Ve svém sloupku pro časopis Road&Track se Bob Lutz zamýšlí nad tím, kdo vlastně může za aféru Dieselgate, která (až v našich končinách úspěšně ignorována či zlehčována) hýbe automobilkovým světem, zejména pak tím za oceánem. Viníkem je podle něj bývalý předseda správní rady Ferdinand Piëch a jeho despotický manažerský styl.
Když se Lutz zamýšlí nad tím, jak mohlo dojít k tomu, že skupinka inženýrů vymyslela a nasadila software, který podváděl při emisních testech a měl potenciál (nyní již naplněný) přivést automobilku do pořádných problémů, vrací se do devadesátých let, kdy vedle něj seděl na večeři automobilových průmyslníků. Tehdy prý Lutz vyjádřil Piëchovi obdiv za fantasticky těsné a pravidelné spáry na novém Golfu.
“Jak jste to udělali?”, zeptal se.
“Dám vám recept. Zavolal jsem si všechny inženýry pracující na karoseriích, lidi přes lisy a z výroby, i manažery, do mé konferenční místnosti. A řekl jsem jim: ‘Už jsem unavený z mizerných spár na karoseriích. Máte šest týdnu na to, dosáhnout v tom světové úrovně. Mám všechna vaše jména. Pokud za šest týdnů nebudu mít dobré spáry, všechny vás vyměním. Děkuji vám za váš čas.”
“To jste vážně udělal?”
“Ano. A fungovalo to.”
Tento přístup, odkoukaný snad od nejslavnějšího zákazníka Piëchova dědečka, umožnil dostat Volkswagen tam, kde dnes je – na pozici jedné z největších a nejuznávanějších automobilek světa. Ale vytvořil také toxickou firemní kulturu, ve které se každé bál selhání a jeho možných následků. Asi byste nepřiznali Darth Vaderovi, že jste poněkud nešikovně navrhli výdechy ventilace na Hvězdě smrti. Spíše byste doufali, že se na to třeba nepřijde. A stejně tak nikdo nechtěl být tím, kdo Ferdinandu Piëchovi řekne, že jeho milované diesely, které chtěl vnutit i skeptickým Američanům, jednoduše nesplňují tamní emisní předpisy.
Menším zlem bylo nějak to zaonačit, aby auta prošla a na nic se nepřišlo. Alespoň zatím. Lepší, než se muset jít osobně omluvit…
05. listopadu 2015, 08:05
0
Jen doplním, že další variantou, která je často zmiňována, je "inside job". Prostě a jednoduše, že někdo přímo ve VW nebyl spokojen s vládou Winterkorna a tak dal do pohybu skandál :)
05. listopadu 2015, 14:49
0
Tak tuhle variantu už jsem slyšel s Piëchem spojovanou taky. Darth Pidious by se nemusel štítit napůl potopit svoji loď, aby zničil nepřítele...
05. listopadu 2015, 20:07
0
Jako osoba poměrně znalá toho, jak to chodí ve skutečně velkých firmách tomu, že o tom nejvyšší vedení nevědělo, nevěřím ani za mák. Těm se dává schválit každý prd a tohle je zatraceně vážná věc. To by si žádný čaroděj sedmé kategorie na triko nevzal. Jiná věc je, jako formou to schválili. Manažerské prezentace často podstatné věci skrývají ve třetím plánu, ale vždycky to v nich někde je.
05. listopadu 2015, 20:53
0
stotožňujem sa s tým čo si napísal, no na druhej strane verím v diktátorské nadanosti Piecha
06. listopadu 2015, 11:08
0
může za to Adolf Hitler !
09. listopadu 2015, 23:52
0
Prikaz znel jasne. Naladit auto tak aby plnilo homologacni testy. Aneb neverime, testu, ktery si nezfalsujeme. A jedna se i o crashtesty. Mocenske souboje na vrcholku VW probihaji dlouho. A problemy naftou jsou uz rok stara zalezitost. Piech byl odejit drive, nez to prasklo a padlo to na Winterkorna. Vahland to radeji rovnou zabalil nez aby po nekom resil prusery. Vyvoj v koncernu opravdu neni prochazka ruzovym sadem.