logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkářova garáž

Chrysler Stratus Cabrio: Středně velká fregata

S nadcházejícím létem a pomalu se navyšujícím spořícím kontem došlo na nevyhnutelné. Pořízení si auta pro radost, které roli dopravního prostředku plní jen v letních měsících. Ideální volbu na léto samozřejmě představuje kabriolet. A když už kabriolet, tak jedině velký placatý kus zaoceánské oceli!

Jak vůbec napadne petrolheada a milovníka rychlosti pořídit si velký podmotorovaný americký kabriolet? Nedávno na Autíčkáři vyšel článek o tom, jak moc rád se proháním po okreskách v hbité Pumě. Nenechte se zmást, na zábavný malý hot hatch jsem ani náhodou nezanevřel. K pořízení Chrysleru mě vedly hned tři úvahy, které do sebe nečekaně zapadly jako dílky promyšlené skládačky.

málem jsem přišel o mnoho stokorun a získal pár bodíků. a o to nestojím

První úvaha se v mé hlavě zrodila, když jsem musel na začátku obce prudce zpomalit kvůli traktoru. Zmíněná obec se rozprostírá nedaleko Pardubic a značka ohlašující její začátek se nachází notný kus před prvními známkami jakékoliv lidské přítomnosti v krajině. Málokterý řidič míjí tuto značku předepsanou rychlostí a já bych, nebýt traktoru se zapáchajícím nákladem, nebyl výjimkou. Jenže se rovnou musím přiznat, že jsem překročil nejvyšší povolenou rychlost mimo obec a nebylo v mém úmyslu něco na tom měnit jen kvůli kusu bílého popsaného plechu. Obzvlášť, když v dohledu byl jen zmíněný traktor a celý výjev připomínal spíše Pripjať, než východočeskou obec. Netušená, za prvním bukem zaparkovaná modrá Škoda Octavia, (jak jinak než s vyboulenou maskou chladiče) zcela unikla mé pozornosti. Jen díky neohleduplnému uspěchanému zemědělci jsem nástrahu minul rychlostí, sotva převyšující tempo běžné chůze.  Nemá cenu se obořovat nad mým pochybením, jelikož kdo někdy na prázdné rovné silnici sem tam nepřekročí rychlost, že? Spílání na „bukače“ také nechám jiným. Důležité je, že jsem kvůli své neuvážlivosti mohl přijít o mnoho stokorun výměnou za pár černých bodíků. A o ty vážně vůbec nestojím.

Druhá úvaha byla spojená s tím, jaké auto si na svoje ctěné jméno pořídím jako první. Zkuste se poptat kolem a zjistíte, že drtivá většina řidičů si živě pamatuje svůj první vůz. Vzpomínky na první povoz jsou mnohdy tak nostalgické, že je úplně jedno, jak hrozný křáp to byl. Proč by tedy moje „poprvé“ nemělo být něčím výjimečné? Konec konců jde o zážitek na zbytek života. Jednou svým potomkům budu vyprávět něco jako: „Sice do něj sem tam teklo, celkově vypadal dost použitě a ani moc nejel, ale to jste měli vidět, jak se za ním všichni otáčeli!“ Tuhle příležitost si zkrátka zdravým rozumem zkazit nenechám.

Třetí úvaha byla spojená s focením Pumy pro článek. Nečekaně jsem totiž mohl řídit Chrysler LHS, který mi výměnou za zapůjčení Fordu svěřil BobAsh. O amerických autech koluje spousta domněnek a mýtů. Rád bych k nim přidal pár svých dojmů. Auta jsou to nevšední, nespolehlivá (to není pravda, nespolehlivý jsou akorát "Cháčka" :) – pozn. BobAsh), svým způsobem správně perverzní a hlavně velmi charizmatická. Ne každého zaujme pohodlí pojízdného gauče, ale na mě přesně tahle atmosféra dýchla hned po zařazení D a nenuceném rozjetí se vpřed. Korzovat full-size sedanem po pardubické Dukle je trochu komplikované, obzvlášť když z naprosté absence orientačního smyslu odbočíte do úzké slepé uličky, kde je nutné se otočit. Celé situaci moc nenahrávají silnice zamýšlené pro občasné projetí Pragy V3S,případně nějakého toho MBéčka. I přes všechny překážky mě moderní amerika vážně nadchla. Obavy, které jsem dříve živil z pověstí o strašlivé ovladatelnosti a rozežranosti, se rychle rozplynuly a já věděl, že něco podobného musím alespoň jednou v životě mít.

Většina aut na řidiče nějak působí. Některá vás nutí neustále strefovat apexy a i zatáčku k hypermarketu opouštět ideální stopou. Jiné vozy vykouzlí úsměv na tváři při obyčejné cestě do práce. Je obecně prokázáno, že francouzské kombíky nutí člověka k nerozumné míře rozmnožování se. Chrysler Stratus vás hodí do pohody. Uvolníte se, zmáčknete tlačítko CRUISE a necháte se unášet po proudu dopravy. Celkový dojem z řízení se nejvíce podobá kormidlování středně velké fregaty (LHS už je regulérní bitevník). Nakonec je nejlepším zážitkem odjistit dvě páčky za slunečními clonami, podržet tlačítko na středovém tunelu a užívat si to, co motorkář s helmou nikdy nesmí vyzkoušet. Totiž pověstný vítr ve vlasech.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Lukas
27. 4. 2015, 17:34

Pěkný článek, jen mi tam chybí trochu té recenze na tento model.. Mám v plánu Sebriga či Stratuse příští léto. :)

0
Adam Forman
27. 4. 2015, 18:05

Recenze teprve bude ;-) Jen nechci hned psát o neozkoušeném voze. Snad tedy budoucí článek postrčí dalšího nešťastníka k slintání nad stránkami MOPARu :-)

0 reagovat
riprex
27. 4. 2015, 17:51

Abych se přiznal, tohle auto moc rád nemám. Tenhle kousek alespoň není vytuzený :) Spolužák měl totiž stejného, ale bílého a polepil si to tou karbonovou fólií. Vypadalo to strašlivě a jezdilo ještě hůř. Přišlo mi to takový rozevlátý, gumový a pomalý. Připadal jsem si, že je to vyrobený z žužu. Ani mi to nepřišlo nijak extrémně pohodlný nebo tak něco. Ale to je holt na vkusu každého soudruha. Chápu, že příznivec amerik po Stratusu nebo Sebringu sáhne. Strejda si taky koupil Crossfire a je s ním spokojenej... ikdyž to je nechutná kaše :)

0 reagovat
Lukas
27. 4. 2015, 18:17

:D Super, budu se těšit. :)

0 reagovat
Andre
27. 4. 2015, 21:21

BobAsh prodává svého LHS? http://www.bazaramerik.cz/inzerat/chrysler-lhs--1994/535/

0
Panda
28. 4. 2015, 08:43

To slo celkem rychle, nicmene urcite se o tom dozvime co nevidet:D

0 reagovat
Hippieguy
28. 4. 2015, 09:27

Sebringa považuji za sice majestátní, pohodlně, s motorem 2,5 V6 i jako adekvátně výkoné, ale jinak naprosto hrozné auto.
jezdit se tim dá, ale na celém autě je patrné, že je to jen americký spotřebák. Opravy jsou i přes velikost auta dost nepříjemné, třeba v motorovém prostoru je místo tak na krabičku od sirek, což by člověk u auta podobné velikosti nečekal. Banální výměna rozdělovače je práce pro malé ruce tak na dvě hodiny.
Po těch letech se celá elektroinstalace jen drolí a o zpuchřelýách hadičkách, které se lámou, jen co se na ně člověk podívá, radši nemluvit.
Kousek mého kamaráda má najeto jen 160k a má dost "nasíracích" závad. Nefunkční pásy, polofunkční rádio, tempomat nejde, elektrické sedačky jsou zaseklé v zadní poloze, zasekávají se zámky, spínačka občas stávkuje a ještě ke všemu auto po měření komprese odmítá nastartovat.
Mimochodem, facku do koulí bych dal konstruktérům za originální umístění autobaterie. Auto jako kráva a oni ji nacpou pod levý podběh, takže se kvůli její výměně musí sundat kolo a plasty podběhu.
A hlavně, tohle auto nemá ani jedno tažné oko!

0
Adam Forman
28. 4. 2015, 10:36

Většina jmenovaných problémů vychází ze zmíněného šestiválce. Čtyřválec má dynamické parametry podobné šestiválci (jel jsem v sedanu V6), ačkoliv na papíře to vypadá jako propastný rozdíl v neprospěch menší motorizace, automatická převodovka spolehlivě zlikviduje přebytek výkonu. Tempomat ve spojení s automatem je chronická závada těchto vozů a stav konkrétního kousku ještě nemusí vypovídat o celé řadě. Samozřejmě Volkswagen z roku 2002 to není. Na mém konkrétním kousku je (po seřízení neodborně řešené geometrie po předchozím majiteli) jediný problém a to ošmajdané těsnění kolem oken. Vinylová střecha sice vypadá odřeně a použitě, přesto po impregnaci těsní jako zamlada (stejně ji časem vyměním za béžovou). Kritika umístění autobaterie je zcela oprávněná. Obvzlášť když je v kufru tolik volného místa.

0
BobAsh
28. 4. 2015, 12:35

Mimochodem, tažný oka nemá žádný americký auto, pokud není pro evropský trh - možná s výjimkou pickupů nebo tak něčeho. Je to stejný jako zadní mlhovky (ameriky je taky nemají) nebo oranžový pozičky na boku (nemají je Evropy). Věc regulací, v Americe se to nedává.

0
Adam Forman
28. 4. 2015, 12:48

Tažná oka mám. Je to jediná orezlá část kastle. Jsi si jistý že kámošovi neurezla? ;-)

0
BobAsh
28. 4. 2015, 13:15

BAF: Tažná oka máš proto, že máš evropskou verzi.

0
Hippieguy
28. 4. 2015, 16:21

Zmíněné závady sice nevypovídají o celé řadě, ale stav elektroinstalace už nějakou výpovědní hodnotu má. Třeba konektory se dají rozebrat jen jednou, protože zpravidla prasknou, hadičky jsou už dost zkřehlé a též praskají. Nehledě na nepříliš dobrou povrchovou úpravu kontaktů v konektorech.
Měl jsem už několik aut obdobného stáří a ani moje 27let staré volvo na tom co se týče elektriky nebylo tak bídně.

0
BobAsh
28. 4. 2015, 16:57

Jo, nevím sice nic o problematických tempomatech, ale automaty, přední nápravy (zvláště u těžkých potvor s motorem hodně vpředu jako je moje LHS) a elektroinstalace jsou typická smrt pro Cháčko.

Ono když se na to vlastně člověk podívá kolem a kolem, je Chrysler taková americká Lancia.

0
Adam Forman
29. 4. 2015, 06:41

To přirovnání jsi trefil celkem dobře. Se všemi klady a zápory. Člověk na Chrysler i Lancii musí být nadšenec nebo úplný blázen. Ty kontakty fakt nejsou nic moc. Teď jsem koukal pod kapotu a všechny jsou potažený takovou šedou zoxidovanou vrstvičkou. Snad vydží... Mimochodem lidi kupujte LHSka a přeplňovaný Themy, obojí jsou boží ;-)

0 reagovat
Mikeu
10. 6. 2015, 14:31

Auto jsem měl. Byl to 2.0 16V 1998 a byl jsem spokojenej. Co víc jsem si v 18 mohl přát :D 200km/h to taky udělalo, tak že jsem byl fakt spokojenej. Jinak ty elektrický kontakty jsem měl naprosto v pořádku. Jen je pravda, že spodek chce ošetřovat, jinak rychle rezne, kot když se s tím jezdí i v zimě, což jsem jezdil... a musím říct, že to topilo líp než audi A6 2006, ve který jsem později jezdil. :D

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte