logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Lexus LBX: The Breaktrough Crossover?

Lexus nás navnadil na zásadní průlom v prozatím nejmenším balení. Jak moc je LBX revolučním vozem? A dostojí pověsti zavedené značky?

Lexus LBX je v současnosti nejnovější přírůstek do portfolia prémiové automobilky. Zkratka LBX znamená, jak už jsem propálil v nadpise, "Lexus Breakthrough Crossover," což naznačuje, že tento model má ambice stát se průkopníkem a přinést něco výjimečného. Lexus proklamuje, že jde o vůz, který by měl posunout hranice toho, co lze očekávat od vozidel v této třídě. Věří mu dokonce tak moc, že mu dal do vínku třípísmenný název. Ten nese kromě něj jen skvostný Lexus LFA – tak velký by prý LBX mělo mít význam.

Otázkou však zůstává, zda malý model skutečně dostojí takto velkým očekáváním a přinese průlomové inovace, které od něj zákazníci a automobiloví nadšenci namlsaní výše uvedenými proklamacemi očekávají. Konkurence v segmentu kompaktních crossoverů je tvrdá a plná etablovaných hráčů a ačkoli už nějakou dobu neplatí, že luxusní auto musí být nutně veliké, v segmentu malých aut zastávají pozici “toho lepšího” spíše designově výrazné stylovky, jako například Mini. Lexus bude muset dokázat, že LBX není jen stylovou alternativou a doplňkem vozového parku, když potřebujete třetí auto k LS a RX, ale skutečně revolučním modelem, který přináší na trh něco nového a hodnotného. Bude zajímavé sledovat, zda se LBX dokáže prosadit a se zájmem se za pár let podívám na prodejní čísla. 

K testu jsem dostal verzi v rozumné střední výbavě Emotion s výrazně červeným lakem. A vlastně si nejsem úplně jistý, jestli se mi na voze líbí. V segmentu malých SUV je kombinace plastové černi, volitelně černé střechy a červené metalízy už hodně okoukaná a působí trochu bez invence. Vzpomeňte na všechny ty červené Mazdy, Peugeoty, Renaulty… Barva je to sice hezká, ale trochu zapadne. Naštěstí je ale ve vzorníku i elegantní černá, stříbrná, nebo vyloženě povedená měděná. Body navíc u mě LBX dostává také za to, že jako základní bezpříplatkovou barvu volí velice povedenou žlutou.

Vzhledem k tomu, že LBX vychází z platformy Toyoty Yaris Cross, je patrná určitá podobnost v proporcích a základních liniích. Lexus je ale celkově koncipován “kulatěji”, má uhlazenější siluetu a díky tomupůsobí kompaktněji. Specificky tvarovaná mřížka chladiče pracuje s designovým jazykem značky, je ale trochu minimalističtější, než jsme zvyklí z jiných modelů a myslím, že to vozu jednoznačně prospělo. Úzké světlomety přecházející v linku kapoty na přídi se také dost povedly. 

Stejné principy se pak opakují i vzadu, výrazným designovým prvkem jsou tu opravdu znatelně vytažené blatníky. Díky tomu vůz nepůsobí jako vysoká úzká krabička, má to ale i stinnou stránku – náběh blatníků na zadních dveří se při jízdě po mokrém povrchu rychle ušpiní. Myslím, že také dostává dost sekanců od drobých kamínků, s čímž se evidentně počítá, protože jsou tu nalepené ochranné folie. Právě hrana téhle průhledné samolepky mě asi dvakrát trochu vyděsila, protože zaprášená z dálky vypadá jako škrábanec od klíče. 

Interiér Lexusu LBX je samozřejmě zpracovaný velice pečlivě, s velkým důrazem na dotažené detaily. Sedadla jsou potažena syntetickou kůží, perforovaná, ale bohužel nedisponují odvětráváním. To je trochu škoda, protože ačkoli je to na omak moc příjemný materiál, bohužel nijak zvlášť nedýchá a docela se mi v něm potila záda. Nicméně v nabídce jsou pro LBX další tři potahové látky, takže se jistě dá vybrat i nějaká prodyšnější.

Moc se mi líbí architektura přední části. Všimněte si, jak je tu pěkně zakomponovaný displej infotainmentu – ačkoli má slušných 9,8 palce, netrčí do prostoru a nevypadá jako něco, co se do vozu přilepilo na poslední chvíli. Bravo – tak to dnes umí dělat málokdo. A co teprve výdechy klimatizace – všechny čtyři jsou u horní hrany palubní desky, takže foukají vzduch přímo na posádku a ne někam do klína. Přesto je tu ale dostatek místa na odkladací prostory, bezdrátovou nabíječku, stojánek na nápoje a dokonce normálně intuitivně použitelný volič převodovky. A to vše na minimálním půdorysu – japonci jsou zkrátka mistři v práci s malým prostorem. Nejen stran architektury, ale i designu automobilů.

Vepředu je navíc pocitově opravdu dost místa a řidič ani spolujezdec nestrádají v žádném směru. Líbí se mi poměrně dlouhý rozsah nastavení volantu, takže jsem si našel řidičskou pozici i na svoje dlouhé nohy a krátké ruce bez toho, abych musel mít opěradlo kolmo k sedáku – to bývá u této kategorie auto často problém. 

Dobře vám bude ale hlavně vpředu. Zadní sedadla jsou tu spíše do počtu, situaci, že se na ně usadí trojice dospělých vzrostlých osob si vzhledem k šíři vozidla skoro neumím představit. Trochu složitější je to i dětskými sedačkami, na fotce je referenční Britax Romer King, nijak zvlášť velká sedačka, a jak vidíte, spolujezdec už musel se sedadlem dost dopředu, místa na kolena měl skromně a ve finále stejně skončila kůže na opěradle trochu okopaná. Dítě ve vajíčku se pak za řidiče s takto nastaveným sedadlem vůbec nevešlo.

Při nakládání dětí navíc překáží hrana nástupního otvoru, která vede pod poměrně výrazným úhlem směrem k předku vozidla. Je to zkrátka daň za ten hezký tvar auta zúžujícího se směrem ke střeše. Vynikne to obzvláště při pohledu do překvapivě hlubokého kufru – všimněte si, kolik místa je mezi zadními podběhy a hranou opěradel. Na druhou stranu si ale nemyslím, že je za to vhodné LBX nějak moc plísnit – jako rodinné auto si ho snad nikdo pořizovat nebude.

O pohon malého Lexusu se stará tříválcová hybridní patnáctistovka, kterou známe třeba z Yarisu, spojená s Toyotí e-CVT převodovkou. S tím se pojí veškerá specifika tohoto pohonu. Nejprve to dobré – v městských rychlostech je LBX příjemně svižné a na “papírovou” spotřebu 4,5 litru na sto se dostanete bez větších problémů, s lehkou nohou se dá jezdit i za méně. Díky tomu vám i maličká šestatřicetilitrová nádrž vystačí na vcelku slušnou porci kilometrů. Toyota, potažmo Lexus full hybridy zkrátka umí a v rozumném příměstském provozu je tohle auto skutečně příjemný společník. 

Na druhou stranu, celkový výkon 136 koní a specifický projev převodovky znamenají nižší uživatelský komfort v dálničních rychlostech – to je stejné u všech malých hybridů. Není odkud rekuperovat, motor posílá všechnu sílu rovnou ke kolům a tak je třeba přidat na otáčkách, čímž se zvýší spotřeba a v neposlední řadě i hlučnost. Ta je v LBX bohužel, na poměry Lexusu, na dálnici vcelku překvapivá. Ne snad, že byste slyšeli hluk zvenčí, nebo aerodynamický svist, motor a hlavně odvalování zadní nápravy o sobě ale dávají vědět dost. V rámci třídy jde i tak o premianta, ale při pohledu na znak na volantu mi hučení ozývající se z podběhů připadá nepatřičné. Zrychlení z nuly na stovku za 9,2 vteřiny vypadá jako vcelku pěkný údaj, křivka jeho průběhu je ale dost prohnutá. Od semaforu LBX vyrazí díky podpoře elektromotoru jak vystřelené z praku, v městských rychlostech není problém být všude první, ale kolem sedmdesátky se elán začne vytrácet a při rychlých přesunech po dálnici už je to trochu trápení.

S LBX zkrátka raději zůstávejte ve městě a jeho blízkém okolí. Tam funguje skvěle, podvozek příjemně tlumí výtluky a nerovnosti, motor o sobě skoro nedává vědět, nežere a fugnuje. Díky malým rozměrům se s LBX příjemně parkuje, vepředu je dost místa a potěšil mě i slušný výhled z vozu. Ačkoli jsem si stěžoval na tlumení hluku od náprav a motoru, z venkovního prostředí města se k vám ruch nedostane, tam je to typický Lexus. V neposlední řadě stojí za zmínku i systém čištění nasávaného vzduchu do ventilace nano.e X, který skutečně efektivně filtruje zplodiny linoucí se z okolostojících dieselů v zácpě. 

Verdikt

Lexus LBX je bezpochyby jedním z nejlepších vozů v kategorii malých městských crossoverů. Pochvalu si zaslouží za povedený design, výborně postavený interiér v přední části vozu a také za to, že v souladu s ostatními modely značky si drží image auta, které vás dokonale odfiltruje od světa “tam venku”. Přesto ale LBX zůstává hlavně malým městským vozem, s čímž jsou spojené kompromisy stran místa na zadních sedadlech, nebo chování v dálničních rychlostech. 

Proklamací o průlomovém autě, jehož význam je srovnatelný s LFA, si stále nejsem úplně jistý. Je to sice vcelku podařený vůz, který jen tak mimochodem v rámci probíhajících cenových zvýhodnění začíná na částkách u Lexusu už dlouho neviděných, ale na revoluci by potřeboval mít asi přeci jen trochu více wow efektu. Kdo ví, třeba ho objeví někdo z redakčních kolegů při testu vybavenějších verzí. Já mohu jen konstatovat, že je to velice povedené příměstské poskakovadlo za, v rámci toho, kolik promyšlených řešení a kvalitních materiálů za své peníze dostanete, vcelku rozumnou cenu. A to není v dnešní době vůbec málo. 

Technické údaje

Motor: full hybrid 1490 ccm tříválec
Výkon: 136 koní
Převodovka: bezstupňová eCVT
Maximální rychlost: 170 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,2 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,5 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 4,9 l/100 km kombinovaná
Základní ceníková cena: 699 000,- Kč 
Cena testované verze Emotion: 910 000,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
Sato
22. 6. 2024, 07:56

Smrtící!
Fakt by som sa bál, že by som umrel nudou.

1 reagovat
mariov8
24. 6. 2024, 08:30

Na Japonce je to krásné, ale stále ne dost. Navíc si to lze v pohodě splést s Citroenem nebo kdoví jakým jiným autem. Všechny tyhle nafouklé malé HB mě přijdou na jedno brdo.

0 reagovat
Trinom
26. 6. 2024, 15:00

Jak je možné, že všichni ostatní se to už naučili, ale Japonci furt ne? Všechny menší japonská auta jsou na dálnici extrémně hlučná i v rámci u nás legálních rychlostí. Proč?!

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte