chcú prežiť a na to potrebujú generovať čo najvyšší zisk, nejaké "nepodstatné" spreneverenie sa vlastným hodnotám si viac-menej nemôžu dovoliť riešiť

reagovat
JLK
12. března 2015, 13:22
0

Tak to bys mohl vyargumentovat, kdyz tomu tak veris.

Saimon
12. března 2015, 14:07
0

Len aby sme si rozumeli, mal som na mysli tie takzvané mestské krosouvry, autá na platforme malých áut alebo tých strednej triedy ktoré sú len vysoké, oplastované a majú buď pochybne prínosný pripojiteľný pohon zadnej nápravy alebo často ani to nie. Nemyslel som tým pravé offroady s ktorými sa naozaj aj jazdí ako máš súdiac podľa obrázku ty takže nechcel som ťa uraziť. No a prečo sú SUV nezmyslom? Na to by som mohol napísať článok, ale taký už jeden je: http://www.autoweb.cz/5-duvodu-proc-nekupovat-suv/ Samozrejme, je ešte viac dôvodov než je tam uvedených.

JLK
12. března 2015, 15:18
0

Proboha, ten clanek snad nekdo napsal jako pokus o vtip. Rikat, ze SUV se nikam nevejde a jako zduvodneni porovnavat Q7 s golfem? To pak jo, jeste by mohli rici, ze misto jedne Q7 se da do garaze zaparkovat tri Smarty, takze vsechna SUV jsou na nic.
Kdyby se porovnavalo porovnatelne, tak nevim, o kolik je zaparkovani nejake A8 snazsi oproti Q7.

Ale k tematu - clanek mluvi o "Mastodontních SUV", ty zase o tech na zakladech malych/strednich aut. V cem je konkretne o tolik lepsi stredne maly hatch oproti podobne velkemu prizvednutemu crossoveru? Ja tam vidim dost vyhod, nejake extremni zapory ale ne.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem