BMW X3 patří k nejdůležitějším modelům celé značky. Od svého uvedení se stal globálním bestsellerem a pro mnichovskou automobilku představuje jednu z hlavních obchodních opor. Zákazníci po celém světě si ho oblíbili pro kombinaci praktičnosti, komfortu a image prémiového SUV. Právě proto si BMW v případě X3 nemůže dovolit žádné přešlapy. Nyní přichází na scénu už čtvrtá generace, která má nelehký úkol. Musí navázat na úspěchy svých předchůdců, ale zároveň ukázat technologický i designový posun vpřed. Novinka je oproti předchozímu provedení delší, širší a modernější, a přináší také několik nových technologií a vylepšení. První dojmy jsme přinesli už v našem zimním testu základní naftové verze, který ukázal, že BMW má novou X3 dobře vyladěnou. Teď ale přišel čas podívat se na to nejlepší, co aktuální nabídka přináší, sportovně laděnou verzi M50, která má ambici nabídnout nejen výkon, ale i emoce.
Co se týče vnějšího designu nové X3, musím říct, že v tom stále nemám úplně jasno, a to ani s odstupem několika týdnů od prvního setkání. Na jednu stranu je patrné, že se BMW drželo zpátky. Vzhledem k důležitosti tohoto modelu zvolili designéři spíše konzervativní přístup, který má minimalizovat riziko odmítnutí ze strany zákazníků. Chválím snahu o čisté linie, jednoduchá světla i celkově klasičtější proporce. Jenže i přes tuto opatrnost na mě X3 působí trochu těžkopádně. Karoserie je robustní, široká, s masivními boky a hranami, které přidávají vozu vizuální objem, ale zároveň ubírají na eleganci. Chybí tomu jistá lehkost a přirozený šmrnc, kterým některé starší modely BMW vynikaly. Zejména z některých úhlů působí nová X3 spíš jako kus pevné, nekompromisní hmoty než jako elegantní premiant segmentu. Jednu výjimku ale udělat musím, červená barva, ve které jsme auto testovali, mu nesmírně sluší a celkový dojem výrazně pozvedá.
Už při prvním otevření dveří je mi jasné, že interiér mě úplně neokouzlí. Architektura palubní desky mi zkrátka nesedí, stejně jako zvolené materiály. Většina ploch je potažena textilií, která sice nevypadá vyloženě špatně, ale působí spíš lacině a hlavně bude časem náročná na údržbu, obzvlášť pokud trpíte na prach nebo alergie. Nechybí samozřejmě typické širokoúhlé displeje, které už dnes nikoho zvlášť nepřekvapí, stejně jako grafika a uživatelské prostředí, se kterým se ani po letech nedokážu úplně sžít. Lacině působí i výplně dveří, zejména v oblasti kolem klik, kde se nacházejí dotykové plošky pro ovládání, zde použitý tvrdý plast nepůsobí ani hodnotně, ani vizuálně příjemně, a nepomůže tomu ani velký nápis X3. Ambientní osvětlení sice plní svou funkci, ale celkový dojem nezachrání. Co ale pochválit musím, je vnitřní prostor. Ten je opravdu nadstandardní, pohodlně zvládne i náročnější rodinu a výrazně přispívá k celkové praktičnosti. Výborné byly i sedadla, komfortní, dobře tvarovaná a příjemná i na delších cestách. Možná jen překvapí, že v nejsilnější verzi nejsou o něco sportovněji laděná.
Počkat, jak to myslíte „nejsilnější verzi“? Copak nebude žádné plnotučné M? Nebo alespoň extrémně výkonný elektromobil? Inu, ne a ne. S emkovou variantou se v rámci nové generace X3 už nepočítá a elektrická iX3 bude stát na zcela odlišném základu konceptu Neue Klasse. Takže ano, X3 M50 je tou nejsilnější verzí, kterou si budete moci pořídit. A víte co? Vůbec to nevadí. Pod dlouhou kapotou totiž stále pracuje osvědčený benzínový třílitrový řadový šestiválec, a ten je, jak už jsme u BMW zvyklí, naprosto vynikající. Má sametový chod, výkonu na rozdávání v jakýchkoli otáčkách, a přitom se dá jezdit za velmi rozumnou spotřebu. Během týdenního testu, a to převážně v provozem zpomalené Praze, si motor řekl o 9,6 litru na 100 kilometrů. Dlouhodobě tvrdím, že tohle je jeden z nejlepších šestiválců na trhu a v X3 se tahle skutečnost jen potvrzuje. Navíc vše doprovází krásně naladěný zvukový projev, který má kultivovanost i emoce. Výkon atakuje hranici 400 koní, konkrétně 398, a zrychlení z nuly na stovku zvládá auto za 4,6 sekundy. Upřímně? Neumím si představit, že bych v běžném provozu potřeboval víc.
Podvozek je naladěný přesně tak, jak jsme u BMW zvyklí, precizně, sebevědomě a s citem pro detail. Nová X3 opět skvěle balancuje na hraně mezi jízdním nadšením a cestovním komfortem. V praxi to znamená, že bez mrknutí oka zvládne přeletět půl Evropy, aniž by vás jakkoliv unavila, a zároveň vás dokáže pobavit na svižné jízdě po oblíbené okresce. Není přehnaně tuhá ani ostře agresivní, ale spíš výborně vyladěná – přesně tak, jak to od prémiového SUV očekáváte. Auto má v zatáčkách stabilitu, kterou byste od podobně těžkého vozu možná nečekali, a přitom si zachovává jistou přirozenost v chování. Skvěle funguje i řízení, které je dostatečně přesné a příjemně tuhé. A pak je tu převodovka, klasický osmistupňový automat, který mění rychlosti hladce, logicky a téměř nepozorovaně. Ví přesně, co má dělat, a nedělá žádné zbytečné chyby. Po jízdní stránce toho nová X3 opravdu moc ke kritice nenabízí, BMW zkrátka ví, jak má SUV jezdit.
Verdikt
Nové BMW X3 M50 je v mnoha ohledech přesně tím, čím má být, výkonným, komfortním a dobře vyladěným SUV, které zvládne jak každodenní provoz, tak delší cesty i svižnější jízdu. Motor je skvělý, podvozek výborně naladěný a z hlediska jízdních vlastností těžko hledat vážné výtky. Ano, designem mě úplně neoslovila a interiér má k dokonalosti daleko, zvlášť co se týče některých materiálů a ergonomie. Ale celkový dojem z auta zůstává velmi pozitivní. Tohle není stroj, který si vás získá okázalostí nebo wow efektem, ale spíš tím, jak všechno funguje tak, jak má. BMW zde vsadilo na jistotu a udělalo dobře. X3 M50 tak právem zůstává jedním z nejzajímavějších univerzálních SUV, které si v dané kategorii můžete pořídit.
Technické údaje:
Motor: přeplňovaný (twin-scroll) zážehový šestiválec B58 2998 cm3
Nejvyšší výkon: 280 kW (398 k)
Nejvyšší točivý moment: 580 Nm v 1900 – 4800 ot./min
Provozní hmotnost: 2055 kg
Převodovka: osmistupňová automatická Steptronic
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 4,6 s
Spotřeba WLTP / v testu: 7,8 l/100 km / 9,6 l/100 km
Cena od (M50 xDrive): 2 130 700 Kč
st.paul
16. 6. 2025, 09:32 7 reagovatAktuálny dizajnový jazyk BMW mi pri všetkej úcte pripomínajú 2 najpoužívanejšie polopásové obrnené autá nemeckej armády z 2. svet. vojny, čo má myslím, dostatočnú výpovednú hodnotu. Ani najlepší motor, vyladenie a jazdné vlastnosti nedokážu ospravedlniť prehýrenú noc dizajnérov.
Bono_
17. 6. 2025, 09:30 0🤣 Trefa!! 👍
StreetPro
17. 6. 2025, 15:20 1 reagovatPřesně, jsou to designové skvosty, ale dají se i "vylepšit" mimo rámec chápání prostého lidu... viz Mansory M5 :-)
sheogh
17. 6. 2025, 16:57 0No tak od Mansory je to vzdycky uchylnost :-)))