Jestli se vám chce řvát a začít píchat do voodoo figurek představenstva Lotusu, zadržte. Fabrika z Hethelu, toho času vlastněna Malajci, se totiž už nějaký ten rok nemůže vyhrabat z červených čísel (jen za loňský fiskální rok to je více než mínus 100 milionů dolarů) a nebýt velkorysosti vlastníků, dost možná by už mezi námi nebyla.
Nějaký impuls či změna je proto nevyhnutelnou věcí a jak to tak vypadá dle slov CEO společnosti, kterým je Jean-Marc Gales, nejpravděpodobnější variantou nového modelu je jakési SUV či crossover. Není se moc čemu divit, tento segment zažívá boom a je zřejmě perspektivnější, než trh luxusních sportovních sedanů, o kterém v Lotusu uvažovali v předchozích letech. Ostatně dobrým důkazem je třeba Porsche, jehož mnohými nenáviděný Cayenne vytáh značku z bláta a dá se čekat, že nový Macan bude podobně úspěšný.
Zda se celý projekt a nemalá investice rozběhne, je teprve ve hvězdách, ale rozhodnutí má padnout tento rok. Gales však již teď nešetřil silnými slovy a pokud z Malajsie zazní ano, máme se prý těšit na auto, které nebude jen dalším v pořadí sportovně-aktivních crossoverů, ale rovnou revolučním výtovrem, jež "redefinuje celou kategorii.". Gales pokračuje: "Rádi bychom vytvořili SUV, jež bude velmi lehké, velmi rychlé na trati a bude mít skvělé jízdní vlastnosti."
No páni… Lotus to tedy chce pojmout velmi osobitě a přidávat lehkost i mezi auty, kde se na nějaká anorektická čísla na váze nehraje. Otázkou je, zda-li jsou lehkost či rychlost na trati u SUV skutečně natolik důležité parametry, aby dokázaly přesvědčit zákazníky, kteří své potřeby zatím řešili u zcela jiných značek. Dalším problémem může být kvalita dílenského zpracování, která není u Lotusu zrovna excelentní. U puristických sporťáků to majitel rád přehlédne, ve světě life-stylových produktů to ovšem může představovat dosti závažný zádrhel.
Pokud by však měl crossover zachránit Elise, Exige, Evoru a další Exkluzivity, které máme rádi, budeme mu držet palce.
11. března 2015, 11:23
0
Pokaždé když čtu o tom, jak další a další automobilky chystají nový crossover/malé suv protože tenhle segment zažívá boom si říkám, jestli už ten boom nezažívá nějak moc dlouho. Nemám nic proti tadytěm - řekněme netradičním, "zachraňovacím" - počinům, ale opravdu je s ohledem na pár let vývoje pořád ten spárvný recept SUV? Nenastává už ta chvíle, kdy je třeba si říct že tenhle důl už je skoro vytěžen, že vlak už ujel a hledat zase jinou díru na trhu?
11. března 2015, 12:11
0
Vytěžen? Když se na minimálně rostoucím či spíše stagnujícím trhu dokáží v pohodě uživit skoro všechny nové SUV, SAV a crossovery všech tvarů, velikostí a motorizací, tak je jednoznačná odpověď, že vytěžen není ani zdaleka :-)
11. března 2015, 13:43
0
...bohužel.
11. března 2015, 13:51
0
Crossover/SUV není "móda" nebo "aktuální trend", ale spíš "návrat k normálu. Auta začala být prostě moc nízká a použitelná jen na hladké silnici. Většině lidí se líp sedí a jezdí v autě, které je o něco vyšší. A protože už je dnes možné udělat "vysoké auto", které jezdí cca stejně jako "nízké auto", tak tu s námi crossovery zůstanou pěkně dlouho.
11. března 2015, 14:31
0
Asi jsem to nenapsal uplně dobře, chtěl jsem tím říct, že mě prostě udivuje, že někdo vůbec ani neuvažuje nad tím, že se jedná o bublinu která by mohla splasknout. Né, že já si to nějak zarytě myslím. Samozřejmě protipól, že se skutečně nejedná o módní trend ale evoluci a za pár let bude výška standard, je také možný.
11. března 2015, 14:37
0
I kdyby uvažoval - pro výrobce je vždycky lepší nabízet na stejné platformě vyšší auto a nižší auto. Když lidi přestanou kupovat SUV, tak prostě BMW přestane prodávat X1 a začne prodávat víc trojek. A náklady na vývoj X1 už se mezitím dávno zaplatí. A totéž s tím Lotusem.
Ono se to ale především nestane, nízká auta určitě nevymizí, ale výška se skutečně nejspíš stane standardem. Leda by s tím nějak zásadně zamíchaly požadavky na nízkou spotřebu. Ale výsledky věcí jako je C4 Cactus napovídají, že tak horké to asi nebude...
12. března 2015, 11:13
0
Technicky su SUV a crossovery nezmyslom ktorý nikdy nemal vzniknúť a to nie je hejt, ale logicky ľahko vyargumentovateľný fakt. Sú však dôležité z ekonomického hľadiska pretože umožňujú automobillám nabaliť sa na marketingom zmasírovaných hlupákoch :) (môžme ich veľmi pekne prirovnať napr. k takému iPhonu). A to je dôvod prečo ich do ponuky zaraďujú aj automobilky ako Lotus - chcú prežiť a na to potrebujú generovať čo najvyšší zisk, nejaké "nepodstatné" spreneverenie sa vlastným hodnotám si viac-menej nemôžu dovoliť riešiť
12. března 2015, 13:22
0
Tak to bys mohl vyargumentovat, kdyz tomu tak veris.
12. března 2015, 14:07
0
Len aby sme si rozumeli, mal som na mysli tie takzvané mestské krosouvry, autá na platforme malých áut alebo tých strednej triedy ktoré sú len vysoké, oplastované a majú buď pochybne prínosný pripojiteľný pohon zadnej nápravy alebo často ani to nie. Nemyslel som tým pravé offroady s ktorými sa naozaj aj jazdí ako máš súdiac podľa obrázku ty takže nechcel som ťa uraziť. No a prečo sú SUV nezmyslom? Na to by som mohol napísať článok, ale taký už jeden je: http://www.autoweb.cz/5-duvodu-proc-nekupovat-suv/ Samozrejme, je ešte viac dôvodov než je tam uvedených.
12. března 2015, 15:18
0
Proboha, ten clanek snad nekdo napsal jako pokus o vtip. Rikat, ze SUV se nikam nevejde a jako zduvodneni porovnavat Q7 s golfem? To pak jo, jeste by mohli rici, ze misto jedne Q7 se da do garaze zaparkovat tri Smarty, takze vsechna SUV jsou na nic.
Kdyby se porovnavalo porovnatelne, tak nevim, o kolik je zaparkovani nejake A8 snazsi oproti Q7.
Ale k tematu - clanek mluvi o "Mastodontních SUV", ty zase o tech na zakladech malych/strednich aut. V cem je konkretne o tolik lepsi stredne maly hatch oproti podobne velkemu prizvednutemu crossoveru? Ja tam vidim dost vyhod, nejake extremni zapory ale ne.