načítám data...

Bazarový snílek: Chevrolet Caprice

Hranatý sedan od Chevroletu patří mezi nenápadné legendy automobilismu a vlastně i filmu. Hrál nespočet taxíků a policejních aut a objevil se snad v každém americkém filmu 80. a 90. let. Pro našeho šéfredaktora má navíc speciální význam...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když jsem před nějakými 11 lety získal svoji první seriózní práci v automobilové novinařině – překládání článků pro britský Autocar – najednou jsem disponoval příjmem dostačujícím i na nákup “pořádného automobilu” namísto dosavadních plechovek v hodnotě ani ne průměrného platu. A protože jsem již léta toužil po poctivé, klasické americe s osmiválcem a pokud možno také pohonem zadních kol a rámovým podvozkem, směřovaly moje kroky tímto směrem. Jaké bylo moje nadšení, když se v inzerci objevil Chevy Caprice z roku 1988, poháněný sice udýchaným emisním pětilitrem, ale v krásném jasně modrém laku a se širokými chromovanými disky (které jsem zpočátku, pravda, poněkud nesnášel). Hranatý Chevrolet mi byl věrným společníkem po zhruba pět let, za kteroužto dobu se změnil ve žlutý newyorský taxík a jeho dýchavičný motor prošel ozdravnou kůrou, která z něj udělala stroj se zvukem zvícím NASCARového speciálu a schopný měnit široké zadní gumy v kouř. Ale o tom až někdy příště. 

Teď se pojďme podívat na jeho příbuzného, který se objevil v inzerci nedávno. Pokud můžu soudit, má jeho lak odstín shodný s mým původním exemplářem, ale je o rok novější a vynilová střecha spolu se světlomety pro přisvěcování do zatáček v blatnících naznačují, že jde o luxusnější verzi Brougham. Chybějící poklice a šrám na zadních dveřích by sice mohly odradit pravověrné leštěnkáře, ale pro pravého milovníka masivních amerických fullsize naopak dotvářejí vzhled věrného, ale životem ošlehaného oře.

A co od takového auta může člověk čekat? Jak jezdí, to už jsem popsal na jiném webu, takže už jen ve stručnosti. Caprice představuje esenci “klasické ameriky”. Je absurdně velký zvenku a v některých ohledech velmi prostorný i uvnitř, díky kombinaci měkkého podvozku, posazu řidiče zhruba v polovině rozvoru, lehkého řízení s obrovským rejdem, masivních převisů a dlouhých kapot ve vás vyvolává pocit, že řídíte spíše menší loďku než osobní automobil, je téměř nezničitelný a neobyčejně odolný vůči špatnému zacházení a laxnímu servisu a je neobyčejně těžké ho rozbít i když narážíte do věcí (někdy vám řeknu, proč to tak dobře vím). Může být předstupněm lásky ke klasickým luxusním křižníkům od Cadillaku či Lincolnu i prvním krokem na cestě k muscle caru – a nebo je ideálním řešením, pokud chcete automobil s aurou klasického amerického křižníku, ale zároveň potřebujte něco dostatečně moderního a použitelného k tomu, abyste s tím mohli jezdit v běžném každodenním provozu. 

Můžete se na to podívat i z druhé strany – máte tu auto, které je velké zvenku a o dost menší uvnitř (cestující vzadu si z místa na nohy výskat nebudou), jeho kufr je vlastně zbytečně velký, pětilitr má mrzkých 170 koní a ani na dálku neumí jezdit pod nějakých 12 l/100 km (ve městě počítejte s 15-16 litry), výbava je na dnešní poměry skromná, podvozek měkký, ale nepříliš stabilní a vlastně ani pohodlí není takové, jaké byste možná očekávali. Vlastně je to docela krám.

Ale pokud jste ta správná nátura, dokážete se do něj beznadějně zamilovat, protože je to jeden z posledních opravdových dinosaurů silnic. Jeho nástupci už neměli hranaté karoserie a aerodynamikou okázale opovrhující chromované nárazníky, a výhled z nich nebyl rámován obří plochou kapoty. Osmdesátkový Caprice nabídne 80% stylu a zážitků, spojených s klasickým korábem 50. či 60. let, mnohem větší použitelnost a to všechno za zlomek ceny.

Je to krám. Ale hned bych si ho koupil znovu.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Trinom
20. února 2016, 19:08
0

Tak si ho kup a nežvaň o tom :-D

reagovat
M P
20. února 2016, 19:26
0

Tak o tom je přece snílek ne? Autíčkář to vyhrabe z hlubin internetů, ještě si dá dokonce tu práci o tom napsat článek, a ve finále blahoskloně přenechá onen objekt touhy rozdrásaného srdce k dispozici, aby jej mohl koupit některý z čtenářů.
A tobě se to nelíbí. To je vděk, teda! :)

Trinom
20. února 2016, 19:44
0

Já samozřejmě chápu smysl týhle rubriky, ale tenhle konkrétní článek vyznívá, jako by o něj skoro škemral :-D
Poslední věta mluví za vše.

BobAsh
21. února 2016, 17:47
0

Bych si ho koupil, kdybych měl za co :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
20. února 2016, 19:20
0

Skoda, ze dalsi auto nepotrebuju. Bral bych ho taky. Je bozi. :-)

reagovat
Pe
Pechy1
20. února 2016, 20:30
0

Zamozřejmě už jsem tam volal

reagovat
Bubák2
20. února 2016, 20:49
0

Já tenhle krám mám už víc jak deset let. Konkrétně rok 78. Štve mě v něm kombinace 350 motor a 350 převodovka. Léta 86-89 se mě líbí daleko víc a díky vstřikování a modernější převodovce musí být i jízda pohodlnější a spotřeba 12 l na dálku by se mě líbila moc. Nedostanu se pod 15. Průměr 18. Ale stejně bych se nikdy s ním nedokázal rozloučit. Je to takový přirůstací auto :-)

reagovat
Trinom
21. února 2016, 11:48
0

Tvůj problém se dá řešit přestavbou na EFI a výměnou převodovky :-)

Bubák2
21. února 2016, 22:12
0

Jeden čas sem uvažoval nad přestavbou na TH200R4. A taky jiným převodem na diferenciálu, nebo radši novým diferenciálem co bude mít samosvor a nebude kňučet. To všechno je dohromady o dost větší investice, než co stojí Caprice z tohohle článku :-)

Caddy
20. února 2016, 22:49
0

je paradni..i super barva...jen zrusit ty hnusne oranzady a nema chybu :)

reagovat
la
lad
21. února 2016, 05:08
0

no a nejspíš taky v něm všechno chrastí, jako v jednom buickovi, který měl strašně málo najeto (40k mil) ale chrastilo vše možný, dílenský slícování v usa jim asi nic neřiká, ale je to 20 let starý auto, oni nevyráběji auta proto aby vydržela. .

existují nějaké alternativy ke Caprice ? výše zmíněnej Buick (Park Avenue), Forc Crown, co dál ? ?

reagovat
Trinom
21. února 2016, 11:56
0

Třeba Lincoln Town car nebo Mercury Grand Marquis. Park Ave není konkurence pro tyhle rámové parníky. Pokud bys ale uvažoval nad něčím modernějším, co není na rámu, tak třeba Lincoln Mk VII by mohla být zajímavá volba. Je to předně o tvých preferencích.

BobAsh
21. února 2016, 17:25
0

Přímá konkurence Capricu byla Crown Victoria nebo Mercrury Grand Marquis, Town Car už je charakterem trochu jinde - tišší, luxusnější, uhlazenější, ale taky může mít pro někoho trochu míň "koule".

A Park Avenue samozřejmě konkurence je, protože do cca poloviny 90. let stála na stejným základě jako Caprice (stejně tak byly na stejným základě ještě Oldsmobile Delta a Pontiac Parisienne).

lad: Caprice je 30 let starej a většinou vydržel. Ale byl udělanej tak, aby vydržely důležitý věci, i když to bude jezdit jako tágo nebo policajt. Že v tom budou vrzat plasty, to bylo asi každýmu jedno, no :)

Trinom
21. února 2016, 21:21
0

Jak mohl předohnenej Park Ave stát na stejným základě jako Delta, nebo Pařížanka? Vždyť to je naprostá blbost. Pařížanka skončila v 86., zatímco Park Ave přišel na svět až v 91. roce. Kapr sice v 90. letech byl, ale že by měl shodnou platformu s Park Ave se mi vážně nechce věřit ani maličko.

BobAsh
21. února 2016, 21:25
0

Eh, sorry, uklepl jsem se - mělo to být "do poloviny 80. let", samozřejmě. Tehdy Park Avenue vypadala takhle:
http://www.mobilia.fi/sites/default/files/galleria/buickparkavenueweb.jpg

Trinom
21. února 2016, 22:26
0

A jo, ty myslíš Electru.

St
Stefan
21. února 2016, 20:28
0

Chevrolet Caprice jsem viděl jednou v životě na vlastní oči, ještě když jsem bydlel na Slovensku. Šok slabý slovo. Matná černá, kola Mangels tuším,prostě masakr. Vevnitř sportovní volant,budíky, plechové obložení dveří. Tehdy to bylo pro mě šílené.

reagovat
Jo
Josef
23. února 2016, 22:23
0

Krucinál, ta modrá barva je geniální... Vlastně je ten automobil celý podivně přitažlivý. Dokonce natolik, až jsem se vážně přistihl, že bych šestsettřináctce pořídil ortodoxnějšího sourozence!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem