načítám data...

Lexus NX 450h+: Oáza klidu a pohody

Klid, ticho, pohoda a vynikající práce nového hybridu. To jsou hlavní zbraně Lexusu NX.

zobrazit celou galeriiFoto:   D&H foto

Půjčovat si auto v Lexusu je zajímavý zážitek. Když procházíte parkovištěm, z každého koutu na vás zírá jedna obří maska vedle druhé. Každá je tvaru písmene X a vždy ji doplňují ostré rysy agresivních světlometů a nárazníků. Rozdíly jsou pouze v barvách a proporcích jednotlivých aut. Ať už tu stojí nádherné žluté kupé LC 500, nabroušený bílý sporťák RC F, elegantní černá limuzína LS nebo tmavě zelené SUV NX, vždy už zdálky bezpečně poznáte, že máte čest s touto luxusní japonskou značkou. I když je tu s námi tento styl už řadu let, stále mi přijde originální a neokoukaný.

Pojďme ale k raději k testovaném autu, které vidíte na fotkách. Nový Lexus NX se bude pravděpodobně s UX přetahovat o pozici neprodávanějšího modelu značky. Alespoň v Evropě. A našlápnuto má více než dobře. Je to z 95 % nové auto, které sice základní rysy sdílí se svým předchůdcem a část techniky s Toyotou RAV4, ale vše je u něj o stupínek dotaženější, promyšlenější. Design zůstal věrný ostře řezaným liniím, přesto působí mnohem dospěleji. Vzhled první generace mi totiž možná v některých detailech přišel takový až příliš „divně japonský“. U nového modelu to ale nehrozí. Křivky a ostré hrany na sebe navazují ladněji a i když je výraz stále velmi agresivní, lépe to odpovídá mému vkusu. Denní svícení je nyní pod jedním sklem spolu s výbornými matrix-led světlomety. Přehnaně velká maska, tak jak jsme u Lexusů zvyklí, je znovu výrazným prvkem celého auta. Zboku vynikne prolis protínající přední kliku, který však tu zadní úplně míjí. Největší změnu ale prodělala záď s novým světelným pruhem po celé šířce vozu, který za tmy vytváří osobitý světelný podpis. Nějak podobněji popisovat vnější design asi smysl nemá. Každý si na něj udělá svůj vlastní názor. Za sebe mohu jen napsat, že naživo se mi auto opravdu líbí a pomáhá také zajímavá tmavě zelená metalíza. Je to něco jiného než němečtí konkurenti a odlišnost já mám rád.

Uvnitř Lexusu pak hledejte luxus a originalitu. Jemná kůže je velmi příjemná na dotek a hlavně je použitá i na nejdůležitějším místě v autě – na levé straně středového tunelu. Přesně tam, kde se řidičovo koleno často dotýká tvrdého plastu. Tady se příjemně opřu do měkkého polstrování. Sedadla nemají na pohled nějaké atraktivní vzezření s různými nápisy či logy, ale jsou krásně měkká, ideálně podepřou celé tělo a je vyloženě radost v nich cestovat. Těch pár fyzických ovladačů, které v autě zbylo, má řidič co nejblíže. Zbytek se ovládá na volantu a obrovské čtrnáctipalcové obrazovce. Kdo kdy vyzkoušel ovládání přes dotykovou plošku v minulých Lexusech, bude za nové ovládání děkovat. Vše je přehledné, velké, srozumitelné a velmi rychlé. Zkrátka takové, jaké to má v moderním autě být.

Pojďme ale rovnou k tomu nejlepšímu, co vám může NX nabídnout, a to je klid a pohoda za všech situací. Věřím, že každý detail, každá součást tohoto auta byla konstruována především tak, aby nikdy a za jakýchkoli okolností nevydávala žádný zvuk. Hluk obtékání vzduchu kolem auta při vyšších rychlostech? Neexistuje. Ani hodně nad dálničními rychlostmi. Zvuk pneumatik odvalujících se po mokrém asfaltu? Ne, ani ten tu nenajdete. Co třeba zvuk zámků dveří, elektrické ovládání kufru nebo ruchy z ulice? Prostě nic. Ale šlo se ještě dál. Třeba jsem ještě nezažil tak tiché ovládání elektrických oken, neuslyšíte ani elektrické motorky při nastavování sedačky. Pokud pak při jízdě vypnete i přehrávanou hudbu a budete mít dostatečně nabitou baterii, aby se nespínal spalovací motor, ocitnete se v oáze klidu, kde vás nikdy nic nevyruší. K dokonalé relaxaci mi snad už jen chyběla funkce masážních sedadel.

Pohodě pomáhá i podvozek. Za každých okolností tichý a pohodlný. I na velkých kolech (pneu 235/50 R20) můžete všechny nedokonalosti českých cest hodit za hlavu a prostě jet. Umí sportovat? Umí, je tu i možnost zvolit verzi F-Sport, ale proč byste to dělali? On tu rychlou jízdu samozřejmě zvládne, vlastně se ani moc nenaklání, hezky plynule zaklekne na vnější přední kolo a drží a drží. Nedotáčivost přichází většinou později, než si troufnete zkoušet. Díky tichu ale nepřichází žádné vzrušení z rychle projeté zatáčky na hraně. O tom zkrátka tenhle Lexus není a je to dobře, protože to, k čemu je určen, dělá perfektně.

Když už jsem výše nakousnul tu baterii, představíme si pohonné ústrojí v číslech. Lexus NX 450h+, jak zní název této plug-in hybridní motorizace, pohání zážehový atmosférický 2,5 litrový čtyřválec o výkonu 136 kW a 227 Nm. S ním je také vpředu uložený elektromotor s výkonem 134 kW a 270 Nm a u verze 4x4 E-Four pak najdeme ještě druhý elektromotor u zadní nápravy s výkonem 40 kW a 121 Nm. Celkový maximální výkon soustavy pak činí 227 kW (309 koní) a doplňuje ho baterie s nadprůměrnou kapacitou 18,1 kWh. Jedná se o první nabíjecí hybridní ústrojí, které Lexus používá, a dárcem je pochopitelně Toyota RAV4 plug-in hybrid.

A jak se s ním jezdí? Většinu času výborně. Výkon elektromotorů je víc než dostatečný a v kombinaci s točivým momentem je i 2125 kg vážící auto neskutečně hbité a mrštné. Obzvlášť ve městě se i s takovým cvalíkem dá využít každá skulinka pro předjíždění a na dálnici můžete jet na elektřinu až 135 km/h. Maximální rychlost je pak omezená na 200 km/h a rychloměr ukáže nejvíce 212 km/h. Díky velké baterii, na kterou se dá ujet i udávaných 76 kilometrů, už budete většinu cest po městě a blízkém okolí zvládat jako v čistém elektromobilu a tento tichý pohon ještě dále umocňuje ten klid na palubě, o kterém jsem psal výše.

Po vybití baterie ale nastává ta druhá část provozu, kterou charakterizuje použití převodovky e-CVT. Rozhodně se nepovažuji za odpůrce CVT v autech, vždyť na městské poskakování vlastním i Áčko druhé generace s podobným chováním převodového ústrojí, ale použití v tak velkém, těžkém a výkonném autě mi zkrátka nepřijde ideální. Ano, Lexus je skvěle odhlučněn a i při klidné jízdě na spalovací motor je většinu času v kabině ticho. Jenže v případě silnější akcelerace nastává známé monotónní hučení v neměnných otáčkách, které ten klid ruší. Ve městě to prakticky nenastává, silná akcelerace tam většinou netrvá příliš dlouho, ale NX přece není městské auto. Pokud se rozhodnete třeba předjíždět do kopce, atmosférický motor si zkrátka musí pomoci vysokými otáčkami. Ono to v porovnání s jinými auty ani není tak dramatické, ale NX je většinu času tak tiché, že pak překvapí jakýkoli nepříjemný zvuk. Při reálném provozu to může znamenat třeba jen pár obtěžujících vteřin denně, ale přesto se nemůžu zbavit myšlenky, že klasický automat by byl lepším řešením.

Dan v testu NX 350h trochu zpochybňuje potřebu plug-in hybridu vedle klasického hybridu, ale je to jako s každým PHEV – pokud máte možnost pravidelně nabíjet a jezdíte víc krátkých tras, je to výborná volba. Díky velkému dojezdu toho za den najezdíte bez kapky benzínu ještě víc. Čistě na elektřinu NX jezdí v letním počasí kolem 22 kWh/100 km a zkoušel jsem i jízdu s úplně vybitým autem. Při dálničním přesunu po D3 z Budějovic do Prahy (i když kdo zná D3, tak ví, že je to po dálnici sotva půl cesty) si auto řeklo jen o 5,7 litrů benzínu a jízdní poměr na EV i tak ukázal skoro neuvěřitelných 57 %. Výborný výkon.

Přidám ještě dva zajímavé detaily. Nejprve ten povedený – spolupráce ovladačů na volantu s hezky velkým a čitelným head-up displejem. Na volantu vidíte tlačítka, která jsou dotyková a vlastně i fyzická. Při přejíždění prstem se na průhledovém displeji zobrazí nákres tlačítek s pozicí vašeho prstu a také funkcí, kterou zrovna tlačítko má. Oba čtyřsměrné ovladače ji totiž mohou měnit. Díky tomu zvládnete jen z volantu s pár tlačítky přehledně ovládat opravu hodně věcí. Pro potvrzení volby ale musíte tlačítko opravdu fyzicky zmáčknout. Tohle se mi fakt líbilo.

A teď ten druhý detail – kliky dveří. Vypadá to, jako by v Lexusu přemýšleli, jak používat v jednom autě ještě více nedostatkových čipů, a vymysleli, že do každých dveří přidají ještě pár dalších. Vnější kliky jsou totiž pevné, nepohybují se. Z jejich vnitřní strany je mikrospínač, který po stisknutí dveře otevře. Možná trochu zbytečné, ale reálné používání to nijak neruší. To už ale nemohu říct o klikách vnitřních. Teorie byla asi hezká – místo klasického táhla na běžném místě je nyní páčka na vnitřní straně loketní opěrky přesně tam, kam dopadne palec položené ruky. Problém je, že páčku občas nestačí stisknout na zlomek sekundy, ale jsou potřeba zlomky dva. Drobnost, kvůli které ale musíte celý úkon otravně opakovat. Větší problém jsem měl se zavíráním dveří. Možná je použito více těsnění proti hluku, ale několik dní se mi nedařilo zavřít dveře napoprvé. Zkrátka je potřeba o něco málo více síly, než jsem zvyklý. Pak je ale nutné dveře k sobě trochu přitáhnout a teprve potom zas reaguje vnitřní „páčka“. Po týdenním soužití už jsem se s tím naučil spolupracovat, ale přijde mi, že jsem řešil problém, který nastat nemusel. Zábavné je alespoň to, že kdykoli povezete někoho poprvé, nebude umět z auta vystoupit.

Na konec zase ceny. Lexus NX 450h+, tedy plug-in hybrid s výkonem 309 koní začíná na 1 850 000 Kč (nyní akční ceník za 1 650 000 Kč). Vybavené verze tak většinou překročí hranici dvou milionů korun. Příjemné je, že ke všem vozům automaticky dostanete třeba wallbox s výkonem 22 kW, i když auto zvládne nejvíce 6,6 kW. Cena není nízká, ale vzhledem k části trhu, na který Lexus míří, je podobná jako u konkurentů. Pokud byste chtěli znát rozdíl oproti klasickému hybridu s nižším výkonem, tak je nabíjecí verze vždy o 300 tisíc dražší.

Závěr

Nový Lexus NX je výborné auto. Design možná nesedne každému, převodovku e-CVT je potřeba vyzkoušet a na kliky si zvyknout, ale účel, pro který bylo stvořeno, plní na jedničku. Všechny jeho kvality nejdou odhalit jen při krátké jízdě. Jde o soubor spousty malých detailů, které se vám postupně vrývají pod kůži a dělají z něj tak příjemného společníka. Každá funkce zde odvádí přesně to, co od ní očekáváte. Asistenti opravdu pomáhají a neotravují, elektrická část pohonného ústrojí je výborná, spalovací vlastně taky, hospodárnost jízdy je příkladná, výbava bohatá a luxus všudypřítomný. A hlavně ten klid a ticho… Sám jsem překvapený, jak jsem si auto po týdnu oblíbil.

 

Technické parametry:
Spalovací motor: 2.5l, atmosférický čtyřválec, 136 kW, 227 Nm 
Elektrický motor vpředu: 134 Kw, 270 Nm 
Elektrický motor vzadu: 40 kW, 121 Nm 
Kombinovaný výkon: 227 kW
Kapacita baterie: 18,1 kWh
Dojezd na baterii: 69-76 km
Velikost palivové nádrže: 55 litrů
Zrychlení z 0-100 km/h: 6,3 s 
Udávaná kombinovaná spotřeba: 1.1 l/100 km
Spotřeba bez nabíjení v testu: 5,7 l/100 km
Základní cena: 1 850 000 Kč

 

Fotky: D&H Foto

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
30. května 2022, 07:28
0

Z označení bych čekal, že to má 3,5 V6, jako RX. Ale je to víc elektrický, takže 2,5 R4 asi stačí. eCVT je vlastně nesmrtelná planetová převodovka, možná by V6 pomohla nižším otáčkám při zatížení, ale asi rozhodují celkové emise. Zelená je opravdu hezká. :)

reagovat
Lukáš Naske
30. května 2022, 14:38
0

Jo, dneska poznat cokoli podle označení skoro nejde. Výkon tomu rozhodně nechybí, ostatně zrychlení 6,3s na auto o váze přes 2,1 tuny mluví za vše. Navíc elektromotory reagují opravdu okamžitě. Jak píšeš, V6 by možná měla nižší otáčky a byla by utlumenější, ale zas nějaký významný rozdíl bych od toho nečekal.
A eCVT – mě to nesedlo, ale kdo jsem já abych největší světové automobilce říkal, co je dobré, když prodává každý rok miliony aut s touto převodovkou. Zákazníkům to evidentně vyhovuje nebo to alespoň akceptují.

MB
MBMB
30. května 2022, 19:12
1

Ono s pojmenováváním je to občas vtipné, kdy nějaká automobilka neodhadne vývoj, a pak se jim celý systém rozpadne. Dávat objem motoru do názvu evidentně nebyl dobrý nápad, který nepočítal s přeplňováním ani elektrifikací ani vývojem motorů obecně. Z poslední doby na to doplatil Nissan Z, který už se jmenuje právě jen Z, protože má nižší objem než předchozí 370Z. Asi si někdo představoval, že tomu s každou generací poroste objem.
Vtipný je Peugeot, který se zastavil na XX8, protože jim došly čísla a XX9 by navíc kolidoval s již existujícím Peugeotem 309 z 80. let.
Dále třeba s BMW s jejich 1M, protože se to nemohlo jmenovat M1, jako všechna ostatní BMW.
Teď mně baví Mercedes s jejich EQ, kdy nejdřív představili EQC jako protějšek k GLC, teď když udělali protějšek k sedanu třídy S i GLS, tak je pojmenovali "EQS" a "EQS SUV". A teď jen čekám, co udělají, až budou chtít udělat EQ verzi k sedanu třídy C, nebo k třídě B (protože už mají taky EQB jako protějšek k GLB). A podobných případů by se našlo víc. Nemluvě o tom, že si pod třídou C udělali abecedně místo jen na dva menší modely.
Do jakéhokoliv systémového označení s písmenky či čísly se podle všeho dříve nebo později vždy vklíní nějaký nový model, který na to nejde napasovat, a vznikne z toho akorát zmatek. Pokud se to tedy předem nevymyslí opravdu chytře.

S elektromobily obecně bude zábava, protože někteří výrobci se vydali cestou stávajících a někteří odlišných názvů. Takový Renault prodává souběžně spalovací i elektrický Megane s názvem Megane, i když to jsou úplně jiná auta a dal tam jen přídomek E-Tech. Tam to mají jasné. Pak tu je třeba VW, který začal dělat separátně ID a jsem zvědav, co udělají, až za třeba dvě generace přestanou prodávat spalovací Golf. Jestli to jméno zruší, nebo jestli už v té době zavedený ID.3 přejmenují zpátky na Golf.

Ča
Ča Snač Aj
30. května 2022, 08:16
0

Čtivá recenze na pěkné auto. Ale v jednom si dovolím s autorem nesouhlasit. Píše: "Ve městě to prakticky nenastává, silná akcelerace tam většinou netrvá příliš dlouho, ale NX přece není městské auto." Ale já myslím, že je to přesně naopak. Přes 90% téhle aut bude jezdit naprostou většinu svých cest v městském, případně příměstském provozu. Ne někde na dálnicích a okreskách.

reagovat
Lukáš Naske
30. května 2022, 10:14
0

Myslím, že tenhle úděl bude čekat spíš menší UX, které asi bude opravdu takovým tím autem pro manželky. NX už je fakt dospělé auto. Jasně, většina majitelů asi bude z velkých měst a okolí, takže se bude pohybovat i tam, ale velikostí i výkonem je NX právě i to auto, které si vemou na dlouhé cesty.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

DeSoto Fireflite  1956
DeSoto Fireflite

1956 rok výroby
163 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem