Náklonnost k automobilům, potažmo ke kolové technice všeobecně, se ani zdaleka neomezuje výhradně na rychlé a obratné popisovače asfaltu. Ačkoliv nikdy nevynechám příležitost zapojit se do skvělého kolotoče Autíčkářovských trackdayů, již delší dobu se nemohu ubránit kacířským myšlenkám na výlet mimo zpevněné cesty. Bohužel mám tu smůlu každý den chodit kolem jednoho výjimečně zachovalého ZiLu 157 a elegantní Chrysler, ve kterém trávím slunečné počasí, pokaždé parkuji do garáže vedle sousedovy Pragy V3S. I mě se tak začala zmocňovat chuť vyzkoušet si netradiční zážitek za volantem spartánského vojenského speciálu, určeného do tvrdých podmínek nezkrocené přírody. Nabízí se tedy otázka, v čem o své offroadově-militantní panictví přijít.

Jako nejschůdnější alternativa se nabízí UAZ-469 vyřazený z přebytků AČR. Američané mají svůj Jeep, Britové Defender a teroristické organizace blízkého východu sedlají výhradně pickup od Toyoty. Český venkov se musel smířit s tím, oč se podělil velký bratr ještě než centrálně řízenému hospodářství došel dech. UAZ se poprvé představil v roce 1971, když první exemplář opustil výrobní linku v Uljanovsku po celých deseti letech náročného testování. Lehká terénní auta se skvělou prostupností terénem a snadnou údržbou si rychle našla cestu do armád ‚spřátelených‘ zemí a později i do státních podniků a záchranných složek. Všestranný sovět sloužil snad každému účelu a tak lze najít vozy speciálně upravené jako nosiče zbraňových systémů, rychlou zdravotnickou pomoc nebo tankovou dopravní policii. Po drobné úpravě v osmdesátých letech byla 469 přejmenována na 3151 a dodnes zůstává ve výrobě Uljanovského automobilového závodu. Exportní verzi Hunter je možné koupit ještě dnes jako zcela nový vůz, přičemž na výběr je ze dvou benzínových a dvou naftových variant.

Na našem trhu s ojetými vozy je nejčastější verze UAZ-469B, což je civilní varianta vojenského speciálu, která oproti ruskému bratříčkovi postrádá kolovou redukci a nabízí tak o 80 mm sníženou světlou výšku. Ve standartním provedení je vůz vybaven sedmi sedadly, plátěnou střechou nataženou přes sundavací trubkový rám a čtveřicí dvoudílných dveří. Zajímavostí je možnost zaměnění předních a zadních dveří na každé straně. Po vzoru americké legendy lze sklopit čelní sklo do roviny, sejmout horní díly bočních dveří a demontovat střechu i s rámem, čímž vznikne jediný na našem trhu oficiálně prodávaný čtyřdvéřový kabriolet.

Jenže málokdo si koupí spartánský teréňák kvůli slunění se a větru ve vlasech. Hlavní devízou jsou schopnosti v terénu a jednoduchá údržba. Obojímu nahrává zavěšení čtveřicí podélných listových per. Na každém páru najdeme tuhou nápravu s dvojčinnými olejovými tlumiči v podbězích a kuželovým diferenciálem uprostřed. Kombinace jednoduchého podvozku se samonosným rámem zajišťuje nejen vynikající schopnosti v terénu, ale i snadný servis a opravy. Archaickému zavěšení sekunduje podobně vyspělý motor. Čtyřválec o objemu 2,5 litru se čtvercovým vrtáním je určený pro provoz na 76 oktanový benzín a jeho konstrukce snad ani nemůže být jednodušší. Rozvod OHV v kombinaci s karburátorem nabídne 72 koní a 167 Nm. Nepříliš potentní strojovna je spřažena s dvoustupňovou redukcí a čtyřstupňovou napůl synchronizovanou převodovkou.

Ze suchého popisu je jasné, že ruský džíp obětoval komfortní zavěšení a synchrony na prvních dvou stupních na oltář jednoduchosti a prostupnosti terénem. Rád bych na tomto místě doplnil i dojem z jízdy ale jak už to tak u bazarového snílka bývá, UAZ je jen objektem teoretického zájmu. Jenže nadšenci provozující vyřazenou vojenskou techniku jsou známí svojí vstřícností (už jen proto, že jejich miláčky je dost těžké rozbít) a tak je jen otázkou času, kdy se za volant 469 vnutím a přinesu podrobnou reportáž. Mezitím budu dál snít o řízení v kanadách, sněhu na plátěné střeše a všudypřítomnému bahnu.








Csaba
31. 1. 2016, 15:06S tímto strojem jsem si na vojně zařádil snad více než jsem sám chtěl... :-)
Dalo se s tím driftovat, když to v blátě nechtělo jet stačilo když dovnitř naskákalo 4-5 kolegů, "obránců socialistického zřízení", nápravy se zatížily a zase to bylo k nezastavení...
Už je tomu desítky let, špatné aspekty (hluk, chování na vozovce, startování...) člověk vytěsnil a zůstaly jen skvělé vzpomínky na dobu kdy jsem byl mladej... :)
JLK
31. 1. 2016, 15:45Wow, neveril jsem ocim kdyz jsem clanek otevrel. Aspon vim ze nejsem tady jediny uchyl co obcas premysli o porizeni teto nadhery =D
JeepCH88
31. 1. 2016, 16:55Ten Zil to je nádhera.....
Osobně mám radši univerzálnější vozítka, proto mám Cherokeeho:)
Irwinek
31. 1. 2016, 16:56jojo, tahle mrcha vyjela nepředstavitelné, a vzhledem k tomu, že jsem krom Nivy jiný " teréňák " už neřídil, je pro mne nepřekonatelná :-D Opravy bych snad zvládl i já ( v kufru mám kladiva dvou velikostí a kolo vázacího drátu )
Naštěstí se opravdu nechá půjčit, a na tankodromu se dá za relativně slušný peníz vyblbnout do aleluja :-D
Jenyk
31. 1. 2016, 17:15http://www.armytechnika.cz/nabidka/kolova-technika/civilni-technika/osobni-terenni-automobil-uaz-469
PepaSFI
31. 1. 2016, 17:27taky jsem si na to kdysi sáhnul. Na silnici je to strašný, to je stejný jako ten Defender. Do zatáček se s tím musí opatrně, je to trošku vratký. Jednou nás v tom jelo po letišti nevím už kolik, dva se nevešli. Nejdřív si sedli vzadu na rezervu a kanystr a hned spadli. Tak si lehli na střechu a jelo se. Jenže byla tma, kvůli přistávajícím letadlům jsme jeli bez světel, drnclo to a střecha nevydržela. Na ty dvě zadní sedátka se leze ještě hůř než u dnešních sedmimístných MPV. Ještě něco k technice. Má to dvě nádrže, úplně samostatné, na podlaze je přepínací ventil a palivoměr má taky přepínač. Obvyklá praxe byla taková že v jedné nádrži byl benzín a druhá byla šetřící, benzín s petrolejem. Ten se dal na letišti snadno sehnat, jenže to špatně startovalo a bylo to cítit z výfuku, takže se startovalo na benzin a po zahřátí se to přepnulo. Pohon 4x4 má takovou záludnost, odpojování poloos. Když se jezdí po silnici a nevyužívá se přední náhon, je lepší když se poloosy odpojí od kol aby se to tam všecko netočilo. Modernější auta mají v nábojích kol volnoběžky nebo nějaké mechanické odpojení. UAZ to má složitější. Musí se demontovat zátky středů předních kol a pod nimi jsou takové zubové elementy které spojují kola s poloosami. Ty se musí vyndat a dát tam obráceně. Kola se pak volně otáčí, netočí poloosami, diferenciálem a kardanem. Jenže když pak je potřeba jet do terénu tak je marný cloumat pákou, furt to bude jen 4x2. A odstrojit to na kabrio je práce na celý dopoledne.
panHAJZL
1. 2. 2016, 00:05...a ja Grand cheera ZJ ,samo v benálu;-)
Winie
1. 2. 2016, 13:44Nedávno jsme s kamarádem dovezli lehce upravený Samurai a musím říct, že s tím je kolikrát i víc zábavy, než s rychlejším autem na okreskách :-) Hrozně mě to autíčko baví a co se údržby týče, tak snad není ani co udržovat :-D
Nezn.uživatel
4. 2. 2016, 18:08Na vojne jsem se s tim neco najezdil. Strasnej kram. Na silnici katastrofa, fouka do toho ze vsech stran, obcas nestartoval, o podrazovani s meziplynem by se dalo vypravet hodne dlouho a stejne nikdy clovek nevedel, co tam vrazi, ale v terenu to bylo vyborny a daly se s tim delat neuveritelny hovadiny, aniz by se clovek bal, ze to rozbije.
VoFi
6. 2. 2016, 17:42Ono je to vlastně praktický rodinný vozidlo, že? :D