načítám data...

Autíčkářův týden: České Auto roku jde do finále, minivan od Volva, důstojné rozloučení s DBS a upřímný Clarkson.

Minulý týden přinesl několik automobilistických špeků, které si zaslouží vaší pozornost. Tedy, možna.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Finalisté českého Auta roku 2023

České Auto roku jde do finále a zanedlouho už budeme jasně vědět, který z vozů si letos odnese vavříny vítěze. Polemiku o tom, zda nutně potřebujeme i českou verzi této ankety, nechejme na jindy a raději se podívejme na to, kdo se letos utká o titul nejlepšího vozu dle odborné novinářské poroty. Do finále letošního ročníku postoupila šestice vozů. Peugeot 408, Renault Mégane e-tech, BMW X1, Volkswagen ID.Buzz, Honda Civic a Ford Ranger. 

Do nejužšího výběru se překvapivě neprobojovala třeba temperamentní Alfa Romeo Tonale, povedené Aygo X, glorifikovaný Hyundai Staria nebo zajímavá Mazda CX-60. O poznání méně šokující je pak třeba vyřazení obou čínských MG. Vzhledem k velice konzervativnímu a tradicionalistickému smýšlení, které je našemu motorismu blízké, také dosti překvapuje nominace dvojice čistých elektromobilů.  

Máte svůj tip na vítěze? Podle mne má velmi dobře našlápnuto Honda Civic e:HEV, srdcem bych ale volil jednoznačně Rangera, protože ačkoli je pick-up pro většinu lidí veskrze nepraktický, má z šestice finalistů rozhodně nejvíce stylu. 

A pokud to náhodou nevyjde, nevadí. Za rohem už se chystá anketa “Auto mého srdce” alias ženské auto roku, také nás nemine Elektromobil roku,  sportovní auto roku v rámci Zlatého volantu a určitě jsem na nějakou tu hlasovačku beztak ještě zapomněl. 
 

Dočkáme se Volvo dodávky? 

Motoristickými deníky po celém světě včera proběhla zajímavá zpráva o tom, že Volvo chystá své historicky první velkoprostorové MPV. Jakožto volví nerd bych si dovolil lehce nesouhlasit a vzpomenout na modely Duett a 245 Transfer, které by si tohle označení taky v klidu zasloužily, ale tak nebudeme puntičkáři. Osobní dodávky se v poslední době těší značné oblibě a protože Volvo se vždy soustředilo na zákazníky z řad rodin, dávalo by takové auto vlastně docela smysl. 

Zdrojem těchto zpráv je web Car News China, který se odvolává na “informovaný zdroj z vedení koncernu Geely”. Podle něj by se v roce 2023 měla kromě pěti faceliftů a generačních obměn současných modelů představit i úplná novinka. Vůz by měl stát na základech platformy Geely SEA, kterou v současné době využívá například vůz Zeekr 009. 

Platforma je pouze elektrická, využívá jeden (zadní náhon) nebo dva elektromotory (čtyřkolka), které lze naladit až na 536 koní. Zda a jak moc bude případná novinka vzhledově vycházet z výše vyobrazeného Zeekru, můžeme pouze odhadovat, stejně tak zatím nevíme, zda se s ní počítá i pro jiné než východní trhy. Rozhodně však nepůjde o levnou záležitost. Zeekr 009 stojí totiž na čínském trhu ve své nejzákladnější verzi v přepočtu více než 1,6 milionu, oproti tomu Volvo XC90 zde startuje na cenách kolem milionu. 

 

Nádherný Aston Martin DBS 770 

Současná generace Astonu Martin DBS se letošním rokem dostala na konec své produkce. Jasně, při pohledu do interiéru už lze sice poznat, že nejde o žhavou novinku, ale za ty bezchybné křivky karoserie a dokonalý dvanáctiválec mu to s klidem odpustíte. Rozlučková verze DBS 770 Ultimate vyvedená v tmavozelné má tenhle ingot vyladěný za 759 koní a z nuly na sto vystřelí za 3,2 vteřiny. Bez jakýchkoli elektromotorových pomocníčků, jen díky sérii výbuchů. Maximálka je omezena na obligátních 340.

Motoru tu sekunduje osmikvalt od ZF, roztáčí pouze zadní kola přes mechanický samosvor. Takové řešení působí možná trochu zastarale, ale komu to v takovém skvostu vadí? Speciální edice má navíc vyztuženou karoserii, speciálně ukotvený sloupek řízení, který by měl poskytovat řidiči více zpětné vazby ve volantu, šťastných 499 nových majitelů se může těšit i z unikátních odlehčených jedenadvacítek určených výhradně pro tento model. 

Je mi jasné, že už vytahujete peněženky a čekáte na údaj o ceně, abyste jen mohli odpočítat nutný obnos, ale bohužel. Cena není veřejná a všechny vozy (300 kupé a 199 kabrioletů) jsou již beznadějně rozebrány. Proslýchá se ale, že jedno kupé by se letos v létě mohlo objevit v charitativní dražbě, takže zatím není vše ztraceno. 

 

A zase ten Clarkson

Jako zvířátko na závěr dnešních zpráv nám poslouží starý dobrý Jezza. Upřímný důchodce se tentokrát pustil ve svém satirickém sloupku v bulvárním deníku The Sun do vévodkyně Meghan, čemuž se v zásadě nelze divit, podíváme-li se na to, co provádí posledních zhruba pět let. Nicméně jeho ostře laděný text, kde vcelku jadrně vyjádřil myšlenku, že by si zasloužila průvod hanby, byl pro tuto dámu prý “velmi zraňující”. A jak to celé dopadlo v dnešní “cancel culture”, už si asi dokážete odhadnout sami. 

Ačkoli se Jeremy obratem omluvil, Harry a Meghan se nechali slyšel, že “omluva nestačí” a o zbytek už se postarali bojovníci za sociální spravedlnost. Server Variety tak s odvoláním na Amazon uvádí, že streamovací platforma s Clarksonem nebude již domlouvat další spolupráci, pouze dotočí již smluvené. Kromě obligátního Grand Touru se to týká i podařené Clarkson´s farm. 

Na první pohled to možná vypadá jako špatná zpráva, ale dost možná to tak horké nebude. Smlouvy na oba pořady má totiž Jezza podepsané ještě na necelé dva roky. Do té doby jistě vymyslí nějaké řešení. Ať už to bude další produkční společnost, nový formát pořadu, nebo něco úplně jiného, myslím, že trojici starých mužů dělajících blbosti s auty zastaví snad jedině vážná zdravotní indispozice jednoho z nich. Takže jim popřejmě hodně zdraví a čekejme, co zas vymyslí. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
19. ledna 2023, 16:39
3

Vyzerá, že Meggie si na správnej jachte našla správneho človeka ktorému sa postažovať :)

reagovat
af
afro-r1
19. ledna 2023, 17:36
8

Je pravda, ze Volvo tam ma celkem velkou mezeru. Tritunove SUV a potom az nejaka osmituna s korbou.

reagovat
Frankie
19. ledna 2023, 21:02
0

Aston paráda. Volvo, no pokud to bude vypadat jak ta hrůza, tak jsem i rád pokud to zůstane na východě. A Clarkson je fajn okomentované. Jo at žije naše hyperkorektní pokrytecká a falešná doba.

reagovat
riderhenry
19. ledna 2023, 21:34
0

MPV od Volva by mi vždycky dávalo smysl, ale teď je to jenom voda na mlýn všem kritikům "Čínského Volva", a popravdě bych se k nim asi i přidal. Pokud se nepletu, tak zatím současné modely využívají opravdu "domácí" techniku a vývoj, jen výroba probíhá jinde (a financování). V případě sdílené techniky z Číny bych byl o to opatrnější, co se standardů kvality Volva týče (především bezpečnost).

reagovat
Jyrki
20. ledna 2023, 05:46
6

za mě má Jezza jednoznačně palec dolů. Místo omluvy měl přijít s ještě peprnějším prohlášením potvrzujícím jeho názor. Za pravdu by se měl každý bít

reagovat
Sa
Sato
20. ledna 2023, 10:46
1

Som jediný komu tieto "nové" čumáky asptonu prídu bez príslušnej elegancie? Oproti DB9/DBS je to asi také modernejšie, agresívnejšie ale rozhodne nie krajšie.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem