Je zvláštní, jak na člověka mohou působit dvě zdánlivě stejné věci naprosto odlišně. Před dvěma lety jsme tu měli k testu nejmenší Lexus UX. Tehdy to byla docela novinka a přijela k nám do redakce v opravdu vyšperkované verzi. Modrý Lexus byl obdařen tou nejvyšší možnou výbavou, která byla dostupná, včetně pohonu všech kol. Celý tenhle balíček přišel onehdá na téměř půl druhého milionu a já se musím přiznat k tomu, že mě tahle kombinace vůbec nenadchla. Nezdálo se mi, jak funguje, jak je velký a v neposlední řadě i kolik stojí. Dnes, o dva roky později, tu přede mnou stojí na pohled prakticky stejné auto. Něco je však jinak. A nemyslím jen tu barvu. Tohle auto se mi totiž opravdu zamlouvá.
Dost možná mám jiné nároky, než před dvěma lety. Člověk se vyvíjí s ním i jeho potřeby. Proto se může stát, že z dříve nevyhovující věci se stane věc plně akceptovatelná, ba dokonce možná i oblíbená. V tomto případě jsem však neprošel proměnou jen já, jako řidič a uživatel, nýbrž jí prošlo i samotné auto. Nemluvím teď o nějakém velkém faceliftu, či jiné podobné změně. Tentokrát stačilo jediné, vlastně snad to nejmenší, co šlo udělat. Změnit cenu (a sestavit ideální kombinaci výbavy). Jen tahle malá „drobnost“ dokázala otočit mé vnímání UX od auta „pro koho je to vůbec určený“ až po vůz „sakra, tohle dává smysl.“ Že je to blbost a kecám nesmysly? Na následujících řádcích vám zkusím vysvětlit, co mě k tomuto prozření vedlo.
Na vnějším vzhledu se za ty dva roky, od posledního setkání, žádné velké ani malé změny neudály. Pořád je to Lexus se vším, co k tomu patří. Agresivní čelní maska není pro každého, ale když jí přijdete na chuť, bude se vám líbit. Rozhodně je to prvek, který vyřazuje Lexus z šedi každodenního provozu. Boční prolisy pak plynule navazují na vcelku originální ztvárnění zádí. Hlavní motivem zadní části jsou výrazně tvarované světlomety, spojené v jeden. Opět se jedná o výrazné poznávací znamení, které nemusí sednout na první dobrou, ale když si k tomu najdete cestu, pak se vám bude líbit. Celkovým tvarem se jedná o běžný kompaktní hatchback (jen o maličko vyšší), ale právě neobyčejné detaily dělají z UX auto, které si na ulici jen tak nespletete. A to ani v této nepříliš křiklavé barvě.
Velmi povedený je interiér Lexusu UX. Je velice pečlivě sestavený, navzdory tmavému provedení nepůsobí ani trochu tísnivě, materiály jsou stále prvotřídní. Není to ten typ vnitřku, do kterého se rozvalíte a teprve pak si hledáte to správné pohodlí. Lexus si v podstatě oblékáte na sebe a okamžitě tak vidíte, jestli vám sedí nebo ne. A mně teda sedí skvěle. Jasně, dotykový touchpad je věc, na kterou si musíte den, dva zvykat (Já si třeba nezvykl nikdy -AF), ale to je asi vše, co vyžaduje větší pozornost. Každé tlačítko nebo ovládací prvek jsou na svém místě a přesně po ruce tam, kde to chcete mít. Dokonce i ta změť tlačítek na volantu dává smysl a člověk se v tom zorientuje velice svižně. Ano UX asi nebude přeborníkem, co se vnitřního prostoru týče a kufr také není z největších, ale je to chyba, či vlastnost? Já bych se skoro přikláněl k druhé variantě.
Ptáte se tedy, kde Lexus šetřil, aby mohl přinést nižší cenu? Inu, na výbavě. Nicméně udělal to tak, že to prakticky není poznat. Místo kožených sedaček je tu takový zvláštní textil, který je však neuvěřitelně příjemný a pohodlný. Místo velkého displeje infotainmentu je tu menší a bez vestavěné navigace (umí však protokol Android Auto, takže vás to nemusí vůbec trápit). Zcela upřímně jsem neobjevil nic, co by mi ve výbavě chybělo. Stále tu je adaptivní tempomat, asistent semiautonomní jízdy, hlídání mrtvého úhlu, bezklíčový vstup, dvouzónová klima, parkovací kamera a mnoho dalšího. Pokud jste čekali holátko bez výbavy, pak sorry. Základní výbava u Lexusu je obsáhlejší, než byste hádali.
U pohonného ústrojí opět neproběhly žádné důležité změny. Srdcem vozu je dvoulitrový hybrid se systémovým výkonem 184 koní. To propůjčuje autu velmi slušnou dynamiku především ve městě a blízkém okolí, což je pro uvažované využití zcela v pořádku. Na dálnici pak narazíte na jisté limity, ale žít se s tím rozhodně dá. Fascinující je opět efektivita celého hybridního systému. Měl jsem štěstí na zcela prázdnou Prahu během zápůjčky, nicméně i v obydleném městě jsem se pohyboval za 4,5 litru. Mimo města vyskočila spotřeba asi o litr, dálnice pak přidala další. Celkem jsem ujel 700 km se spotřebou rovných pěti litrů a to jsem jezdil zcela normálně bez nejmenších omezení (to u Dana znamená, že se černá BMW a Audi vyděšeně krčí v pravém pruhu a dokonce používají blinkry. – Pozn. AF). Na automobil, který má pod pravým pedálem 184 koní, opravdu úctyhodná hodnota. Jízdně se samozřejmě nejedná o žádného dravce. Primární je oreintace na komfort a pohodlí, což splňuje na jedničku. Dokonce mi přijde i o něco lépe vyladěné řízení, které mi posledně vadilo. Podvozek vás podrží, když přijde do tuhého, ale mnohem raději má plynulost a předvídatelnost. Pak funguje nejlépe a svou posádku uvnitř izoluje od vnějšího světa přesně tak, jak to umí jen Lexus.
Foto: Nákladná a agresivní harčka (vlevo) a Lexus UX
Verdikt
Malý Lexus UX250h mě překvapil. Po předchozí zkušenosti jsem neměl přehnaná očekávání, ale realita byla mnohem příjemnější. Za 839 tisíc dostanete auto, kterému nechybí nic důležitého ve výbavě, má brutálně efektivní pohonnou jednotku, a je dostatečně svižné. Ano, není přehnaně velké, ale pokud potřebujete velké auto, pak tu má Lexus jiné modely. Lexus UX je opravdu povedený vůz, který za tuto cenu dává vážně smysl. Pokud sháníte originální automobil do města a potrpíte si na to nejlepší možné zpracování a neprůstřelnou spolehlivost, tohle by měl být váš favorit.
Technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec 1987ccm + elektromotor
Výkon: 133 kW (184 koní)
Točivý moment: 190 Nm ve 4 400 až 5 200 ot/min
Převodovka: automatická eCVT
Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,3 – 5,7l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 5 l/100 km
Cena vozu: 839.000 Kč
26. července 2021, 07:44
0
Neodpustím si malé, možná mírně offtopic, rýpnutí. Proč nejsou vyfoceny i zadní sedačky a kufr, který je sice zmíněn jako nepříliš velký, ale zjevně ho auto má?
26. července 2021, 08:17
2
Protože mi taková fotka nepřišla důležitá (foto zadních sedaček je v tom předchozím odkazovaném testu). navíc jsem tam měl připnuté dvě dětské sedačky, které to zkreslují. Foto kufru mám v této podobě, jestli stačí pro představu.
-
Komentář upraven 26. 7. 2021, 08:19:51
28. července 2021, 13:12
0
Moc zajímavý test :)
Když jsem kouknul do ceníku, tak ten rozptyl cen je teda pořádný...