reklama
načítám data...

Ferrari 288 GTO: Život ve stínu legendy

11. listopadu 2017, 16:00 5 komentářů Daniel Borský Historie

První silniční auto, které dokázalo překonat hranici 300 km/h. Extrémně vzácný vůz. Závodní speciál, který nikdy nezávodil. To vše a mnohem víc je Ferrari 288 GTO, jedna z nejopomíjenějších legend historie.

zobrazit celou galeriiHistorie: Ferrari 288 GTO: Život ve stínu legendy

Vždycky, když se někde rozjede debata o nejlepší či nejoblíbenější Ferrari, můžete se spolehnout, že tam budou zaznívat modely jako F40, 250 GTO, Testarossa, F50, Enzo a tak dále. Mým nejoblíbenějším Ferrari není ani jedno z výše uvedených legend, já mám jiného favorita. A tím je model 288 GTO. Jedno z nejúžasnějších a také nejraritnějších aut se vzpínajícím se koníkem vůbec. Jestli považujete dnešní limitované modely jako je Enzo či LaFerrari za vzácné, protože se jich vyrobilo jen 399, resp. 499 kusů, pak vězte, že 288 GTO vzniklo v pouhopouhých 272 kusech.  

Osmdesátá léta mnoho lidí považuje za zlatou éru motorsportu. Měli jsme bestiální Formule 1, které disponovaly turbem a takovým přebytkem výkonu, že úspěchem bylo už jen to, že je někdo dokázal udržet na asfaltu. Největším lákadlem pro pravověrného automobilového nadšence bylo rallye. Ano, tušíte správně, mluvím o skupině B. Tohle byla ta nejšílenější a nejrychlejší auta, která se do té doby v automobilových soutěžích objevila. Automobilky se předháněly, kdo postaví vetší a silnější nesmysl. A světe div se, do tohoto zápolení se chtěly přidat i takové legendy autoprůmyslu jako Porsche a Ferrari. Jak nemyslitelné dnes, že? Dovedete si představit, že by se v dnešní době proháněly po trati Toyoty Yaris, Hyundaie i20 a někde mezi nimi by se mihlo třeba Ferrari 488 GTB? Asi ne, že. Ale osmdesátky byly prostě osmdesátky. Nic nebylo nemožné.

 

288 GTO byl závoďák postavený na značky. Mělo to být auto, které si podmaní skupinu B a ukáže, která značka je tu pánem. Bohužel osud tomu nechtěl a 288 GTO ukončilo svou závodní kariéru, aniž by nastoupilo byť jen do jediné soutěže. Po sérii smrtelných nehod byla skupina B zrušena dříve, než Ferrari stačilo svůj trumf nasadit. Smutný osud. 288 GTO bylo postavené na základech 308 GTB. O design se postaral Leonardo Fioravanti a na první pohled je jasné, že styl byl plně podřízen funkci. Buďte si jisti, že každý nasávací otvor, každá linka na karoserii má svůj přesně daný účel a je funkční. Ostré hrany zcela korespondují s dobou, ve které "dvěstěosmaosmdesátka" vznikla. I přesto, že výsledný vzhled je z větší části výsledkem technických řešení, musím říct, že se mi to auto opravdu hodně líbí. Mrkačky vpředu, kulatá světla vzadu, trojúhelníkový prolis na dveřích a jednoduchá pětipaprsková kola. Tohle na mě funguje. Nemohu si pomoct, i po letech to auto vypadá opravdu skvěle. Velmi podmanivý je pohled přímo zepředu. Z očí do očí. Čtveřice hranatých světel s černou linkou nad nimi jasně dává najevo, kdo je tu pánem. 

reklama

Přestože základ poskytla 308 GTB, bylo 288 GTO technicky dost odlišné. Rozvor se musel prodloužit ve prospěch 288 o celých 11 cm. Ptáte se proč? Inu, 308 měla umístěný motor napříč, kdežto 288 jej měla podélně uložený. Výrazně kratší převisy jak vpředu tak i vzadu měly za následek, že 288 byla i přes výrazně delší rozvor ve výsledku o pár milimetrů kratší než výchozí model. Rám 288 byl vyztužen kevlarem a nomexem. Tyto materiály se tehdy běžně v autech nevyužívaly a Ferrari si je vypůjčilo ze své Formule 1. Většina karosářských dílů byla ze sklolaminátu, jen dveře byly z kovu. Přepážka mezi motorovým prostorem a kabinou byla taktéž vyrobena z kevlaru. Díky tomu se ručička váhy zastavila na skvělých 1 150 kg. Není divu, že 400 koní nemělo s takovou muší váhou sebemenší problém. 

A propos motor. Osmiválcová "dvadevítka" (konkrétně 2 885 cm3) byla dopována dvěma turbodmychadly a její kulatý výkon doplňoval točivý moment vrcholící těsně pod 500 Nm. Tento podčtvercový a celohliníkový motor dokázal katapultovat lehkou 288 GTO z nuly na stovku pod pět sekund. Na dvoustovku to trvalo zhruba 15 sekund a ručička rychloměru dosprintovala až na hodnotu 305 km/h. Ano, jednalo se o první silniční auto, které překročilo třísetkilometrovou hranici. A to nebylo zdaleka všechno. Pomyslnou třešničkou na dortu byla verze Evoluzione. Ta posouvala hranice ještě mnohem dál. Pod upravenou karoserií pracoval závodní motor Tipo F114 CR. Tlak turbodmychadel vzrostl z 0,8 na 1,4 baru. O něco málo povyskočil i kompresní poměr. V této konfiguraci byl finální výkon 530 koní. Další vývojovou verzí motoru byla varianta Tipo F114 FK, která ze svých útrob dolovala masivních 630 koní. Spolu s masivní redukcí hmotnosti (Evoluzione zhublo o více než 200 kg) a upravenou převodovkou dokázalo Evoluzione uhánět rychlostí až 360 km/h a z nuly na dvě stě zrychlilo za rovných 10 sekund. A to všechno prosím v roce 1985! Úchvatné, že? Původním záměrem bylo, že verze Evoluzione vznikne v 25 kusech. Nakonec se jich vyrobilo pouhých 5, z toho jen 3 se zachovaly do dnešních dnů. 

Ferrari 288 GTO bylo vpravdě výjimečným vozem. Ve své době posouvalo limity a hranice možného. Ryzí závodní stroj, který omylem zabloudil na veřejné silnice. Z jakého důvodu tedy zůstává tento úžasný vůz stranou zájmu fanoušků? To má velmi jednoduché vysvětlení. Nahradila jej totiž neméně skvělá F40, která si přivlastnila srdce fanoušků jen a jen pro sebe a na 288 GTO už nezbylo místo. Je to škoda, a proto je potřeba čas od času připomenout si, jakým fantastickým autem 288 GTO bylo. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
11. listopadu 2017, 16:28
1

Krása...288 GTO žije ve stínu nástupce F40, ale pro mě je tak nějak přitažlivější..nevím proč, možná žš o F40 básní každý...já kdybych i měl vybrat tak než F40, tak raději 288 GTO :) . Jinak ale nej Ferrari je pro mě F50, ten design mě i po těch letech prostě bere :)

reagovat
Irwinek
11. listopadu 2017, 17:45
1

Jojo, 288 GTO je v podstatě jediné ferrari, které jsem si oblíbil ( tedy pomineme-li 400 GT Automatic , to ale beru jako jinou kategorii ). Jen pár detailů - do ukončení výroby v roce 1985 bylo vyrobeno pouze 271 vozů, ten poslední, s číslem 272 byl vyroben až v roce 1986 na zakázku v podstatě ze " zbylých " dílů. Jeho majitelem nebyl nikdo jiný, než Niky Lauda ( ten vlastnil i typ 400GT Automatic ).
Je zajímavostí, že různé zdroje uvádějí nárůst rozvoru oproti původní 308 o 10 - 12 cm . Rovněž maximálka je uváděna v rozmezí 305 - 306 km/h.
Dokončovací práce proběhly v aerodynamickém tunelu studia Pininfarina .
Někde jsem četl, že kterýsi zbohatlík nechal na voze změnit tlumiče, obul jej do moderních kol a současných nízkoprofilových pneumatik a vůz pak na dráze porazil auta nového tisíciletí. S ohledem na hodnotu vozu byl pak uveden do původního stavu a prodán. Zmínka o tom byla asi před 10 lety v některém časopise, ale už si nevzpomenu kde, a na netu jsem to nikde neviděl :-(
Rovněž se traduje, že jeden z majitelů požádal jednoho z pilotů F1 ( snad Ickxe ), aby mu odvezl vůz na servisní prohlídku cca 300 km, a vůz byl po návratu v horším stavu, než před cestou. Tohle bylo myslím v Top Gearu.

reagovat
handy
12. listopadu 2017, 13:00
0

Jako malý jsem ho v měřítku 1:43 nesnášel, ale jak jsem stárl, tvary se mi začíánaly líbit víc a víc, až jsem se také zamiloval :) a dovolím si tu odložit jedno video s 288 v akci:

reagovat
beastar
12. listopadu 2017, 15:08
0

Jediné Ferrari, které odmalička mám rád je červená hlava. Jasné f40 je legenda, ale nelíbí se mi:)) Vzhledově no a tohle 288 je paráda jenže je to takový jednorozeč, že jenom vidět to živě je úkon hodný mistra. A jelikož je můj vkus zvláštní tak kdybych na to někdy měl což nehrozí tak bych sháněl Maranello 575M.

reagovat
ToMyx
14. listopadu 2017, 11:19
0

Krásné, opravdu krásné! Plakát 288 GTO velmi podobný tomu co je na první fotce mi visel nad postelí, ty tvary jsou nezapomenutelné. To by bylo leštítko :-D

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Bonneville  1963
Pontiac Bonneville

1963 rok výroby
303 koní výkon
6 400 ccm objem

BMW Řada 7 740i 1995
BMW Řada 7 740i

1995 rok výroby
286 koní výkon
4 000 ccm objem

Fiat 126 Maluch 1987
Fiat 126 Maluch

1987 rok výroby
4500 koní výkon
652 ccm objem

Dodge Ram 4.7 v8 2008
Dodge Ram 4.7 v8

2008 rok výroby
300 koní výkon
5 ccm objem

Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA 2015
Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA

2015 rok výroby
245 koní výkon
1 300 ccm objem