načítám data...

Lexus UX 250h Limited Edition: Hodně muziky za méně peněz

Hledáte ideální auto do města, ale spokojíte se jen s tím nejlepším? Lexus pro vás možná něco má. A ještě ušetříte.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Je zvláštní, jak na člověka mohou působit dvě zdánlivě stejné věci naprosto odlišně. Před dvěma lety jsme tu měli k testu nejmenší Lexus UX. Tehdy to byla docela novinka a přijela k nám do redakce v opravdu vyšperkované verzi. Modrý Lexus byl obdařen tou nejvyšší možnou výbavou, která byla dostupná, včetně pohonu všech kol. Celý tenhle balíček přišel onehdá na téměř půl druhého milionu a já se musím přiznat k tomu, že mě tahle kombinace vůbec nenadchla. Nezdálo se mi, jak funguje, jak je velký a v neposlední řadě i kolik stojí. Dnes, o dva roky později, tu přede mnou stojí na pohled prakticky stejné auto. Něco je však jinak. A nemyslím jen tu barvu. Tohle auto se mi totiž opravdu zamlouvá.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Dost možná mám jiné nároky, než před dvěma lety. Člověk se vyvíjí s ním i jeho potřeby. Proto se může stát, že z dříve nevyhovující věci se stane věc plně akceptovatelná, ba dokonce možná i oblíbená. V tomto případě jsem však neprošel proměnou jen já, jako řidič a uživatel, nýbrž jí prošlo i samotné auto. Nemluvím teď o nějakém velkém faceliftu, či jiné podobné změně. Tentokrát stačilo jediné, vlastně snad to nejmenší, co šlo udělat. Změnit cenu (a sestavit ideální kombinaci výbavy). Jen tahle malá „drobnost“ dokázala otočit mé vnímání UX od auta „pro koho je to vůbec určený“ až po vůz „sakra, tohle dává smysl.“ Že je to blbost a kecám nesmysly? Na následujících řádcích vám zkusím vysvětlit, co mě k tomuto prozření vedlo.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Na vnějším vzhledu se za ty dva roky, od posledního setkání, žádné velké ani malé změny neudály. Pořád je to Lexus se vším, co k tomu patří. Agresivní čelní maska není pro každého, ale když jí přijdete na chuť, bude se vám líbit. Rozhodně je to prvek, který vyřazuje Lexus z šedi každodenního provozu. Boční prolisy pak plynule navazují na vcelku originální ztvárnění zádí. Hlavní motivem zadní části jsou výrazně tvarované světlomety, spojené v jeden. Opět se jedná o výrazné poznávací znamení, které nemusí sednout na první dobrou, ale když si k tomu najdete cestu, pak se vám bude líbit. Celkovým tvarem se jedná o běžný kompaktní hatchback (jen o maličko vyšší), ale právě neobyčejné detaily dělají z UX auto, které si na ulici jen tak nespletete. A to ani v této nepříliš křiklavé barvě.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Velmi povedený je interiér Lexusu UX. Je velice pečlivě sestavený, navzdory tmavému provedení nepůsobí ani trochu tísnivě, materiály jsou stále prvotřídní. Není to ten typ vnitřku, do kterého se rozvalíte a teprve pak si hledáte to správné pohodlí. Lexus si v podstatě oblékáte na sebe a okamžitě tak vidíte, jestli vám sedí nebo ne. A mně teda sedí skvěle. Jasně, dotykový touchpad je věc, na kterou si musíte den, dva zvykat (Já si třeba nezvykl nikdy -AF), ale to je asi vše, co vyžaduje větší pozornost. Každé tlačítko nebo ovládací prvek jsou na svém místě a přesně po ruce tam, kde to chcete mít. Dokonce i ta změť tlačítek na volantu dává smysl a člověk se v tom zorientuje velice svižně. Ano UX asi nebude přeborníkem, co se vnitřního prostoru týče a kufr také není z největších, ale je to chyba, či vlastnost? Já bych se skoro přikláněl k druhé variantě.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Ptáte se tedy, kde Lexus šetřil, aby mohl přinést nižší cenu? Inu, na výbavě. Nicméně udělal to tak, že to prakticky není poznat. Místo kožených sedaček je tu takový zvláštní textil, který je však neuvěřitelně příjemný a pohodlný. Místo velkého displeje infotainmentu je tu menší a bez vestavěné navigace (umí však protokol Android Auto, takže vás to nemusí vůbec trápit). Zcela upřímně jsem neobjevil nic, co by mi ve výbavě chybělo. Stále tu je adaptivní tempomat, asistent semiautonomní jízdy, hlídání mrtvého úhlu, bezklíčový vstup, dvouzónová klima, parkovací kamera a mnoho dalšího. Pokud jste čekali holátko bez výbavy, pak sorry. Základní výbava u Lexusu je obsáhlejší, než byste hádali.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

U pohonného ústrojí opět neproběhly žádné důležité změny. Srdcem vozu je dvoulitrový hybrid se systémovým výkonem 184 koní. To propůjčuje autu velmi slušnou dynamiku především ve městě a blízkém okolí, což je pro uvažované využití zcela v pořádku. Na dálnici pak narazíte na jisté limity, ale žít se s tím rozhodně dá. Fascinující je opět efektivita celého hybridního systému. Měl jsem štěstí na zcela prázdnou Prahu během zápůjčky, nicméně i v obydleném městě jsem se pohyboval za 4,5 litru. Mimo města vyskočila spotřeba asi o litr, dálnice pak přidala další. Celkem jsem ujel 700 km se spotřebou rovných pěti litrů a to jsem jezdil zcela normálně bez nejmenších omezení (to u Dana znamená, že se černá BMW a Audi vyděšeně krčí v pravém pruhu a dokonce používají blinkry. – Pozn. AF). Na automobil, který má pod pravým pedálem 184 koní, opravdu úctyhodná hodnota. Jízdně se samozřejmě nejedná o žádného dravce. Primární je oreintace na komfort a pohodlí, což splňuje na jedničku. Dokonce mi přijde i o něco lépe vyladěné řízení, které mi posledně vadilo. Podvozek vás podrží, když přijde do tuhého, ale mnohem raději má plynulost a předvídatelnost. Pak funguje nejlépe a svou posádku uvnitř izoluje od vnějšího světa přesně tak, jak to umí jen Lexus.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Foto: Nákladná a agresivní harčka (vlevo) a Lexus UX 

Verdikt

Malý Lexus UX250h mě překvapil. Po předchozí zkušenosti jsem neměl přehnaná očekávání, ale realita byla mnohem příjemnější. Za 839 tisíc dostanete auto, kterému nechybí nic důležitého ve výbavě, má brutálně efektivní pohonnou jednotku, a je dostatečně svižné. Ano, není přehnaně velké, ale pokud potřebujete velké auto, pak tu má Lexus jiné modely. Lexus UX je opravdu povedený vůz, který za tuto cenu dává vážně smysl. Pokud sháníte originální automobil do města a potrpíte si na to nejlepší možné zpracování a neprůstřelnou spolehlivost, tohle by měl být váš favorit.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1987ccm + elektromotor
Výkon: 133 kW (184 koní)
Točivý moment: 190 Nm ve 4 400 až 5 200 ot/min
Převodovka: automatická eCVT
Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,3 – 5,7l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 5 l/100 km
Cena vozu: 839.000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

vojtacz
26. července 2021, 07:44
0

Neodpustím si malé, možná mírně offtopic, rýpnutí. Proč nejsou vyfoceny i zadní sedačky a kufr, který je sice zmíněn jako nepříliš velký, ale zjevně ho auto má?

reagovat
Daniel Borský
26. července 2021, 08:17
2

Protože mi taková fotka nepřišla důležitá (foto zadních sedaček je v tom předchozím odkazovaném testu). navíc jsem tam měl připnuté dvě dětské sedačky, které to zkreslují. Foto kufru mám v této podobě, jestli stačí pro představu.
-
Komentář upraven 26. 7. 2021, 08:19:51

Do
Dodo
28. července 2021, 13:12
0

Moc zajímavý test :)

Když jsem kouknul do ceníku, tak ten rozptyl cen je teda pořádný...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercedes-Benz 124 300D automat 1993
Mercedes-Benz 124 300D automat

1993 rok výroby
109 koní výkon
2 996 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
255 koní výkon
5 733 ccm objem

Oldsmobile 88  1951
Oldsmobile 88

1951 rok výroby
137 koní výkon
4 965 ccm objem

Chevrolet Corvette C4 convertible 1990
Chevrolet Corvette C4 convertible

1990 rok výroby
245 koní výkon
5 700 ccm objem