logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie, V jedné stopě

Historie Triumphu: Cesta ke krachu a zpět na výsluní (2/2)

Doslova pohádkový příběh o tom, jak se značce podařilo po krachu doslova povstat z popela. V druhé části nás čeká zmiňované poetické zmrtvýchvstání a moderní dějiny.

minulém díle jsme skončili strhnutím továrny a totálním bankrotem.

Jenže pak přišlo něco nevídaného. Troufám si řict událost, respektive série událostí, která v automotive průmyslu nemá obdoby. Značku koupil John Bloor, úspěšný britský miliardář, stavební magnát, developer a fanoušek Triumphu. Za pouhých 150 000 liber, jistě hezký flex mezi kamarády v hospodě ostatními gentlemany v klubu nad sklenkou brandy. Jenže jeho motivace byla jiná. Myslel si, že Triumph zaslouží zachránit. Viděl jak moc cool byl dřív a myslel si, že by se k tomu dalo vrátit. Podnikl skutečně rázné kroky.

Povedený restart

Ze zbytku dílů objednal v malé sousední továrně prakticky kusovou výrobu veleúspěšného Bonnevillu, aby získal čas k restartu a zároveň svět úplně neztratil povědomí o Triumphu. Věděl však, že z nostalgie nebude možné žít navždy, hlavně když už si velmi podobnou strategií Triumph v uplynulých letech prošel. Bude potřeba zbrusu nové modelové řady. Nabral bývalé designéry, poslal je do Evropy a Japonska, přímo ke konkurenci, aby okoukali, jak se motorky staví jinde – lépe, efektivněji, levněji. Nové výrobní procesy, počítači řízené automatizované linky, modulární platforma s větším sdílením komponent. Důležitý byl pro Johna také důraz na kvalitu a spolehlivost a odvrácení, již vybudované, poněkud nelichotivé pověsti.

Foto: Triumph Motorcycles

S novými poznatky se v roce 1985 nakoupily první nástroje a začal vývoj nových motorů. O dva roky později následovala stavba zbrusu nové fabriky v Hinckley, Leicestershire. Roku 1990 sezval zástupce tisku na exkurzi do nově zařízené továrny, na jejímž konci představil nové modely, které měly navázat na předchozí úspěchy. Tříválcový roadster (naháč) Trident 750 ccm, avšak s naprosto nově vyvinutým motorem a 1200ccm čtyřválcový silniční cesťák Trophy. Rok na to se přidal ještě model Daytona, který jste mohli mít se zmiňovaným tříválcem nebo čtyřválcovým litrem. První hotové motorky opustily bránu Hinckley na počátku nového desetiletí – 1991. Prvotní investice vyšla zhruba na 60 milionů liber. Celkově pak okolo 100 milionů. V osmdesátých letech, do naprosto mrtvé značky. Šílenství.

Tříválce se staly hitem pro ideální kompromis jízdního projevu v celém otáčkovém spektru, ale především je nikdo jiný nenabízel. Bájná díra na trhu byla nalezena a investice se pomalu začínala vyplácet. Rok 2000 byl prvním, po restartu, kdy Triumph vykázal zisk.

Foto: Triumph Motorcycles

Rostoucí obliba adventure segmentu znamenala také vznik prvního Tigeru, jak jinak, než tříválcového. Jedním z největších milníků znamenalo představení zbrusu nového modelu Speed Triple v roce 1994 s motorem 885 ccm a můžete hádat kolik měl válců. Těšil se slušné oblibě a hlavně dal vzpomenout na hlavní zaměření značky. Občas se můžete setkat s tím, že si nárokuje titul, coby první tovární “streetfighter”, takže by se nemělo jednat jen o další z řady naháčů, ale měl by mít také něco navíc. Zkrátka schopnější, ostřejší, ale stále silniční stroj. Na první pohled to může znít pouze jako marketing, jenže dobové recenze nešetřily chválou. Zejména na špičkový projev motoru a snad jen pod čarou se občas objevila zmínka, že by možná mohl o něco lépe brzdit, když už tak skvěle jede. Těsně před oslavou stoletého výročí v roce 2002 zachvátil fabriku požár, ale větší neštěstí se podařilo odvrátit, nicméně oslavy byly opět ve znamení investic do obnovy zařízení.

Foto: bikes4life

Je to trochu osobní

Ještě si zmíníme rok 2006, kdy přišel okruhový model Daytona 675. Následující rok z něj vyšel také menší Street Triple 675 – přesně ten, který mám zrovna v garáži a mohli jste si o něm již tolikrát přečíst. I po několika letech mě pořád baví a i když se jedná o “Street” i na okruhu si s ním lze užít nekončící kopce zábavy. Pokud by předchozí kroky neklaply, nevím na čem bych dnes jezdil. Možná na MT-09, ale vznikl by vůbec japonský tříválec, kdyby nebyla zřejmá jeho enormní obliba u konkurence? Při pohledu na současnou flotilu modelů by se mohlo zdát, že Triumph nemá závodní ambice, protože v jeho nabídce klasický kapotovaný superbike prostě chybí. Představení nového motoru v roce 2017 znamenalo konec Daytony a dále pokračoval pouze Street Triple. Jenže, opak je tak trochu pravdou. Od roku 2019 dodává svůj 765 ccm třiválec pro seriál Moto2, pro všechny týmy. Mimochodem nahradil dříve používaný šestistovkový čtyřválec od Hondy. Dalo by se říct, že pomsta byla sladká?

Foto: Triumph Motorcycles

Novodobé úspěchy a image

Sto dvacetileté výročí bylo o něco veselejší, brány Hinckley opustila miliontá motorka v novodobé (od 1990) historii. Jednalo se model Tiger 900 Rallye Pro s unikátním lakováním. Triumph tak jede dál, představuje nové modely, udržuje a inovuje oblíbené a dokonce se pouští do naprosto nových trhů a výzev. Nedávno se totižv nabídce objevila trochu překvapivě i kroska. Navíc s vývojem pomáhal také Ricky Carmichael, jeden z nejlepších krosařů historie. Dokonce se pouští i do konceptu elektrických motorek. Ty prozatím v nabídce nejsou, ale Triumph už se poučil a zůstává ve střehu. Nerad by si nechal (znovu) ujet vlak. Další šance už by přijít nemusela. Také se snaží udržovat si  image na stříbrném plátně. Určitě si vzpomeneme na pár příkladů. Ve finále Mission Impossible 2 jste mohli vidět duel Ethana Hunta s hlavním záporákem na strojích Speed Triple (druhé generace) a Daytona. V akčním thrilleru Salt zvolila Angelina Jolie k úniku skrz dopravní zácpu přímo “můj” Street Triple a tentokrát dokonce i se správným zvukem! Už jsme o tom mluvili někdy u článku vztahujícím se k filmům – motorky bývají ve filmech strašně často špatně ozvučeny. Jurský svět přeskočíme, protože ten film prostě není moc dobrý nebo hodný pamatování, i když hlavní hrdina kličkuje na Scrambleru mezi dinosaury. Pokud chcete vidět Scrambler v akci, mnohem lépe uděláte u poslední bondovky No time to die, okolo které bylo docela velké Triumphí PR haló. Tak by se asi nehodilo zmiňovat, že na scény se skoky Scramblera střídá kroska. Třešnička na závěr – zachránce John Bloor má problémy s kyčlí, takže na motorce toho moc nenajezdí, prý raději preferuje Range Rover. Tolik práce a peněz ho to stálo, přitom si výsledek ani pořádně neužije. Nezbývá, než aby je ujezdil někdo jiný. 

Které automobilce byste přáli podobný “pohádkový” restart? Plymouth, Saab, Lancia?

 

zdroje:

wikipedia.com

triumphmotorcycles.com

motorcyclenews.com

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Ronoath
25. 1. 2025, 13:42

Já bych si přál takový pohádkový restart u Roveru. Pořád se mi ta 75 neskutečně líbí.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte