logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Lexus LBX Business: Malý vzrůstem, velký duší

Lexus LBX je malý městský crossover, který spojuje luxus, úsporný hybridní pohon a hravý design. Stojí za to?

Segment malých městských crossoverů je čím dál oblíbenější. A není se vlastně čemu divit – poměrně dobře odpovídá dnešnímu životnímu stylu. Ne všechny běžné každodenní potřeby lze vždy pohodlně zvládnout hromadnou dopravou.Zároveň ve velkých městech není místa nazbyt, takže potřebujete něco kompaktního, s čím se snadno parkuje a co se protáhne každou škvírou. Rozhodně ale musí být vůz dostatečně prostorný, abyste mohli bez problémů rozvážet děti na kroužky a další aktivity. No a o víkendu by měl zvládnout nějaký ten výlet, cestu na chatu nebo něco podobného. Městské crossovery tato očekávání vlastně celkem dobře splňují a často dokážou zastat roli univerzálního rodinného auta.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Toho si ovšem všimli i prémioví výrobci a rozhodli se, že by si z tohoto koláče rádi ukrojili svůj díl. V poslední době jsme tak měli možnost seznámit se například s novou Alfou Romeo Junior, jejím sourozencem Jeepem Avenger nebo elektrickým Volvem EX30. Nesmíme zapomenout ani na Audi Q2, které bylo jedním z prvních modelů této kategorie, jež se pokusil uspět. My jsme si tentokrát na test půjčili možná vůbec nejlepší malý crossover na trhu – Lexus LBX. Pojďme se na něj podívat blíže.

Design, který baví

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

První, co vás na tomto malém Lexusu upoutá, je barva. Mám rád výrazné odstíny a jen málokteré lakování přitahuje pozornost více než žlutá. Jsem rád, že se Lexus v tomto ohledu odvázal a nabídl pro LBX zajímavou paletu barev, ve které si vybere snad každý. Já bych si však prosil přesně tuto. Skvěle se hodí k roztomilému vzezření, kterým celé LBX oplývá. Design se opravdu povedl – působí hravě, ale zároveň si zachovává důstojnost, tolik typickou pro Lexus. Nechybí ani množství vtipných detailů, jako jsou široce rozkročené zadní blatníky nebo kontrastní C-sloupek. Nemohu si pomoct, ale zvenku se mi LBX opravdu líbí a myslím, že designérský tým odvedl skvělou práci.

Luxusní interiér v malém balení

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Totéž se dá říct i o interiéru. Jakmile vezmete za senzorickou kliku dveří, okamžitě vás pohltí pocit kvality a precizního zpracování. Kabina LBX je bez přehánění skvělé místo k životu, které oceníte při každé jízdě. Od pohodlných sedaček s příjemnou tkaninou přes skvěle ergonomicky řešené ovládání až po detaily, jako je zpomalený dojezd oken. Možná se ptáte, k čemu je to dobré? Prakticky vzato k ničemu, ale působí to tak sofistikovaně, že si říkáte, že někdo udělal svou práci zatraceně dobře. Jednoduše si užíváte, že vám okno nepráskne do rámu dveří, ale plynule se dovře.

Velkou pochvalu si zaslouží také centrální displej infotainmentu. Na rozdíl od některých konkurentů, kde obrazovky působí jako neforemné tablety nalepené na palubní desku, je zde panel vkusně zakomponovaný do interiéru a skvěle přístupný. Uživatelské prostředí multimediálního systému je stejné jako u ostatních nových modelů Lexus, což znamená, že se bavíme dost možná o nejlepším systému, který si aktuálně můžete dopřát. Z ergonomického hlediska potěší i zachování fyzických tlačítek pro ovládání klimatizace.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pokud jde o prostor, neočekávejte, že byste v LBX odvezli celý basketbalový tým. Nicméně dva dospělí a dvě školou povinné děti se sem vejdou naprosto bez problémů. Příjemně mě překvapil i použitelný zavazadlový prostor, který boduje pravidelným tvarem.

Hybrid, který (ne)překvapí efektivitou

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

O pohon tohoto crossoveru se stará výhradně hybridní systém – přece jen se bavíme o Lexusu, takže nic jiného ani nelze očekávat. Pod kapotou pracuje tříválcová 1,5litrová jednotka v kombinaci s elektromotorem a planetovou převodovkou e-CVT. Celý tento systém funguje přesně tak, jak byste od Lexusu čekali – hladce, tiše a úsporně. Ani mě už vlastně nepřekvapila skvělá efektivita. Testovací týden jsem zakončil s průměrnou spotřebou 5,1 l/100 km, přičemž polovinu jízd tvořily dálniční přesuny. Ve městě se bez problémů dá jezdit kolem 4 litrů. A to prosím pěkně v mrazivých podmínkách, kdy jsem si dopřával vymoženosti jako dálkový start, aby bylo auto před jízdou příjemně vyhřáté. Mimochodem, mobilní aplikace k vozu funguje naprosto brilantně.

Dynamiku samozřejmě nelze srovnávat se sportovními vozy – přece jen se bavíme o malém hybridu s výkonem 136 koní. Díky elektromotoru však minimálně ve městě a jeho okolí působí svižněji, než by čísla napovídala. Největší slabinou je dálnice, kde už autu dochází dech. Pokud ale nepatříte mezi ty, kteří potřebují suverénně ovládnout levý pruh, LBX zvládne i delší cesty bez větších potíží. A pokud byste to přece jen potřebovali, můžete si dopřát i verzi s pohonem všech kol.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jízda s LBX se nese v duchu klidu a pohody. Ačkoliv vůz stojí na základech Yarise Cross, který jsme dříve kritizovali například za vyšší hlučnost, Lexus pro svůj model přepracoval podvozek, výrazně vylepšil akustiku a provedl úpravy na pohonném ústrojí. Výsledkem je naprosto jiný jízdní zážitek. LBX je tiché, komfortní a skvěle se s ním jezdí.

Velkou pochvalu si zaslouží i řízení – je přesné, citlivé a posilovač je naladěn tak, že máte neustále pocit, že auto máte pevně pod kontrolou. Není přehnaně tuhé ani uměle „sportovní“ – prostě se s ním krásně jezdí.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Tento malý Lexus je pro mě trefou do černého. Je skvěle vyladěný, bez zásadních nedostatků a přesně tak si v tuto chvíli představuji ideální městské auto. Hezké, hravé, jednoduché, a přesto chytré. Japonci se tentokrát opravdu vytáhli. A nutno dodat, že i cenovka dává smysl. Konkrétní LBX, jak ho vidíte na fotkách, si aktuálně můžete pořídit za 759 000 Kč. A to rozhodně není špatná nabídka.

Technické údaje

Motor: full hybrid 1490 ccm tříválec
Výkon spalovací motor: 67 kW (91 koní) v 5 500 ot./min.
Výkon elektromotor: 94 koní
Systémový výkon: 100 kw (136 koní)
Točivý moment spalovací motor/elektromotor: 120/185 Nm 
Převodovka: automatická typu e-CVT
Maximální rychlost: 170 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,2 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,7 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 5,1 l/100 km kombinovaná
Základní ceníková cena: 649 000,- Kč 
Cena testované verze (paket Business): 759 000,- Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
jbigllesCZE
10. 3. 2025, 13:01

první nové auto u kterého jsem skočil hned do konfigurátoru :) díky za článek

0
jbigllesCZE
10. 3. 2025, 13:03

akorat auto za milion, a 135 koní, no :(

-1
Bono_
10. 3. 2025, 14:22

A k čemu víc koní do městskýho povozu? Stejně bude půlku času jezdit po městě krokem v koloně...🤷‍♂️ U Lexusu se připlácí za zpracování, ne? Těch pár kousků co jsem viděl bylo fakt lexusních, co se interiéru týká. Poměr cena/koně u aut úplně nechápu..🤔
Za mě, vzhledem ke schopnostem populace za volantem, bych zakázal prodávat auta s výkonem přes 70 koní. Jen lidem, co projdou aspoň dvoutýdenním nepřetržitým školením na řízení auta na polygonu i v reálným provozu (neplést řízení vozidla s ovládáním vozidla učeným v autoškolách) bez všech asistentů a se sledováním i po psychologický stránce, a následně přezkoušení třeba po 2 letech. 🤔 Utopie..🤷‍♂️

0 reagovat
jbigllesCZE
10. 3. 2025, 14:51

tak mě by to aktuálně stačilo.....občas jedu do práce (max 4x týdně 25km), což mi furt přijde trápení pro diesel, takto absolvuji s 2.8i V6. Jelikož jedu 90% cesty po výpadovce, tak cestovní rychlost 90-100km/h. Jenže jak tam jedou ráno všichni, tak stačí pár troubů, co jedou 70-80. Takže když chceš předjíždět, musíš rychle. Párkrát jsem tu cestu absolvoval jen s 55koníky a to mne většinou odsoudí k tomu jet taky 70....protože v protisměru taky jedou auta.....zbytek cesty to auto jezdí jak píšeš....tedy školka, krám apod...tam to smysl nedává a těch 135 úplně v pohodě stačí...

0
Bono_
12. 3. 2025, 08:22

No, je pravda, že kvůli takovým krátkým cestám převážně přes město jsem se zbavil 1,8T a přešel na 2,0 115koní... V kombinaci s malou kastlí nedostatek výkonu nepozoruju. Teda spíš proto, že většinou provozuju 110 koní na dvou kolech.😊 Je pravda, že když jsem měl kdysi HTP s 64ma oslíkama, tak občas byl problém předjet nějakýho cihlaře...🤷‍♂️...1,8T v Superbu zase znamenalo zbytečně vysoký rychlosti po dokončení předjíždění, tak jsem udělal kompromyš..
Všichni se honí za číslama výkonu, ale když pak s někym jedu, často mele o koních, ale nelíbí se mu točit motor do otáček kde ten výkon opravdu je... takže reálně fakt většina lidí využívá z každýho motoru těch 40-70 koní maximálně. Ale světu vládnou tabulky.🤷‍♂️

3 reagovat
sheogh
10. 3. 2025, 20:42

Proste o ctvrt mega "hezci" Yaris :-) ..

1 reagovat
Frodo
11. 3. 2025, 18:54

Když ten bobek vidím z boku, nedokážu se ubránit myšlence že by 3.dveřová karoserie byla x krát hezčí.

-1
Bono_
12. 3. 2025, 08:05

Rozhodopádně, škoda že už to dnešní rozpočty moc nedovolujou....minimálně by tomu prospěla klika zadních dveří schovaná ve sloupku.🤔

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte