načítám data...

Camel Trophy: Vrátí se někdy žluté Land Rovery?

Je tomu už hezkých pár let, co ze stránek časopisů zmizely ikonické žluté Land Rovery v barvách cigaret s velbloudem. Vrátí se ještě někdy? A stýská se nám po nich?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Automobilka Land Rover učinila velký krok. Snad největší krok ve své historii. A ne, tentokrát nejde jen o zisk a prodejní čísla, v sázce bylo mnohem víc. Čest značky Land Rover. V těchto dnech totiž výrobce ukázal nový Defender. A když říkám nový, myslím tím zcela nový, z původní terénní ikony nezbylo vůbec nic.

Nový Defender přichází se samonosnou karoserií a nezávislým zavěšením kol. A jsou tu na poměry Defenderu i další převratné novinky, třeba řízení, kterým lze řídit, odpružení, které pruží, a motory, které motorují. Jo a do kabiny se vejde řidič a vedle něj další dva cestující, což je oproti originálu, kam se nevešel ani řidič, doslova revoluce. 

Já chápu, že těm pravým dobrodruhům se snad může po starém Defenderu stýskat, ale pokud máme brát terénní auto jako nástroj ke zdolávání terénu a nikoli jako továrnu na mužné dobrodružství plné bahna, odříkání a chlapské dřiny, potom má nový Land Rover našlápnuto opravdu dobře. Třeba ta funkce, která skládá obraz z kamer (ano, má to kamery a displeje) a vytváří jakýsi virtuální průhled autem, takže přesně vidíte, kde jsou přední kola – kdo kdy zkoušel jezdit v terénu, ten ví, že tohle je geniální vychytávka.

Nový ‘defík’ možná vypadá moderněji a civilněji, ale stále je to ten nejtvrdší a nejschopnější offroad z modelové nabídky Land Roveru. K dispozici je tu spousta ochranných prvků, naviják, šnorchl – zkrátka tohle není žádné vyměklé SUV pro holčičky. A tak se mi v hlavě zrodila otázka, která jistě nenapadla jenom mě. Není příchod nového Defenderu ideální příležitostí pro obnovení série expedic, jaké v osmdesátých a devadesátých letech absolvovaly rozličné žluté Land Rovery pod hlavičkou Camel Trophy?

První závod či expedice Camel Trophy proběhla v roce 1980. Vedla napříč Amazonií a odvážní muži se na ni vydali v Jeepech. Tedy lépe řečeno ve Fordech U50. Což byl Jeep, jen s jiným jménem. Hned druhá výprava, tentokrát na Sumatru, už ale byla ve složení, jak ji známe. Do žlutých barev se oblékly britské Range Rovery, později se startovní pole i flotila podpůrných vozidel rozrostla i o Defendery, Discovery.

Jestli vás nebaví sledovat Formuli 1, jak až do omrzení krouží v ideální stopě, dokud někdo konečně nezamává šachovnicovou vlajkou, jestli při rychlostních zkouškách rally čekáte jen na ty nejzajímavější momenty, při kterých jezdci řeší ulomené kolo či jiný problém rychlou improvizací, potom by byla série Camel Trophy právě pro vás. Tady se něco řešilo pořád. Brodily se řeky, šplhalo se po kamenitých stráních, auta si v rozbahněném terénu sáhla až na dno svých možností.

Land Rover pro sérii Camel Trophy auta řádně připravil. Dodnes jsou tyto speciály mezi milovníky offroadu nesmírně cenné, protože tahle auta byla upravená skutečně důkladně a velmi promyšleně. Základem byla samozřejmě ochrana auta i posádky. Dovnitř se tak nastěhovala ochranná klec, přibylo zakrytování kompletně celého podvozku. A potom tu byly všechny ty věci, nad kterými se dobrodruhům a nadšencům pro jízdu mimo civilizaci vždy tak rozzáří očička. Silné navijáky, přídavná světla, šnorchl, nezávislé topení, přídavné nádrže a spousta dalších hraček. A samozřejmě tolik typický střešní nosič, kde měl každý kus vybavení své místo. 

Takto připravené Land Rovery se každý rok vydávaly pokořit novou trasu neprostupným terénem. Tvrdým podmínkám čelili v Jižní Americe, v Africe, ale třeba i na Sibiři. V roce 1995 vyrazila kolona dobrodruhů do Střední Ameriky, oblasti zvané Mundo Maya. Pro nás je tato výprava důležitá především tím, že v cíli 1900 km dlouhé jízdy byl první Land Rover Discovery 300 tdi české posádky Zdeněk Němec – Marek Ročejdl. 

Bohužel ekonomika je neúprosná, nové milénium přeneslo své priority jinam a to znamenalo konec celého programu Camel Trophy. Ani tabákový gigant, ani offroadová legenda už si nemohli dovolit financovat nákladný expediční závod. S celou sérií to šlo z kopce, Land Rover do ní začal nasazovat i méně schopná auta jako SUV Freelander, což se však negativně projevilo na výběru a náročnosti tras. 

Posledním pokusem o záchranu byl ročník 2000 v Polynésii, ve kterém hrály velkou roli i motorové čluny Honda. Tato skutečně pozoruhodná expedice byla zatím poslední ze série Camel Trophy.

Dnes se však situace opět mění. Člověk získává informace z celého světa – a to i ty méně příjemné. Zjištujeme, že ne všechny ráje na zemi jsou tak bezstarostné a mnohé z nich potřebují naši pomoc. Součástí programu Camel Trophy byla vždy pomoc přímo v oblastech konání závodu, žluté Land Rovery s sebou přivážely technologie, léky i peníze na pomoc těm, kdo je potřebují. 

Land Roveru a především jeho divizi SVO nedá absence speciálu podobného těm pro Camel Trophy očividně spát. Důkazem budiž modely Discovery upravený ve verzi Discovery SVX nebo Discovery Hero pro záchranné sbory. Až dosud však těmto snahám chyběla jedna důležitá věc – drsný a přitom moderní a schopný offroad.

Ne, že by Land Rover Discovery nebyl dobré auto, to rozhodně je. Přesto tím pravým a jediným autem vhodným pro takovou expedici je podle mého názoru Defender. Ale ne ten odcházející pomalý a rozvrzaný. Pro mě osobně by písková barva expedičního speciálu nejlépe seděla autu, které posouvá limity ještě dál, které zvládá jízdu po cestách stejně dobře, jako mimo ně. Autu, které se díky vyspělé technice může pustit do ještě neuvěřitelnějších míst. 

Že už to s tou vší elektronikou a pomocníčky nebude to pravé dobrodružství? Ale kdeže… Technika jen posouvá limity, ale stále by to byli odvážní muži, kteří by za volantem takových speciálů porovnávali své síly a schopnosti. Stále se to neobejde bez neohrožených dobrodruhů, kteří se vrhnou do vln, aby připevnili kurty k navijáku a dostali tak svůj stroj na druhý břeh. Stále to bude o síle, zkušenostech a důvtipu. Jen bychom ony expedice posunuly do současnosti, do 21. století. Všechno se vyvíjí, ani sportovní lukostřelci už dnes nestřílí z luků jako od Vinnetoua. A přesně stejné je to i s Defenderem. Já jsem protentokrát rád za moderní přísné předpisy, které donutily Land Rover vylézt ze své ulity a postavit něco nového. Offroad pro nové tisíciletí.

A kdo ví, třeba se skutečně časem dočkáme nové série expedic. Pokud by se podařilo zachovat tradici závodu, takové to gentlemanské kouzlo, které Camel Trophy vždy provázelo, bylo by to báječné. Dobrodruzi pomáhající si navzájem i přivážející pomoc do odlehlých a méně šťastných oblastí by jistě v dnešním světě našli své místo.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
20. září 2019, 20:57
0

Jsem skeptický. Svět je mnohem, ale opravdu mnohem menší než před 30 lety. Najít místa, kde se nejezdí běžně a současně která nejsou nějak chráněná bude mnohem těžší, o peníze za reklamy producentů tabákových výrobků se západní svět obral dobrovolně a auto po kapotu v bahně bude určitě emitovat nepřijatelné množství CO2.

Ledaže by jezdili v elektromobilech a vždycky na noc dorazili do nějakýho luxusního wellness resortu, kde by na účastníky čekaly rauty a masáže a na auta rychlonabíječky.

reagovat
Safa
20. září 2019, 22:21
3

Zdeňka Němce jsem osobně znal. Kluk z Otrokovic, dlouhé roky prodával ve zlínském Hudy Sportu. Príma chlap. Jeho smrt na Salto Angel mě tehdy hluboce zasáhla.
Kdo by o něm chtěl vědět víc, tak třeba zde: https://www.lidovky.cz/lide/pohnute-osudy-zdenek-nemec-cesky-vitez-camel-trophy-s-nimz-se-utrhlo-lano-na-vodopadu.A151124_201457_lide_ELE

reagovat
Ha
Habakukk
23. září 2019, 07:55
0

Svět se změnil po Camle Trophy jelo několik let jelo G4 Challenge a stejně skončilo. Land Rover na tom není kdo ví jak ekonomicky dobře na to aby zpozorovalo takový cirkus.

reagovat
At
Atomas
23. září 2019, 08:43
1

Já novému Defenderu věřím. Na autosalonu jsem si ho důkladně prohlédl a v dnešní době jsem i překvapivě požádal o otevření kapoty - jako jeden z nemnoha jsem chtěl vidět i motor, ne jenom infotainment. A zjištění? Myslím, že cestu od nákupního centra v Praze po D1 k nákupnímu centru v Brně to dá. Do Rumunska bych s tím nejel. Některé plasty v interiéru vypadají jak z felicie - zpracování mne překvapilo. Nemluvě o samonosné kastli, vzduchovém odpružení, spoustě elektroniky, leštěných venkovních plastech, metalíze. O to auto bych se v terénu bál a myslím, že dojede tam, kam se běžná odtahovka nedostane... ještě že existuje Wrangler...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem