načítám data...

BMW X1 25i: Stačí k zábavě silný motor?

SUV se čtyřválcem napříč moc zábavy neslibuje, ale co když má dvě stě třicet koní?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW X1 25i: Stačí k zábavě silný motor?

Bavoráky s “X” v názvu spolehlivě jitří emoce už dlouhých třiadvacet let. V roce 1998, se světu představila první generace SUV X5 označovaná jako E53. První nápady na vysokou čtyřkolku s modrobílým znakem ale můžeme vysledovat už v roce 1994. Tehdy BMW koupilo Land Rover a vývojový tým pod vedením Eduarda Waleka začal pracovat na voze, který měl být tak trochu jako Range Rover, ale spolehlivý a se špetkou sportovnosti. Od automobilky, která se do té doby držela striktně konzervativních řešení a největší odvaz byla nepříliš hezká trojka kompakt, šlo o poměrně nečekaný a na první pohled odvážný krok. 

Jak dnes ale víme, z této pojízdné stodoly (do které nešlo objednat menší motor, než šestiválcový třílitr) se stal prodejní trhák a tak brzy následovala i zmenšenina nazvaná X3. Někdy kolem roku 2010 pak přibyla ještě kontroverzní malá X1 velmi kontroverzní velká a prý nesmyslná X6. Pak se sem tam ukázal další model, většina běžných motoristů už se v tom pravděpodobně zvládla poztrácet a já se tomu vlastně vůbec nedivím. V současné době je “ikskových” BMW hned devět. Pěkně od jedničky do sedmičky a pak ještě iX3 a iX, což jsou, jak vyplývá z názvu, vozy čistě elektrické. 

A tímhle dlouhým úvodem se konečně dostávám k dnes testovanému autu. BMW X1 s nejsilnějším prodávaným benzínovým motorem, přeplňovaným čtyřválcovým šestnáctiventilovým dvoulitrem. Leží vepředu napříč a pohání všechna čtyři kola s preferencí předku. To sice nezní nijak zvlášť lákavě, ale na druhou stranu se z téhle “lahve Coly” podařilo dostat slušných 231 koní a 350 Newtonmetrů. To v praxi znamená zrychlení z nuly na stovku za 6,5 vteřiny a maximálku omezenou na 235 km/h, na kterou auto zrychluje až překvapivě ochotně. 

Dává takový agregát vůbec v malém SUV smysl? Jak se to vezme. Ačkoli tímhle autem ujedete devadesáti procentům všeho, co se dá na silnicích potkat, k závodění moc nesvádí. Ani “emkové” doplňky a nafukovací bočnice sedačky z šedivého hrošíka sportovní auto neudělaly. Okresková zábava, pohazování zádí a všechny tyhle věci, které u nízkých BMW fanoušci opěvují, se tu nekonají. Povedlo se ale, snad na první pohled až omylem, vyrobit vůz, který maskuje rychlost a působí velmi jistě a bezstarostně. 

Je to jen subjektivní pocit, ale během testovacího týdne mi ho nezávisle na sobě potvrdili další dva lidé, takže na tom asi něco bude. Tahle silná X1 vás podvědomě nutí jet rychle. Kombinace vyššího posezu a tím lepšího přehledu o dění na silnici, nafouknutých bočnic a tím pocitu jistoty a pevnosti v kramflecích, a tak nějak samozřejmě rychlého motoru, který neřve, neprská, ale jen tak příjemně táhne, jakoby posunula hranici pocitového vnímání rychlosti o nějakých třicet kilometrů za hodinu výš. 

Při městské padesátce jsem měl pocit, jako když se táhnu obytnou zónou třicet, tachometrová stovka na okresce připomínala ze sedačky řidiče ploužení se za Hyundai iX20 opatrného důchodce. X1 prostě chtěla, abych jel rychleji. Ne jako hravý sporťák, který s nadšením upaluje k další zatáčce, ale spíš jako byznysmen spěchající po chodbě korporátu.

Neříkám, že je to nutně špatně, donutilo mě to ale mnohem častěji koukat na tachometr a trochu upozadit svůj instinkt pro “rozumnou jízdu”, který v jiných autech plus mínus funguje v mezích zákonné tolerance rychlostních limitů, případně u silnějších vozů v rozmezí malého a středního překročení rychlosti. Tady jsem se ale několikrát přistihl (samozřejmě na uzavřeném polygonu), že letím o třicet nad povolenou rychlost a vůbec mi to nepřijde. Jistě bych si na to časem zvykl, ale bylo to něco, co se mi běžně nestává a dost mě to překvapilo.

Naštěstí i ve vyšších rychlostech je vůz stále velmi stabilní, neklepe se, neodskakuje, rozbité středočeské okresky pod ním mizí bez zbytečného cukání a pazvuků. Musím pochválit i velmi slušné akustické tlumení – aerodynamický hluk jsem začal vnímat až někde kolem sto devadesáti (samozřejmě na německé dálnici).

Interiér vozu je tak tiché a klidné místo, kde se sice nekonají žádné buržoazní výstřelky jako mnohobarevná kůže, nebo snad dřevěné obložení, ale všechno tu funguje, drží pohromadě, nevrže a je tak akorát po ruce. O filigránských budících v malých BMW se pravidelně rozepisuje kolega Jeník, takže vás tím již nebudu zatěžovat. Sportovní verze sedadel s modrým prošíváním mi sice v rodinném SUV příliš smyslu nedávají, ale sedí se na nich docela hezky, tak vlastně proč ne. Akorát ve velkých vedrech příliš nevětrají, vlivem bočnic se celá záda připlácnou na tkaninu, ale to řeší výkonná klimatizace. 

V interiéru je dost místa pro čtyři dospělé, dostačující je i prostor v kufru. Ačkoli označení X1 evokuje, že by mělo jít o malé auto, rozhodně to není žádný drobek. S jeho 4447 mm ztrácí na první X3 jen jedenáct centimetrů. A pohled na boční siluetu odhaluje, že tu je ještě díky příčnému uložení motoru o kus kratší kapota, takže místa je nakonec pocitově ještě o trochu více. Zdaleka tak nejde jen o vůz na “cukání kolem baráku”, ale v pohodě zastane i roli jediného rodinného auta na delší cesty. 

Verdikt

BMW X1 25i je povedené středně velké SUV. Komfortní, tak akorát prostorné, dobře postavené. Jen je na svou kategorii snad až zbytečně moc rychlé a samozřejmě také stojí, vzhledek ke značce na kapotě a technologiím pod ní, adekvátní peníze. Určitě to není vůz pro každého, začínajícím řidičům dává, obávám se, až příliš mnoho jistoty ve vysokých rychlostech. Pro dlouhé přesuny po autobahnu je ale jako stvořené. A navíc vypadá docela hezky – v jiném, než šedivém laku ještě o pořádný kus lépe. 

 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1998 ccm
Výkon: 170 kW (231 koní)
Točivý moment: 350 Nm 
Převodovka: automatická
Maximální rychlost: 235 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s 
Provozní hmotnost: 1660 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,8 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 9,0 l/100 km kombinovaná
Základní cena modelu (X1 25i): 1 125 800 Kč
Cena testované verze: 1 495 286 Kč

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
09. července 2021, 12:42
0

Žádná diskuze nad zbytečností, ošklivostí nebo tím, že už to není správné bmw? To mě trochu mrzí :ˇ( :D

reagovat
HeavySmoker
13. července 2021, 10:16
2

To auto nie je zbytočné ani škaredé, je len tak nudné že na ňom ani nie je čo komentovať.

ho
honziss
15. července 2021, 08:12
1

Je to zcela prumerne, prakticke, male SUV, s pouzitelnym motorem. Neni co hejtit, krom prestrelene cenovky, se kterou vsak bmw umi kouzla (vi proc).

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford E250  1967
Ford E250

1967 rok výroby
168 koní výkon
5 700 ccm objem