načítám data...

Kamaz day: Babí léto a sirény

Kdysi stálice v československých zbrojnicích, nyní nováček. KamAZ se představil našim hasičům a zkropil přihlížející.

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Kamaz day: Babí léto a sirény

Ruské vozy mají u našich záchranných složek dlouhou tradici. Po boku československých Tater sloužily vyřazené armádní ZiLy, UAZy, ale i MAZy a Krazy. Pokud vám tyto zkratky nic neříkají, neváhejte si příslušná vozidla vyhledat, nabízejí opravdu impozantní pohled. Bohužel pachuť minulého režimu a fakt, že vojenská auta počítají s odlišnou ekonomikou provozu se postaraly o úplné vymizení těchto specialit z garáží IZS. Pár vozidel UAZ a Lada přeci jen zbylo, ale jedná se spíše o výjimky, přežívající v útvarech dobrovolných hasičů.

Zdroj: AMC

Profesionálové však také pomalu opouštějí tradičního českého výrobce z Kopřivnice. Tatry jsou velké, těžké a skutečně terénní stroje. Pro hašení požárů ve městech a v údolích kolem Labe tak stále častěji vyjíždějí silniční modely od západních výrobců. Jenže náklaďáky, určené pro kamionovou či ‚last mile‘ dopravu, se pro hasičské použití tak docela nehodí. Výrobci je staví na vysoké nájezdy a relativně krátkou životnost, což je přesně obrácené použití, než jaké vyžadují záchranné složky.

Zdroj: AMC

Terénní náklaďáky jsou naopak stavěny na věčnost, tudíž není problémem životnost, ani nájezd. Potíž je vlastně jen s cenovkou. Kompletní vývoj nákladních vozidel pro tak úzký trh a s tak malou výrobou je pro Tatru finančně nákladný. Navíc mají terénní vozy zbytečné parametry, jelikož nezamíří do terénu, ale do městských ulic. Je tedy na místě, podívat se na náklaďáky robustní, odvozené z terénních modelů, avšak s dostatečně nízkou cenou, která vyplývá z opravdu masové výroby. Spolehlivost nesmí být kompromisem, musí mít širokou servisní síť pro minimalizování prostojů, a naopak nesmí mít žádné zbytečnosti, které zvyšují cenu a snižují spolehlivost.

Zdroj: AMC

Dámy a pánové, řešením je KamAZ. Na řece Kamě vznikl na konci šedesátých let obrovský průmyslový komplex, rozšiřující zaměstnanost v region a dodávající nákladní vozy do přilehlých sibiřských oblastí. KamAZy se brzy staly páteří rudé armády a dodnes jsou hlavním dopravním prostředkem v ruské armádě. Vzhledem k náročnosti Sibiřských terénů dává smysl používat vojenskou techniku i v hasičských útvarech, a tak se brzy vyřazované, ale i nové kusy dostaly do nejrůznějších záchranných složek. Když značku KamAZ vzal pod svá křídla Daimler, dostaly se na osvědčená šasi z poctivé ruské ocele pohodlnější kabiny z Mercedesů, pod nimi se usídlily moderní vznětové jednotky Cummins se systémem řízení od Bosche a na přání bylo možné objednat odolnější nápravy americké výroby, které ještě prohloubily už tak výbornou průchodnost terénem. Jenže na odolných rámech začaly vznikat nejen terénní speciály, ale i moderní užitkové verze, které si sice s nějakým tím terénem ještě poradí, ale primárně jsou cílené na silniční dopravu.

Zdroj: AMC

Tak to tu máme, KamAZ ať už v terénní nebo silniční verzi je tedy perfektním kandidátem na hasičský vůz. Západní technika, východní poctivost a navrch rozlehlá servisní síť, sdružující desítky bývalých ČSAD a JZD dílen. Výroba vozů dokonce probíhá v Evropě. Tedy konkrétně v Litvě, kde montují připravené stavebnice k sobě, ale mohu vás ujistit, že jsem vozy zkoumal skutečně důkladně a kvalita je skutečně evropská. Proč tedy nemáme ve všech hasičárnách KamAZy a naopak Pardubický a Královéhradecký kraj kupují vozidla Tatra se srovnatelnými parametry a vyšší cenou?

Zdroj: AMC

Důvod je stejný, jako proč u nás jezdí především policejní škodovky, když se na jejich práci mnohem lépe hodí jiná auta. Ale to bychom odbočovali od KamAZů. Dvounápravový speciál na podvozku 43265 je pravověrný off-road. Devítistupňová převodovka ZF s redukční skříní KamAZ nabízí bezkonkurenční prostup terénem a k dispozici je samozřejmě uzávěrka na každém ze tří diferenciálů. Pod spartánsky pojatou kabinou z odolných plastů duní šestiválec Cummins s krouticím momentem 1020 Nm, dopovaný turbem, které přináší využitelný výkon do těch nejnižších otáček. Za kabinou je pak nádrž na 3500 l vody a 350 l pěnidla. Stříkačka s průtokem 1600 l/min pak na setkání osvěžovala děti a psi, kteří dováděli pod duhovým vodopádem.

Zdroj: AMC

Brzy se připojil i tříosý speciál na základě 43118. Dalo by se říci, že jde o takovou starší sestru verze 4x4. Samozřejmostí je průchodnost jakýmkoliv terénem, který si naše příroda může jen vymyslet. Pohon 6x6, převodovka ZF s redukcí a uzávěry diferenciálů jsou zde, avšak navrch vůz disponuje centrálním systémem plnění pneumatik. Řidič tak může na základě náročnosti terénu a nákladu v cisterně měnit tlak pneumatik a pomoci si k větší trakci, či lepší spotřebě.

Zdroj: AMC

Dnes by se dalo říci, že dobrý hasičák se dá postavit na jakékoliv platformě, avšak KamAZy budou vždy svojí odolností a schopností přežít třeba i nukleární válku ‚někde jinde‘, než konkurence. Navíc bodují i cenou, jelikož jde o levná vozidla, a to i mezi hasičskými speciály. Ceny začínají u tři a tři-čtvrtě milionu bez DPH za verzi 4x4 (samozřejmě se vším, co je potřeba k okamžité honbě za požáry) a čtyřech a půl milionu za 6x6. že nejde o cenu na úkor kvality potvrzují i hosté KamAZ daye, profesionálové z polských jednotek. Gejzíry vody, dramatické houkání a blikání baví všechny přítomné děti a zejména ty, kterým je přes třicet.

Zdroj: AMC

Po boku KamAZů stojí i hasičské GAZy, Buchanka, Niva a celá řada ruské techniky, včetně příbuzných užitkových KamAZů se sklopkami a hydraulickou rukou, ale s těmi si dáme rande zase někdy příště.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
07. října 2020, 15:19
1

Je to určitě zajímavý téma, ale nějak mi přijde, že jsem se z članku nic nedozvěděl, jen to, že Adam má rád KamAZ-y :)))

reagovat
beastar
07. října 2020, 17:55
1

Jako pekna reklama na Kamaz:D

reagovat
Adam Forman
08. října 2020, 06:06
1

KamAZy jsou boží!

beastar
08. října 2020, 10:07
0

Však jo já být ředitel HZS, tak už počítám...

ma
malýKostík
10. října 2020, 13:18
-1

Ten komentář, že "kraje kupují vozidla Tatra" a "u nás jezdí především policejní škodovky" (mě) zbytečně provokuje. Kdo jiný by měl preferovat domácí produkci (a v rámci možností i vývoj) než IZS / státní sektor?

Jako z něčeho ti výrobci žít musí v globální konkurenci a když si vlastní výrobce nezaplatíme sami, zaplatí si vývoj čínských značek ze státního Čína.

reagovat
theGeno
10. října 2020, 22:44
1

To pochopíš v momentě, až pojedeš k výjezdu s prvovýjezdovou Tatrou 815 Terrno a selžou ti terenní bubnové brzdy na cestě k zásahu čistě okreskovou silnicí. Ve finále budeš stejně za blba, a řeknou ti, že je lepší brzdit krátce a razantně, než dlouze a střídmě. :-)))

ma
maras
12. října 2020, 13:44
0

what? Terrno určitě není, co se týče brzd špička, ale ještě jsem neslyšel, že by( třeba v MSK) někomu brzdy selhaly... Navíc dnes už jsou v sérii ( nebo minimálně za příplatek)...

ma
maras
12. října 2020, 13:45
0

dodatek: kotoučové brzdy

theGeno
předevčírem v 23:24
0

To je jen dobře, že jsi o tom neslyšel :)) Myslím že teď přijde trend kotoučových brzd i u Tater. Nemění to ale nic na tom, že nevidím jediný objektivní důvod proč protěžovat Tatru vůči ostatním zahraničním výrobcům. Argument může být častá jízda v terénu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem