logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Gordon Murray představuje nádherné supersporty. Bohužel už má vyprodáno

Britský konstruktér, vizionář a muž, který nám dal legendární McLaren F1, se znovu připomíná. Značka Gordon Murray Special Vehicles (GMSV) totiž představila hned dva nové supersporty.

O Gordonu Murrayovi jste asi už slyšeli. Tento legendární konstruktér patří mezi nestory ortodoxní petrolheadské scény a ačkoli jeho auta vznikají v jednotkách kusů a narozdíl od “masových” supersportů je pravděpodobně nepotkáte před butikem v Pařížské, pozornost si zaslouží. Třeba jen kvůli tomu, že pod jejich kapotou najdete dva skoro až šokující a nekorektní dinosaury – atmosférický dvanáctiválec a manuální převodovku. 

foto: Gordon Murray Special Vehicles

První novinka, Le Mans GTR, stojí na základech ikonického T.50, ale je ještě ostřejší. Pod kapotou se nachází čtyřlitrový atmosférický V12 od Cosworthu, který se ochotně vytáčí až k neuvěřitelným 12100 otáčkám za minutu. To je desetkrát více, než provozní hodnota většiny současných úsporných aut. Výkon je rozumných 650 koní. Produkce bude omezena na pouhých 24 kusů, takže se bavíme o mimořádně exkluzivní záležitosti. A bohužel už jsou vyprodané. Každý exemplář je samozřejmě stavěný na míru zákazníkovi, takže půjde o svého druhu originál.

foto: Gordon Murray Special Vehicles

Druhá novinka, označená S1 LM, jde ještě dál. Využívá větší a výkonnější V12, přidává výrazné aerodynamické úpravy a celkově působí jako závodní stroj, který jen shodou okolností dostal registrační značky. Na první pohled je vidět, kde se Murray čerpal vzhledovou inspiraci. Křivky a detaily McLarenu F1 GTR s trochou moderního zaoblení vypadají opravdu famózně. Karoserie je celá z uhlíkových vláken, nechybí všeliké aerodynamické prvky, křídla, splittery, vše dokonale promyšlené tak, aby poskytovalo maximální přítlak.

foto: Gordon Murray Special Vehicles

I tady nechybí dvanáctiválec od Cosworthu točící dvanáct tisíc, zde ale dosahuje dokonce 700 koní a i tady je spojený s přímo řazenou manuální převodovkou. Výfuk se čtyřmi koncovkami je odstíněn štítem z osmnáctikarátové zlaté izolační folie. Motor je k šasi připevněný napřímo – bez silentbloků – pro maximální pevnost konstrukce a rychlost odezvy. Spíše než automobil je to zkrátka nekompromisní stroj, jehož hlavním úkolem je být řidičsky a mechanicky dokonalý. “Es jednička” vznikne dokonce jen v pěti exemplářích a i tady je už vyprodáno.

foto: Gordon Murray Special Vehicles

Jakkoli jde o vozy, které se pravděpodobně na běžnou silnici příliš často nepodívají, je mi přístup Gordona Murraye velice sympatický. V době, kdy se slavné značky zaplétají s hybridizací a supersportovní auta jsou čím dál civilnější působí jeho vozy jako určitá rebelie proti digitálnímu světu a připomínka, že atmosférické motory a vozy, které nepoléhají na softwarové pomocníky, mají na světě ještě pořád své místo.

foto: Gordon Murray Special Vehicles

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Jyrki
20. 8. 2025, 18:16

paráda. Gordona jsem vždycky obdivoval a pro mě osobně je z inženýrů co prošli formulí 1 na stejné úrovni jako Colin Chapman. A lehce výše než Adrian Newey

0 reagovat
sheogh
20. 8. 2025, 18:43

Doslova umelecke dilo :-)

0
afro-r1
21. 8. 2025, 09:35

Ja bych rekl, ze hodne tezi z faktu, ze nema zadny "povinny" korporatni predni naraznik. Spousta firem by dopredu naroubovala praseci cumak s kruhy, ledvinami nebo hvezdou, nebo alespon tygri zuby ci thorovo kladivo. I exkluzivni Bugatti musi mit na silu naroubovanou podkovu, jako nejako bradavici.

0
GanGreen
23. 8. 2025, 13:59

Souhlas, je radost na to pohledet.

Btw. To bugatti je fakt, ty auta jdou mimo me od dob veyronu to vubec nevnimam a tam mi ta podkova neprisla divná, ale ted jsem zagooglil a na kazdym novějšim modelu po veyronu to je hezky fakt jako bradavice :D

-1 reagovat
tomaass2
22. 8. 2025, 11:06

Nádherný, až takový trochu steampunkový :)

0 reagovat
Jyrki
22. 8. 2025, 18:56

tak doháním backlog na YouTube a koukám, že je tam obě měl Harry Metcalfe:

;ab_channel=Harry%27sgarage

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte