načítám data...

Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive: Neobyčejně obyčejný hatchback

Kia XCeed prošla omlazovací kůrou. Změnilo se něco podstatného?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Když se běžného člověka zeptáte, jestli zná nějaký model Kia, většina lidí vám odpoví, že zná Ceed. Tento model je tu s námi již 16 let a stále platí za jeden z pilířů značky. Aby také ne, když to byl právě Ceed, kterému se povedlo změnit vnímání zákazníků natolik, že to posunulo celou automobilku do běžného evropského mainstreamu. Jasně, pořád se najdou lidé, kteří tomuto korejsko-slovenskému kompaktu nemohou přijít na jméno, ale nikdo mu nemůže upřít jeho úspěch. Za těch 16 let se stal pevnou součástí segmentu C, a vzorem pro mnohé další automobilky. V současné době tu máme v pořadí již třetí generaci a do budoucna se můžete těšit ještě na čtvrté vydání, které by podle současných informací stále mělo být věrné spalovacím motorům. Nicméně to je stále ještě hudba budoucnosti, pojďme se podívat trochu blíž na přítomnost.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Aktuální generace oblíbeného kompaktu dostala speciální péči od mateřské automobilky. Pro konzervativní zájemce tu máme klasický hatchback a obyčejné kombi. Pro sportovněji založené řidiče zase přiostřené GT a skvěle jezdící Proceed. A nakonec pro aktivní jedince, je tu připravená verze XCeed, což lehce zvýšená varianta hatchbacku. Takový kříženeček mezi hatchbackem a SUV. Skoro bych řekl, že právě tohle auto je přesnou definici slova crossover. Právě na modernizovaný XCeed jsme se podívali trochu blíže v redakčním testu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Co že to? Modernizovaný? A kde prosím? XCeed jsme měli v redakci již několikrát, takže asi nemá příliš smysl zaobírat vnějším ztvárněním. Zkusíme si tedy aspoň přiblížit co se změnilo, protože pokud nejste vyloženě fanouškem značky, asi se vám jednotlivé detaily budou rozlišovat obtížněji. Největší změnou v rámci faceliftu prošel přední nárazník, který je výrazně upravený. Dostal mírně jiný tvar kvůli lepší aerodynamice. Nové jsou také přední světlomety, které mají Full LED technologii a kupodivu i trochu jiný tvar. Ale zase, pokud na původní XCeed nekoukáte každý den, asi těžko onu změnu postřehnete. Vzadu proběhlo těch změn snad ještě méně. Opět trochu omlazený nárazník a to je asi vše. Facefilt XCeedu proběhl v duchu velmi mírné evoluce, což ovšem můžeme považovat za dobrou zprávu, protože se toto konstatování týká i vnitřku vozu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Rozčilují vás displeje všude, kam se podíváte? Neradí patláte po obrazovce jen kvůli obyčejnému nastavení teploty? V tom případě byste měli zpozornět. XCeed by totiž dost možná mohl být řešením vašich problémů. Tady je totiž svět ještě v pořádku. Jistě, i zde najdeme velkou obrazovku infotainmentu, ale zde můžete klidně ovládat jen navigaci a audio. Navíc je poměrně logický a přehledný, takže cokoli nastavit je otázkou chvilky. Pro ovládání klimatizace, hlasitosti rádia, vypínání start-stopu či udržování v pruzích, na to všechno jsou tu dedikovaná fyzická tlačítka. Žádné dotykové plošky, žádné hledání v sedmém podmenu třetí karty zleva a podobné blbosti. Hezky pěkně tu na vše máte obyčejné plastové tlačítko. Dokonce i budíky tu jsou klasické analogové. To je skoro na potlesk, ne? Jinak co se vnitřní prostornosti týče, nemám k XCeedu větších připomínek a hádám, že se do něj poskládá i prostorově méně náročná rodinka. Kufr má solidních 426 litrů, což je o dost víc, než standardní Ceed.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Kia XCeed nabízí svým zákazníkům opravdu širokou paletu motorizací. Můžete mít tři zážehové jednotky, jednu vznětovou anebo plug-in hybrid. Tady si vybere snad každý. My jsme k testu dostali prostřední benzínovou motorizaci, čtyřválcovou patnáctistovku. Musím říct, že tohle by nejspíš byla i má volba. Čtyřválec má velmi kultivovaný projev. Jeho 160 koní bohatě stačí na běžné ježdění a spotřeba prakticky nepřeleze 7 litrů, opatrnější řidiči budou jezdit i pod 6 a to se počítá. Za mě je tento motor naprostým ideálem do takového auta a jsem ochotný mu odpustit i jistou gumovost, která je typická pro moderní přeplňované motory. Manuální převodovka je přesná a slušně poskládaná, což též nebývá v dnešní době zvykem. Celé to pohonné ústrojí na mě působí trochu staromódním, avšak velmi solidním dojmem. Po celém týdnu za volantem jsem neměl pocit, že bych potřeboval něco víc, či jinak. Velmi příjemné to bylo.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jestli však Korejci mohou být u XCeed opravdu na něco hrdí, pak je to podvozek. Ten se totiž povedl náramně. Je krásně poddajný. Skoro by se chtělo říct, že v jistých chvílích umí být až francouzsky houpavý. Nezakopává o nerovnosti, nikde nic nemlátí, nebouchá, nevibruje. Prostě pohoda a klídek. Tuším, že na tom jistou zásluhu mají i relativně malá 16 palcová kola. Při tom všem však neztrácí jistotu, když potřebujete zvýšit cestovní tempo. Při rychlejší jízdě není přehnaně vyměklý či snad nervózní. I v tento okamžik si zachovává veškerou stabilitu a klid. Tohle nastavení zaslouží pochvalu

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Je to hatchback? Není to hatchback? Je to crossover? Není to crossover? Je to hlavně úplně fuk. Kia XCeed je stále povedené auto a je úplně jedno, jak mu budete říkat. Je o něco praktičtější než běžný hatchback a o něcoskladnější než běžný crossover. Má velmi příjemný podvozek a rozumné pohonné ústrojí. A v interiéru potěší všechny konzervativní řidiče. Nemohu si pomoci, XCeed se prostě povedl a nemá výraznějších nedostatků. Dokonce i cena zůstává ve velmi rozumných mezích, což je v dnešní době skoro zázrak. Tohle je sice relativně obyčejné, avšak dobré auto.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1482 ccm
Výkon: 118 kW (160 koní) 
Točivý moment: 253 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 208 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,0  s 
Pohotovostní hmotnost: 1491 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 6,0 – 6,4 (6,8) l/100 km
Cena testované verze (Exclusive): 579 980,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
18. prosince 2022, 11:04
0

Spotřeba už je koukám takřka stejná, jako u benzínu.

reagovat
Grand Admiral Thrawn
18. prosince 2022, 12:05
0

On to taky je benzín.

VK
VK
18. prosince 2022, 12:18
0

Jo vlastně. Zmátlo mě D v označení motoru, GDI.

Vapno92
20. prosince 2022, 10:55
-3

Ja som to už minule spomínal, ale v princípe je mi ľúto redaktora, ktorý musí niečo zaujímavé napísať o aute, ktoré je obyčajné, že by 100x unudilo aj vola a ešte k tomu vypadá ako zhrbená 130 ročná opatrovateľka z ústavu pre retardované deti ktorá nesie vrece špinavého prádla ... xD

reagovat
Ma
Marty540i
21. prosince 2022, 13:10
-2

Mě je zase moc líto malých lidí, přesvědčených o své jediné pravdě a jediném možném pohledu na krásu. Moc by mě zajímalo, jakou designovou peckou jezdíte vy. U nás doma třeba posledních 17 let jezdíme pětkovými BMW s benzinovými šesti i osmiválci a přesto jako druhé auto do rodiny jsme měli i Kiu Sportage v dehtu. Naprosto senzační auto, jen se kvůli motorizaci zrovna nehodila do města na kratší vzdálenosti, kdy se moto ani moc neohřeje, což ho jen zbytečně ničí. Tak velké druhé auto stejně nepotřebujeme, ale zase potřebujeme vyšší světlou výšku na cestu na chatu a víte co, XCeed se nám strašně líbí a asi si ho koupíme a dokonce nám ho zase bude závidět celá ulice jako tomu bylo i u Sportage, což je moc vtipné, protože ta pětková BMW jsou všem ukradená, ale Kia se lidem líbí. Přeju Vám příjemné svátky a hlavně aby někdo stejně ubohý takhle silácky nekomentoval třeba Vaši ženu..

Opelfahrt
22. prosince 2022, 03:56
1

Nějak tady není zvykem útočit na druhé za to, že vyjádřili svůj názor. A k tomu se chlubit, že mi sousedi závidí auto... To je fakt matroš, teda!

beastar
22. prosince 2022, 07:37
0

Nevím jak je to myšlené. Někdo si s tím dal práci tak vyloženě jako hate to nevypadá. Spíš jako nenápadná reklama na KiA. Ve smyslu i když jezdíš BMW může se ti líbit design z východu. Aby ne...

Tak já jen dodám že snad kromě Stingeru a původního Sorenta se mě žádný jejich auto nelíbí. A Maserati mi v ulici nikdo nezávidí:D Každopádně nazývat člověka malým jen proto, že se mu nelíbí dnešní generický design není úplně v pohodě... Srovnávat to s názorem na ženy je ještě méně v pohodě. Zajímavé že šovinisti vždy mají pocit, že jejich názory jsou correct...

Vapno92
26. prosince 2022, 10:51
0

beastar: Čo som si všimol, tak majitelia Kií a Hyundaiov sú ešte ješitnejší, než embéčkari, takže jo úplne v pohode, to je diagnóza.
Napríklad keď vyšla prvá Ceedka, ja som jej VEĽMI fandil, za rozumné peniaze ti to ponúkalo viac, než vtedajšia Octavia, dokonca mali už common-rail motory v časoch, kedy koncern ešte dojil posledné z PDčka. A to auto sa mi páči dodnes, lenže už vtedy som si všimol, že majtelia na akúkoľvek kritiku reagujú doslova AGRESÍVNE.

Aby som to vysvetlil, myslel som to takto: Všetci chceme zaujímavé články o zaujímavých autách, histórií a pod. ale žiaľ je nutné písať člány aj o rôznych Octaviách, Ceedkach, Méganoch a pod., o ktorých sa v podstate nedá povedať NIČ. A svojím spôsobom súcitím s redaktorom, ktorý dostal takúto úlohu. Nič viac-nič menej. A myslel som to všeobecne teda no.
Pod pojmom "zhrbená 130 ročná opatrovateľka z ústavu pre retardované deti ktorá nesie vrece špinavého prádla" si predstavím asi najskôr nejaké "SUV Coupé" pretože presne tak to vypadá.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem

Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday  1969
Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday

1969 rok výroby
370 koní výkon
7 446 ccm objem