Pokud pronesu slovní spojení "ikonické filmové auto”, vybaví se nám, lidem, kteří motorismem žijeme, nespočet aut z hromady filmů. Dovolím si jich i pár jmenovat…
Máme tu staré klasiky jako Bullitův případ – tmavě zelený Mustang a proti němu černý Charger, Mini Mr. Beana, Pontiac Trans Am alias KITT z legendárního Knight Ridera. Z novodobých snímků stojí za zmínku určitě klasický Dodge Charger v sytě oranžovém lakování z filmu Mistři Hazardu nebo ještě zářivější Chevrolet Camaro alias Bumble Bee z Transformerů. V neposlední řadě tu pak máme filmové série, kde se to auty, které se staly ikonami, jen hemží. Každému se hned vybaví nekonečná série Rychle a Zběsile, kde se nejvíc divákům do paměti zapsal Domův Charger, Brianův Eclipse, Supra a Skyline, nebo Hanova Mazda RX-7 se speciálním Veilside bodykitem. Nesmíme však v tomhle výčtu zapomenout ani třeba na vozidla Agenta 007, kde se, krom nespočtu Aston Martinů, legendární James Bond ukázal například i za volantem BMW Z8, Lotusu Esprit nebo nádherné Toyoty 2000GT.
V mém prologovém výčtu nesmí chybět ani vozidla, které nemáte v reálném životě (takřka) šanci potkat na silnici. Zkrátka a dobře jsou to unikátní výplody nápadů tvůrců filmů, které by těžko získaly nějakou homologaci (až tedy na nějakou tu výjimku). Mezi to rozhodně můžeme zařadit celou řadu Batmobilů nebo postapokalyptické stroje z Šíleného Maxe.
Ale o těchto autech to dnes nebude. Dnes se podíváme na obrácenou stránku mince. Na auta, která měla možnost zazářit, což se někdy i na nějakou dobu povedlo, ale záhy zhasla. Na auta, která mi někdy přijdou na sílu protlačená do příběhu, až mi to snad i vadí, a na auta, která se měla stát pravděpodobně úspěšnými nástupci svých předchůdců, ale pohořela jak papírový drak.
Tady je můj výběr.
Taxi 4 a Taxi 5 - Peugeot 407
První tři díly této francouzské krimi komedie se nesmazatelně zapsaly do paměti, ale i srdcí diváku. Dokonce i těch, co jsou automobilovou kulturou takřka nepolíbení. Věčně se šklebící Daniel se svým Peugeotem 406 překonává pod záštitou taxi služby své osobní rychlostní rekordy a hlavně dráždí jak francouzskou policii, tak i záporáky, které se strážci zákona snaží dopadnout.
Jak jsem řekl, první tří díly z let 1998, 2000 a 2003 se nesmazatelně zapsaly u diváků. Jenomže v letech 2007 a 2018 přišel ještě čtvrtý, respektive pátý film této série. Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když budu tvrdit, že o tom posledním někteří z vás ani neslyšeli.
A není se co divit. Už čtvrtý díl je za mě dost nezáživný a připadá mi, jak kdyby celý kolotoč smíchu tak trochu vypadl z rytmu. V pátém díle už je to vyloženě bod zmaru a vykrádačka starých scén a vtipů. A nepomáhá tomu ani samotné auto, které se v obou dílech objevilo: bílý Peugeot 407. Ten je v totožném stylu potuněný jako jeho předchůdce a… To je všechno.
Je mi jasné, že se musí jít s dobou a s tím obnovovat vozový park, čili krok konkrétně k tomuhle autu je naprosto logický. Jenomže zde se tak nějak úplně vytratil ten náboj, ta nápaditost… A tak taxikářský Peugeot 407 jenom prostoduše kopíruje to, co dělal jeho předchůdce (a ještě u toho fakt blbě vypadá – pozn. Jarda).
Navíc tenhle model značky se lvem ve znaku je ve všeobecné rovině krám. Sorry, ale v síní slávy je místo jenom pro jedno bílé Taxi.
Need for Speed – Ford Mustang
Když bylo světu oznámeno, že vznikne film, který ponese legendární jméno herní série, tak byly všichni u vytržení. Všichni se těšili a očekávali nářez – prvky ze hry v akčním závodním filmu, který by mohl být lepší než Rychle a Zběsile, jež se už v té době začalo stáčet k nikdy nekončící přehlídce masivních výbuchů, létání aut vzduchem, zmrtvýchvstání a emotivních proslovech o rodině.
Že by se jednalo o propadák, se říct rozhodně nedá. Návštěvnost byla vysoká a film vydělal s přehledem půlku toho, co sedmý díl Rychle a Zběsile, který přišel o rok dřív, což je za mě hodně slušné skóre.
Jenomže všichni to viděli a pak to přestalo všechny zajímat. Snímek to nebyl ve výsledku špatný, ale zůstala tu na jazyku jakási hořká pachuť po některých věcech.
Děj byl pro mnohé docela o ničem a do výšky nepříliš narostlý hlavní protagonista Aaron Paul diváky nenadchnul. Promiňte, ale ikonického trpaslíka za volantem už máme, přičemž teď nemyslím našeho redakčního kolegu Davida, ale Semira Gerkhana.
Za mě byl kámen úrazu ještě jeden: auto hlavního hrdiny. Neberte mě nějak zle, já mám Mustangy rád a nedovolil bych si špinit tuhle automobilovou ikonu. Ale výběr tohoto auta, jako toho hlavního, mi přijde jako vyplnění přání někoho z tvůrců, kdo tenhle model fanaticky žere.
Asi to tu hrajeme na roli outsidera, když tu stojí lidové GT proti supersportům. Avšak vážně má v reálu Mustang, seč tisícikoňový, ale pořád s dosti archaickým podvozkem, šanci proti autům jako je Bugatti Veyron Grand Sport nebo Koenigsegg Agera R? Ano, v Rychle a Zběsile taky často poměřují síly (nechtěl jsem psát závodí) auta, která jsou mimo kategorie, ale tam se to docela ztratí.
Tady je to ale jako jít do přestřelky proti samopalům s revolverem. Navíc tak trochu je ta tam i nápaditost, kdy se Mustang na plátně prohání v obyčejné variaci stříbrné s modrými pruhy. Doplněnen je akorát o nenápadný bodykit, pozměněná světla v masce a lehce přehnaně velká kola.
Ant-Man a Wasp – Hyundai Veloster / Shang-Chi a legenda o deseti prstenech – BMW iX3
Zde jsem si dovolil sloučit dva filmy do jednoho oddílu, protože se jedná o Marvelovky, kde vůbec nejde o auta. Přesto si tímto neodpustím poukázat na dvě vozidla, která jsou v těchto filmech nasazená, přičemž mi přijde, že dost na sílu.
Chápu, filmy jsou potřeba z něčeho platit. To je nám nadevše jasné. Proto i sám kvituji, že se sponzor nějak sám zviditelní ve filmu, když má tu možnost. Jde to za mě udělat elegantně, což dokazují i filmy s Iron Manem, kde Tony Stark pravidelně sedlá nějakou tu exkluzivitu od Audi. Co mi je ale trnem v oku, tak obsazení aut ve filmech, které vidíte tady v nadpise.
Začnu Ant Manem a v něm účinkujícím sponzorem Hyundai. Auta se zde různě "nenápadně" objevují v průběhu celého filmu. Vše v pořádku, až do závěru, kdy z krabičky angličáků vytáhne upovídaný Luis šíleně otuněný Hyundai Veloster a přemění jej do životní velikosti. "Eeeumh"? Tvářím se asi takhle.
Tvůrci asi doufali ve vtipnost, která podle mě nenastala, a wow efekt. Sponzor asi tímto krokem čekal zlepšení doprodeje tohodle fancy divnoauta, které končilo s prodeji ve stejném roce, co byl film vydán. Jestli to pomohlo, nevím. Sami mi řekněte, kdy jste naposledy viděli Veloster.
Druhým autem je BMW iX3 z méně známé Marverlovky, Shang-Chi a legenda o deseti prstenech. Onen mnichovský vůz ukradnou hlavní protagonisté jednomu z pohůnku hlavního záporáka. Tvářím se úplně stejně jako před chvílí na fialový Veloster.
Dvoumetrový chlap, který má místo jedné ruky meč, jezdí ve středně velkém, šedém SUV na elektřinu. Kdyby bylo alespoň černé (já vím, trochu stereotyp, ale sedělo by to líp). Na místo toho je na boku obohacené o "drsňácké" grafity.
Celé mi to přijde, jako kdyby BMW půjčilo studiu průměrnou testovačku a dovolilo jim dočasně nalepit nálepky na bok (a modré zuby do masky). Nová iX3 asi tím zaujala. Jenom nevím, jestli v dobrém slova smyslu. Raději bych jí tam neviděl vůbec.
Rychle a Zběsile 9 - Hanova Toyota GR Supra MK5
Rychle a Zběsile nám přineslo hromadu ikonických aut, jak jsem již zmiňoval v úvodu. Jsou zde i auta, která se divákům zprvu moc nezalíbila a až s odstupem času a vlnou nostalgie vzali někteří na milost třeba Twinkieho VW Touran ve stylu Hulka nebo Romanovo Mitsubishi Eclipse, které pro mnohé jiné působilo až kolotočářsky.
Pro ty, co to ještě neviděli a úspěšně unikají příspěvkům na sociálních sítích – "Spoiler alert!". V devátém díle se vrací do této ságy Han. Další oživení postavy… Trošku mi to připomíná Bucka z třetího dílu doby ledové, kdy na dotaz Vačíčáka: “A zabil tě?”, odpověděl: "Bohužel jo. Ale Přežil jsem!”.
A Han se vrací na scénu se Suprou, jejíž působení v onom díle mě osobně docela rozladilo.
Neberte mě zle, za mě je Supra super! Jenom proč jí dávali do barev, co měla Hanova Veilside RX-7 v Tokyo Driftu?
Ááááááá! Vlna nostalgie!
Proti nostalgii nemám nic, ale tohle už je přehnané. Hlavně v porovnání s rozpláclou a vyladěnou RX-7 působí tady Toyota jako chudý příbuzný. Oproti standardní GR Supře je tahle navíc akorát o něco málo snížená a má jiná kola. "Tlesk, tlesk,…"
S rozpočtem, jaký má k dispozici tahle filmová série, se dá určitě lépe vybrat nebo alespoň vyladit auto, které by obstojně odkazovalo na jednu z legend. Ne jenom zvolit vysoce kontrastní oranžovo-černý polep, který už je dneska navíc z módy.
Kurýr: Restart + TV Seriál – Audi A8 D4
Tady se asi nebudu vícero rozepisovat. Je to skoro jak přes kopírák s filmovou sérií Taxi. Rozdílem akorát je, že se jedná o akční krimi thriller a že v hlavní roli je o dost více známý Jason Statham.
Ve čtvrtém díle vyměnili herce hlavního protagonisty, kterým se stal Ed Skrein. Ten je spíš známý tím, že hraje záporáky (viz. Francis v Deadpoolovi) a za mě se pro roli kurýra zrovna nezrodil.
Smůlu tak mělo v tomhle případě hlavně auto, kterým byla Audi S8 D4. Po vzoru bílého taxikářského Peugeotu si i ona stoupla plně do stínu svého předchůdce.
Drive - Chevrolet Malibu 1973
Kriminální thriller z roku 2011 nabízí v hlavní roli Ryana Goslinga, který přes den dělá kaskadéra a v noci řidiče zločincům. Sám Gosling si tohle auto do filmu vybral. Nicméně těžko říct, jestli to byla trefa do černého.
Nejsem sám, kdo si spíš pamatuje Ryanovy zahleděné pohledy do dálky než šedivé coupé, které jsem si musel jít i vygooglit, protože jsem zkrátka a dobře prostě nevěděl, v čem hlavní protagonista jezdil.
Knight Rider: Legenda se vrací – Mustang Shelby GT500
Teď asi někteří zamrkali a zapátrali v paměti, jestli jim něco neuniklo. Ano, v roce 2008 se přijel do televizních obrazovek ukázat nový Knight Rider! A úspěch to byl takový, že se vyprodukovalo 17 epizod a druhou sérii už nikdo nenatočil…
Nikomu nemusím říkat, že vizí bylo navázat na jedno z nejikoničtějších filmových aut vůbec, černý Pontiac Trans Am, alias KITTa. Jenomže to není z principu nic jednoduchého. A moc si nepomůžete, když na svou dobu nadčasové coupé od Pontiacu v remaku přeobsadíte Mustangem, který navazuje na retro design první generace. Opět nic proti Mustangům.
Celou věc pak v mých očích naprosto shazuje tzv. útočný mód, kterým je novodobý KITT vybaven. Vypadá to jako sen kolotočáře a malého dítěte, které právě objevilo Need for Speedy.
Baby Driver – Subaru Impreza
Poslední auto v tomto výčtu tak nějak vyčnívá z řady. Proč?
Protože obsadit červenou Hawk Eye Imprezu na vkusných černých kolech v tomhle filmu byl, nejenom za mě, docela dobrý tah, i přes to, že z toho trochu cítím tendence uměle vytvořit ikonu. Ale řekněte sami, vzít japonskou výkonnou čtyřkolku na bankovní loupež v Americe, kdy po vás půjdou nemotorné Crown Victorie? Je to sranda. Jenom škoda, že zbytek filmu už nebyl tak nápaditý.
Možná proto se tohle filmové auto tolik nezapsalo mezi automobilové nadšence. Na listinách s ikonickými filmovými vozy se ukazuje zřídkakdy a modýlků v obchodech je jako šafránu. Škoda…
No a to je konec mého výčtu. Některá auta byla (za mě) zbytečně obsazená na sílu, jiná prostoduše kopírovala to, co (lépe) dělal jejich předchůdce, další se zase ztratila pro změnu v nevýrazné dvouhodinové stopáži.
A co vy? Souhlasíte s mým výběrem? Chybí vám zde nějaké auto? Nebo jsem u některého z výše jmenovaných zbytečně zaujatý? Diskuze je vaše!



























Bivoj
28. 1. 2025, 16:22Já si tedy pomatoval že v Kurýrovi Jason Statham jezdil v BMW 7 - a koukám jezdil i v Audi. Každopádně to tedy chyba vyměnit to E38 za Audi ;-)
GanGreen
31. 1. 2025, 13:54BMW měl asi jen v jedničce ne? tušim E38? Když pak hupsnul do audi, byl jsem trochu zklamanej...
GanGreen
31. 1. 2025, 13:55Ježiš, koukám že ty tu E38 zmiňuješ :)
Michal88
31. 1. 2025, 15:03Souhlasím s výběrem. Zvlášť ta 407 v Taxi4 byla dost divná, navíc vesměs jen statická kulisa. Stejně mě ale nejvíc bavilo Taxi Taxi.
Taxi5 ani nevím, že vyšla. Ale vzhledem k nudnosti 4, kterou jsem ani nedokoukal, mě to nemrzí.
Celkově mě ale už autíčkářský filmy netáhnou. F&F sérii považuji za sr.čku od začátku (takových blbostí, co se tam řeklo, ale nejsem si jist, jestli za to nemohl dabing - a dvojka byla poslední. Od trojky výš odmítám koukat), NfS bych čekal podobné ražení (i kvůli tomu, že hry jsou nic moc). Kurýři mě bavili se Stathamem, ale auto tam zas bylo jen kulisa hlavně na začátku. Snad jen které autíčkářské filmy mě furt baví, jsou ty životopisné, např. Rivalové, LeMans 66' apod.
PepaSFI
31. 1. 2025, 17:29když vezmu autíčkářský filmy a měl bych vybrat něco opomíjeného, tak u mě jednoznačně žlutý Mustang Roye Gundersena z norské série Borning. Mám ty filmy moc rád a málo se o nich ví. Takový evropský FF s podivným severským humorem, s neuvěřitelnou skladbou aut a potrhlým závoděním.
A kdybych měl vybrat nějaké úplně obyčejné a přesto ikonické filmové auto, tak jednoznačně Citroen 2CV a Mehari z Četníka s Funesem.