načítám data...

Může za Dieselgate krutovláda Herr Piëcha?

05. listopadu 2015, 07:00 6 komentářů Vojta Dobeš

Podle legendy amerického automobilového průmyslu Boba Lutze je původcem aféry Dieselgate především Ferdinand Piëch, dlouholetý vládce koncernu Volkswagen. A to přesto, že o podvádějících řídících jednotkách nemusel ani vědět.

Zobrazit galerii

Ve svém sloupku pro časopis Road&Track se Bob Lutz zamýšlí nad tím, kdo vlastně může za aféru Dieselgate, která (až v našich končinách úspěšně ignorována či zlehčována) hýbe automobilkovým světem, zejména pak tím za oceánem. Viníkem je podle něj bývalý předseda správní rady Ferdinand Piëch a jeho despotický manažerský styl. 

 Když se Lutz zamýšlí nad tím, jak mohlo dojít k tomu, že skupinka inženýrů vymyslela a nasadila software, který podváděl při emisních testech a měl potenciál (nyní již naplněný) přivést automobilku do pořádných problémů, vrací se do devadesátých let, kdy vedle něj seděl na večeři automobilových průmyslníků. Tehdy prý Lutz vyjádřil Piëchovi obdiv za fantasticky těsné a pravidelné spáry na novém Golfu.

“Jak jste to udělali?”, zeptal se. 

“Dám vám recept. Zavolal jsem si všechny inženýry pracující na karoseriích, lidi přes lisy a z výroby, i manažery, do mé konferenční místnosti. A řekl jsem jim: ‘Už jsem unavený z mizerných spár na karoseriích. Máte šest týdnu na to, dosáhnout v tom světové úrovně. Mám všechna vaše jména. Pokud za šest týdnů nebudu mít dobré spáry, všechny vás vyměním. Děkuji vám za váš čas.”

“To jste vážně udělal?”

“Ano. A fungovalo to.”

Tento přístup, odkoukaný snad od nejslavnějšího zákazníka Piëchova dědečka, umožnil dostat Volkswagen tam, kde dnes je – na pozici jedné z největších a nejuznávanějších automobilek světa. Ale vytvořil také toxickou firemní kulturu, ve které se každé bál selhání a jeho možných následků. Asi byste nepřiznali Darth Vaderovi, že jste poněkud nešikovně navrhli výdechy ventilace na Hvězdě smrti. Spíše byste doufali, že se na to třeba nepřijde. A stejně tak nikdo nechtěl být tím, kdo Ferdinandu Piëchovi řekne, že jeho milované diesely, které chtěl vnutit i skeptickým Američanům, jednoduše nesplňují tamní emisní předpisy.

Menším zlem bylo nějak to zaonačit, aby auta prošla a na nic se nepřišlo. Alespoň zatím. Lepší, než se muset jít osobně omluvit…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vavris Vavrisovic
05. listopadu 2015, 08:05
0

Jen doplním, že další variantou, která je často zmiňována, je "inside job". Prostě a jednoduše, že někdo přímo ve VW nebyl spokojen s vládou Winterkorna a tak dal do pohybu skandál :)

reagovat
BobAsh
05. listopadu 2015, 14:49
0

Tak tuhle variantu už jsem slyšel s Piëchem spojovanou taky. Darth Pidious by se nemusel štítit napůl potopit svoji loď, aby zničil nepřítele...

Je
Jenyk
05. listopadu 2015, 20:07
0

Jako osoba poměrně znalá toho, jak to chodí ve skutečně velkých firmách tomu, že o tom nejvyšší vedení nevědělo, nevěřím ani za mák. Těm se dává schválit každý prd a tohle je zatraceně vážná věc. To by si žádný čaroděj sedmé kategorie na triko nevzal. Jiná věc je, jako formou to schválili. Manažerské prezentace často podstatné věci skrývají ve třetím plánu, ale vždycky to v nich někde je.

reagovat
hurkar
05. listopadu 2015, 20:53
0

stotožňujem sa s tým čo si napísal, no na druhej strane verím v diktátorské nadanosti Piecha

ma
marek
06. listopadu 2015, 11:08
0

může za to Adolf Hitler !

reagovat
Woyta
09. listopadu 2015, 23:52
0

Prikaz znel jasne. Naladit auto tak aby plnilo homologacni testy. Aneb neverime, testu, ktery si nezfalsujeme. A jedna se i o crashtesty. Mocenske souboje na vrcholku VW probihaji dlouho. A problemy naftou jsou uz rok stara zalezitost. Piech byl odejit drive, nez to prasklo a padlo to na Winterkorna. Vahland to radeji rovnou zabalil nez aby po nekom resil prusery. Vyvoj v koncernu opravdu neni prochazka ruzovym sadem.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem