načítám data...

Autíčkářův týden: Crossover od Alfy s trochou nedělního terorismu

11. října 2015, 08:00 2 komentářů Adam Forman Novinky

Alfa Romeo připravuje crossover sekundující Giulii v boji o solventní zákazníky. Američané si nevidí na špičku vlastního nosu, když poukazují na časté využívání Toyoty Hilux teroristy. A nesmí chybět video ani pozvánka na PlechCup.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V pravidelném nedělním souhrnu informací z automobilového světa si představíme testovací mulu Alfy Romeo, která dělá, že je Fiat 500L. Tah maskéra je geniální zejména proto, že před zmíněným Fiatem zakrývají starostlivé matky oči svým ratolestem, aby se v naší civilizaci nic podobného neopakovalo. Doplním škálu informací bojechtivých petrolheadů o důležitosti japonských pick-upů a přihodím zajímavé video, ilustrující funkci zatáčení kol zadní nápravy. Na nadcházející Autíčkářův PlechCup&Trackday navnadím závodní verzí poslední Corvette a záznamem z rallycrosu zpoza volantu nefalšovaného muscle caru.

Alfa Romeo napodobuje pětistovku

Není žádným tajemstvím, že koncern FCA poslední dobou poněkud chřadne. Se ztenčenými příjmy se musel vzdát značky Lancia a volné finance určil k obnovení zašlé slávy Alfy Romeo. Podobně jako od Maserati Ghibli, i od nové Giulie se očekává pozvednutí prodejů pozapomenuté italské značky. Do modelové ofenzivy se příští rok po boku sportovně střiženého sedanu pustí také crossover, prozatím známý jako typ 949. Nenechme se zmást prodlouženým šasi Fiatu 500. Ačkoliv jde o logický tah ke zmatení nepřítele (nebohého automobilového novináře nevyjímaje), pro novinku poslouží svým základem právě Giulia. S tou ostatně sdílí i motory a velkou část palubní výstroje. S velkou pravděpodobností ospravedlní terénní vzhled pohonem všech čtyř kol, který by mohl navázat na tradici vozů označených jako Q4 . Mechanické čtyřkolky od Alfy byly až překvapivě schopné v terénu a jediným limitem byla kombinace nízkého podvozku a dlouhého rozvoru. Pravděpodobnější alternativou se jeví použití systému z Ghibli, který funguje podobným způsobem jako legendární čtyřkolka v Nissanu Skyline. Tedy standardní pohon zadní nápravy se samosvorným diferenciálem, s možností připojit přední nápravu přes elektromagneticky ovládanou lamelovou spojku. Mimo pohon všech kol by mě zajímala i vrcholná verze. Dostane se pod kapotu nový šestiválec 2.9 s výkonem 510 koní? Giulia Quadrifoglio jej má a vzhledem k blízké příbuznosti obou modelů by čistě teoreticky mohl najít útočiště i v crossoveru. S pohonem obou náprav orientovaným na použití na asfaltu a především se strojovnou vyvinutou pod dohledem Ferrari by se Kamal (prozatímní označování typu 949 podle staršího prototypu) mohl stát zajímavou alternativou k BMW X4. Zákazníci, jimž vadí stigma kolotočářů u zmiňované X4, případně stigma mamin budoucích fotbalistů čpící z Audi, tak mají zajímavou výkonnou alternativu k německé konkurenci.

Toyota hrdým sponzorem ISIS

Ačkoliv milerád využívám každé příležitosti zapadnout do debaty o polyteistickém náboženství antického Egypta, tentokráte se zaměřím na nechvalně proslulou teroristickou organizaci. Spojené státy oficiálně vyzvaly Toyotu k objasnění, proč pochází drtivá většina vozů využívaných teroristy na blízkém východě právě z jejich výroby. Naznačovat, že jeden z největších světových výrobců automobilů přímo podporuje teroristy, je dost přitažené za vlasy. Nakonec se jedná řádově o jednotky tisíců vozů, kvůli kterým by japonský výrobce riskoval miliony budoucích prodejů. Vysvětlení zájmu ozbrojenců o užitkový vůz právě od Toyoty je celkem komplexní problém, který zahrnuje metaforu ke kalašnikovu a několik talibanců s vytetovanou kanadskou vlajkou. Představovat na Autíčkáři Top Gear je celkem zbytečné, stejně tak vysvětlovat, co všechno provedli červenému Hiluxu. Stejně jako britští novináři, i teroristé nakonec došli k závěru, že Toyota Hilux je nejvhodnější do drsného terénu, snadno se opravuje a díky rámové konstrukci a dvojici listových per na zadní tuhé nápravě vydrží opravdu hodně. Americká konkurence Hiluxu trpí rozežranými motory a Evropané konstrukci užitkových pickupů často příliš komplikují. Nissany a Mitsubishi mají nepříjemný sklon zreznout a na rozdíl od Toyoty nemají na konfliktním území snadno dostupné náhradní díly. Na americkém nařčení je nejzábavnější fakt, že speciální složky pro své tajné operace v týlu nepřítele často používají Toyoty Tacoma, které jsou o něco výkonnější alternativou Hiluxu.

Chytré natáčení kol zadní nápravy od Porsche

;feature=youtu.be

Porsche rozšiřuje nabídku aktivního natáčení kol zadní nápravy i pro ostatní verze modelu 911. Elektronické vylepšení manévrovacích schopností bylo doposud vyhrazeno pouze variantám Turbo a GT3. Tento typ vylepšení jízdních vlastností byl původně typický pro japonské luxusní vozy osmdesátých a devadesátých let. První pokusy probíhaly s mechanickými táhly, která brzy nahradila hydraulika. Ta s sebou nesla nebezpečí netěsností a nemožnost plně nezávislé funkce. Kdo se někdy zajímal o dynamiku automobilů, jistě narazil na zjištění, že při natočení volantu nesvírají kola stejný úhel odchýlení od výchozí polohy. S tímto jevem má cosi společného jistý Ackerman, jehož podmínky konstrukci natáčení kol zadní nápravy trochu komplikují. Další nepříjemností jsou různé nároky na manévrovatelnost při parkování a ve vysokých rychlostech. Zatímco před nákupním centrem by bylo dobré rozvor zkrátit a dosáhnout tak menšího poloměru zatáčení, při vysoké rychlosti naopak vyvstane nutnost stability, plynoucí z rozvoru velkého. Porsche to řeší stejně, jako před ním japonští výrobci. Jen má na rozdíl od nich přístup k výkonným servomotorům, nenáročným na proud. Právě náročnost starších elektromotorů byla překážkou pro nasazení plně nezávislého zatáčení, schopného reagovat v reálném čase. Doba pokročila a plně přizpůsobitelné zatáčení si našlo nejprve cestu do luxusních kupé. Setkáme se v budoucnosti s takovou příplatkovou výbavou i u běžně dostupných vozů? Historie nás poučuje, že je to velice pravděpodobné. Kompaktní kupé s turbomotorem, pohonem zadní nápravy a AWS (All Wheel Steering) by bylo zajímavou připomínkou zlaté éry japonských sporťáků.

Callaway Competition Corvette C7 GT3-R

Na německém Hockenheimringu se světu představila závodní verze Chevroletu Corvette C7 pro třídu GT3. Odlišností od sériového provedení je nepočítaně. Nejzajímavější je motor, který si ponechal objem 6,2 litru, avšak jeho výkon vzrostl z původní 455 koní na rovných 600. Vůz si zachoval koncepci transaxle a na zadní nápravě se nově nachází šestistupňová sekvenční závodní převodovka od výrobce X-Trac. Karoserie se kompletně oděla do karbonového šatu, který zahaluje sériový hliníkový rám. Samozřejmostí je obvyklá džungle výztuh a rozpěr tvořící ochrannou klec, zlepšující nejen jízdní vlastnosti, ale zejména vyhlídky na řidičův důchod. Vůz byl vyvinut pro dlouhý životní cyklus a v ostrém nasazení by měl vydržet až do nástupu příští generace Corvette. Zajímavostí je vzhled, respektive povrchová úprava karoserie. Panely z karbonu nejsou lakovány a odhalují tak spletitou strukturu vláken. Kapota na první pohled vypadá, jako by byla nalakovaná tmavším odstínem, ale po bližším průzkumu odhalíme optický klam, který kombinuje unikátní způsob lomu světla na strukturovaném povrchu s designovým zlomem lemujícím nárazník a blatníky. Mimo zajímavého vzhledu šlo konstruktérům především o úsporu hmotnosti. Lak, plnič a průhledné vrstvy dokáží zvednout celkovou hmotnost až o 6 kg a u závodního stroje není pro kompromis místo. Nelakovaných karbonových karoserií bude na závodním poli brzy rapidně přibývat. Snad to neznamená konec krásným barevným provedením, na která se dnes často odvolávají i moderní supersporty.

1969 Mercury Cougar zve na PlechCup

;feature=youtu.be

Nezvyklé povozy nasazené do ostrých závodů jsou tak trochu autíčkářovskou tradicí. V tomto případě se muskulaturní kupé s osmiválcem, bohatýrským rozvorem a pohonem zadní tuhé nápravy prohání po uježděné louce. Pokud nedisponujete oldschoolovým americkým kupé se stovkami koní, nezoufejte! Existuje mnohem levnější způsob, jak zažít wow efekt z nezvyklých závodů. V okamžiku, kdy tato slova čtete, milí čtenáři, se snažím najít způsob, jak ukrást z redakčního občerstvení další hot dog (kdo Autíčkářova teplého psa neokusil, neví, co je nebe na jazyku). Fernie nejspíš s Matějem a Radkem bloudí po východních Čechách v zatracovaném stroji a Bobash hledá místo, na kterém by se nemusel zvedat z rozkládací židle. Jediným hardcore Autíčkářem na vysokomýtské trati je teď pravděpodobně Vavris, nadávající na špatně nastavený odklon coiloverů na své přeplňované MX-5. Na place bude i právě testovaný Renault Espace, do kterého se můžete alespoň podívat a zanadávat si nad moderními vozy s kýmkoliv z naší bohatě zásobené redakce. Pro ty, kterým nestačí jemné naznačení: Vysoké Mýto! Teď hned!

Jo a ještě jedna důležitá informace: Na čumendu můžete zcela zdarma.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Aleš
11. října 2015, 10:40
0

Pokud by někdo chtěl tak tady je video k té závodní Corvette

reagovat
Ta
Tarl
12. října 2015, 08:02
0

Malá poznámka k natáčecí zadní nápravě u Porsche - část vývoje probíhala i v ČR, konkrétně v Plzni.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem