načítám data...

Fiátkův zápisník: Osmiventilový ohnivák

Redakční Fiátek překročil 5 000 km a je čas se podívat na další část tohoto radostného autíčka. Tentokrát to bude motor.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jestliže měl být Fiátkův zápisník pravidelným měsíčním seriálem, moc mi to nevyšlo. Všem se tímto omlouvám za svou lenost. Nicméně, seriál jsem strategicky, vlastně spíš nevědomky, nazval zápisníkem a tak se můžu alibisticky utěšovat, že mírná nepravidelnost se neprotiví zadání. Takže Fiat má za sebou něco přes 5 500 km a přezutí na letní pneu. A jezdí teď ještě líp, o tom ale zas někdy jindy.

Častým tématem diskuzí a otázek točících se kolem mého mužného povozu je pohonná jednotka. Dotazy na spotřebu zodpovídám obvykle ledabyle tvrzením, že to záleží, že to je podle nohy a že na město je to dobrý. Případně posílám odkaz na spritmonitor. Ale že jste to vy, tak jsem si poctivě zapisoval a můžu vám poreferovat. Průměrná spotřeba Fiatu se pohybuje kdekoli od 5 do téměř 8 litrů. Za pět se dají jezdit delší jízdy při nasazení úsporného tempa a využití asi 20 koní z celkového stáda o 69 hlavách. Já obvykle obětuju litr spotřeby na oltář točení, plného plynu a rozumného cestovního průměru. Stalo se tedy minulý víkend při cestě do Písku a zpět, po krásných silnicích jižní Vysočiny, že počítač ukazoval 6,2 litrů na 100 km, přičemž rychlostní průměr činil 81 km/h. A opravdu jsem si cestu užil, silnice na Vysočině jižně od dálnice jsou zkrátka fantastické. Dokonce jsem potkal stejný kousek, tentokrát ale vyzdobený oranžovými polepy, které v kombinaci s modrou vypadaly jako válečné zbarvení stáje Gulf Racing, a byla z toho pěkná taškařice. Dva modré Fiaty dovádějící v zelenožluté jarní krajině musely vypadat jako ten nejroztomilejší závod na světě. Obvykle se spotřeba pohybuje kolem 6,2 – 6,4 litrů, a jezdím z 90 % město. Příjemným zjištěním bylo, že palubní počítač nekecá. Jednu nádrž jsem měl za průměrných 8, ale to byla asi nějaká anomálie nebo erupce na slunci, neboť jinak si to vysvětlit nedokážu.

Ale vás spíš asi zajímá, jak se motor projevuje, a ne kolik za to chce. Dobrá zpráva pro všechny staromilce je, že se projevuje jako typická atmosféra, s gradací výkonu, rychlou odezvou na plyn a předvídatelným chováním. Špatnou zprávou by mohla být skutečnost, že se jedná o typickou malou atmosféru. Zkrátka dole nic moc. Kolem středu se ale začne postupně sbírat a vydávat i nějaké zvuky, aby svoje představení zakončil vítězným sprintem do červeného pole, za patřičného zvukového doprovodu.

Kdybych prodával Fiaty, předvádění modelů s tímto motorem budu začínat větou „I am the God of hell fire and I bring you…. FIRE!” FIRE znamená Fully Integrated Robotised Engine a je to tradiční fiatí strojovna, která se s různými objemy montovala už do Una a staré Pandy. Myslím, že leckterý fiaťák na ni rád zavzpomíná. Jen pro připomenutí, jedná se o osmiventilový OHC motor jednoduché konstrukce, takže osmiventilové motory jsou považovány za opravdu spolehlivé. Zajímavostí je, že osmiventily jsou ‚nepotkávací’, takže ani přetržení rozvodového řemene neznamená zásadní problem a nutnost generálky.

I přes malý výkon motoru nechybí elán , a jakmile je pořádně zahřátý, rád mu dopřávám výlety napříč celým spektrem otáček, i když točení nad 5 500 otáček nemá moc smysl, právě tam odevzdává maximum výkonu. Auto při svižné jízdě působí jistě a tak není důvod neužít si výhod, které malé auto s relativně širokými pneumatikami, nízkou hmotností a dobrým podvozkem nabízí.

Převodovka sice rychlé tempo přímo nesabotuje, ale řadicí páka vyžaduje přesnější vedení, tu a tam se stane, že člověk při pokusu o rychlé zařazení trojky narazí na ‚hluché’ místo v kulise mezi prvním a třetím stupňem. S řadičkou ostatně není nutno až tak pospíchat, otáčky klesají mírně pomaleji, než by člověk čekal, a tak je pomalejší práce s řadičkou pro plynulou jízdu větším přínosem. Jakkoli Fiat není zdatným dálničním stíhačem, ani dalniční jízdě se nebrání. Tachometrových 130 znamená něco kolem 4 000 otáček na pětku a stale ještě slušnou spotřebu, na delší cestování se ale vyplatí trochu zvolnit, což dostane aerodynamický hluk na snesitelnější úroveň. Takový italský detail, patrný až při jízdě nad 100 km/h, je třepetání zrcátek. Nevím, zda je to následek jejich uložení ve dveřích, nebo se třepe jen samotné sklo zrcátka, ale obraz za vozidlem je celkem rozklepaný.

Popis pohonné jednotky by nebyl kompletní bez zmínky o zvucích. Těch je celá škála. V nízkých otáčkách hraje prim výfuk, který je naladěný na retro notu a má záměrně připomínat ‚prdění’ dvouválce původní pětistovky. Nutno uznat, že s přimhouřeným okem a uchem se mu to daří. Při ustálené jízdě v nizších otáčkách motor skoro není slyšet, zato převodovka si ráda zazpívá. Podle dostupných informací je to běžný projev, člověk tak velice dobře pozná, kdy je v záběru a kdy ne. Vzpomínáte na staré autobusy Karosa? Střední pásmo otáček připomíná zvukem šicí stroj, dále už se dostáváme pomalu ke sportovnímu zvuku, motor je však v kabině slyšet možná až moc. Po najetí více kilometrů se zvuk samozřejmě měnil a kolem 4 000 km se přidalo i občasné odplivnutí do výfuku při odstavení plynu. Je to opravdu decentní, ale je to tam a není to žádné fejkové říhání, jen velmi decentní plivanec.

Motor nakonec hodnotím velmi dobře. Ano, je docela slabý, ale řeč je o autě s provozní hmotností 940 kg, navíc jeho radostný atmosferický projev potěší každého konzervativního šoféra. Někdy si říkám, jaký by asi byl stokoňový dvouválec s vetším točivým momentem, ale nespokojen nejsem. Krok s provozem udrží čtyřválec bez problémů a občasné předjetí naftovým kombíkem řidiči radost z auta nepokazí. Předjíždění Fiatem je pak vzpomínkou na zkušenosti získané za volantem Favoritu. Klíčová je rychlost, přesněji řečeno rozdíl rychlostí. Když je manévr zahájen s bezpečnou převahou co do rychlosti, není problém, buďte předvídaví, a vše proběhne hladce a bezpečně. Ostatně předvídavost navíc by slušela mnohým řidičům zvyklým předjíždět akcelerací ze zákrytu za vozidlem.

Protože na fotkách zpod kapoty toho moc neuvidíte, na revanš v galerii naleznete nějaké obrázky techničtějšího rázu a třeba i pěkné fotky z výroby ze závodu v polských Tychách, kde se pětistovky spolu s Fordem Ka vyrábějí. Což mi připomíná, že malý Ital vlastně nikdy nepoznal svou domovinu, protože se narodil v Polsku. Co byste říkali reportáži z cesty do země pizzy a Federica Felliniho?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
12. května 2016, 09:21
0

Je to hezký, stylový autíčko. Na dálnice to primárně samozřejmě určený není, takže ty vysoké otáčky se dají očekávat a slabší motor jakbysmet, ale s tím se asi dá žít. Spíš bych to viděl na pohodové projížďky nebo to město. Asi bych ani neměl nutkavou potřebu s tím jezdit rychle. Spotřeba mi připadá jako docela přijatelná, s tím bych problém neměl, ale ty roztřepaný zrcátka budou asi hodně nepříjemný a budou z toho bolet oči, obzvlášť, jestli je obraz rozklepaný i v malých rychlostech nebo po městě. Ale pokud se auto ukáže časem jako spolehlivý držák, čímž myslím po najetí alespoň 100.000 km, tak proč ne? Je to hezká, moderní hračka. :-)

reagovat
ri
riprex
12. května 2016, 09:36
0

Vzhledem k tomu, že v tom Fiatu jsou tak tři pohyblivé součástky... tak na něm nemá bejt co nespolehlivýho :D Motor je léty prověřená klasika, podvozek jsou dveře od hajzlu... vlastně se může rozbít akorát ten uConnect nebo klimatizace :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
12. května 2016, 09:47
0

Uvidíme po těch sto tisících km. Pokud to tak bude, tak bude Matěj ten nespokojenější majitel. :-)

M P
12. května 2016, 10:36
0

Akorát, že já s ním zažiju maximálně 20 000 km a na konci roku půjde k turkovi, totiž, k zpátky k Unicreditu.
A jezdit s tím rychle mě teda láká docela dost, a je to zábava, jen taková jiná no. Ale pořád zábava.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
12. května 2016, 14:09
0

Já bych se asi v tomhle miniaturním autíčku bál jezdit rychle, ale proč ne. :-)

M P
12. května 2016, 14:14
0

To se teda spíš bojím tramvají, autobusů a větších aut:D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
12. května 2016, 14:46
0

Já malý auta nikdy neměl rád. Necítil jsem se v nich bezpečně. :-)

PepaSFI
12. května 2016, 18:06
0

já vždycky říkal že bezpečí v autě je iluze. Není nic takového jako bezpečné auto, jsou jen auta která v některých situacích dají větší šanci. Někdy. A že na to v žádném případě nehodlám spoléhat.

K tomu motoru, tohle nové provedení už se mi vizuálně nelíbí. Je to taková beztvará věc jako ve většině aut. Já mám v Pandě předchozí variantu která ještě částečně zachovává vzhled původního FIRE ale už to taky není ono. Na krytu vačky kazí dojem čidlo, vzduchový filtr už má taky divně bachratý tvar a kryt rozvodu zrovna tak. Jen ten kryt vačky zůstal ještě hranatý. Původní FIRE byl celý hranatý, nic z toho netrčelo, prostá úhledná elegance. Hezčí motor je snad jen Alfí šestivál Busso.

Liqid
12. května 2016, 19:11
0

Roadtrip s 500 do Itošky by byl zajímavý projekt na léto, jen do toho Matěji. A v Alpách mu dej pěkně za uši ;-)

reagovat
M P
15. května 2016, 10:42
0

Jinak teda ještě dodám, hlavně pro ty, kteří si myslí, že nová auta nutně musí být jen eko věci stydící se za to, že jsou auty, tak tato věc to nedělá. Výfuk tomu hrdě trčí dozadu, startstop to nemá pro jistotu vůbec, a i kdyby mělo, je to Ital a ten si vypnutí pamatuje navždy. No snad jen ten elektrický posilovač, ale ten má zase dva režimy, a režim city je na parkování prostě super.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem