načítám data...

Autíčkářův týden: Řešení dieselgate a stylový GAZ

13. prosince 2015, 14:30 6 komentářů Adam Forman Novinky

Volkswagen vyřešil dieselgate, Volvo rozšiřuje paletu modelu C90 a Roomster se brzy zapíše na seznam vyhynulých druhů. Mezitím Dodge prezentuje svoje souznění s temnou stranou Síly a Rusové oživují legendární GAZ.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V pravidelném souhrnu informací a novinek z automobilového světa se zasníme nad severským elegánem z ušlechtilého rodu osobních kupé a zamyslíme se nad překvapivým rozuzlením celé kauzy dieselgate. Pro odlehčení zavítáme do LA za třemi vozy značky Dodge, honosícími se spřízněním s temnou stranou Síly. Zatlačíme slzu při vzpomínce na chřadnoucí Škodu Roomster a nakonec se zastavíme u netradičního offroadu z Ruska.

Volvo C90

Po představení nové vlajkové lodi, opulentního sedanu S90, přicházejí na řadu další karosářské varianty. Nebylo by to Volvo, kdyby v jeho nabídce chyběl ten největší a nejvíce konzervativní kombík na trhu. Roli rodinného ideálu z Ikea převezme plánovaná V90, která by měla dorazit během příštího roku. Na základy S90 se postaví ještě jedna varianta, a to elegantní kupé C90. Obrovské dvoudveřové vozy se po dlouhé době opět začínají těšit vzrůstající oblibě a tak i Volvo, po vzoru Mercedesu S, nabídne automobil pro distingovaného gentlemana. Designem by novinka měla navázat na koncept z roku 2013 a paletu motorů si vypůjčí od kombi. Jediná vada na kráse očekávané premiéry je její datum. Po dokončení prací na V90 se konstrukční kanceláře pustí do příprav nových verzí modelů 40 a 60. Zdá se, že premiéra dvoudveřové devadesátky se bude muset spokojit s až čtyřletým zpožděním oproti sedanu. Smutnou zprávu snad zachrání spekulace o probíhajícím vývoji kabrioletu. Velký čtyřsedadlový otevřený vůz, schopný na zadní sedadla umístit lidské bytosti vybavené spodními končetinami, je dnes velmi ohrožený druh. Snad se domněnky potvrdí a na trh se dostane jak elegantní kupé, tak šarmantní kabrio.

Koncern napravuje dieselgate

Volkswagen usilovně pracuje na záchraně pošramocené pověsti svých vznětových produktů. Poplašné zprávy, zmiňující nutnost výměny mnoha komponent, se kupodivu nepotvrdily a německý výrobce nakonec zasáhne především do softwaru řídící jednotky. Jen v jediném případě dojde ke změnám pod kapotou. Jednotky o objemu 1,6 litrů budou dodatečně vybaveny ‚usměrňovačem prdění proudění‘. Ačkoliv byste podle názvu mohli očekávat vysoce sofistikované zařízení, opak je pravdou. Kousek trubičky s vestavěnou mřížkou pouze urovnává rozvířený vzduch před čidlem sání, které vinou turbulentního proudění neposkytuje řídicí jednotce dostatečně přesná data. U všech ostatních jednotek TDI se potřebné úpravy omezí výhradně na přehrání software. Ačkoliv výrobce slibuje zachování výkonových parametrů a dynamiky, nějak se mi celá oprava jeví podezřele. Pokud existuje způsob, jak u požadovaných výkonových a ekonomických parametrů dosáhnout nízkých emisí, byl by využit hned na začátku konstrukce vozidla. Zdá se mi přinejmenším podezřelé, že by jinak velmi nadaní konstruktéři koncernu nenašli způsob, jak nad požadovanými parametry zvítězit hned v prvním kole.

Ať už je pozadí překvapivého pokroku jakékoliv, většina majitelů těšících se na výměnu přinejmenším půlky dnes již značně opotřebených součástí motoru bude náležitě zklamána. Žádný bezplatný servis na úkor výrobce nebude a pod kapotu se nastěhuje, jak sám výrobce přiznává, nevyzkoušený software. Obdobné řešení, jaké bude použito na čtyřválcových jednotkách, by měly nově dostat i motory šestiválcové. O status ekologicky závadného vozu tak brzy přijdou i modely Touareg, Cayenne, Q5, a A6 až A8 vybavené strojovnami typu V6. Beztak si nemohu pomoct, aby mi navrhované řešení pomocí jednoduchého zásahu do elektroniky nepřišlo zvláštní. Myslíte, že je opravdu možné dodatečně nalézt opomenuté ideální nastavení, nebo že VAG investoval vyhrazené miliardové prostředky do ‚správných lidí‘?

Nebo je háček v tom, že se majitelé budou muset smířit s ‚kompromisním‘ nastavením, které na oltář ekologie obětuje například životnost, výkony nebo spotřebu? To zní jako nejpravděpodobnější vysvětlení…

Dodge Stormtrooper edition

Po dramatickém příjezdu černého Viperu před kinosál ověšený reklamou na nový díl Star Wars posouvá marketingové oddělení koncernu FCA svoji hru o stupínek dále. Ze  zmíněného klipu vám nemohlo uniknout, že faceliftovaný Dodge Charger z čelního pohledu značně připomíná nové pojetí přilby stormtroopera. Dodge se rozhodl podobnosti využít a trošku dopomohl i dalším dvěma modelům. Charger SRT Hellcat a  Challenger SRT Hellcat dostaly bílé perleťové lakování, černá zatmavená skla a především černé polepy ve stylu legendární přilby. Jak se říká, do třetice všeho dobrého, tak dvojici bílých vojáků doplní jejich temný vůdce v podobě černého Viperu ACR, stylizovaného do podoby Kylo Rena. Ve jménu temné strany Síly se rozburácejí dva přeplňované osmiválce o výkonu 707 koní a jeden atmosférický desetiválec produkující 645 koní. Všechny tři vozy se budou v rámci propagace značky i nového filmu projíždět centrem Los Angeles, kde je budou moct fanouškové sledovat pomocí Twitteru a fotit se s nimi. Škoda, že podobnou atrakci nemáme i u nás.

Škoda Roomster vymře

 

S novým oficiálním oznámením přichází smutek na všechny petrloheady a automobilové fanatiky po celém světě. Zbožňovaný automobil Škoda Roomster se nedočká nástupce. Ačkoliv byly práce na pokračování ve velmi pokročilém stádiu, celý proces nahrazování loga VW okřídleným šípem na Caddy vzal za své. Zastavení vývoje následuje rozhodnutí koncernu zrušit práce na všech modelech, které nejsou absolutně nezbytné. Cílem je uvolnění maxima prostředků k potírání pomluv směřujících na nepříliš ekologické naftové motory. Škoda se nyní plně soustředí na připravované crossovery a SUV, které mají posílit už tak skvělé prodejní výsledky. Nakonec tak Roomster, představený již v roce 2006 a nesoucí designové odkazy na vyřazenou Fabii druhé generace, čeká pomalá smrt, odprodej skladových zásob za výhodnou cenu a v poslední řadě i absurdní ceny na českém trhu. Odpočívej v pokoji, podivný mutante, stýskat se nám nebude.

GAZ 69 revival

Jestliže něco nechápu, pak jsou to jednoznačně předražené verze užitkových strojů, apelující na movité zákazníky vojenským designem a monstrózní cenovkou. Tedy, nechápu i jiné automobilové počiny, ale v této kategorii nejsem s pohrdavým výrazem na obličeji jediný. Předražené Géčko od Mercedesu, ideálně s trojicí náprav a dvanáctiválcem, zcela uniká mému porozumění účelu automobilu. V podobné pozici se ocitá i Land Rover Defender, který sice nedisponuje natolik zrůdnými příplatky a parametry, na druhou stranu je i tak překvapivě drahý nejen na pořízení, ale také na servis. K výčtu militantních pozérů se nově přidal i počin ze země, kde vodka teče z kohoutku místo teplé vody. Úpravce s všeříkajícím názvem Truck Garage si vzal do parády GAZ 69 , přezdívaný Kamzík. První poválečný offroad sovětské konstrukce, který se ukázal jako schopnější konkurent amerického Jeepu, byl původně poháněn benzínovým čtyřválcem s rozvodem SV  o objemu 2 litrů, který na zadní kola přenášel výkon 55 koní. K prostupnosti ruským provozem asistovala třístupňové manuální převodovce redukce a možnost přiřadit přední nápravu k trakci.

Stejně jako šestikolové monstrum od AMG, i GAZ prošel změnami, které zcela změnily pohonnou soustavu. Pod úzkou přední kapotu se nastěhoval osmiválec Hemi 6,4 litrů spřažený s automatickou převodovkou. O redukci se v materiálech výrobce nepíše, avšak mamutí zátah americké strojovny, dostupný od nejnižších otáček, jistě překoná schopnosti originálu. Změnami prošly i diferenciály, kardany a zavěšení. Spolu s nastavitelnými coilovery se v podbězích tísní kotoučové brzdy a 35 palcová terénní kola. Neskromný rozměr disků může na první pohled evokovat nesmyslné profilové číslo a chromované kusy oceli ohromující černošské ghetto. Naštěstí je celá úprava podřízena funkci, spíše než formě. Účelový přístup však při nastupování zanechejte venku. Kožená, elektricky nastavitelná sedadla nebyla ve výbavě ani u vládních limuzín, natož u vojenských poskoků. Zatímco venku sněží a automat volí ideální převod pro projetí částečně zamrzlého brodu, řidič si přes drahé stereo může vychutnat hudební sbírku ze svého iPhonu. Pro movité Rusy bude k dispozici jak hardtop, tak plátěná střecha a cenovka neklesne níž než na 1,4 milionu korun. Jen pro porovnání, nejslabší naftové provedení gelandewagenu začíná těsně pod dvěma miliony. Najednou začíná schopný ruský konkurent dávat smysl, že? 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Je
Jenyk
13. prosince 2015, 16:49
0

Volva porad jen se ctyrhrnkem? Ale fuj.

reagovat
Be
Beny
13. prosince 2015, 17:01
0
reagovat
Mi
Michal
13. prosince 2015, 17:24
0

Tohle si o té úpravě myslí D-Fens. Klidně jste jej také mohli ocitovat. http://dfens-cz.com/volksfraud-iii-das-weltrohr/

reagovat
BobAsh
13. prosince 2015, 17:36
0

D-Fense citovat odmítám. Mimochodem, jeho článek jaksi ignoruje to, že ten "flow straightener" je jen malá část toho řešení, hlavní je úprava software. Celé to bude nejspíš o tom, že švindlování umožnilo udělat motor výkonnější/trvanlivější než by jinak byl, teď obětují výkon, spotřebu nebo životnost aby splnili emisní normy.

Mi
Michal
13. prosince 2015, 19:16
0

Než jsem přečetl článek a napsal komentář, koukám, že Beny postoval stejný odkaz. Ale to nevadí. Myslím že D-Fens, když přistoupíte na to jak píše, popsal dost srozumitelným jazykem v čem je problém a jaké asi vymyslel WV řešení.

martin_100
14. prosince 2015, 13:58
0

sice je ten gazík jen počítačová malůvka ale nějak v tom vidim wranglera s napasovanou plechařinou ze 69tky...
to by nemuselo bejt zlý... velmi funkční ozkoušená technika bez sovětskýho zpracování ale se sovětskym designem

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem