načítám data...

Camaro Z/28 se blíží a s ním další bitva války muscle cars

03. března 2017, 10:00 6 komentářů Vojta Dobeš

Americké automobilky nepolevují ve své snaze nalákat zákazníky na čím dál šílenější výkony. Příští Camaro Z/28 má překonat Hellcat, ale bude proti němu stát Demon. A GT500.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Je to jen pár dní, co Chevrolet oznámil, že si k nedávno odhalenému Camaru ZL1 budete moci objednat i sportovní paket 1LE. Ten k již tak bestiální potvoře s kompresorovým motorem LT4 o objemu 6,2 litru výkonu 650 koní a s maximálkou 319 km/h přidává sadu nekompromisních aerodynamických prvků a dalších úprav, které z ní dělají mnohem ostřejší okruhové nářadí. Jako součást balíčku dostanete monstrózní křídlo, které v tomto případě opravdu plní nějaký účel (i když vedlejším efektem bude nepochybně i snížení maximální rychlosti), aerodynamické prvky na náraznících a masivní kola, obutá do pneumatik Goodyear Eagle F1 Supercar 3R o šířce 305 mm vpředu a 325 mm vzadu. Adaptivní podvozek Multimatic DSSV dostal tvrdší nastavení a došlo k celé řadě dalších drobných úprav, včetně takových detailů jako je odlehčení zadního sedadla. To všechno přispívá k tomu, že ZL1 1LE udrží v zatáčce přetížení až 1,10 g a testovací okruh General Motors v Milfordu ujede o 3 s rychleji než již tak velice schopná základní ZL1.

Jakkoliv to ale všechno zní skvěle, v některých nadšencích tyto zprávy vyvolaly jisté obavy. Nechce Chevrolet okruhovým paketem uchlácholit fanoušky, aby nesýčkovali kvůli konci ikonické Z/28? Má vůbec ještě Camaro prostor růst někam dál, nebo je ZL1 se svými 650 koňskými silami maximum toho, kam je možné se rozumně dostat? Z/28 navíc byla vždycky spíše okruhově zaměřená varianta, zatímco brutální výkon byl doménou ZL1 – v minulé generaci měla Z/28 “jen” 505 koní z atmosférického sedmilitru, zatímco ZL1 s kompresorem přeplňovanou 6,2 V8 se mohla chlubit 580 k.

Tentokrát to však očividně bude naopak. ZL1 si zachovává podobný motor jako v předchozí generaci, ale Z/28 jí má přeskočit a ohromit ještě větším výkonem. Přitom ale rozhovor s šéfinženýrem Alem Oppenheiserem v magazínu Car&Driver naznačuje, že si možná Z/28 zachová svou odvěkou charakteristiku, totiž atmosféricky plněný motor. Původní Z/28 měla vysokootáčkový small-block o objemu pěti litrů, který byl schopen nabídnout nějakých 360 koních kdesi za hranicí 6 500 ot./min. Ta nová? To můžeme zatím jen hádat.

Očividnou volbou by samozřejmě bylo vzít stávající LT4 a osadit jí větším kompresorem, podobně jako to udělal Dodge se svým Hellcatem. Když u konkurence dokázali z podobného motoru vymáčknout 717 koní, není důvod, proč by téhož nemělo dosáhnout i GM. Jenomže pořád tu jsou ty zmínky o atmosférickém plnění.

Navíc víme, že se ve vývojových laboratořích Chevroletu už nějakou dobu pracuje na motorech, které mají postavit dosavadní vývoj Chevy Small Blocku na hlavu. Tedy, přesněji řečeno, mají do té hlavy nacpat dva páry vačkových hřídelí. LT6 a LT7 totiž mají opustit tradiční koncepci OHV a nahradit jí dnes běžným DOHC a čtyřmi ventily na válec. K tomu by se mělo přidat přímé vstřikování, nebo dokonce kombinace přímého vstřikování a vstřiku do sání, kované titanové ojnice a možná také plochá kliková hřídel. Jedna z variant by měla být atmosféricky plněná, té druhé pomohou k ještě vyššímu výkonu dvě turbodmychadla. Objem by se v obou verzích měl pohybovat kolem pěti a půl litru.

Pořád se zdá být poněkud neuvěřitelné, že by atmosférická verze přesáhla výkon kompresorového Hellcatu, ale možná zde došlo k informačnímu šumu a řeč byla ve skutečnosti o onom twin-turbu. Tak či tak, specifikace nových motorů od Chevroletu nápadně připomíná dvě věci – osmiválcová Ferrari a minulý rok představený Ford Mustang Shelby GT350 s motorem o objemu 5,2 litru a výkonu přes 500 koní.

To nás přivádí k tomu, že ZL1 a plánovaná Z/28 jsou jen další bitvou v již více než dekádu trvající válce muscle cars. Poté, co Dodge přišel se svým brutálním Challengerem Hellcat (přečtěte si jeho test), chystá se ho Chevrolet přebít právě s novou Z/28 – a nejspíše se to bude snažit udělat dřív, než na scénu dorazí Mustang Shelby GT500, o kterém se mluví jako novince na modelový rok 2018. Bude GT500 výkonnější než Z/28? Budou obě rychlejší než Hellcat? A počítá se v tomhle souboji šílený Dodge Challenger Demon, nebo je auto tak úzce zaměřené na drag racing v jiné lize, ne-li dokonce jiném sportu?

A hlavně – jak dlouho ještě mohou tyto závody pokračovat? Ty minulé zastavila ropná krize a emisní předpisy předtím, než výkony nějak zásadně překročily hranici 500 (tehdejších) koní. Dnes to však vypadá, že ani nové a nové emisní limity, ani boj za snížení spotřeby a tím pádem i CO2, nejsou s to zastavit brutální vzestup nové éry muscle cars.

Nakonec to tak možná budou muset být elektromobily, které tuto éru zakončí. Prostě proto, že mamutímu točivému momentu od nuly může spalovací motor jen velmi těžko konkurovat. Přijdou tedy nakonec elektrické muscle cars?

A který z trojice moderních muscle cars byste si vybrali vy? Mustang s jeho evropsky laděným charakterem, komiksové Camaro nebo obří a staromódní Challenger?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
03. března 2017, 14:05
3

Já jsem si na nový Camaro chvíli zvykal, ale musím říct, že se mi líbí čím dál víc. Rozhodně bych mu dal přednost před Mustangem i Challengerem.

reagovat
BobAsh
03. března 2017, 16:26
1

Na mě je pořád moc komiksový a navíc mám obavu, že z něj bude stejně jako v případě 5th gen výhled jako z tanku. A pětku pro mě vyřadilo už právě to, jak blbě z ní je vidět.

Pro mě by to bylo rozhodování mezi zbylýma dvě - Mustang, pokud bych chtěl gétéčko trochu evropskýho ražení, Challenger, pokud bych chtěl klasickej muscle car.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
03. března 2017, 18:21
1

Párkrát jsem 5th gen taky řídil a je fakt, že výhled hlavně do stran není nic moc, ale mně se to auto líbí. U novýho Mustanga mám problém, že mi to furt připomíná jen "pětilitrovej Handej", jak já říkám.

H_F
04. března 2017, 04:20
0

vyhled z nove generace je podobne nahovno jako z predchozi, zlepsil se snad jen o fous vyhled pres spolujezdcuv a-sloupek, ktery mi prijde z boku ne tak siroky

btw. designeri o tomto nedostatku auta vedelim a chteli ho s touto generaci odstranit, nicmene zakladna dotazovanych fanousku k vizualizacim prohlasila, ze tim camaro ztratilo typicky vzhled, a at hlavne ponechaji ten na ukor vyhledu

Franz Kafka
03. března 2017, 19:01
0

Ve mě Camaro vždy evokuje jen film Transformers. Nejsem prostě odborník na auta z tohohle koutu světa. Vypadá vážně pěkně až na to strašné japonské "reaper" křídlo. Nikdy jsem v tom nejel otázkou je jestli bych vlastně někdy chtěl:D

reagovat
H_F
04. března 2017, 03:14
0

pokud se budeme bavit ciste o vzhledu, tak challenger se mi alespon zvenku (interiery vsech by porad potrebovaly ruku nejakeho kompetentniho designera) ze soucasne produkce libi nejvic, asi proto, ze je jeste z prvni generace, ktera mi u vsech tri prijde vzhledove daleko povedenejsi s mnohem silnejsim charakterem

za me ford ne, i soucasny supersnake porad vypada jak mondeo st350 coupe

vzhledove me soucasne camaro neoslovuje jako predchudce, nicmene chevy vsem vypalilo rybnik s cenovkou za 450k 6.2l v8
v cr pro jistotu nikde nove camaro ani nenabizi, dle predhoziho modelu by se mohlo zdat, ze by nove 6.2 v8 mohlo stat opet milion korun, tzn. penize, co si ford v cr uctuje za pochcany ecoboost

nicmene vzhledem k dodacim lhutam mustangu je to stejne jedno, ma cenu jet si pro skladove auto do nemecka, kde jsou ceny 420k 5l fordu a 460k 6.2l camara vyrovnane
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=221010727&usage=NEW&scopeId=C&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&minPowerAsArray=334&minPowerAsArray=KW&makeModelVariant1.makeId=5600&makeModelVariant1.modelId=10&pageNumber=1
na okruhu jsou tez kamara nejrychlejsi, at uz obyc 6.2, nebo zl1, takze dle me v soucasne situaci camaro by byla jasna volba
mit v aute motor z korvety za mene nez polovicni cenu c7 je myslim skvely deal

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem