reklama
načítám data...

Jaký vůz zvolil Benito Mussolini, když musel prchat?

Ve své podstatě by to mohla být dobrá reklama. Itálie, kolébka sportovních aut, rodiště značek Ferrari, Alfa Romeo, Lancia či Maserati - automobil, který si zdejší diktátor zvolí pro svůj útěk, musí být fantastický.

zobrazit celou galeriiHistorie: Jaký vůz zvolil Benito Mussolini, když musel prchat?

Píše se rok 1970 a středoškolský učitel z New Yorku kupuje za $300 ojetý automobil. Nedělá to proto, že by jeho oprýskaný Chevrolet (nebo čím to tak jezdili středoškolští američtí učitelé?) dosloužil. Ostatně onu hromadu šrotu vytaženou ze zapadlé stodoly na farmě severně od New Yorku by stejně bylo velmi obtížné používat jako automobil. Náš pan učitel je nadšenec do historie a sběratel artefaktů z druhé světové války a má pocit, že evropské auto vyrobené na konci třicátých let, které rezaví ve stodole amerického veterána světové války, by mohlo být z historického hlediska zajímavé.

Bližší průzkum ukáže, že se jedná o italský automobil Alfa Romeo 6C 2500 Sport Berlinetta s karoserií od karosárny Touring. Další pátrání se tedy upře na Itálii. Jedná se o jeden ze třinácti kusů tohoto typu, pod kapotou se nachází šestiválec 2,5 litru o výkonu 95 koní. Ve své době patřil mezi špičku. Vůz byl prodán v Itálii, do Spojených států byl přivezen až po válce jistým majorem Charlesem Pettitem. Charles Pettit sloužil na konci války v Itálii, kde velel několika jednotkám na severu země. Zmíněný automobil tam byl zabaven jako válečný konfiskát a major Pettit si jej nakonec odvezl domů, kde s ním několik let jezdil. Když se Alfa porouchala, zavřel ji podobně jako náš redakční kolega Matěj do stodoly a zapomněl na ni.

reklama

Protože však takovýto automobil nebyl úplně běžný ani v rodné Itálii, pátrání po osudech zbědované Alfy pokračovalo. Během pátrání se stále častěji objevovalo v souvislosti s automobilem jméno Clara Petacci. Rodina Petacci měla v Itálii významné postavení, v jejím rozvětveném příbuzenstvu byli velcí průmyslníci, ale i papež. Samotná Clara Petacci – majitelka této Alfy Romeo – válku nepřežila, byla popravena po neúspěšném pokusu o útěk do Švýcarska, který podnikla se svým milencem. A tím milencem nebyl nikdo jiný, než sám Benito Mussolini. A jak už asi tušíte, vozem, který si milenecký pár k útěku zvolil, byla právě Alfa Romeo 6C.

Když se náš oblastní učitel dopátral až sem, nemohl zprvu uvěřit, jaký pozoruhodný historický artefakt za svých $300 zakoupil. Vyhledal proto Franze Spöglera. Franz Spögler byl nacistický voják, který za války sloužil v Itálii a zde pracoval pro Mussoliniho jako jeho osobní řidič. V korespondenci, kterou pan učitel s Spöglerem vedl, bývalý šofér potvrdil, že podobný vůz skutečně Clara Petacci vlastnila a on jej často řídil. Nakonec se Spögler vydal do New Yorku a když v kufru vozu nalezl svou brašnu na nářadí, bylo všechno jasné. Je to ona, Alfa Romeo, kterou si diktátor na útěku zvolil pro cestu do Švýcarska. Ani silný šestiválec a falešná identita jej však nezachránily, byl zadržen italskými partyzány a popraven. Jeho milenka se rozhodla zemřít s ním.

Jakmile byla historie vozu známá, jeho cena okamžitě vystřelila vzhůru. Vůz zakoupený původně za $300 několikrát změnil majitele, jeho motor byl odeslán na generální opravu do Itálie, několikrát se objevil na různých historických rally (vč. Mille Miglia) a nakonec bylo přistoupeno k jeho celkové opravě. Restaurování vozu zabralo dva roky a náklady se vyšplhaly na $570.000. Práce prováděla Garage Bonfanti ve Švýcarsku, přizván na pomoc byl i syn zakladatele karosárny Touring, který pomohl najít původní výrobní dokumentaci k vozu.

Výsledek jejich práce je dechberoucí. Není proto až takovým překvapením, že se překrásná Alfa Romeo, objevená coby rezavý vrak za $300, vydražila před dvěma lety za celé $2.000.000. 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
06. října 2017, 17:15
1

Hezkej pribeh, ale divim se ze po te co vyplula na povrch ta historie, tak si ji pan ucitel nenechal...

reagovat
Safa
06. října 2017, 21:22
1

Ta Alfa vypadá fakt hezky.
Btw. Honzo, co takhle vyštrachat podobné příběhy i o dalších autech? By mě třeba zajímalo, čím jezdil Stalin. A jestli ta kára ještě existuje...

reagovat
Pólin
06. října 2017, 21:36
0

Stalin jezdil tema Packardama vyrobenyma v licenci...nic extra... jinak to byl az takovy kreten, ze od ČSSR dostal darem Tatraplan kabrio od Sodomky, ale ani jednou v nem nejel... to Hitler mel zajimavejsi kary...ty sestikolove mercedesy atd..;)

Safa
06. října 2017, 21:39
0

To o těch Packardech jsem nevěděl, díky. Naopak tu story s Tatrou jsem četl. No idiot, no...

sk
skodafil
06. října 2017, 21:33
0

PartYzan. Napis to stokrat za trest.

Clanek pjekni.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado  1993
Cadillac Eldorado

1993 rok výroby
250 koní výkon
0 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1997
Chevrolet Tahoe

1997 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom 2015
Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom

2015 rok výroby
309 koní výkon
3 700 ccm objem

Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),  2003
Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),

2003 rok výroby
93 koní výkon
2 ccm objem

Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO  2001
Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO

2001 rok výroby
200 koní výkon
2 736 ccm objem