načítám data...

Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost mHEV: Cestou necestou

Pokud máte rádi malá městská auta, ale ocenili byste některé vlastnosti malých SUV, pak právě na vás mysleli ve Fordu a vyrobili Fiestu Active.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Sedmá generace Fiesty je tu s námi už od roku 2017 a následuje stále ten samý dobrý recept, se kterým kdysi dávno přišli ve Velké Británii. Vezmete karoserii, do každého rohu dáte kolečko, dopředu motor a ejhle, máme tady městský automobil. Tentokrát ale nemáme k testu jen tak ledajakou Fiestu. A ne, ST to není. Je to varianta Active, která si poradí i nejenom s nástrahami městské džungle, ale nemusíte se s ní bát ani do lesa. Pokud se zrovna nechystáte do Pístovských mokřadů. Kromě toho se nám dostává do ruky nový mild-hybridní pohon. Tolik změn a inovací! Začněme ale pěkně popořadě. Co má znamenat to Active? Je to automobil pro aktivní lidi?  

Brožurka říká, že Fiesta Active je prvním automobilem Fordu typu Crossover. Možná zapomněli na Pumu? Nebo je Puma něco jiného? No, to je jedno. Crossover znamená, že to není ani malé městské autíčko, ale ani malé městské SUV. Nebo že by bylo tím i tím? Jsem zmaten. Od obyčejné Fiesty se liší zvýšenou světlou výškou, střešními ližinami, širšími podběhy a dodatečnou ochranou podvozku. A když k tomu přidáme ‚typické jízdní vlastnosti Fiesty‘ dostaneme prý hatchback, kterému se žádný jiný nevyrovná. A co s těmi aktivními lidmi? Je to pro ně? Ano! Mohou aktivně dojet co nejblíže krásám přírody a případně zapadnout v místech, kam by se s obyčejnou Fiestou nikdo nevydal. Když ale pomineme absurditu předchozí věty, máme tady automobil, který splní potřeby 99 % lidí, kteří kupují velkou čtyřkolku s tím, že musí jednou za dva týdny dojet polní cestou na chatu a v mezičase jezdí svým mastodontem po městě.

Foto: Hana Matyášová

Další novinkou je mild-hybridní pohon. Ten sestává z litrového tříválce EcoBoost a elektromotoru pracujícím s napětím 48 V. Jak nejspíš víte, mild-hybridní automobily nejsou schopny jezdit jen na elektřinu. Elektromotor je tady v roli pomocníka spalovacího motoru. Při brždění rekuperuje energii do baterií, aby ji využil při startování a případné výpomoci s rozhýbáním automobilu. Výhodou by měla být spotřeba a emise, samozřejmě. A o tom, jak to funguje v praxi si ještě popovídáme.

Tím máme rozebranou přípravu a můžeme se pustit do testování. K testu jsem dostal líbivou oranžovo-zlatavou barvu, která krásně sedla do barev podzimního listí. Zvenku se mi Fiesta těžko hodnotí. Zaprvé, je tu s námi už nějaký ten pátek, takže jsme na ni všichni zvyklí. A zadruhé, Fiestu už vyzkoušeli skoro všichni redakční kolegové, takže vlastně nemám, co nového přinést. Ledaže by se mi nelíbila. No, tak nic. Ve Fordu se před nějakou dobou naučili, že je lepší design inovovat, než jej s každou generací od základů překopat a jde jim to dobře. Utilitární černé oplastování, které je tady největší odlišností, ani v téhle barevné kombinaci nepůsobí špatně. Ale třeba na bílém autě by to byla jiná pohádka.

Foto: Hana Matyášová

Interiér je působí na první pohled trochu stroze. Člověk by totiž trochu očekával nějaké barvičky, trochu toho kýče, ale tady není nic. Po usednutí člověk přehodnotí svůj první dojem a interiér označí spíš jako střídmý. Černá je kam se podíváš, ale všechny ovládací prvky jsou rozmístěny způsobem, který naznačuje, že u jejich návrhu se někdo zamyslel, a dokonce si i vyzkoušel, jestli to bude dobré. Ergonomie je zvládnutá na jedničku. Pochvalu si zaslouží i sedačky. Mají tak akorát bočního vedení a jsou vypolstrované na správných místech. A vím, že se budu zase opakovat, ale pochválit si zaslouží i infotainment Sync. Pro někoho to nebude zrovna designový skvost, ale je odladěný tak, aby fungoval, nezasekával se a uživatele nenaštval. Jediné moje nedorozumění s ním bylo, když jsem mu chtěl dávat příkazy hlasem. Nevím, čím to, ale nerozuměl mi. Vůbec.

Teď už bych se mohl věnovat jízdním vlastnostem, ale je tu ještě jedna věc, se kterou jsem se při testování Fiesty setkal poprvé a kterou určitě ocení rodičové. Je to MyKey, možnost nastavit různá omezení pro druhý klíč. Můžete s ním omezit třeba maximální rychlost, maximální hlasitost rádia a další věci. A třeba aktivovat hlášku, která řidiče při každém startu upozorní, že má jet opatrně. ‚Moje‘ Fiesta byla omezena na maximální rychlost 140 kilometrů za hodinu a rádio jsem si mohl dát maximálně na čtrnáctou úroveň hlasitosti z třiceti. Nejdříve jsem byl naštvaný. Kdo by mě chtěl takhle podle omezovat? Pak jsem si ale řekl, že to bude dobré zenové cvičení. A třeba zjistím, jestli by to na nezbedné teenagery fungovalo.

Foto: Hana Matyášová

Výsledky byly rozporuplné. Ano, určitě se nemůže stát, že by vaše ratolest budila sousedy hlasitou hudbou z automobilu, ale co se rychlostních limitů týká, je vhodné je nastavit dle míst, kudy budou jezdit. Pokud jezdí po dálnici, je oněch 140 kilometrů tak akorát. Umožní to předjíždět kamiony, ale na trhání silničních rekordů to nebude. Na druhou stranu, těch 140 kilometrů se dá jet i na okresce v lese. Nejsem si tedy úplně jistý, jestli by to úplně fungovalo. A přiznám se, díky omezovači jsem ani nepoužíval tempomat. Na dálnici mi stačil ten mechanický. Noha na plynu.

Teď se ale pojďme podívat na to, jak se s tím jezdí, aniž bychom mysleli na omezovač rychlosti či tichou hudbu. Zvýšený podvozek, který ve mně vzbuzoval mírné obavy, nakonec Fiestě vůbec neubral na jízdních vlastnostech. Ano, jsou tady trochu větší náklony, těžiště je (logicky) výše. Ale pořád tady cítíte, jak funguje přenos váhy, je hezky ovladatelná na brzdách… Podvozku zdatně sekunduje převodovka s přesnými, sic trochu delšími drahami a kvalty tak dlouhými, že na silnici nutně potřebujete jen první tři. Ty další tři jsou k tomu, aby to jen nedělalo takový hluk. Velmi dobré je i řízení. Tak akorát strmé, citlivé.

Posledním dílkem skládačky je motor. Litrový tříváleček s označením EcoBoost na okresce zapomene na slovo Eco a nechává promluvit Boost. Snad i díky mild-hybridnímu pohonu motor reaguje docela živě a nechává 125 koní, aby se o svou potravu zasloužili. A vlastně, ani nebyli tak hladoví. Celotýdenní spotřeba zahrnující zejména dálniční přesuny s použitím mechanického omezovače znamenala 6,5 litru benzínu na sto kilometrů. V té části týdne, kdy jsem jezdil hlavně po městě a do práce, jsem se pohyboval kolem pěti litrů. A že bych jezdil zrovna pomalu…  Jak mi jen omezovač dovolil.

Foto: Hana Matyášová

Verdikt

Ford Fiesta je přesně to auto, které potřebujete do chmurných podzimních dní. Radostný hatchback, se kterým se rádi svezete a budete se při tom moc hezky bavit. I verze Active, která se tváří být něčím jako crossover, je stále tou stejnou továrnou na radost. A ačkoli si nejsem jist, jak moc je vhodné, aby byla automobilovým všeumělem, jsem si jistý, že než skočíte za volant nějakého vyššího auta jen protože musíte někdy vyjet za hranice všedních dní a asfaltových cest, měli byste si ji zkusit.

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný zážehový tříválec 998 ccm, mild hybrid
Výkon: 92 kW (125 k)
Točivý moment: 170 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 191 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 10,4 s 
Provozní hmotnost: 1247 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 6,5 l/100 km
Cena (Fiesta Active 1.0 EcoBoost mHEV): 477 900,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Standa
10. listopadu 2020, 06:35
1

Tak mě napadlo, že by si to zasloužilo elektromotorek na zadní nápravě, když už je tam ta baterka... Pak by to bylo bezva autíčko na zimu.

reagovat
BubaaCZek
10. listopadu 2020, 10:51
0

Me zacinaj svrbet prsty a koukam za co vymenit ST150. Dival jsem se prave i na ten 1l se 140km. S malym modem to umi 180km a pry to ty motory davaj bez potizi.

reagovat
František Čáslavský
10. listopadu 2020, 11:07
0

Hele, je to fakt sranda. Myslím, že bys úplně neprohloupil :)

Pochtli
11. listopadu 2020, 10:29
0

Hmm, takže jen další oplastovaná "cool" dvoukolka z mnoha..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem