načítám data...

Hyundai i30 N Project C: Karbon v hlavní roli

Pouhých 600 vyrobených kusů. O 50 kg nižší hmotnost. 1 plaketka v interiéru a milionová cenovka. Stojí to za to?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Hyundai i30 N Project C: Karbon v hlavní roli

Možná to znáte také. Uděláte si úžasné plány, které pak v jediný okamžik zmizí jak pára nad hrncem. A zůstane jen pocit hořkosti z nevyužité situace. Tak přesně tohle se mi stalo před několika týdny. Když se v redakčním kalendáři objevila poznámka s názvem Project C, neváhal jsem ani minutu a uzurpoval si jej pro sebe. Byl to takový můj malý dárek k narozeninám, které jsem v onom týdnu slavil. Plánoval jsem si, jak proženu tento ostrý hatchback po svých oblíbených okreskách, jak na vás vysypu v textu lavinu emocí a zážitků. Inu, člověk míní, pánbůh mění. Hyundai i30 N v limitované edici jsem si vyzvednul v patrně nejdeštivější týden roku, kdy navíc teploty klesaly povážlivě nízko. Potoky vody valící se po silnících nejsou zrovna ideálním teritoriem pro ostrou předokolku, ale s tím by asi šlo něco vymyslet. Největším problémem se však ukázaly pneumatiky, které byly po novinářských zápůjčkách totálně KO a pohyb na vodě značně ztěžovaly. I to je občas úděl naší práce. Přesto všechno se vám aspoň trochu pokusím přiblížit, jak tento karbonový Hyundai i30 funguje.

Foto: Radek Chlud

Enko od Hyundai vlétlo mezi hothatche jako velká voda. Jistě vám neušly oslavné ódy prakticky všech novinářů na tuto korejskou pýchu. I u nás jsme již párkrát měli tu čest a pokaždé se nám velmi líbilo. Tohle auto se hodně povedlo a právem sbírá pozitivní ohlasy. Kombinace jízdních zážitků a každodenní použitelnosti je vskutku ohromující a jen málokterý soupeř může v tomto ohledu i30 N konkurovat. Jestli vůbec nějaký. Proto jsem zbystřil, když jsem prvně slyšel zkazky o této limitované edici, která by měla být ještě lepší než výchozí verze. Povede se vylepšit již tak skvělé auto? Tahle otázka mě provázela celý testovací týden a myslím, že jsem na ni, navzdory nepříznivým podmínkám, našel odpověď.

Foto: Radek Chlud

Project C vychází z doby před faceliftem i30, takže tu máme ještě starší čelní masku a původní světlomety. Nemohu říct, že by to bylo na škodu. I30 vznikala tak, aby uspěla především na evropském trhu, proto je tu poměrně konzervativní vnější design, který nevyvolává přehnané vášně. Je to taková sázka na jistotu. Obyčejné enko jede na podobné vlně a své svaly spíše skrývá, než že by se jimi nějak zvlášť chlubilo. To Project C je jiná káva. Karbonová kapota, výrazná kovaná kola OZ, masivní nástavce prahů, lehce upravený zadní nárazník, to vše dává jasně najevo, s kým máte tu čest. Je to trochu cirkus, ale vlastně vůbec nevypadá špatně a docela se mi líbí. Snad jen ta šedivá barva mi nesedí, ale já obecně nemám v oblibě matné barvy.

Foto: Radek Chlud

Uvnitř žádné velké změny nečekejte. Je tu povinná plaketka označující limitovanou edici, jiná hlavice řadicí páky, Alcantarový volant, kontrastní červené pásy a to je asi vše. Největším zásahem do interiéru jsou karbonové skořepiny od Sabeltu. Nemají elektrické ovládání, nemají vyhřívání a jsou jedním slovem boží. Fakt, marně vzpomínám, kdy jsem seděl v lepších sedačkách. Jsou překvapivě pohodlné, zároveň pevné a naprosto dokonale obejmou celé tělo, jak kdyby je někdo odléval přesně podle mého zadku. A jen tak mimochodem ušetřily 15 kg váhy. Tyhle sedačky jsou perfektní a dal bych půl království za to, mít je ve svém autě. Jinak se interiér příliš neliší od normální i30, takže nečekejte žádný designový skvost. Je jednoduchý a funkční, což je vlastně docela milé.

Foto: Daniel Borský| www.autickar.cz

Pokud bych měl vybrat největší slabinu enka, bez váhání bych označil motor. Nebojte, nezbláznil jsem se. 275 koní z foukaného dvoulitru mi opravdu není málo. Vůbec nemám problém s tím, že by to nejelo. Ono to jede a moc hezky. V mých očích mu však něco chybí. Možná větší říz, zasloužil by víc elánu, radosti do života. Jeho projev je takový nemastný neslaný (samozřejmě v intencích takto silných motorů), byť v nejostřejším režimu se to trochu zlepší. A také mu chutná o něco víc benzínu, než je v této kategorii zvykem. Ono to není tak špatné, jak to možná vypadá dle mého popisu. Jen by to mohlo být prostě lepší. Takový Focus ST je motorově mnohem přesvědčivější. Očekával jsem, že tato speciální verze dostane nějakou tu motorovou péči, která by všechny mé námitky vyřešila. No, očekával jsem marně. Pohonná jednotka je úplně stejná jako v normálním enku, což je trochu mrzuté, vzhledem k cenovému rozdílu obou modelů. Na druhou stranu, žít se s tím určitě dá a na silnici vám tento dvoulitr rozhodně ostudu neudělá.

Foto: Radek Chlud

Největší změny na celém autě proběhly na podvozku, což by se mělo projevit především na samotné jízdě. Přišel o 6 mm světlé výšky, o kousek se snížilo těžiště, jsou zde tužší tlumiče, o něco kratší pružiny a změnou prošlo i zavěšení zadních kol. Pozitivně by se mělo projevit i celkové snížení hmotnosti o 50 kg vůči výchozímu enku. Jak se takové změny ukazují v praxi? Poněkud zvláštně, řekl bych. Samozřejmě, vzhledem k povětrnostním podmínkám, které panovaly v době testu, vám nebudu tvrdit, jak jsem auto dostal na limit a vymačkal jej jak citrón. To vážně nešlo. Nepovím vám tak nic o stabilitě vozu, jeho gripu, či jak pracuje samosvor. Za celý týden jsem na suchém asfaltu, kde se dalo přitlačit na pilu, ujel asi 60 km. Proto berte mé poznatky s mírnou rezervou. S obyčejnými enky jsem však ujel již pár tisíc kilometrů, a proto mohu jisté srovnání nabídnout. Enko máme rádi pro jeho použitelnost na běžných silnicích, kde jeho podvozek boduje precizním nastavením a vyvážením mezi tuhostí a komfortem. Na rovinu, Project C je už příliš tvrdý. Nejsportovnější režim je tak tuhý, že na typické české okresce se snažíte udržet auto na silnici, aby neodskočilo někam do příkopu. Je to spíš boj než zábava. Věřím, že své opodstatnění to má na hladkém okruhu, kde to jistě bude fungovat báječně. Ale na naše běžné okresky je to moc. I normální režim je dost tuhý, byť už o něco použitelnější a o nutný kus příjemnější. Mám také pocit, že Project C přišel o část své hravosti, kterou mě enko nadchlo hned při prvním svezení. Z tohohle auta mám spíš pocit, že podřizuje vše rychlosti a jednou z obětí je i příjemná rozvernost tohoto hatchbacku.

Foto: Radek Chlud

Verdikt

Předchozí řádky ve vás možná vyvolaly dojem, že Hyundai i30 N Project C mě příliš neohromil. To však není pravda. Jen podmínky panující v době testu mi nedovolily využít jeho vlastností naplno. Project C je skvělé auto a jsem rád, že něco takového vzniklo. A pokud sháníte hothatch, se kterým budete opravdu často řádit na závodním okruhu, může být tím pravým ořechovým. Jestli však sháníte především hothatch na každý den, pak berte raději normální enko ve verzi Performance. Myslím, že poslouží o něco lépe, a ještě ušetříte čtvrt milionu.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 998 cm3
Maximální výkon: 275 koní (202 kW) při 6 000 ot./min
Točivý moment: 353 N.m při 1 450 – 4 700 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Provozní hmotnost: 1 395 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6 sekund
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 7,1 l /100 km
Kombinovaná spotřeba v testu: 12,1 l / 100 km
Cena: i30 N Project C – 999 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
07. ledna 2021, 12:23
2

i30N je taky ostrej hatchback, kterej mám rád. Po limitce se navzdory cenovce jen zaprášilo, takže další polemika zbytečná.
Na enku je pěknej zvuk motoru, trošku pubertální, ale líbilo se mi jak to práská do výfuku, hlavně ta úplně první verze a má hezky čitelný jízdní vlastnosti. Fotky máte krásný, to se Radkovi povedlo!

reagovat
esmo
07. ledna 2021, 12:49
0

Opravdu jen zaprášilo? i30N mám v hledáčku jako jarní kup, ale těch Project C na mě vyskakuej v inzerci u nás pořád dost :D

krab
07. ledna 2021, 12:55
0

Tak možná ještě od nějakýho deaera seženeš neprodanej nebo co zbyl nebo co někdo zase přeprodává dál. Je fakt, že na sautu máš asi 6 v inzerci

beastar
07. ledna 2021, 13:00
0

esmo: Na preprodej kdyztak budu mit. Staci napsat na Jare:) Nebo az budes chtit...

esmo
08. ledna 2021, 10:05
0

beastar: Máš na mysli klasiku performance nebo ProjC? Já hledám Performance a nejlépe 2017-2018, aby to nemělo GPF a ideálně aby to mělo nalítaný tak 50tis, rozpočet je dost napnutý :D
Ale nejsem pro toho Hjundaje ještě úplně rozhodlej. Víceméně to bude o tom, co zrovna bude k mání a za jakej peníz. Nejradši bych Mégane RS ^_^, ale ten je zatím finančně mimo....

beastar
08. ledna 2021, 11:28
0

Myslel sem tady šedivce. Ta bezna se bude dat sehnat docela snadno, nebo snadneji i pres napatejsi rozpocet. Megana RS Trophy mam ja. A hlavne se mi vic libi jizdne tezko rict co je lepsi.

Oboje ma svoje klady i zapory. Nutny asi zkusit oboje. A to teda obyc R.S. bez priplatku je proti Trophy trochu kamaradstejsi a min drsny treba po meste v beznym rezimu. Na okruhu je to citelny a zabavny. Na cistou jizdu. Jak by napsal jeden odbornik... Je to kompromis;D

beastar
07. ledna 2021, 12:39
1

i30N patri k tom nejvic hh top na trhu. Nemyslim ze karbon edice bude jina. Teda ne ze by bylo enko lepsi jak Megos Trophy coz jaksi Autíčkář neposoudi protoze ho v Renaultu nemaji radi:)

Nee je to super. A jestli bych si priplatil za karbonara. 4 SURe. Jo a za ty gumy by si meli nafackovat ti "fleet" menejdžři... To jako na i10 ok, ale na takovym aute... pycO. To by i soused z Boleslavy cumel.

reagovat
Sa
Sato
07. ledna 2021, 13:45
2

Je fajn ze stale vznikaju zaujimave dostupne auta, toto je pekny priklad. Project C sice znie ako keby to malo mat z karbonu aj kasnu :D ale to je detail

reagovat
beastar
07. ledna 2021, 13:53
2

Musis nalakat hejla ne. Carbon= Zonda = drahy = luxury = LV kabelkovy Slezsky modelky budou silet az udelam wroom wroom

MGRR
07. ledna 2021, 17:29
0

Tady neco trochu o Hyundai. Mam na korejce svuj nazor, ale treba to nekoho zajima v trochu lifestyle stylu
http://dfens-cz.com/modrasek-hyundai-i30n-performance/

reagovat
Morec
07. ledna 2021, 19:11
0

Ten názor by mě stejně zajímal..jestli se shoduje, zvlášť ta část o motoru, nevím jaký jsou plnící tlaky a jestli jsou opravdu tak velké oproti jiným ostrým autům.

MGRR
08. ledna 2021, 16:36
0

Staci zadat v aj, nj neco jako technicka specifikace i30N motor druck... neco v PDF google prozradi.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Toyota Celica Sti 1993
Toyota Celica Sti

1993 rok výroby
105 koní výkon
1 587 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989 1989
Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989

1989 rok výroby
147 koní výkon
3 340 ccm objem

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem