načítám data...

BMW 318i - na hejty času dost.

Trojkové BMW dostalo v rámci (neznatelného) faceliftu nový základní motor. Má označení 318i a přesně o jeden válec méně, než by se slušelo. Je to však důvod proč opět jednou lámat nad BMW hůl?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Člověk nemusí být jasnovidec, aby dopředu odhadl jakou situaci vyvolají některé novinky. O příchodu tříválce pod kapotu BMW řady 3 se už nějakou dobu vědělo a lidi skuhrali. Většinu velkých serverů obletěl v nedávných dnech přepis oficiální tiskové zprávy, jež potvrdil příchod základního trojhrnku černým na bílém a v diskuzích se třpytila přesně taková úderná hesla, jaká jsem čekal. "To je konec BMW", "Teď už vůbec nemá smysl kupovat prémii", "Ostuda, ponížení, katastrofa, fuj!"

Předem bych rád řekl, že taky nehýkám nadšením nad něčím, co se do jisté míry stane "Mnichovským HTP", nicméně podívejme se na věc s nadhledem. Všichni jsme měli dostatek času se obrnit. A mějme na paměti, že 318i je stále pouze základní motorizací. neznamená to, že všechna trojková BMW budou rázem tříválcová. Nový 1,5 litrový motor (označení modelu odpovídající objemům se už u BMW asi nikdy nedočkáme) navíc vůbec nemá zlé parametry – 100kw a především 220Nm jsou podobné hodnoty, které ještě před pár lety představovaly střed nabídky a na zádi hrdé 320i značící řadový šestiválec. Jasně, tady je šestiválce pouze polovina, ale znovu opakuji – 318i je základ a stovka pod 9 vteřin snad bude dostatečným argumentem pro všechny, kteří by příměry k HTP chtěli používat.

V nabídce jsou stále i jiné motory a třebaže převaha čtyřválců taky není důvodem k jásání, možnost objednat si Trojku s řadovým šestiválcem stále existuje. Že by to mělo být samozřejmostí? Tak to se podívejte do Stuttgartu, kde vám pod kapotu C-klasse nic víc, než benzínový čtyřválec nenamontují. AMG do toho teď netahejme.

Takže zahoďte zášť. Dokud bude existovat verze 335i, ehm, pardon, teď už 340i (zkrátka cokoliv víceválcového) a dokud nebude políčko x-drive povinně zaškrtávanou položkou v konfigurátoru, BMW řady 3 bude pořád BMW řady 3. Takže s Ezekielem 25 17 ještě počkejte a mocným trestem a divokým hněvem sražte Mnichov k zemi až poté, co se pokusí otrávit i poslendího bratra – 340i.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mq
mq
10. května 2015, 18:35
0

To je logický vývoj, nevidím na tom nic špatného. Za chvíli bude mít tříválce většina aut v ČR.

Pro malé objemy je zřejmě tříválec lepší volba než čtyřválec (efektivnější).

Objektivně nemá benzínový tříválec proti čtyřválci pro normálního uživatele moc nevýhod. Vyvážení se dá vyřešit vyvažovacími hřídeli (4válec taky není sekundárně vyvážený motor). Pokud jde o zvuk - ten normální lidi neřeší (nejlépe, když není slyšet) a čtyřválec taky není žádný koncert.

Tříválec je lehčí, levnější, úspornější, jednodušší (méně svíček, vstřikovačů, ventilů, ...). Jízdním projevem se pro normálního člověka až tak zásadně neliší od stejně velkého čtyřválce (pokud to není diesel).

reagovat
Ma
Martin
10. května 2015, 19:12
0

No já nevím, hned první část posledního odstavce : " tříválec je lehčí " vypovídá o problémech auta s tímto motorem, a to hlavně ve spojení s předním náhonem. HTP musí mít o cca 500 otáček více, než 4 válec, spolu s nižší hmotností to zároveň znamená, že rozjet se do kopce na zasněženém, uklouzaném povrchu je téměř nemožné ( bez ohledu na zatížení vozu ). Při brždění na témže povrchu se chybějící váha projevuje stejně - není možné zatočit a brzdná dráha se , navzdory různým asistentům, prodlužuje. U BMW, pokud zůstane u stávající koncepce RWD, by mohla první část odpadnout, ale ta druhá?
Ke spotřebě bych se vyjádřl asi takhle: stejná trasa, stejná denní doba, stejný řidič, stejné zatížení - HTP má o cca 0,5 l větší spotřebu. Jezdím oběma auty na střídačku takhle cca 2 roky, takže to nebude o tom, že jsem se jinak vyspal :-d
Pokud nebude k tříválci jiná volba, je vše v pořádku, někomu to třeba bude vyhovovat, ale pokud jiná volba nebude, budu hledat cestu k veteránům :-D

Ma
Martin
10. května 2015, 19:14
0

tedy samozřejmě jsem myslel: " pokud bude jiná volba "

Ti
Timie
10. května 2015, 19:36
0

Ťažšie auto sa rozbehne ľahšie tak maximálne dolu kopcom. Ľahké vozidlá lepšie brzdia, lepšie zatáčaujú a samozrejme sa aj lepšie rozbiehajú (ak majú správne rozloženie hmotnosti). Jediný problém vidím fakt v hlbokom snehu, kde pri širokých pneumatikách nedostatok váhy môže spôsobovať to, že sa auto dostatočne "nepreborí až k povrchu"... Ale to treba riešiť zmysluplne úzkymi gumami.

Woyta
10. května 2015, 20:21
0

Problem je s vibracemi typickymi pro 3 valce. Coz evropa resi dvouslozkovymi setrvaky ci vyvazovacimi hrideli. Takze jednoduchost a levnost se ztraci.

bi
bitner
10. května 2015, 21:36
0

Taky mi zatim nikdo nevysvetlil, v cem spociva ta famozni vyhoda, kdyz tam misto jednoho valce dam nejaky setrvak, aby to nevypochodovalo zpod kapoty ven. Tzn jednu mechanickou cast, ktera na sebe "vydelava" a ktera uz tam v dalsich trech exemplarich je (protoze ve spalovacim motoru se kupodivu bez valcu porad jeste neobejdeme), nahradim jinou, ktera zere vykon a ktera se muze maximalne posrat.

BobAsh
11. května 2015, 00:00
0

Jestli s něčím dnešní auta nemají problém, tak s tím, že by snad nebyla dost těžká (o tom, že by snad těžké auto brzdilo hůř asi nemá cenu ani debatovat).

Totéž pokud jde o otáčky - motory jsou tím točivější, čím menší mají objem na válec. Tříválec bude oproti jinak identickému čtyřválci (stejný objem a výkon) naopak méně točivý.

A pokud jde o zvuk, znějí většinou tříválce zajímavěji než čtyřky.

Za mě je celý odpor proti máloválcům mnohem víc o pocitu a o egu než o racionalitě.

Woyta
11. května 2015, 07:21
0

Co se tyce poctu otacek u 3 valce tak bych si dovolil nesouhlasit. 3 valec od Suzuki ktery byl v Ticu se obesel bez vyvazovaciho hridele a dvouhmotnostniho setrvaku. v serii motor dobre tahnul do 6000 a pak k 7000 rychle vadnul. Stacilo ale poskadlit karburator a moturek vesele tahnul k 8000. Jen je pravda, ze pak auto nejzdilo za 4,5l ale za 8l.

Greeny
11. května 2015, 10:32
0

Woyta: Bobeš srovnává čtyřválec a tříválec stejných objemů. Je jasné že tříválec z Tica co měl 0,7l je točivý motor :)

JLK
11. května 2015, 12:46
0

Na tocivost ma mimo jine vliv i pomer rozmeru pistu ke zdvihu - dlouhy a "uzky" spalovaci prostor obecne prihrava sile v nizkych otackach, kdezto siroky a "kratky" je lepsi pro tocive motory ovsem za cenu slabsiho projevu v nizkych otackach. Takze obecne nelze dva motory porovnavat pouze na zaklade objemu a poctu valcu.

BobAsh
11. května 2015, 13:03
0

jeylkey: Psal jsem "proti jinak identickému čtyřválci". Tzn. pokud bude tříválec výrazně podčtvercovej a čtyřválec nadčtvercovej, bude čtyřka točivá míň. Ale za jinak ekvivalentní situace bude tříválec obvykle točivý míň. Naopak třeba dvoulitrová V12 bude točivá jakosviň.

Greeny
11. května 2015, 18:48
0

co se týče pod/nad čtvercovitosti, tak je to takové sporné, obecně to lehce platí, ale není to nic zásadního. Je spousta motorů s velkým zdvihem co točí hodně a taky spousta motorů co má velké vrtání a točí málo. Viz např. Honda Integra TypeR, větší zdvih jak vrtání a točí fakt hodně nebo třeba 12v Busso, vrtání jako prase a přitom točí dejme tomu do 6500 úplně max. Nechci tím rýpat, ale řekl bych, že se tímhle lidi dost často svazujou a automaticky berou motor s větším zdvihem za málo točivý, dělaný na krouťák dole a motory s velkým vrtáním zas za super skoro F1 motory :) záleží to prostě od obrovského množství dalších věcí a tohle pravidlo platí spíš až pro skutečně vysokootáčkové motory z motorek nebo ta F1.

Woyta
11. května 2015, 21:27
0

No hlavne Tico nemelo vyvazovaci hridel jako HTP. :) Takze mu pridana setrvacna hmotnost navic nebranila v rozletu. No a pak nacasovani vacek taky dela sve. Japoncici maji radi otacky, Nemec efektivitu v nizkejch otackach. HodneTechnickychProblemu byl tezce nepovedenej motor. jako merku pro jine 3 valce bych ho vubec nebral. Strasne me laka vyzkouset si kei motory 660ccm turbo. :)

mq
mq
12. května 2015, 10:00
0

HTP = high torque performance, tzn. vysokootáčkový motor, tzn. motor naladěný na vysoký výkon a nízký krouťák. Proto musí mít o 500 otáček více. To ale není žádné "obecné pravidlo tříválců" a HTP není jediný tříválec. Komerční přeplňované tříválce budou nalazeny většinou přesně naopak.

Pokud chceš mít více hmotnosti, můžeš si na těch pár dnů, kdy jedeš na hory, naložit dopředu nějaké závaží :) Kámoš vozil v kufru mercedesu mramorový panel, aby měly zadní kola lepší trakci. :-D Není důvod vozit těžší motor pořád. Obecně lehčí motor je lepší než těžší motor.

Nesouhlasím, že při brždění se projevuje nedostatek hmotnosti stejně. To je nesmysl a hmotnost vozu téměř nemá vliv na délku brzdné dráhy, za předpokladu dostatečně dimenzovaných brzd. Větší hmotnost = sice větší přítlak na kola, ale taky více energie, kterou musíš ubrzdit.

Vavris Vavrisovic
12. května 2015, 10:12
0

HTP, tedy hight torque performance neznamená výkon ve vysokých otáčkách, nýbrž vysoký točivý moment. HTP je "silné" vespod a středu, točit jej nemá smysl.

JLK
11. května 2015, 13:41
0

BobAsh: to byla spis reakce na Woytu ohledne porovnavani s motorem od Suzuki, tj. ze argumentovat jednim konkretnim motorem moc nejde, jelikoz ten muze byt vyladeny jinak a odvozovat z nej neco o tocivosti trivalcu obecne neni relevantni.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem