načítám data...

Bazarový snílek: Fiat Tipo

Když jsem onehdy v internetových inzercích hledal Fiaty Tipo na prodej, narazil jsem na vážně nádherný kousek, o který bych se s vámi chtěl podělit. A také bych měl asi vysvětlit, proč jsem proboha hledal Fiaty Tipo na prodej.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jak se pozná rozdíl mezi neškodnou zálibou v automobilech a hlubokou, beznadějnou obsesí? Určitě existuje mnoho způsobů, ale jsou okamžiky, kdy vám prostě dojde, že byste se nad sebou měli zamyslet. Třeba když se přistihnete u toho, že prohledáváte internetové inzerce a hledáte prapodivný, zapomenutý italský hatchback, který vás zajímá proto, že jste ho obdivovali v časopiseckých reklamách někdy před čtvrt stoletím. Když vám bylo zhruba šest.

Když prohledáváte inzerce a hledáte zapomenuté italské hatchbacky jen proto, že se vám líbily v dětství, asi trpíte autmobilovu obsesí

Dodnes si vzpomínám na reklamy v tehdejších časopisech (tuším, že to byl Mladý Svět, nebo možná Magazín T?), na kterých bylo světle modré či stříbrné Tipo s úžasně moderními tvary a fascinujícím zatmaveným obdélníkem uprostřed zadních světel, který v té době vypadal jako naprosté sci-fi. Tedy aspoň pokud bylo člověku šest.

Pamatuju si dokonce i reklamní slogan, že „garáž máte v ceně” – Tipo bylo totiž jedním z prvních masově vyráběných aut s pozinkovanou karoserií a díky tomu si Fiat mohl dovolit nabídnout jakousi tehdy naprosto nevídanou záruku na prorezavění karoserie. Snad dokonce (dnes docela běžných) deset let.

A galvanizované plechy nebyly tím jediným, čím bylo Tipo zajímavé. Na svou dobu bylo prý uvnitř nečekaně prostorné, působilo moderně a jeho platforma se stala základem pro celou řadu dalších Fiatů, včetně proslulého Coupe. Znamená to, že je to dnes zajímavé auto? Asi ne. Tedy alespoň pokud nenarazíte na téměř dokonale zachovalý kousek za přibližně jednu měsíční výplatu. Je sice otázka, co dělat se ‚sběratelským exemplářem Fiatu Tipo‘, ale obávám se, že mít volnou hotovost, jedu si ho koupit. Protože když mi bylo šest… však už víte.

http://auto.bazos.cz/inzerat/51085536/Prodam-Fiat-Tipo-1990-sberatelsky-kousek.php

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bi
bitner
12. září 2015, 21:15
0

Pekne :-) Mam to podobne se Skodou Favorit/Forman. Ale jedno Favo se mi podarilo spoluvlastnit pred cca 10 lety... I kdyz tenkrat to jeste nemelo ten smrnc, jaky by to melo dnes.

reagovat
ra
rainero
12. září 2015, 22:20
1

K tomu sci-fi v Tipe/Tempre ešte pomohla digitálna palubka (keď išla).

reagovat
bonifacdruhy
12. září 2015, 22:28
0

No není to krásnej "krám"? V dnešní době pořád ještě nic moc zajímavýho, ale člověk už jich moc nepotká...

reagovat
mq
mq
12. září 2015, 22:28
0

Vždycky se mi víc líbil Favorit.

reagovat
Li
LiX
13. září 2015, 08:40
0

S Favoritem bych to nesrovnával, je to přece jen o třídu výš. S tím se dá srovnat Uno ale jen velikostně, pokud jde o praktické srovnání tak přecejen západ už byl jinde a nabídka motorů, výbavy atd. byla i u toho Una někde jinde. Holt poslední výkřik komunismu ale k historii ten fazol patří a rád se za zachovalým otočím :-)

reagovat
PepaSFI
13. září 2015, 11:01
0

kdysi dávno, v časopise Automobil, byly ukázky grafických návrhů Favoritu jak je vymyslel Bertoneho tým. Vypadalo to, celkem vzato tak nějak skoro stejně jako Tipo. Jenže to by nevyrobili, například malá světla tady nedokázali udělat. Ale popravdě řečeno, ani tam kde to dokázali ty malý světla nebyly žádná výhra.
Dobře vypadalo Tipo třídveřové, používali na něm i pestřejší barvy a jiná sedadla. Tady se málo vyskytuje, sám jsem ho viděl asi jen jednou.

reagovat
dejv3052
13. září 2015, 11:45
0

Ještě jste zapoměli napsat, že je to auto roku tuším 91. Já to měl v roce 2000 ve verzi GRANDTURISMO 2,0 zeleně podsvícená digi palubka, vždy fungovala, páté dveře sklolaminát, bylo to docela lehký 115ps tenkrát stačilo :D S tímhle autem jsem poprvé řádil začátkem tisiciletí v Brně na okruhu, to jsem si myslel, že za volantem do docela umím ale Tipo mě rychle vyvedlo z omylu.... kuwa to byli časy :D

reagovat
VoFi
13. září 2015, 11:50
0

Když tu tak píšete o Favoritu, asi bych se měl stydět že se mi s ním nechce jezdit..Přitom je to vcelku zachovalý kus 135 z roku '90, bez závažné koroze (jen přední blatníky jsou měněné) čisté nepotrhané sedačky s dobovými potahy vzoru tygra, na budíkách natočeno 50K (akorát místo otáčkoměru jsou tam hodiny) a ještě by za zmínku stálo střešní okno. Navíc je to "moje" první auto (kvůli eko zůstane psané na strejdu)
Stejně bych to ale nejraději vyměnil za něco jiného..láká mě škoda 120 (nebo je to 130? Prostě ta co má vepředu i vzadu vodorovná hranatá světla) Vím že je to v podstatě horší auto, ale doma jsme jich několik vystřidali, přičemž nejvíc mi v paměti utkvěla sytě červená..strašně rád bych ji dohledal a koupil zpátky.
Možná bych sem někam na fórum mohl dát inzerát(?)

reagovat
BobAsh
13. září 2015, 17:00
0

Za nechuť jezdit Favoritem se stydět nemusíš, to auto je totiž krám. Na poměry doby a místa svého vzniku sice špatné nebylo, ale to je jak ten pověstný jednooký mezi slepými. Jestli máš fakt zachovalého Favorita, zkus najít kupce, který to ocení a který chce přímo Favorita, a za utržené peníze si kup něco normálního. Škodovky 105-135 (BTW, to číslo udává objem, v dané generaci může vypadat 105 a 135 stejně) jsou auta zajímavá na víkendové hraní, ale rozhodně ne jako dopravní prostředek. V zimě to nestartuje, v létě to vaří, je to mizerně udělané, ještě hůř to jezdí a zabije tě i srážka se zajícem. Na víkendové připomenutí si toho, jak se jezdilo dřív, je to fajn. Na denní ježdění si můžeš za cenu Favorita koupit třeba právě to Tipo, což bude nesrovnatelně lepší auto. Nebo kulaté Mondeo. Nebo prostě něco.

VoFi
13. září 2015, 18:03
0

Konečně někdo, kdo sdílí můj názor..
Jinak díky za vysvětlení ohledně těch 120 :)

Zatím to vypadá, že se dá do kupy a budu s ním jezdit do jara..v létě stejně jezdím všude na kole :D ..nějaká brigáda a na podzim za peníze z ní a Favorita něco k čemu budu mít vztah..
Strašně mě štve, že mi utekla ta GT Primera o které tu byl článek..za 15 to byla krásná cena, ale bohužel ani to málo jsem neměl..

mq
mq
14. září 2015, 01:05
0

Favorit je v dnešní době atraktivní auto jedině pokud je v TOP stavu (bez vad, vč. sebemenších kosmetických), na sníženém tvrdším podvozku, s dobrým lakem a na nekompromisních širokých kolech. A místo tigrovaných potahů např. nějaká starší RECARO sedadla z ostřejšího Golfu. Š105, 120, 130, ... - to jsou fakt mimořádně špatná auta snad po všech stránkách. Nic horšího se skoro nedá koupit. Ale o to víc je to zážitkové auto. Umím si představit, že bych se s tím tak jednou ročně ze srandy šel projet. S Favoritem se dá jezdit docela pohodlně každý den.

bi
bitner
14. září 2015, 11:24
0

S Favosem na LPG jsem v dobe leden 06 - cervenec 06 odjezdil denni naloz 160 km. To je 5x160x4x6=19200 km. Vyroben roku 1989 se zhruba 300 000 km (nahrkanymi po meste!) to zvladl bez fatalni zavady a bez udrzby. Ja uz jsem to tak uplne bez zavady nezvladl, jednoznacny priklad, kdy stroj ma vetsi vydrz nez clovek :-)
Mozna si vzpomenete na zimu 2005/2006 - to byl metr snehu i v Praze.

VoFi
14. září 2015, 13:17
0

mq: ohledně Favorita tak nějak souhlasím. Jelikož do muzejního kousku má daleko a kosmetika tam taky nějaká je, jediný způsob jak z něj udělat atraktivní auto jsou ona kola, sedačky atd..což pro mně nemá smysl, když k tomu autu nemám vztah.

Co se těch ostatních škodvek o kterých píšu týče.. Zatím na autě nejsem vyloženě závislý, spíš to bude ulehčení života, aby se mi už nestalo, že pojedu domů ze školy busem obtěžkaný batohem školních věcí a taškami nákupu ze supermarketu (bydlím na vesnici, s busama je to tu zvlášť v zimě na nic..takže třeba jet k doktorovi je fajn zážitek).
No a když to auto nebude tolik vytížené, můžu si dovolit něco trochu ujetějšího.. Takže jsem se rozhodl zkusit dohledat bývalé rodinné auto na které rád vzpomínám (viz. forum)

bitner: to je slušný výsledek :) doufám, že mi Favorit vydrží taky bez závad. Teď zrovna probíhá takový menší servis po 10-ti letech v garáži..

To mi připomíná, jak je to když posledních cca 7 let nebyla placená pojistka ani povinné ručení? Z pojišťovny ani odjinud se nikdo neozval (je to pořád na SPZ) ..nebudou to chtít doplatit zpětně nebo tak něco?

Da
Dasedas
15. září 2015, 01:03
0

Vofi, to máš s tím pojištěním fakt štěstí, už nějakou dobu kancelář pojistitelů nemůže za toto vybrat zpětně peníze, jinak by ses trošičku více prohnul, sedm let je dost. Denní sazba byla snad 70,-kč......

VoFi
15. září 2015, 07:54
0

Dasedas: to teda.. Ale na svoji obranu musím říct, že v tu dobu jsem za auto neměl žádnou odpovědnost..tu přebírám až od října.. Tak jsem si právě říkal, jestli třeba pojišťovna to nebude chtít Z5 nebo tak..

PeterLuk
13. září 2015, 13:10
0

U nás na Záhorí je toto auto, spolu s Unom vnímané ako "šrot", v 8/10 Tipov jazdia rómovia, takže je vnímané ako cigánske auto (nič v zlom), proste je tu vnímané ako "z núdze cnosť". Ale autora celkom chápem :D A keď som minulo jedno Tipo videl, tak som obdivoval tú hranatú palubovku, vyzerá zaujímavo.

reagovat
briza
13. září 2015, 15:41
0

Ó, jak já tomu rozumím. Byť moje úchylka je krapet rozvinutější, kdy koupím něco, co mi odjakživa líbilo, za nicotnou cenu, pár flašek atd.,poté do toho nacpu tak 20-ti násobek kupní ceny a udělám z toho auto :) Naposled mi takhle přistál doma Sob 9000 aero,se zaplaceným eko a to za krásných 8tis. :) Když ho viděl kamarád, co mi dělá auta, jen pronesl, že tentokrát už jsem se fakt posral :)

reagovat
Re
RedX
14. září 2015, 10:49
0

U nás ve vesnici byly dva exempláře, z toho s jedním jsem byl v častém kontaktu, vlastnili ho kamarádovi rodiče. Bylo to tak v polovině devadesátých let a ve své tmavě modré metalíze působilo jako zjevení oproti všudypřítomným škodovkám a favoritům. Šok pokračoval i uvnitř v autě, kde se nacházela digitální přístrojová deska. Pro ani ne desetileté kluky, kteří denně sledovali Knight Rider, to bylo fakt porno.
Motor byla jen čtrnáctistovka, ale to byl pořád větší motor než měla většina aut na silnici a tak byl fiat schopný dosahovat rychlostí okolo 160 km/h, což bylo tenkrát něco jako rychlost zvuku.
Někdy koncem první dekády nového tisíciletí začínal být fiat na štíru se spolehlivostí, takže kamarádovi rodiče zakoupili jiné auto a fiat byl degradován na pozici vesnického povozu na tahání káry bez nároku na servis s tím, že až se definitivně vysere, půjde do šrotu. Fiat ale prokázal, že má duši a začal sekat latinu. A tak oproti původním předpokladům sloužil věrně snad ještě rok či víc a nakonec dojel na vrakoviště důstojně po vlastní ose a doteď se na něj vzpomíná jen v dobrém.

reagovat
Da
Dasedas
15. září 2015, 01:04
0

Vofi, to máš s tím pojištěním fakt štěstí, už nějakou dobu kancelář pojistitelů nemůže za toto vybrat zpětně peníze, jinak by ses trošičku více prohnul, sedm let je dost. Denní sazba byla snad 70,-kč......

reagovat
Šp
Špunt
23. září 2015, 10:19
0

Toužil jsem po něm zcela stejně. Bylo to prostě nadčasové vozidlo. Bylo mi taky tak nějak kolem sedmi let, když to byla hitovka. Pak jsem si v 18 letech koupil litrový Uno a po Tipu stále šilhal. Několik jsem jich byl i projet (dokonce i diesly) a všechno to byly už bohužel šílené vraky. Pak se mi podařilo sehnat Tempru na lpg. To byl hodně příjemnej kočár za pár šišek. Jen navzdor avizovanému pozinku to hnilo jako perníková chaloupka po dešti. Ale vzpomínám na to období moc rád.

reagovat
Šp
Špunt
23. září 2015, 10:26
0

No, ale první auto, které jsem měl byla LADA 1600 (VAZ 2106) a přesně po deseti letech a týdnu když mi vykradli auto, na které se blbě shánělo ono rozbité boční sklo, jsem prostě potřeboval chvilu něčím popojíždět, a první co na mě z annonce vykuklo, byla naprosto identická laděnka... Doteď má ve stodole čestné místo a minimálně jednou za 14 dní s ní prostě vyrazím :-)

To
Tomoun_87
06. října 2015, 20:43
1

Tipo bylo moje první auto. Měl sem jeho ostrou verzi Sedicivalvole. 2,0 16V 110KW recaro sedačky, nástavce prahů, červený linky, točivej motůrek, na palubce origo ukazatele teploty a tlaku oleje. Jezdilo to moc hezky

reagovat
hn
hno3
22. prosince 2016, 08:22
0

náhodou jsem objevil tento článek :) a musím se přiznat.. v době kdy všichni byly paf z GII GTI a málokdo ho opravdu měl - jen teda kámoš asi 6 kousků v různým stádiu rozkaldu, já jezdil Tipem 2L GT, rv. 1992 s přídomkem Top Class (verze pro švýcarsko s klimou, kůží a dalšíma opičárnama). Nebejt toho, že se zadřel motor na 4 válci, jezdilo by stále (v tu dobu už mělo an hrbu 380tkm).. nyní čeká v koutu na dvoře na nový agregát s 16V hlavou a vlastně na něm páchám přestavbu na sedicivalvole... :) Jestli s ním někdy vyjedu nevím - potkat dnes Tipo na silnici je malej svátek, natož v takový výbavě v celkově skvělé kondici.... na jednu stranu se těším jak malej kluk, na druhou stranu se mi s ním už nechce do toho dnešního blázince vyjíždět... dostupnost kvalitních a hlavně odpovídajicích dílů = 0...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem