načítám data...

Bristol přichází s novým sporťákem klasického střihu

28. července 2016, 19:52 12 komentářů M P

Společnost Bristol proslula nejprve jako výrobce letadel, poté se přeorientovala na sportovní vozy. Už více než 10 let ale nepřišla s ničím novým. Až do teď!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Co se vám vybaví jako první, když se řekne Bristol? Letečtí fanatici začnou vyskakovat a volat „Blenheim!”, „Beaufighter!”, správný petrolhead si určitě vzpomene aspoň na automobil Bristol Fighter, kdežto opravdu hardcore znalci budou moudře hovořit něco o poválečné éře rychlých vozů GT, a všichni budou mít pravdu. Historie této původně letecké společnosti sahá až do roku 1910, největšího věhlasu dosáhla na poli letectví právě za druhé světové války coby výrobce bitevníků.

Automobilka Bristol ovšem letos slaví výročí 70 let své ne vždy snadné existence a příchází s něčím speciálním. Stručně řečeno, pokud hledáte retro sporťák s moderní technikou, ale Morgan ani Wiesmann vám příliš nevoní, případně jsou příliš rozšířené, dál už nemusíte. Bristol totiž představuje Bullet.

Než se začneme věnovat technice a dlouze přemítat, zda si Bullet své jméno ospravedlní také patřičnými výkony, jen se na něj podívejte. Co vidíte?

Já vidím AC Cobru. Dobrá, ne tak docela, ale jistý náznak Cobry přední části prostě upřít nemůžete, byť znalci historie Bristolu spatří i charakteristické znaky modelu 406. A rozhodně to není špatně, Bullet totiž nijak nekopíruje stávající produkci a hliníkovými panely své karoserie rozehrává zcela novou variaci ne na renesanční téma, nýbrž na postmoderní vizi neoklasického speedsteru ohlížejícího se zpět do budoucnosti. Zamotala se vám hlava? Omlouvám se, mně taky. Neustále se sám sebe ptám, vypadalo by takhle TVR v nějaké fiktivní realitě roku 1953?

Najdete zde opravdu všechno, co by správný anglický speedster neměl postrádat. Přidavné světlomety jako ze závodního Jaguaru, nizoučké bezrámové čelní sklo, žebrování za předními koly pro odvod horkého vzduchu od motoru, aerodynamicky vyhlížející ‚hrby‘ za předními sedadly, nádherné víko hrdla palivové nádrže a vzadu dokonce i malé ploutve. A pod víkem zavazadlového prostoru jak jinak než krásný kožený cestovní kufr. Jestli je na světě něco, co by mě přimělo nasadit kostkovanou placatou čepici, přes vlněný rolák přehodit koženou bundu a vyrazit na roadtrip z Goodwoodu někam do Skotska, je to Bristol Bullet. A to jste ještě neviděli interiér.

Jak se u moderně pojatého retra sluší, a zejména jedná-li se o v malých počtech vyráběný automobil na zakázku, kůže je všude, kam vaše oko dohlédne, kožené jsou dokonce i pásy vymezující maximální úhel otevření dveří.  Samozřejmě zde naleznete hodně leštěného kovu. A uhlíkový kompozit, žijeme přece už nějakou dobu v 21. století. Výsledný dojem ale postrádá jednu věc, tak často přítomnou v kabinách současných sporťáků. Tou věcí je přeplácanost. Z interiéru se podařilo vytvořit místo, kde se potkává minulé a současné, místy je obsažen náznak věcí budoucích, hlavním elementem tohoto prostoru, jeho středobodem a hybatelem bude však vždy řidič. Právě pro něj je tato kožená oáza koňakové barvy stvořená, kolem něj je navržená a jedině jemu se podřídí. A jen na řidiči bude záležet, bude-li tak stědrý a milosrdný a přibere k sobě na cestu i souputníka z řad prostých pěšců. Ten si však bude muset přinést zavazadlo vlastní.

Nejednomu čtenáři se čelo zkrabatí starostí nad výslednou hmotností malého speedsteru, nebylo by přece větší škody, než kdyby byly veškeré vzletné touhy designérů rozdrceny příliš hmotnou karoserií. Netřeba se vážení bát, Bristo slibuje, že ručička vah se zastaví na číslovce 1 100 kg, a to díky širokému použití komponent z hliníku a uhlíkových kompozitů. Duchovní dědictví leteckého výrobce žije v myslích nadějných konstruktérů i nadále. Hliníkové karoserii dodají finální tvar zručné ruce klempířů a tak bude pocit vyjímečnosti dotažen do absolutna.

Stále zde nepadlo jediné slovo o pohonné jednotce a to zcela záměrně. Záměrem bylo, aby si každý čtenář vybral svůj motor sám, na chvíli se zasnít nad touto nádherou.

Přichází čas podívat se pravdě, ukryté pod kapotou, do očí.

Bude to osmiválec. Pětilitrový. Atmosferický! A ano, máte pravdu, bude od BMW.

Stejně jako u konkurence od již jmenovaného Morganu a Wiesmannu, i Bristolu zvolili pro pohon svého výrobku osmiválec od BMW. Ten bude naladěn na 370 koní a 500 Nm. Nyní se nám začínají představy o gentlemanském speedsteru stáčet trochu děsivějším směrem. Že by se přece jen ona zmiňovaná Cobra schovávala někde v hloubi duše Bulletu? Až budete hledat odpovědi na tuto otázku, budete určitě rádi za šestistupňový manuál (v nabídce bude i automat, ale o tom se nyní raději nebavme).

Pro fanoušky čísel dodávám čas zrychlení 0-100 km/h, ten činí 3,8 sekundy. Touha po rychlosti bude ve 250 km/h rázně utnuta omezovačem.

Je nám zcela jasné, že tento automobilový počin nebude po chuti každému, ale zkuste nás pochopit. Elegantní sporťáky, ve kterých člověk nevypadá jako východoasijský mafián nebo naftový princ, se neobjevují každý den, a i když nevíme, jakou cenu si bude automobilka účtovat ani kolik kusů bude vyrobeno, nezbývá nám než uznale pokývat hlavou a jemně, po gentlemansku, zatleskat.

Příznivci pohyblivých obrázků jistě vezmou zavděk možnosti prohlédnout si Bullet v pohybu, ve videu na stránkách výrobce. Dokonce i s lehkým náznakem zvuku motoru.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
28. července 2016, 20:43
0

Myslel jsem, ze tahle automobilka uz je davno mrtva. Tak treba se dockame vzkriseni. Tvary auta jsou dost zvlastni a diskutabilni, ale to byly Bristoly vzdycky. Ale interier se mi libi. A ty budiky. Ty uzasny kulaty budiky. To je opravdu mistrovsky dilo.

reagovat
M P
28. července 2016, 20:59
0

snad v roce 2011 nějak zkrachovali a vstoupila do Bristolu jedna švýcarská firma. Tak doufejme, že to nedopadne jako Spyker

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
28. července 2016, 22:09
0

Spykera je strasna skoda. Videl jsem jejich vytvory nazivo a ten design byl naprosto fascinujici jak zvenku, tak uvnitr v interieru.

Woyta
28. července 2016, 20:48
0

Me se spise vybavi septajici obr Bristol Britannia.

reagovat
M P
28. července 2016, 20:58
0

Chválím výborný postřeh! :) Je pěkné vidět, že nadšenci jsou všude okolo

Aleš
28. července 2016, 23:02
0

Mě se líbí a velmi. Krom cobry jsem v tom viděl zezadu proudovou stíhačku a zepředu náboj(po kterém to bylo pojmenované). Taky jsem myslel,že už tahle značka zkončila.

reagovat
Sa
Safa
28. července 2016, 23:09
0

Nádhera. Úplně vidím sebe za volantem, rohlík od ucha k uchu a hubu plnou mušek a komárů.
Asi začnu šetřit. :o)

reagovat
Da
Dad
29. července 2016, 02:09
0

Me gusta, takhle se to ma delat!

reagovat
Londoner
29. července 2016, 15:47
0

Krasna kara. Ten zadek je TVR styl kterej taky muzu.....jednou, jednou bude doma.

reagovat
Kr
Krocan
30. července 2016, 00:24
0

Jen bych doplnil, že první auťáky Bristol byly vlastně bavoráky (což si ale myslím, že Matěj asi ví), takže motor BMW by měl i historické ospravedlnění.
Když se zde mohu vyjádřit k tomuto autíčku, tak se mi exteriér fakt vůbec nelíbí, zdá se mi velmi disharmonický (ale to je společné většině Bristolů, akorát ty jiné Bristoly ve mně vyvolají ..."jéé, ten je tak vošklivej, až je krásnej a tento je mi pouze vošklivej). Zato interiér se mi líbí převelice.
A majitelé Bristolů se k dotazu na výjimečnost své mašiny prý vyjadřují takto: "Jen tři věci lze z oběžné dráhy Země spatřit pouhým okem; Velkou Čínskou zeď, noční Brodway a spáry na karosérii Bristolu.
Dvě letadla Bristol Britannia, pronajatá od Cubana de Aviación provozovaly i ČSA....

reagovat
Kr
Krocan
30. července 2016, 00:27
0

oprava: Broadway

M P
30. července 2016, 09:51
0

Díky za perfektní doplnění :) ty BMW jsem snad původně i zmínit chtěl ale v zápalu nadšení z nového kusu se ta informace někam zatoulala.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem